Het gaat om het volgende:
sinds gisteren fixeert Kaya ineens behoorlijk op Lotje (Lotje is poes).
Kaya is opgegroeid met katten en Lotje hebben we al vanaf kitten. Altijd is het fantastisch gegaan.
Zodra ze Lotje ziet, fixeert ze. Gisteren lag Lotje op de bank te miauwen en Kaya keek heel strak, staart halfhoog en helemaal strak. Zo liep ze op Lotje af en ze deed haar neus tegen de kop van Lotje aan en bleef strak kijken.
Op dat moment heb ik het doorbroken omdat ik geen risico wilde nemen.
Ik hoopte dat het een ongelukkig voorval was, maar vanmorgen weer:
Lotje stond voor de tuindeur om naar buiten te gaan en Kaya begon weer met fixeren. Dit keer staart helemaal laag en strak en haar ene pootje half omhoog (oversprong?).
Wederom heb ik het doorbroken.
Zojuist gebeurde het weer, exact hetzelfde verhaal maar Kaya met een lipje lichtjes omhoog. Zo lang Lotje stil blijft zitten, fixeert Kaya. Op het moment dat Lotje wegloopt, is de fixatie over en doet Kaya niks meer, niet erachteraan lopen of wat dan ook.
Tegen de andere katten doet ze heel normaal en ook met katten op straat kan ze prima opschieten. Het is puur tegen Lotje, waar ze het notabene altijd het beste mee kon vinden.
Hoe gevaarlijk moet ik dit inschatten?
Hoe kan ik het beste reageren: nu doorbreek ik de fixatie, maar geef niemand op z'n kop. Moet ik Kaya wel straffen hiervoor?
Ik denk dat mijn reactie hierop erg belangrijk is, daarom wil ik het overleggen voordat ik iets fout doe en een dooie Lotje het gevolg is