Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
zinnig of niet: etiquette voor de hondenbaas
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
zinnig of niet: etiquette voor de hondenbaas
Vandaag maakte ik het weer mee: een hond mee die loops bleek te zijn, in het uitlaatbos, Spok weer in alle staten natuurlijk. Enfin, om een lang verhaal kort te maken, we gingen een niet zo gezellige discussie met elkaar aan. Zij vonden dat ik mijn hond moet leren luisteren, ik vind dat het " not done " is om met een loopse teef op een officcéle losloopplek te gaan lopen.
Op het buitenlandforum hebben we een discussie over een probleem waar ik zelf bij betrokken ben. Om het even kort te zeggen: op de uitlaatplek waar ik regelmatig kom heb je een groepje honden die het op een hond gemunt hebben: opjagen, in de nek bijten en slepen ( niet doorbijten ) aanblaffen, enz. Gaat die hond schuilen bij zijn baas, dan staat er een hond voor haar te blaffen, de andere wringt zich in alle staten om het hondje nog even te bijten, de eigenaar wanhopig proberend die honden van zich af te houden.
De eerste keer dat ik het zag deed Spok vrolijk mee, en na een seconde of twintig had ik in de gaten dat het niet leuk spelen was, en moest hij aan de lijn. Voor mij vanzelfsprekend, maar een baas met kennelijk nogal wat invloed denkt er anders over: het is spelen, en als het slachtoffer het niet leuk vindt, moet hij zich maar anders gedragen ( niet weglopen en niet schuilen bij de baas.) Hoe dan ook, het is geen gedag waarbij de baas moet ingrijpen want daar is het niet serieus genoeg voor, er gebeurt heus niks.
De baas van de hond die het slachtoffer is denkt daar uiteraard anders over.Ze vraagt zich af wat ze moet doen, en een van de forummers adviseerde haar het artikel "I just want to say HI " uit te printen en het aan die andere baas te geven. Ik kom daar nog op.
Laatste voorbeeld: het gebeurt me toch wel heel regelmatig dat ik met mensen op straat discussies moet aangaan als ik alleen maar vraag of ze hond bij zich willen houden als mijn hond aangelijnd is op een niet losloopplek zoals de openbare weg. Althans, ik laat me daar steeds weer toe verleiden. De norm is volgens mij andersom: als je je hond wilt laten snuffelen vraag je even of het kan.
Goed, drie voorbeelden. Er zullen altijd dingen fout blijven gaan, en we zullen het als hondenbazen wel nooit met elkaar eens worden over hoe je je dient te gedragen als baas, en hoe je met je honden moet omgaan. Maar toch vraag ik me af of het niet mogelijk is dat wij hier op het forum een etiquette voor de hondenbaas kunnen samenstellen waar je je je als verantwoordelijke baas aan zou moeten houden. Gewoon een aantal fatsoensnormen.
Dus b.v.
- laat niet je hond op een hond aan de lijn aflopen, vraag eerst of het kan.
- ga niet met een loopse teef naar een officiële uitlaatplek.
- als je hond een andere hond lastigvalt, corrigeer hem dan of hou hem bij je.
Er moet dan natuurlijk zorgvuldiger geformuleerd worden, maar het gaat me even om het idee: zouden wij met z'n alle zo'n lijstje kunnen maken, dat je uit kunt printen en uit kunt delen. Een lijstje waar laat ik zeggen het overgrote deel van de mensen met enig inzicht het mee eens kan zijn ? Ik het zou het handig vinden om uit te kunnen delen, en wie weet zou zo'n lijstje kunnen gaan circuleren zodat minder geïnteresseerde hondenbazen een aantal eenvoudige handvatten hebben.
Goed idee, of helemaal onzinnig ??? Zeg het maar.
Op het buitenlandforum hebben we een discussie over een probleem waar ik zelf bij betrokken ben. Om het even kort te zeggen: op de uitlaatplek waar ik regelmatig kom heb je een groepje honden die het op een hond gemunt hebben: opjagen, in de nek bijten en slepen ( niet doorbijten ) aanblaffen, enz. Gaat die hond schuilen bij zijn baas, dan staat er een hond voor haar te blaffen, de andere wringt zich in alle staten om het hondje nog even te bijten, de eigenaar wanhopig proberend die honden van zich af te houden.
De eerste keer dat ik het zag deed Spok vrolijk mee, en na een seconde of twintig had ik in de gaten dat het niet leuk spelen was, en moest hij aan de lijn. Voor mij vanzelfsprekend, maar een baas met kennelijk nogal wat invloed denkt er anders over: het is spelen, en als het slachtoffer het niet leuk vindt, moet hij zich maar anders gedragen ( niet weglopen en niet schuilen bij de baas.) Hoe dan ook, het is geen gedag waarbij de baas moet ingrijpen want daar is het niet serieus genoeg voor, er gebeurt heus niks.
De baas van de hond die het slachtoffer is denkt daar uiteraard anders over.Ze vraagt zich af wat ze moet doen, en een van de forummers adviseerde haar het artikel "I just want to say HI " uit te printen en het aan die andere baas te geven. Ik kom daar nog op.
Laatste voorbeeld: het gebeurt me toch wel heel regelmatig dat ik met mensen op straat discussies moet aangaan als ik alleen maar vraag of ze hond bij zich willen houden als mijn hond aangelijnd is op een niet losloopplek zoals de openbare weg. Althans, ik laat me daar steeds weer toe verleiden. De norm is volgens mij andersom: als je je hond wilt laten snuffelen vraag je even of het kan.
Goed, drie voorbeelden. Er zullen altijd dingen fout blijven gaan, en we zullen het als hondenbazen wel nooit met elkaar eens worden over hoe je je dient te gedragen als baas, en hoe je met je honden moet omgaan. Maar toch vraag ik me af of het niet mogelijk is dat wij hier op het forum een etiquette voor de hondenbaas kunnen samenstellen waar je je je als verantwoordelijke baas aan zou moeten houden. Gewoon een aantal fatsoensnormen.
Dus b.v.
Er moet dan natuurlijk zorgvuldiger geformuleerd worden, maar het gaat me even om het idee: zouden wij met z'n alle zo'n lijstje kunnen maken, dat je uit kunt printen en uit kunt delen. Een lijstje waar laat ik zeggen het overgrote deel van de mensen met enig inzicht het mee eens kan zijn ? Ik het zou het handig vinden om uit te kunnen delen, en wie weet zou zo'n lijstje kunnen gaan circuleren zodat minder geïnteresseerde hondenbazen een aantal eenvoudige handvatten hebben.
Goed idee, of helemaal onzinnig ??? Zeg het maar.

