Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ROT

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

wildybe
Vaste gebruiker

ROT

Ongelezen bericht door wildybe »

wij hebben 4 honden; - stafford reu van 4j (gecastreerd), stafford teef van 3 j (gesteriliseerd), kruising rotweiler/bullmastiff van 2j , franse bulldog 1j.
Alle 4 zijn het zeer levendige honden en enorm lief tegen ons en bezoekers. Nu heeft er zich al eens iets afgespeeld tssn de stafford reu (tys) en de kruising (masstis).Nu moet je weten dat masstis de ambetante gewoonte heeft als we gaan wandelen om in de nek en aan de staart van ons teefje (Luna) te gaan hangen. Toenwe gingen gaan wandelen en ze losliepen, probeerde hij dit opeens ook eens bij Tyson en het zat erop, ze begonnen te vechten. Zelden zo'n akelig beeld gezien. Masstis had tyson vast bij zijn hoofd en stond daar maar wat met hem rond te zwaaien. Na dit voorval is er behalve af en toe een kleine schermutseling niets meer voorgevallen. Tot gisteren. We waren naar de winkel en de honden zaten buiten. Toen we terugkwamen en de honden terug in huis lieten, zagen we dat tys bloedde. We zijn onmiddelijk naar de dierenarts gereden en daar zagen we dat hij 21 beten had die genaaid moesten worden. Tyson werd volledig verdoofd en op verscheidene plaatsen kaalgeschoren. Bij inspectie in het hondenhok, zag ik dat er een kauwbeen lag. Misschien is dit de oorzaak? Nu vraag ik me af hoe het verder moet. Ik durf de 2 niet meer alleen samen laten. Kan iemand mij tips geven?
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Nee ik zou ze zelf niet meer alleen laten zonder toezicht en zeker niet met speeltjes of kluiven.
Ik zou kijken hoe het nu tussen ze gaat en als dat niet goed meer gaat zou ik ze gescheiden gaan houden indien dit mogelijk is.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je hebt niet bepaald rassen die bekend staan om hun hondvriendelijkheid en je hebt een roedel waarvan de honden wat leeftijden betreft erg dicht bij elkaar liggen, dus hoe gelukkig dat dit de eerste keer is dat het mis gaat.
Inderdaad, spullen wegleggen waarover conflicten kunnen ontstaan en verder vraag ik me af hoe je ze hebt gehuisvest? Ze zijn normaal gesproken gewoon bij jullie in huis maar als jullie weg zijn in de kennel? Dan zou ik ze als je er niet bent inderdaad scheiden om herrie te voorkomen.
Het zou me niet verbazen als er meer conflicten gaan volgen. Ik vind de keuze van je honden op zijn zachts gezegd nogal onhandig. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
wildybe
Vaste gebruiker

Ja,
kritiek geven is duidelijk wel je sterkste kant he. Daar heb ik nu absoluut geen boodschap aan. En wat je vooroordelen over bepaalde rassen betreft, ik vind het belachelijk! Je hebt me echt geholpen!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

wildybe schreef:Ja,
kritiek geven is duidelijk wel je sterkste kant he. Daar heb ik nu absoluut geen boodschap aan. En wat je vooroordelen over bepaalde rassen betreft, ik vind het belachelijk! Je hebt me echt geholpen!
Ze geeft toch advies??? En ze heeft gelijk en dat weet je denk ik zelf ook :wink:
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Je stelt een vraag en krijgt een eerlijk antwoord. Wat wil je dan? Volgens mij heeft Eline gewoon gelijk.
rie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door rie »

Dat zijn wel heel vervelende gebeurtenissen.
Ik zou ze in ieder geval niet meer samen durven laten.
Heb je plaatst om ze te scheien als je weg bent?
Afbeelding
GROETJES RIE,DJARNO EN SHINTO
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
wildybe
Vaste gebruiker

