Belle en Chiva leven behoorlijk harmonieus samen. Eigenlijk kan ik er ook niet echt achter komen wie van de twee hoger in de rangorde staat. Ik kan hun gedrag eigenlijk het best omschrijven als 'beleefd' t.o.v. elkaar. Inplaats van te proberen hogerop te komen, lijkt het wel of ze allebei aan elkaar willen laten zien dat ze de ander respecteren. Bijvoorbeeld met eten of kluiven. Ze zullen geen van tweeen aan de kluif van de ander komen, zolang de ander er nog aan kluift. Laat een van de twee de kluif liggen, dan pakt de ander hem wel. Dat vinden ze ook allebei goed van elkaar.
Het meest opvallende viel me eigenlijk laatst op. Omdat Chiva niet meer zo ver en lang kan lopen, laat ik ze vaak apart uit. Bij het wisselen staat de een dan nog in de gang en de ander nog in de kamer. Als ik dan de tussendeur open doe, staan ze allebei te wachten. Geen van twee doen ze een poging om langs de ander te gaan. Ze wachten tot ik zeg dat degene die in de gang staat naar binnen mag (maakt niet uit wie van de twee dat is). Ik heb ze dat niet geleerd, maar eerder lopen ze gewoon niet.
Hetzelfde met de beste plek in huis (het grote kussen van Belle). Ook daar is nooit ruzie over, wie er ligt, mag blijven liggen.
Is er dan toch een verschil in rang, maar zie ik het gewoon niet, of kan het echt dat twee honden ongeveer gelijk in rang zijn en dat gewoon accepteren?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"beleefde" honden?
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
"beleefde" honden?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Bij ons is hebben wij wel degelijk het idee dat er verschil in rang is (Tagor is hoger dan Jari), maar het gaat er bij ons onderling ook min of meer hetzelfde aan toe.
Ik heb het idee dat het voor de jongens duidelijk en stabiel is en ze daarom ook geen behoefte hebben om onderling te rommelen. Er is rust, het functioneert en ze komen beiden aan hun trekken.
Ik heb het idee dat het voor de jongens duidelijk en stabiel is en ze daarom ook geen behoefte hebben om onderling te rommelen. Er is rust, het functioneert en ze komen beiden aan hun trekken.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk inderdaad dat het zo werkt. Er is wel een onderlinge rangverdeling, maar omdat die er is hoeft er niet om elk wissewasje gestreden te worden. Ik zit hier ook vaak verbaasd te kijken naar de onderlinge dingetjes van de honden. Ze laten vaak dingen van elkaar toe, waardoor je het gevoel krijgt dat de rangorde toch anders ligt dan je denkt. En dat verschilt ook echt per keer. Plaatsjes van elkaar inpikken, de ene hond die de ander even wegsnauwt, terwijl dat normaal niet getolereerd wordt, dingen van elkaar afpakken. Zonder dat het leidt toch reacties.
Dus ik denk dat ze het onderling prima weten, waardoor dat soort gekke dingen dus wel mogen. 
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
-
tineke
- Donja
- Actief
ik denk ook dat de rangorde gewoon in orde is, en daarom niiet grommen/vechten. bij Kedy en Sara kan ik ook niet ontdekken wie nu hoger in rang is. wel zie ik heel duidelijk bij Sara dat ze mij als de baas ziet, en bij Kedy zie ik dat eigenlijk niet. maar de ene keer gromt Kedy naar Sara, en de volgende keer andersom. Sara is de drukste van de 2, en hangt zich ook altijd half op met wandelen om maar voorop te kunnen lopen. maar Kedy is weer de oudste

veel liefs, en een douche van me toekomstige boxiepup!!!