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ik weet niet of het zinnig of onzinnig is. Maar het zijn dingen die voor mij dus als geheel normaal worden ervaren. Dit doe je gewoon, je probeert te voorkomen dat jouw hond overlast veroorzaakt. En volgens mij is dat de mening van de meeste forummers.
Wat betreft het niet wandelen met een loopse teef in een losloop gebied, dat is dus zelfs iets wat bij 'onze' kc tijdens de puppycursus wordt vermeld. Daarmee doe je (als teveneigenaar) jezelf en de reueneigenaar een plezier.
Wat betreft het niet wandelen met een loopse teef in een losloop gebied, dat is dus zelfs iets wat bij 'onze' kc tijdens de puppycursus wordt vermeld. Daarmee doe je (als teveneigenaar) jezelf en de reueneigenaar een plezier.

Re: zinnig of niet: etiquette voor de hondenbaas
Ach Jan, denk je dat ongeinteresseerde bazen ook maar iéts doen met zo'n lijstje? Ik zou bang zijn dat ze het papiertje een eind verderop tussen de struiken gooien (en uiteraard niet in de prullenbak die 5 meter verder staat). Al die voorbeeldjes die je noemt, hebben allemaal te maken met Live and let live. En veel mensen denken graag alleen voor zichzelf en voor hun eigen hond.Zoie schreef:Goed idee, of helemaal onzinnig ??? Zeg het maar.
Ik had vanmiddag toevallig ongeveer hetzelfde. Ik kwam 3 reuen tegen, die niet zo heel best luisterden (we liepen langs een plas, en ik hoorde die lui aan de overkant al steeds schreeuwen naar hun honden).
Ik denk dat die twee teven van mij loops gaan worden, ze zijn het nog niet. Die drie reuen waren erg door het dolle, en zeer enthousiast. Die oudste van mij die zorgt wel dat er geen reu aan haar kont ruikt als ze dat niet wil, maar die jongste sprong dus maar het water in want ze wist anders niet hoe ze aan die reuen moest ontkomen. Ik heb mijn honden dus maar aangelijnd. Maar ja, die 3 reuen sprongen er nog steeds omheen. Op zich is het juist erg vervelend voor mijn teven dat ze dan ook nog aan de lijn zitten (en het afweren nog lastiger wordt), maar ik had bedacht dat die eigenaren van die reuen hun honden dan ook wel aan hun lijn zou doen, en we ieder onze weg weer konden vervolgen. En alle honden na 25 meter weer los konden.
Maar die eigenaren waren niet van plan om hun honden aan te lijnen. Dus ik ben maar doorgelopen. En een tijdje later was ik ook de laatste reu kwijt. Eindelijk. Toen konden mijn honden ook weer los.
Het zou wel handig zijn als iedereen op dezelfde lijn zit, maar dat is niet zo. En dat bereik je ook nooit, ook niet met lijstjes van omgangsvormen.
Je hebt gewoon gelijk, klaar! Ik maak het hier ook dagelijks mee.
Afgelopen dinsdag bv. liep er aan de plas een vrouw met een loopse Leonberger aangelijnd. Komt ze ons roedel honden tegen, blert ze van een afstand of daar hitsige reuen tussenzitten. Gut, roep ik terug, zou het niet weten..... ze hebben iig nog geen bloed geroken.
Sorrie, ik vind het gewoon errrrug dom tov die teef om precies rond 12.30 uur (spitsuur) wanneer alle soorten en maten honden er zijn, nou net daar te gaan lopen.
Als mijn honden los lopen, dan mogen ze niet zomaar op een aangelijnde hond afstieren, maar zeker ook niet op los lopende honden. Ze weten hun magische grens, zeg maar.
Ook zo'n leuke; Je nadert met jouw roedel een ander roedel en de eigenaar van die groep gooit nog effe lekker met zo'n werpstok langs jouw honden. Als je ruzie wilt met zowel honden als eigenaars moet je zo'n actie uitvoeren. Ik snap dat niet.
Maarja, ik ben niet de persoon die briefjes uit zou gaan delen, maar zeg het op een nette manier recht voor z'n raap waar ik me aan irriteer, als het nadeel voor mijn honden oplevert.
Ach, denk ik dan maar, ik maak ook fouten, net zo goed maar gelukkig niet zo'n stomme.
Afgelopen dinsdag bv. liep er aan de plas een vrouw met een loopse Leonberger aangelijnd. Komt ze ons roedel honden tegen, blert ze van een afstand of daar hitsige reuen tussenzitten. Gut, roep ik terug, zou het niet weten..... ze hebben iig nog geen bloed geroken.
Sorrie, ik vind het gewoon errrrug dom tov die teef om precies rond 12.30 uur (spitsuur) wanneer alle soorten en maten honden er zijn, nou net daar te gaan lopen.
Als mijn honden los lopen, dan mogen ze niet zomaar op een aangelijnde hond afstieren, maar zeker ook niet op los lopende honden. Ze weten hun magische grens, zeg maar.
Ook zo'n leuke; Je nadert met jouw roedel een ander roedel en de eigenaar van die groep gooit nog effe lekker met zo'n werpstok langs jouw honden. Als je ruzie wilt met zowel honden als eigenaars moet je zo'n actie uitvoeren. Ik snap dat niet.
Maarja, ik ben niet de persoon die briefjes uit zou gaan delen, maar zeg het op een nette manier recht voor z'n raap waar ik me aan irriteer, als het nadeel voor mijn honden oplevert.
Ach, denk ik dan maar, ik maak ook fouten, net zo goed maar gelukkig niet zo'n stomme.

