Is het probleem niet een beetje dat je niet een, maar twee honden hebt die elkaars taal mogelijk niet verstaan ? Dan heb je dus drie gezichtspunten. De corrector verlangt van de andere hond dat hij bepaalt gedrag gaat vertonen wat die hond niet begrijpt of kan vertonen. Zoiets.Wil de hond schreef:Nee,
Ik zou niet durven, ik vrees dat zij me eens behoorlijk door elkaar zou schudden.![]()
Ik doel meer op dat wat wij als korrekt hondengedrag beschouwen en graag willen zien van onze honden.
Wat is korrigeren, met welk doel wordt er door honden onderling gekorrigeerd?
Volgens mij is de bedoeling duidelijk maken dat er een meningsverschil bestaat en dat de één de kracht heeft de ander te laten zien dat hij op moet passen deze fout niet nog eens te begaan. Het is noodzakelijk dat dit ook duidelijk gemaakt wordt, m.a.w. de korrektie moet doorkomen. De intensiteit van de korrektie hangt van diverse zaken af, kracht en weerstand van zowel korrektor als gekorrigeerde bvb. Afhankelijk van de situatie kan het schudden in mijn ogen dus wel degelijk gewoon erbij horen. Hoewel ik ook vind dat het niet wenselijk is dat huishonden elkaar in hun eigen roedel of ergens op straat even flink toetakelen, maar er zijn dus twe gezichtspunten, van óns uit bezien, en van de hond uit bezien.
Ik denk dan b.v. aan die jr's schuddende hond van mijn ex-collega. Volgens die collega zijn jr's geen echte honden omdat ze zich niet overgeven, en gaat zijn hond daarom over op schudden. Maar het wordt dan een beetje theoretische discussie welke hond normaal is ( weet trouwens niet of het klopt dat jr's zich niet kunnen overgeven ), het lijkt me igg vanuit ons gezicchtspunt te ver gaan om dat dat soort schudden toe te staan.