Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

opspringen en bek likken.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

opspringen en bek likken.

Ongelezen bericht door Moos »

Als Saar van nu 14 weken een andere hond ziet gaat ze 9 van de 10 keer tegen zijn/haar bek op staan springen terwijl ze tegelijkertijd heel hard probeert om die bek te likken. Het is geen gezicht; staat ze daar rond te tollen met dat tongetje uit d'r bekkie.

Het lijkt mij een beetje apart gedrag, omdat het tegen de andere hond op springen me behoorlijk dominant lijkt, maar aan de andere kant wil ze dan dus heel onderdanig de bek likken...

Ze doet het trouwens niet bij honden die met een hele hoge houding op haar af komen zetten, dan laat ze zich besnuffelen en loopt dan of weg, of rolt zich op haar zij. Ze doet het alleen maar bij honden die een niet al te zelfverzekerde uitstraling hebben.

Is dit ambivalent gedrag, en waarom doet ze dat? :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik denk dat het een "jij bent groot en ik is klein" manier van begroeten is. Maar dan wel bij honden die ze niet engig vind. Mijn pup deed tot voor kort precies hetzelfde. Bij dominantere honden ging ze liggen, bij honden die ze niet een klein beetje engig vond bek likken. Saar is natuurlijk piepklein, die moet wel springen om bij die bek te kunnen.

We kwamen pas een Labrador tegen die het bij mijn hond deed, die was al erg groot en moest juist helemaal in elkaar om goed bij de bek van de mijne te kunnen.

Het is normaal onderdanig begroetingsgedrag. Ze doet het bij jou waarschijnlijk ook??

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:Ik denk dat het een "jij bent groot en ik is klein" manier van begroeten is. Maar dan wel bij honden die ze niet engig vind. Mijn pup deed tot voor kort precies hetzelfde. Bij dominantere honden ging ze liggen, bij honden die ze niet een klein beetje engig vond bek likken. Saar is natuurlijk piepklein, die moet wel springen om bij die bek te kunnen.

We kwamen pas een Labrador tegen die het bij mijn hond deed, die was al erg groot en moest juist helemaal in elkaar om goed bij de bek van de mijne te kunnen.

Het is normaal onderdanig begroetingsgedrag. Ze doet het bij jou waarschijnlijk ook??

Anne
Als ik d'r optil doet ze het bij mij ook. Anders kan ze springen wat ze wil, maar mijn 'bek' haalt ze toch niet :mrgreen:

Ze moet inderdaad wel springen om bij de bek te kunnen, zat ik net tijdens de wandeling ook opeens aan te denken :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Gewoon onderdanig gedrag en niet ambivalent! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Re: opspringen en bek likken.

Ongelezen bericht door Saartje »

Moos schreef: Is dit ambivalent gedrag, en waarom doet ze dat?
Domme vraag misschien, maar wat is ambivalent gedrag?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Saartje schreef:
Tegenstrijdig/dubbel

Anne
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

starfleet schreef:
Saartje schreef:
Tegenstrijdig/dubbel

Anne
Oooh, oke, bedankt :ok:
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Dat springen zie ik niet als dominant....ze moet springen om bij de bek te kunnen komen van de grote hond. Gewoon onderdanig gedrag dus :wink:
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Buck doet dat altijd bij mij als ik hem corrigeer (verbaal). In een wat lage houding probeert hij dan in mijn gezicht te likken en dan kwispelt hij heel erg met zijn staart. (stompje).
Moos
Zeer actief

Baily schreef:Buck doet dat altijd bij mij als ik hem corrigeer (verbaal). In een wat lage houding probeert hij dan in mijn gezicht te likken en dan kwispelt hij heel erg met zijn staart. (stompje).
Saar kwispelt er ook wat op los dan ja.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack wil ook nog wel eens springen als hij erg blij is iemand te zien, maar hij probeert dan niet om mondhoeken te likken. Hij springt vaak niet tegen de mensen op, maar gewoon in de lucht. En dan probeert hij op ooghoogte oogcontact te maken. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Niekie schreef:Dat springen zie ik niet als dominant....ze moet springen om bij de bek te kunnen komen van de grote hond. Gewoon onderdanig gedrag dus :wink:
Opspringen zonder likbewegingen is wel weer dominant te noemen. :wink: Het zit hem in de likbewegingen! :lees:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:
Niekie schreef:Dat springen zie ik niet als dominant....ze moet springen om bij de bek te kunnen komen van de grote hond. Gewoon onderdanig gedrag dus :wink:
Opspringen zonder likbewegingen is wel weer dominant te noemen. :wink: Het zit hem in de likbewegingen! :lees:
Zie je wel, dat loeder van mij is zo dominant als de pest! :eek:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hanneke2 schreef:
Eline* schreef:
.

Maar goed dat jij zo´n softie bent dan, anders zou Jack nog een rangorde-konflikt met je krijgen ook. :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Hanneke2 schreef:
Eline* schreef:
.

Maar goed dat jij zo´n softie bent dan, anders zou Jack nog een rangorde-konflikt met je krijgen ook. :mrgreen:
:smile:

Ik een softie? Ik ben helemaal... oh wacht, Jack wil dat zijn bed opnieuw opgemaakt wordt. Ik ben zo terug.

Eh, waar waren we?

:mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

:mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Ben ik toch wel een beetje blij dat ze het MET likbewegingen doet :mrgreen: :wink:
Maar ik vind het zelf zo opdringerig overkomen; ze staat er echt bij te tollen op d'r pootjes, als een debiel te kwispelen en schudden met d'r kontje, en maar opspringen en proberen te likken.
Andere honden gaan altijd staan kijken alsof ze lucht is, en laten haar haar gang maar gaan. Ik zou d'r helemaal kriegelig van worden als ik die andere hond was (en die hond even vermenselijk :mrgreen: )
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Micron doet dat ook veel ja en het ziet er inderdaad niet uit vooral als die het bij Orson probeerd en er niet bij kan komen :smile:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Spok doet het ook zonder likken :eek:
Afbeelding
Donja
Actief

Ongelezen bericht door Donja »

misschien issie n beetje nymfomaan??hihi ixou s kijken voor n hondenopblaaspop(grapje hoor) :smile1:
veel liefs, en een douche van me toekomstige boxiepup!!!
Zoie
Zeer actief

uhum, ik moet me wat zorgvuldiger uitdrukken, geloof ik. Ik bedoelde te zeggen dat Spok tegen zijn baas ( en niet alleen tegen zijn baas ) opspringt zonder likbewegingen te maken :wink:
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Eline* schreef:
Ja, klopt....dat wist ik ook, het staat er misschien ongelukkig. Inderdaad springen in combinatie met likken. Ze moet springen om de bek van de hond te kunnen likken, daarom onderdanig :wink:
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:uhum, ik moet me wat zorgvuldiger uitdrukken, geloof ik. Ik bedoelde te zeggen dat Spok tegen zijn baas ( en niet alleen tegen zijn baas ) opspringt zonder likbewegingen te maken :wink:
zo had ik het wel begrepen hoor :wink: :mrgreen: .
Gelukkig maar :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”