Miep bleef 3 minuten uit zicht af toen ze loops was. En er lag weliswaar een teefje tussen, maar de reuen daarnaast deden dat ookBranka schreef:Wat betreft het niet wandelen met een loopse teef in een losloop gebied, dat is dus zelfs iets wat bij 'onze' kc tijdens de puppycursus wordt vermeld. Daarmee doe je (als teveneigenaar) jezelf en de reueneigenaar een plezier.

Ik zeg niet dat je met een loopse teef door een losloopgebied moet gaan huppelen (uiteraard niet

Ik ben ervoor dat iedere cursus ook loopse teefjes toelaat op het veld. Is niet verkeerd voor de teef, en zéker niet voor de reuen.
- Zoie
- Zeer actief
o, ik maak ook fouten en ook hele stomme, maar het gaat mij er meer om dat een heleboel mensen de normen niet kennen. Is dat onwil, gewoon niet weten ? Soms toch wel denk ik.Golden Stanley schreef:Ach, denk ik dan maar, ik maak ook fouten, net zo goed maar gelukkig niet zo'n stomme.
Er circuleert op het internet geloof ik ook een lijstje met etiquettes, en onze eigen forum heeft er toch ook een. Een heleboel spreekt vanzelf, maar sommige mensen hebben er misschien toch houvast aan, en het is ook iets waar je aan kunt refereren ( is natuurlijk niet hetzelfde, maar toch. )

Ja ik vind het ook de gewoonste zaak van de wereld maar ik ga met Marion mee ze doen er niets mee en donderen het weer weg zo gaat het nu eenmaal.
In het verleden probeerde ik het nog weleens uit te leggen of mensen te verzoeken hun hond bij zich te houden maar daar ben ik mee gestopt dat heeft geen zin.
Ik zeg niet dat mijn honden altijd perfect zijn Rio was vanmiddag ook erg opdringerig bij een jonge fila teef van een maand of tien maar dan gaat hij dus wel vast op een bepaald ogenblik zij heeft ook recht op een leuke wandeling denk ik dan.
Van de week zag ik nog een vrouw met een dwergsnauzertje die flink gegrepen werd door een stabij waar zij mee opliep maar zij loopt altijd met ballen of stokken te gooien recht mijn (uitlaat)roedel in.
Dat heeft ze waarschijnlijk nu ook gedaan terwijl ze met de mevrouw van de stabij opliep en het ging mis.
Ik ben door gelopen want als ik me er mee ga bemoeien met zo'n groep honden is ook niet goed natuurlijk en kan verkeerd uitpakken dan maar in plaats dat ze het nou oplossen duiken die beide vrouwen krijsend en trekkend op die honden en de stabij voelt zich erg aangemoedigd en houd lekker vast natuurlijk.
Een man die aan het werk was daar aan de groenvoorziening heeft geholpen zag ik om ze te scheiden want beide dames konden dat niet en maakte het nog erger.
Ik zou ze graag in werking zien de regels maar ben bang dat het er niet van komt.
In het verleden probeerde ik het nog weleens uit te leggen of mensen te verzoeken hun hond bij zich te houden maar daar ben ik mee gestopt dat heeft geen zin.
Ik zeg niet dat mijn honden altijd perfect zijn Rio was vanmiddag ook erg opdringerig bij een jonge fila teef van een maand of tien maar dan gaat hij dus wel vast op een bepaald ogenblik zij heeft ook recht op een leuke wandeling denk ik dan.
Van de week zag ik nog een vrouw met een dwergsnauzertje die flink gegrepen werd door een stabij waar zij mee opliep maar zij loopt altijd met ballen of stokken te gooien recht mijn (uitlaat)roedel in.
Dat heeft ze waarschijnlijk nu ook gedaan terwijl ze met de mevrouw van de stabij opliep en het ging mis.
Ik ben door gelopen want als ik me er mee ga bemoeien met zo'n groep honden is ook niet goed natuurlijk en kan verkeerd uitpakken dan maar in plaats dat ze het nou oplossen duiken die beide vrouwen krijsend en trekkend op die honden en de stabij voelt zich erg aangemoedigd en houd lekker vast natuurlijk.
Een man die aan het werk was daar aan de groenvoorziening heeft geholpen zag ik om ze te scheiden want beide dames konden dat niet en maakte het nog erger.
Ik zou ze graag in werking zien de regels maar ben bang dat het er niet van komt.
- Zoie
- Zeer actief
Dat is ook mijn ervaring, en het sterkt mij in het idee dat de onwetendheid over honden bij de gemiddelde hondenbaas enorm is. Zouden dat nu allemaal mensen van slechte wil zijn ? Ik denk het niet. Ze vinden gewoon dat ik een rothond heb, en willen dat graag even laten weten, en dat wekt dan bij mij weer een enorme hoop ergenis op !!!! haha. Of ze denken dat ik bang voor hun hond ben. enz. Al die ongeinteresseerden op hondengbeid gaan bijspijkeren is natuurlijk onbegonnen werk, maar een aantal handvatten, dan kan dan toch handig zijn. En wie weet zijn er dan ook wel mensen tussen die zich eens wat meer verdiepen, en tot meer inzicht komen.tineke schreef:In het verleden probeerde ik het nog weleens uit te leggen of mensen te verzoeken hun hond bij zich te houden maar daar ben ik mee gestopt dat heeft geen zin.
Misschien ben ik te naief. Nou ja, het is maar een idee, misschien dat er nog meer reacties komen.