Waarom is het een onhandige keuze? Er zijn toch meer mensen met verschillende rassen die meer dan één hond hebben?
Is dat dan zo onverstandig? Dat versta ik niet.
wildybe
Vaste gebruiker

misschien heeft Eline wel ergens gelijk, maar het komt toch hard aan hoor. Ik hou heel veel van mijn honden en hou er niet van als zoiets gezegd wordt. Als ik Masstis dan moet scheiden, moet hij dan alleen en de andere met 3 samen of moet ik ze per 2 scheiden, zodat ze gezelschap hebben. En dan rest de vraag nog of Masstis gelukkig zal zijn alleen.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben de vriend van, en kan het nu even niet verdragen hoe bekrompen er hier gereageerd wordt, er vraag iemand om raad en krijgt direct verwijten op raskeuze. Heeft er in dit geval niets mee te maken, wat er wel mee te maken heeft is dat masstis altijd al dominante eigenschappen heeft vertoont. Maar wat nu, wat als we nu een poedel of een golden retriever samen met hem staken, geen probleem. komaan
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

pronz schreef:Ik ben de vriend van, en kan het nu even niet verdragen hoe bekrompen er hier gereageerd wordt, er vraag iemand om raad en krijgt direct verwijten op raskeuze. Heeft er in dit geval niets mee te maken, wat er wel mee te maken heeft is dat masstis altijd al dominante eigenschappen heeft vertoont.
wat weer met het ras te maken zou kunnen hebben.
Maar wat nu, wat als we nu een poedel of een golden retriever samen met hem staken, geen probleem. komaan
ik snap niet wat je bedoelt. ben bang dat het een vlaams-hollandse kwestie is. kan je het ook anders formuleren?
plenty
Zeer actief

Ongelezen bericht door plenty »

Is misschien mijn aanpak toch niet zo gek , geen gedonder in huis , gromen mag zelfs niet van mij , streng ben ik he , maar het is maar waar je voor kiest .
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

pronz schreef:Ik ben de vriend van, en kan het nu even niet verdragen hoe bekrompen er hier gereageerd wordt, er vraag iemand om raad en krijgt direct verwijten op raskeuze. Heeft er in dit geval niets mee te maken, wat er wel mee te maken heeft is dat masstis altijd al dominante eigenschappen heeft vertoont. Maar wat nu, wat als we nu een poedel of een golden retriever samen met hem staken, geen probleem. komaan
Het heeft niks met bekrompen te maken, er zijn denk ik gewoon rassen die minder geschikt zijn om in een grotere roedel te houden. Ik denk dat je probleemloos tien beagles bij elkaar kan zetten, maar met staffords en zo'n kruising die jullie hebben is het toch meer puzzelen wat het er beste bij zou passen. Hoe je het ook wendt of keert, het zijn geen rassen die conflicten met andere honden proberen te voorkomen, in tegenstelling tot rassen die van oudsher in grote roedels hebben geleefd.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

hoi Wildybe,
ik wil je niet aanvallen, maar het gaat helaas vaak fout als er een staff reu en nog een reu in huis is.

wat je vertelt over het uitlaten komt me zeer bekend voor.
ik heb zelf een bull terrier reu die weg moest bij de vorige eigenaar omdat het niet meer samen ging met de staff reu daar.
die kan het ook absoluut niet hebben als een hond met z'n poot hoger dan z'n schouder komt.

dit zijn geen voorooordelen, ik het zelf immers een hond van een ras waar veel vooroordelen over zijn.
het is gewoon de realiteit dat bepaalde rassen niet zo goed met andere honden omgaan, zeker de reuen onderling.

als ik jou was zou ik de honden gescheiden houden als je er niet bent
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

plenty schreef:Is misschien mijn aanpak toch niet zo gek , geen gedonder in huis , gromen mag zelfs niet van mij , streng ben ik he , maar het is maar waar je voor kiest .
ZO moet je dat met een roedel van deze samenstelling ook doen, maar dan moet je ze gescheiden hebben als je weg bent, anders gaan ze dan met elkaar matten.

Verder succes hier met dit gesprek. Dit soort discussie's zijn er eerder geweest in het verleden. Ik heb hier geen zin in. Ik geef advies. Als iemand me vraagt hoe je veilig met 200 kilometer per uur van noord naar zuid Nederland kan rijden met de auto zeg ik ook dat het uberhaupt niet bepaald veilig is om 200 km per uur te willen rijden. Maar goed, prima roedeltje, gezellig alle leeftijden dicht opeén en allemaal hele sociale hondvriendelijke rassen en kundige eigenaars!
Komt allemaal goed! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik zit nog eens na te lezen, maar ik reageer volkomen normaal met inderdaad advies. :denken:
Je hebt niet bepaald rassen die bekend staan om hun hondvriendelijkheid en je hebt een roedel waarvan de honden wat leeftijden betreft erg dicht bij elkaar liggen, dus hoe gelukkig dat dit de eerste keer is dat het mis gaat.
Inderdaad, spullen wegleggen waarover conflicten kunnen ontstaan en verder vraag ik me af hoe je ze hebt gehuisvest? Ze zijn normaal gesproken gewoon bij jullie in huis maar als jullie weg zijn in de kennel? Dan zou ik ze als je er niet bent inderdaad scheiden om herrie te voorkomen.
Het zou me niet verbazen als er meer conflicten gaan volgen. Ik vind de keuze van je honden op zijn zachts gezegd nogal onhandig. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
wildybe
Vaste gebruiker

