Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Af laten liggen op aftstand: hoe leer je dat aan?

Moderator: moderatorteam

kristien
Actief
Contacteer:

Af laten liggen op aftstand: hoe leer je dat aan?

Ongelezen bericht door kristien »

Hoi!
Omdat mijn Lukka geopereerd was aan patella luxatie zochten we dus een alternatief voor agility. Nu heb ik een club gevonden waar je kan leren schaapdrijven met alle herdershonden, niet enkel borders. Daar gaan we dus volgende week zondag eens kijken of ze het in zich heeft. Spannend!
Nu is het alweer een tijdje geleden dat we gehoorzaamheidscursus hebben gedaan en we zijn nu terug aan het oefenen op het achterlaten in zit en af en het lukt nog redelijk (moest ze bij agility ook al kunnen). Maar ik vraag me af hoe je een hond die een eindje van je af is daar ter plekke te laten liggen. Hebben jullie tips? Eventueel met de clicker?
Rob*
Zeer actief

Re: Af laten liggen op aftstand: hoe leer je dat aan?

Ongelezen bericht door Rob* »

kristien schreef:Hoi!
Omdat mijn Lukka geopereerd was aan patella luxatie zochten we dus een alternatief voor agility. Nu heb ik een club gevonden waar je kan leren schaapdrijven met alle herdershonden, niet enkel borders. Daar gaan we dus volgende week zondag eens kijken of ze het in zich heeft. Spannend!
Nu is het alweer een tijdje geleden dat we gehoorzaamheidscursus hebben gedaan en we zijn nu terug aan het oefenen op het achterlaten in zit en af en het lukt nog redelijk (moest ze bij agility ook al kunnen). Maar ik vraag me af hoe je een hond die een eindje van je af is daar ter plekke te laten liggen. Hebben jullie tips? Eventueel met de clicker?

Heel hard AF!!!! roepen.
kristien
Actief
Contacteer:

Ja waarschijnlijk is dat de beste optie :o) Mijn man kan ze inderdaad af en toe op afstand laten zitten als hij dan met een zware stem luid ZITTT roept maar mij is het dus nog niet gelukt :o) Nog een domme vraag: hoe beloon je ze dan: als ze blijft liggen en je tot bij haar bent gekomen, roep je ze op? 'Klik' je van zodra ze afgaat en bouw je het dan langer op...
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Dichtbij beginnen. Dus eerst voor de hond staan en het commando 'af' geven. Als dat goed gaat, kun je steeds iets verder weg gaan staan.
bobientje
Actief

Ongelezen bericht door bobientje »

als hij mij nog kan zien dan doen ik het met een handgebaar, steek mijn arm, hand vlak en die doe ik naar beneden. ik ben ook begonnen met eerst op korte afstand en dat steeds verder uitgebouwd. ook zitten op afstand, heeel handig want dat heeft volgens mij al een keer zijn leven gered.
in het begin kwam hij ook nog wel eens achter mij aanhuppelen, dan is het wel belangrijk volgens mij dat je hem wel weer op dezelfde plek af laat gaan, anders heeft hij toch weer terrein gewonnen
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Op een kleine afstand beginnen en langzaam opbouwen. Het wil ook wel helpen om dan de brok er naar toe te gooien als ze dan ligt (ipv brengen of na de click laten halen).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
kristien
Actief
Contacteer:

Ik maakte mij weer veel te snel zorgen :o)
Heb met jullie tips wat in huis geoefend en dat ging heel redelijk.
Dan zijn we gaan lopen en hebben we tussendoor wat geoefend buiten tussen de velden. Dat was andere koek maar 'zit' op (korte) afstand heeft ze wel een paar keer gedaan dus ik veronderstel dat af ook wel zal komen...
Ik heb toch eigenlijk wel een beetje een slimme hond :o))
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Inderdaad van dichtbij beginnen. En eventueel een helper je hond aan de lange lijn laten houden.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Lysette schreef:Op een kleine afstand beginnen en langzaam opbouwen. Het wil ook wel helpen om dan de brok er naar toe te gooien als ze dan ligt (ipv brengen of na de click laten halen).
Ik zou niet gaan gooien met voer, ligt ook aan je hond maar die van mij zou overeind springen.

Dit is meer voor uit met af, als je ergens een bakje met lekkers neerzet, hond ernaar sturen (eerst 50 cm sturen ) en daar af en dan komt de beloning uit dat bakje.

Ik heb met mij vorige hond, waarbij ik koeiendrijf sapiraties had, heel veel met af tijdens het lopen geoefend en onderbroken voorkomen, die ging ook nog op 100 meter af op een gegeven moment. Nou heb ik ook een behoorlijk volume :mrgreen: en de zangles heeft daar nog wat decibelletjes aan toegevoegd.

Ook kan je af op een fluit leren.
weg gehaald zit een virus in
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Bij ons leren we de honden afliggen door er eerst gewoon naast te blijven staan.
Eventueel met een grondpin. (wel zorgen dat grondpin en riem al klaar liggen voordat je je hond aflegt, anders went hij aan dat ritueel en kans dat ie ervan door gaat als je de grondpin dan weg laat)
Dus eerst gewoon naast je hond blijven staan en kort beginnen.
Afstand en de tijd steeds verder uitbouwen.
Eigenlijk de hond al halen in het begin voordat hij de kans hefet gekregen om zelf op te staan.
Na het afleggen flink belonen en lekker spelen.
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Re: Af laten liggen op aftstand: hoe leer je dat aan?

Ongelezen bericht door Nanc »

kristien schreef:Hoi!
Nu heb ik een club gevonden waar je kan leren schaapdrijven met alle herdershonden, niet enkel borders. ?
Hi Kristien,

Ik was benieuwd waar die club is...
Afbeelding
kristien
Actief
Contacteer:

Hoi Nanc,

Het is een club in Belgie, in Ternat. De website is http://www.bordercollie.bemaar in tegenstelling tot de naam laat vermoeden laten ze alle herdershonden toe...
Ben nog niet geweest maar we gaan zondag eens proberen :o)

Kristien
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”