Nee ik denk niet dat iedereen van slechte wil is en dat een hoop dingen gewoon uit onwetendheid gedaan worden maar of iedereen daar op gewezen wil worden weet ik nog zo net niet.Zoie schreef:Dat is ook mijn ervaring, en het sterkt mij in het idee dat de onwetendheid over honden bij de gemiddelde hondenbaas enorm is. Zouden dat nu allemaal mensen van slechte wil zijn ? Ik denk het niet. Ze vinden gewoon dat ik een rothond heb, en willen dat graag even laten weten, en dat wekt dan bij mij weer een enorme hoop ergenis op !!!! haha. Of ze denken dat ik bang voor hun hond ben. enz. Al die ongeinteresseerden op hondengbeid gaan bijspijkeren is natuurlijk onbegonnen werk, maar een aantal handvatten, dan kan dan toch handig zijn. En wie weet zijn er dan ook wel mensen tussen die zich eens wat meer verdiepen, en tot meer inzicht komen.tineke schreef:In het verleden probeerde ik het nog weleens uit te leggen of mensen te verzoeken hun hond bij zich te houden maar daar ben ik mee gestopt dat heeft geen zin.
Misschien ben ik te naief. Nou ja, het is maar een idee, misschien dat er nog meer reacties komen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Met een hoop dingen ben ik het mee eens, maar die loopse teef in losloopgebied blijf ik een moeilijk punt vinden: ik kan mijn hond niet 3 weken aan een lijntje uitlaten langs de straat. Ze zou hartstikke gek worden.
Ik loop dus wel met mijn loopse Kaya (niet tijdens de hoogtijdagen) in RUSTIG of ZEER BEKENT losloopgebied.
Rustig is bijvoorbeeld het bos hier. Meestal kom ik niemand tegen en heel soms 1 of 2 honden.
Zeer bekent losloopgebied is het losloopgebiedje naast ons huis waar iedere hondeneigenaar elkaar eigenlijk kent. Ik roep even 'loops' en we houden allemaal onze honden bij ons. Ik ga dan trouwens niet naar het hondenveld toe waar veel honden met elkaar of met een balletje/stok spelen.
Daarnaast vind ik dus ook dat een reu toch moet luisteren, ja ook als er een loopse teef is. Ik snap best dat dit moeilijk is en ook dat het niet altijd lukt, maar om maar te zeggen 'een reu hoeft dan niet te luisteren' vind ik onzin.
Ik probeer er dus zeker rekening mee te houden, ga bijvoorbeeld echt niet bij een drukke Gaasperplas wandelen, maar in wat stiller losloopgebied dus wel. Een loopse teef is toch ook iets wat 'erbij hoort' en waar iedereen mee zal moeten leren leven.
Ik loop dus wel met mijn loopse Kaya (niet tijdens de hoogtijdagen) in RUSTIG of ZEER BEKENT losloopgebied.
Rustig is bijvoorbeeld het bos hier. Meestal kom ik niemand tegen en heel soms 1 of 2 honden.
Zeer bekent losloopgebied is het losloopgebiedje naast ons huis waar iedere hondeneigenaar elkaar eigenlijk kent. Ik roep even 'loops' en we houden allemaal onze honden bij ons. Ik ga dan trouwens niet naar het hondenveld toe waar veel honden met elkaar of met een balletje/stok spelen.
Daarnaast vind ik dus ook dat een reu toch moet luisteren, ja ook als er een loopse teef is. Ik snap best dat dit moeilijk is en ook dat het niet altijd lukt, maar om maar te zeggen 'een reu hoeft dan niet te luisteren' vind ik onzin.
Ik probeer er dus zeker rekening mee te houden, ga bijvoorbeeld echt niet bij een drukke Gaasperplas wandelen, maar in wat stiller losloopgebied dus wel. Een loopse teef is toch ook iets wat 'erbij hoort' en waar iedereen mee zal moeten leren leven.
- Zoie
- Zeer actief
Nee, maar je zou b.v. ook mogelijk zijn dat zo'n lijstje op puppycursussen gaat circuleren, ik zeg maar wat, en dat mensen op die manier toch tot wat meer inzicht komen.tineke schreef: Nee ik denk niet dat iedereen van slechte wil is en dat een hoop dingen gewoon uit onwetendheid gedaan worden maar of iedereen daar op gewezen wil worden weet ik nog zo net niet.
Ik schud het nu even uit m'n mouw, maar b.v. je zou het zo kunnen opschrijven:
NORM
laat niet zomaar uw hond op een aangelijnde hond aflopen, vraag eerst of het kan, en voldoe altijd aan het verzoek van de eigenaar uw hond bij u te houden;
REDEN
- de hond kan loops zijn;
- de hond kan om diverse redenen uitvallen c.q. agressief zijn aan de lijn, u dient daar rekening mee te houden;
enz.
Kortom, korte uitleg erbij, natuurlijk moet het dan wat beter doordacht en geformuleerd worden dan ik nu doe.