Eline,
ik kan verstaan dat jij veel meer kennis hebt over honden en zo, maar toch vind ik de manier waarop je de dingen zegt een beetje neerbuigend. En daar heb ik inderdaad geen boodschap aan. Als ik de honden gescheiden moet houden, moeten ze dan allemaal apart of niet, en welke combinatie zou dan het beste zijn denk je. Graag een antwoord.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

wildybe schreef:Waarom is het een onhandige keuze? Er zijn toch meer mensen met verschillende rassen die meer dan één hond hebben?
Is dat dan zo onverstandig? Dat versta ik niet.
Er zitten toch duidelijk verschillen in de rassen. De rassen die jij bij elkaar hebt zijn niet de gemakkelijkste om bij elkaar te houden. Dat is alles wat er gezegd werd.

Anne
wildybe
Vaste gebruiker

Is het nu zo moeilijk om voor eens en voor altijd te antwoorden op mijn vraag ivm hoe ik ze nu moet scheiden, ipv kritiek te geven? Ja ik hou van mijn honden en ja ik zie in dat het anders moet, maar hoe? Dat is nu mijn vraag!
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

wildybe schreef:Eline,
ik kan verstaan dat jij veel meer kennis hebt over honden en zo, maar toch vind ik de manier waarop je de dingen zegt een beetje neerbuigend. En daar heb ik inderdaad geen boodschap aan. Als ik de honden gescheiden moet houden, moeten ze dan allemaal apart of niet, en welke combinatie zou dan het beste zijn denk je. Graag een antwoord.
Dat heeft ze inderdaad :wink: Daarbij is de manier waarop ze iets zegt niet neerbuigend het is mede een uitleg waarom je een grote kans hebt dat het weer fout gaat. Dat jij je daardoor beledigd voelt is meer aan jezelf te wijten als aan haar antwoord op je vraag.

Maar goed,
Hoeveel reuen en hoeveel teven heb je? Als het kan zou ik de reuen en de teven bij elkaar zetten maar dan weer niet een gecastreerde reu bij een dominante teef. En anders gewoon allemaal apart.

Ik heb zelf een presa canario reu, een stafford teef en een mechelse herder teef. Bij mij zitten ze alledrie apart als ik wegga. Zelfs toen ik alleen de presa en de stafford had zaten ze apart omdat ik weet hoe voorral staffords kunnen zijn als ze vechten en ik wilde dat risico dus niet nemen ondanks dat het een reu en een teef zijn.

Ik vind de keuze van je honden dus niet echt ongelukkig omdat je klaarblijkelijk een bepaalde smaak qua honden hebt. Wat ik wel erg ongelukkig vind is dat je de rassen die je hebt genomen blijkbaar geen recht aandoet door ervan uit te gaan dat er niets kan gebeuren. Hierdoor is een hond al bij de dierenarts geweest. Dit soort honden op deze leeftijd alleen bij elkaar laten ik in mijn opzicht een risico wat je als eigenaar niet behoort te nemen.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Eline* schreef:
Komt allemaal goed! :ok:
Dunt vanzelf uit.

Anne
tijger2
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door tijger2 »

Hier blijkt gewoon weer duidelijk uit dat de mensen NIET nadenken wat of welke hond ze nemen,en zich ook niet voor die tijd laten informeren over de voor en nadelen van bepaalde rassen. :evil:
Groetjes Marcel
Tijger 23-3-'94 / 5-5-'06 we zullen je nooit vergeten.
wildybe
Vaste gebruiker

Laat ook maar het heeft duidelijk geen zin
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

wildybe schreef:Laat ook maar het heeft duidelijk geen zin
Je hebt toch antwoord op je vraag gekregen of niet?
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Gast

wildybe schreef:Is het nu zo moeilijk om voor eens en voor altijd te antwoorden op mijn vraag ivm hoe ik ze nu moet scheiden
Je hebt twee reuen en twee teven als ik het goed begrepen heb? Ik zou twee koppels maken, reu-teef en reu-teef. Je kijkt wie elkaar het beste verdraagt en maakt aan de hand daarvan de koppels. Jullie hebben kennels? De twee koppels moeten in gescheiden kennels. Ik zou niet kiezen voor aangrenzende kennels, dan kunnen ze gaan klieren door het hek. Ze kunnen elkaar dan niet verwonden of doden, maar het leidt wel tot meer spanningen en misschien ongelukken als ze in huis met jullie zijn. Ik zou dus kiezen voor een ruimte tussen de kennels, of twee kennels in verschillende hoeken van de tuin.