- Zoie
- Zeer actief
Daar gaan we alStang schreef:Met een hoop dingen ben ik het mee eens, maar die loopse teef in losloopgebied blijf ik een moeilijk punt vinden: ik kan mijn hond niet 3 weken aan een lijntje uitlaten langs de straat. Ze zou hartstikke gek worden.

Je kunt normen overtreden, om het zo maar eens te zeggen, en met goede redenen, maar dan blijft toch de norm de norm.
Ik ben bang dat als we dit soort nuances gaan inbouwen, er van het lijstje niks terecht komt.
En ja, een reu hoort te luisteren, en ik vind ook dat iemand zijn loslopende hond ten alle tijden moet kunnen terugroepen, maar als ik in een losloopgebied loop weet ik dat dat een illusie is.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Maar wie gaat er naar een lijstje luisteren dan?Zoie schreef:Daar gaan we alStang schreef:Met een hoop dingen ben ik het mee eens, maar die loopse teef in losloopgebied blijf ik een moeilijk punt vinden: ik kan mijn hond niet 3 weken aan een lijntje uitlaten langs de straat. Ze zou hartstikke gek worden.
Ik probeer er dus zeker rekening mee te houden, ga bijvoorbeeld echt niet bij een drukke Gaasperplas wandelen, maar in wat stiller losloopgebied dus wel. Een loopse teef is toch ook iets wat 'erbij hoort' en waar iedereen mee zal moeten leren leven.![]()
Je kunt normen overtreden, om het zo maar eens te zeggen, en met goede redenen, maar dan blijft toch de norm de norm.
Ik ben bang dat als we dit soort nuances gaan inbouwen, er van het lijstje niks terecht komt.
En ja, een reu hoort te luisteren, en ik vind ook dat iemand zijn loslopende hond ten alle tijden moet kunnen terugroepen, maar als ik in een losloopgebied loop weet ik dat dat een illusie is.

We kunnen hier allerlei gedragscodes verzinnen, waar ik het over het algemeen gewoon mee eens ben, maar wat voor zin heeft het?
Maar afijn, hier nog even een nieuwe dan:
-Verlies ook in losloopgebied je hond niet compleet uit het oog.
Stang schreef:Maar afijn, hier nog even een nieuwe dan:
-Verlies ook in losloopgebied je hond niet compleet uit het oog.

Precies. Mijn honden luisteren over het algemeen heel goed. Ook als ze loops zijn. Eigenlijk heb ik ook nooit problemen met andere honden, ook niet als die van mij loops zijn. Het enige probleem is dan dat mijn teef zit, ik er bovenop zit, en die loslopende reu niet weg wil. En dan zitten mijn hond en ik daar een tijdje

Nou, dat vind ik dus raar. Dat jij je hond moet beschermen, omdat een reu-eigenaar te beroerd is om hem even aan te lijnen (neem aan dat hij gewoon doorloopt en die hond achter hem aan wil laten komen).Marion. schreef:Stang schreef:Maar afijn, hier nog even een nieuwe dan:
-Verlies ook in losloopgebied je hond niet compleet uit het oog.![]()
Precies. Mijn honden luisteren over het algemeen heel goed. Ook als ze loops zijn. Eigenlijk heb ik ook nooit problemen met andere honden, ook niet als die van mij loops zijn. Het enige probleem is dan dat mijn teef zit, ik er bovenop zit, en die loslopende reu niet weg wil. En dan zitten mijn hond en ik daar een tijdje
Ik lijn Whoop dan altijd aan, om hem na tig meters weer los te gooien.
Neem aan dat jij dan niet op spitsuren met je honden in een druk losloopgebied loopt?
Goed iets voor de hondenscholen: introductie met loopse teven en volwassen honden en daar een strakke gehoorzaamheidsles aan koppelen.
Nee, uiteraard niet. Normaal kom je in dat bos niemand tegen. Maar dit zijn dan reuen waar ze jachttraining mee aan het doen zijn. En ja, die reuen lopen dan los. En ik hoor 100x die fluit, de hond ongetwijfeld ook, maar mijn teefje is blijkbaar interessanter.Golden Stanley schreef:Nou, dat vind ik dus raar. Dat jij je hond moet beschermen, omdat een reu-eigenaar te beroerd is om hem even aan te lijnen (neem aan dat hij gewoon doorloopt en die hond achter hem aan wil laten komen).
Ik lijn Whoop dan altijd aan, om hem na tig meters weer los te gooien.
Neem aan dat jij dan niet op spitsuren met je honden in een druk losloopgebied loopt?
Ik vind dus echt dat ze dit eigenlijk op iedere hondenschool zouden moeten doen. Loopse teefjes toelaten. Uiteraard onder streng toezicht, maar doet zowel de teef als de reu geen kwaad. Ik ben heel erg blij dat Miep zo getraind heeft, en in de nadagen van haar loopsheid zelfs zo het examen heeft gedaan.Golden Stanley schreef:Goed iets voor de hondenscholen: introductie met loopse teven en volwassen honden en daar een strakke gehoorzaamheidsles aan koppelen.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb tijdens de laatste loopsheid van Marouck ook gewoon door kunnen trainen. Gewoon als laatste het veld op en iedereen wist dat Marouck dus loops was.
Marouck loopt dus ook wel los als ze loops is. Niet in drukke gebieden waar veel andere honden komen, maar wel in het bos waar ik zeer regelmatig wandel. Daar komt vrijwel niemand, ben daar in de 6 jaar ofzo dat ik daar nu kom misschien 10x iemand tegengekomen. Is trouwens geen officieel losloopgebied.
Ik loop daar "illegaal".
Maar ook daar wil ik mijn honden zowiezo altijd in het zicht hebben, ik kan er heel slecht tegen als ik ze niet zie en dus niet weet waar ze zijn.
De rest van de voorbeelden zijn voor mij gewoon logisch. Als iemand zijn hond aanlijnt gaan mijn honden ook vast of zorg ik er tenminste voor dat ze niet op die hond afgaan, andersom verwacht ik hetzelfde en dat gebeurt eigenlijk ook gewoon altijd.
Balletjes worden ingeleverd en opgeborgen als ik andere honden tegenkom, die ga ik zeker niet gooien tussen onbekende honden.
Gewoon een beetje rekening houden met elkaar.....hier gebeurt dat dus meestal ook.
Marouck loopt dus ook wel los als ze loops is. Niet in drukke gebieden waar veel andere honden komen, maar wel in het bos waar ik zeer regelmatig wandel. Daar komt vrijwel niemand, ben daar in de 6 jaar ofzo dat ik daar nu kom misschien 10x iemand tegengekomen. Is trouwens geen officieel losloopgebied.

De rest van de voorbeelden zijn voor mij gewoon logisch. Als iemand zijn hond aanlijnt gaan mijn honden ook vast of zorg ik er tenminste voor dat ze niet op die hond afgaan, andersom verwacht ik hetzelfde en dat gebeurt eigenlijk ook gewoon altijd.
Balletjes worden ingeleverd en opgeborgen als ik andere honden tegenkom, die ga ik zeker niet gooien tussen onbekende honden.
Gewoon een beetje rekening houden met elkaar.....hier gebeurt dat dus meestal ook.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- sample
- Zeer actief
Hebben we het over honden? Of over robotjes? Ik denk namelijk dat dat niet alleen in een losloopgebied een illusie is. De meeste gemiddelde huis-tuin- en keukenhonden luisteren weleens nÃet. En? Is in mijn ogen geen probleem, kan gebeuren. Als de eigenaar van de niet luisterende, loslopende hond dan maar moeite doet om de situatie op te lossen.En ja, een reu hoort te luisteren, en ik vind ook dat iemand zijn loslopende hond ten alle tijden moet kunnen terugroepen, maar als ik in een losloopgebied loop weet ik dat dat een illusie is.
Tssss, er zijn al regels genoeg zeg. Please. Geen zin an een nieuw pakketje big brother eerlijk gezegd.
- starfleet
- Erelid
Tja, het zouden heel normale gedragsregels moeten zijn. Helaas niet dus.Zoie schreef: Dus b.v.
Overigens vind ik de eigenaar van de bange hond die jij beschrijft ook een beetje dom. Je hoeft het niet op te zoeken.
Anne
- Zoie
- Zeer actief
Natuurlijk is het uberhaupt een illusie. Maar als iemand zijn hond los laat waar hij aangelijnd zou moeten zijn, dan moet hij, vind ik althans, zijn hond beter onder appel hebben staan. B.v. als ik met mijn loopse teef aangelijnd op een landweggetje loop, en er komt iemand aan met een los lopende reu, en ik vertel hem vriendelijk dat mijn teef loops is, dan is het wat mij betreft verder zijn probleem. Kan hij hem niet terugroepen, dan had hij z'n hond daar niet los moeten laten lopen, of de consequenties nemen en niet mopperen. Maar ik vind niet dat ik datzelfde van een los lopende reu in een uitlaatbos mag verwachten. Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.sample schreef:Hebben we het over honden? Of over robotjes? Ik denk namelijk dat dat niet alleen in een losloopgebied een illusie is. De meeste gemiddelde huis-tuin- en keukenhonden luisteren weleens nÃet. En? Is in mijn ogen geen probleem, kan gebeuren. Als de eigenaar van de niet luisterende, loslopende hond dan maar moeite doet om de situatie op te lossen.En ja, een reu hoort te luisteren, en ik vind ook dat iemand zijn loslopende hond ten alle tijden moet kunnen terugroepen, maar als ik in een losloopgebied loop weet ik dat dat een illusie is.
Tssss, er zijn al regels genoeg zeg. Please. Geen zin an een nieuw pakketje big brother eerlijk gezegd.
Wat etiquettes met Big brother te maken hebben begrijp ik niet.

- sample
- Zeer actief
Ik krijg gruwelijk de slappe lach als ik me voorstel jou tegen te komen met een bundel a4tjes onder je arm. En mij dan (omdat jij de richtlijnen wel even duidelijk wilt maken) zo'n papiertje meegeeft.Wat etiquettes met Big brother te maken hebben begrijp ik niet.
Je zal potverdorie op 3 verschillende uitlaatplaatsen zo'n "wetsdienaar" tegen komen
- Zoie
- Zeer actief
Die hond is niet overdreven bang. Zouden ze dit bij Spok doen, dan had hij hem al ten keer naar het andere eind van het uitlaatbos gepeerd.starfleet schreef:Tja, het zouden heel normale gedragsregels moeten zijn. Helaas niet dus.Zoie schreef: Dus b.v.
Overigens vind ik de eigenaar van de bange hond die jij beschrijft ook een beetje dom. Je hoeft het niet op te zoeken.
Anne
We zitten daar ook vaak met een roedeltje honden zonder probleem. Dan krijg je dus het welles-nietes-spelletje, aan wiens hond ligt het ? Ik vind het een non-discussie: ik ben daar vaak genoeg om minder dan dit met Spok weggelopen, omdat hij zat te klieren. Ik had daar niet kunnen komen als andere bazen hun hond niet tot de orde hadden geroepen als ze bij Spok zaten te klieren. Maar ja, als je ze alles zelf laat uitzoeken, dan krijg je dit soort problemen.