Succes met jullie honden! Wat Eline zei klinkt misschien wel heel hard maar ze heeft wel gelijk.
wildybe
Vaste gebruiker

Ik heb 3 reuen en 1 teefje. Mijn stafford reu is 4 jaar en gecastreerd, mijn kruising rotweiler/bullmastif is 2 jaar en niet gecastreerd, mijn teefje is gesteriliseerd en is 3 jaar, en onze franse bulldog is jaar, niet gecastreerd. Welke combinatie is dan de beste?
Mijn stafford teefje en stafford reu komen heel goed overeen, en de kruising kan goed overweg met de franse bulldog. Of steek ik beter het teefje bij de kruising? Moeilijk!
Gast

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Bij 3 reuen zou ik het eerlijk gezegd niet weten. Je moet dan zelf beoordelen welke reuen het minste kans op ruzie en gevechten hebben. Castratie wil natuurlijk niet betekenen dat een reu niet agressief tegenover andere reuen kan zijn. Maar misschien heb je wel twee reuen die het goed met elkaar kunnen vinden. De vechtersbazen moet je in ieder geval scheiden. Ruimte tussen de kennels of kennels in aparte hoeken van de tuin zou ik zeker doen. Honden die elkaar niet mogen hebben de neiging om te gaan klieren langs afscheidingen. Je hebt dan ook het risico dat de andere 2 honden opgefokt raken.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

wildybe schreef:Ik heb 3 reuen en 1 teefje. Mijn stafford reu is 4 jaar en gecastreerd, mijn kruising rotweiler/bullmastif is 2 jaar en niet gecastreerd, mijn teefje is gesteriliseerd en is 3 jaar, en onze franse bulldog is jaar, niet gecastreerd. Welke combinatie is dan de beste?
Mijn stafford teefje en stafford reu komen heel goed overeen, en de kruising kan goed overweg met de franse bulldog. Of steek ik beter het teefje bij de kruising? Moeilijk!

met dergelijke honden zou ik geloof ik maar gaan voor 4 aparte kennels.
Ik zie er geen echt veilige combinaties in.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
wildybe
Vaste gebruiker

We hebben besloten om de 4 apart te huisvesten, onze tuin is groot genoeg om hen elk een behoorlijk stuk te geven waar ze op hun gemak zijn, met elk een hok en beloop. Er komt ook een hondengedragstherapeute om eens een kijkje te nemen naar onze honden en ons tips te geven over hoe we ze best aanpakken als ze samen in huis zitten terwijl wij erbij zijn. Ik denk dat dit het beste is wat ik kan doen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

wildybe schreef:Eline,
Het is niet neerbuigend bedoeld en als je er geen boodschap aan hebt, lees dan maar over de toon heen en richt je op de inhoud. :wink: Daar richt ik me namelijk ook op, want ik heb geen enkele belang bij het tikken van een antwoord hier, behalve jou van dienst te zijn. Misschien dat ik daardoor soms ook wat kort door de bocht tik. Ik ben nou eenmaal vrij directief en heb niet zoveel zin boodschappen aardig te verpakken. Ik ben liever duidelijk, maar bedoel het dus ook niet kwetsend of lullig.

Jouw honden zijn te jong om al een rangorde onderling voor elkaar te hebben. Je twee jongste reuen zijn nog niet eens echt volwassen te noemen en die zou ik dus ook niet samen in een kennel stoppen.
Je twee staffie's kunnen het goed vinden zeg je. Het is een mogelijkheid om die dan samen te houden, al vraag ik me af of je niet de kans loopt dan een sub-roedeltje te creeeren.
Al met al, de veiligste oplossing is ze allemaal apart te huisvesten als je weg bent. Je kan de staffie's eventueel samen houden en kijken welk effect dat heeft op het gedrag van de honden onderling.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”