- Hanneke2
- Zeer actief
Ze zoekt het niet op, ze heeft gewoon een timide hond die op zich hartstikke leuk met andere honden kan spelen, maar niet van zich afsnauwt als een hond opdringerig wordt, maar steun zoekt bij de baas. Niks mis mee. Als mijn hond een andere hond lastig valt zorg ik dat hij daarmee stopt. En andersom verwacht ik van andere mensen ook dat ze hun hond terugroepen als die van mij tot vervelens toe tegen de grond wordt gelopen of een hond van zijn rug af moet snauwen.starfleet schreef: Overigens vind ik de eigenaar van de bange hond die jij beschrijft ook een beetje dom. Je hoeft het niet op te zoeken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Zoie
- Zeer actief
ja, je kunt het ridicuul maken. Maar waarom zijn er b.v. op dit forum gedragsregels en moderators ?sample schreef:Ik krijg gruwelijk de slappe lach als ik me voorstel jou tegen te komen met een bundel a4tjes onder je arm. En mij dan (omdat jij de richtlijnen wel even duidelijk wilt maken) zo'n papiertje meegeeft.Wat etiquettes met Big brother te maken hebben begrijp ik niet.
Je zal potverdorie op 3 verschillende uitlaatplaatsen zo'n "wetsdienaar" tegen komen
Maar daar heb ik het helemaal niet over. De wet is de wet, en op overtreding staan sancties. Ik weet b.v. van geen wet dat je niet in een uitlaatbos met je loopse teef mag lopen. Of met je hond op een aangelijnde hond mag aflopen. Ofdat je je hond moet corrigeren als hij loopt te klieren. Een etiquette is iets anders.

( sorry hoor, maar de term wetsdienaar stoort me behoorlijk, net als de associatie die je legt met Big Brother, zeker uit jouw mond. Maar goed, laat maar, we zitten niet op dezelfde golflengte zullen we maar zeggen. )

- sample
- Zeer actief
Waarom zeker uit mijn mond? En wat stoort je er precies aan?
Ik snap dat het reuze irritant is als mensen (of het nou hondenbezitters zijn of niet) niet een heel klein beetje invoelingsvermogen hebben. Of gewoon zonder al teveel moeilijk gedoe ingaan op een vraag. (zou je je hond even vast willen houden, de mijne kan weleens agressief reageren)
Maar wat mij dus mateloos kan ergeren is iemand die mij de les gaat lezen. En helemáál als iemand me dan ook nog een soort papiertje met "ongeschreven" gedragsregels zou geven. Dat vind ik zo ontzettend bemoeizuchtig overkomen. Ik ben geen klein kind meer, ik ben een volwassen mens.
En ik snap wel dat je intentie goed is, maar ik denk dat je er enorme weerstand mee zou ondervinden als je het zo aan zou pakken. Als je een flyer uit zou delen op de hondenuitlaatroute dan, bedoel ik.
Ik snap dat het reuze irritant is als mensen (of het nou hondenbezitters zijn of niet) niet een heel klein beetje invoelingsvermogen hebben. Of gewoon zonder al teveel moeilijk gedoe ingaan op een vraag. (zou je je hond even vast willen houden, de mijne kan weleens agressief reageren)
Maar wat mij dus mateloos kan ergeren is iemand die mij de les gaat lezen. En helemáál als iemand me dan ook nog een soort papiertje met "ongeschreven" gedragsregels zou geven. Dat vind ik zo ontzettend bemoeizuchtig overkomen. Ik ben geen klein kind meer, ik ben een volwassen mens.
En ik snap wel dat je intentie goed is, maar ik denk dat je er enorme weerstand mee zou ondervinden als je het zo aan zou pakken. Als je een flyer uit zou delen op de hondenuitlaatroute dan, bedoel ik.
- sample
- Zeer actief
En ik vind dat er bij die ongeschreven regels, een heleboel nuances zijn. Een daarvan stipte Stang ook al aan en toen zei jij: Ja nee maar zo krijgen we nóóit een stel regels op papier.
Ja, het is mega irritant als een loslopend hondje achter jouw hond aan blijft plakken. Maar als het nou een pup middenin zijn opvoeding is? Die moet toch af en toe los kunnen lopen om te oefenen?
En als het nou een ontsnapte hond is? Waarvan na tien minuten het baasje gehaast aan komt rennen? En jij staat al geërgerd te roepen dat hij zijn hond vast moet houden?
Ik snap de ergernis van jou in dit geval ook, Jan, ècht. Maar ik ben er helemaal niet vóór om van alles en nog niks door mensen hun strot te duwen.
Ja, het is mega irritant als een loslopend hondje achter jouw hond aan blijft plakken. Maar als het nou een pup middenin zijn opvoeding is? Die moet toch af en toe los kunnen lopen om te oefenen?
En als het nou een ontsnapte hond is? Waarvan na tien minuten het baasje gehaast aan komt rennen? En jij staat al geërgerd te roepen dat hij zijn hond vast moet houden?
Ik snap de ergernis van jou in dit geval ook, Jan, ècht. Maar ik ben er helemaal niet vóór om van alles en nog niks door mensen hun strot te duwen.
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Hier dan toch effe een mea culpa. Het is soms echt wel onwetendheid en het hoeven geen A4-tjes te zijn, gewoon een website ofzo. Ik herinner mij het volgende:
Mijn man gaat met Lukka wandelen in de velden. Ze is los. Ze is een nogal baasgericht hondje dat niet zo gauw met andere honden speelt, meestal een snuffel en dan door. In de verte komt een meneer met een klein hondje aan, ook los. Die legt zijn hondje aan de lijn maar mijn man doet dat niet. Krijgt hij de volle lading van die andere eigenaar omdat hij Lukka niet aan de lijn legt.(er is tussen de honden niets gebeurd hoor). Hij komt thuis met de vraag: heb ik nu iets verkeerds gedaan, bestaat er een ongeschreven etikette die voorschrijft dat je je honden vastlegt als je iemand kruist? Ik heb hem toen gezegd dat hij dat volgende keer best wel doet. Maar hij wist het echt niet en was zich op dat moment van geen kwaad bewust. Ik wil hem volgende keer best wel een A4tje kunnen meegeven met alle richtlijnen op
)
Mijn man gaat met Lukka wandelen in de velden. Ze is los. Ze is een nogal baasgericht hondje dat niet zo gauw met andere honden speelt, meestal een snuffel en dan door. In de verte komt een meneer met een klein hondje aan, ook los. Die legt zijn hondje aan de lijn maar mijn man doet dat niet. Krijgt hij de volle lading van die andere eigenaar omdat hij Lukka niet aan de lijn legt.(er is tussen de honden niets gebeurd hoor). Hij komt thuis met de vraag: heb ik nu iets verkeerds gedaan, bestaat er een ongeschreven etikette die voorschrijft dat je je honden vastlegt als je iemand kruist? Ik heb hem toen gezegd dat hij dat volgende keer best wel doet. Maar hij wist het echt niet en was zich op dat moment van geen kwaad bewust. Ik wil hem volgende keer best wel een A4tje kunnen meegeven met alle richtlijnen op

- starfleet
- Erelid
Prima moment om met de opvoeding te beginnen dan. Aangelijnde honden worden niet zomaar benaderd zonder even kort te sluiten. Mijn pup mocht ook geen oude grijze poedeltjes molesteren met haar gespring. Dan ging ze even aan de lijn snuffen als dat mocht van de eigenaar.sample schreef:En ik vind dat er bij die ongeschreven regels, een heleboel nuances zijn. Een
Anne
- Zoie
- Zeer actief
Wat me er aan stoort heb ik al proberen uit te leggen. Een etiquette is geen wet. Alsof ik een totalitaire staat zou willen oprichten waar iedereen zich strikt aan de regeltjes zou moeten houden, of er zwaait wat. Dat is niet het geval. Als jij in een restaurant je mobieltje laat afgaan en een uitgebreid gesprek aan tafel wilt voeren, je tafelgenoten negerend, dan moet je het zelf weten, maar het is gewoon onbeleefd. Sommige mensen begrijpen dat uit zichzelf, andere hebben daar regeltjes voor nodig.sample schreef:Waarom zeker uit mijn mond? En wat stoort je er precies aan?
Dat " uit jouw mond " had ik beter achterwege kunnen laten, omdat ik er een oude koe voor uit de sloot moet halen. Maar als je nu zelf niet voor terugschrikt om de modjes te vragen je medeforummers tot de orde te roepen, dan doe je precies zelf wat ik dus niet wil en waar het mij helemaal niet om gaat.
Ik heb ook geen behoefte iemand de les te lezen. Sterker nog, ik ben ontzettend moe geworden van al die zinloze discussies over vanzelfsprekende dingen, als hou je hond gewoon zonder gezeur bij je als iemand dat beleefd vraagt op de openbare weg. En ja, dan ga ik idd soms iemand de les lezen.Ik snap dat het reuze irritant is als mensen (of het nou hondenbezitters zijn of niet) niet een heel klein beetje invoelingsvermogen hebben. Of gewoon zonder al teveel moeilijk gedoe ingaan op een vraag. (zou je je hond even vast willen houden, de mijne kan weleens agressief reageren)
Nou, ik ben nog net niet zo zot dat ik met een stapeltje A-4tjes iedereen te pas en te onpas foldertjes in de hand ga duwen. Misschien is het ook helemaal geen goed idee om iemand zo'n papiertje in de hand te duwen en roept dat ook enorm veel weerstand op, heb er verder geen ervaring mee. Maar als ik zoals gisteren in een discussie met een groepje jongelui die het presteren om op zondagmiddag als het zonnetje schijnt met een loopse teef door het uitlaatbos te banjeren op compleet onbegrip stuit als ik zeg dat het "not done "is om dat te doen, ja, dan zou ik zeker wel in staat zijn zo'n papiertje uit te delen.En ik snap wel dat je intentie goed is, maar ik denk dat je er enorme weerstand mee zou ondervinden als je het zo aan zou pakken. Als je een flyer uit zou delen op de hondenuitlaatroute dan, bedoel ik.
Laatst gewijzigd door Zoie op 18 apr 2005 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

- Joy C
- Zeer actief
Nu kom ik sowieso niet op losloop plaatsen, maar kunnen ze dan niet op zo''n bord waarop staat aangegeven dat het een losloopplek is de huisregels netjes aangeven? Of wordt dat al gedaan? Voelen mensen zich in ieder geval niet persoonlijk aangevallen. Of het altijd helpt, weet ik niet, maar het staat tenminste ergens en is niet op de persoon gespeeld. Het is voor een ieder te lezen, bedoel ik.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012