Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dierensuppermarkten (vervolg)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

smurftje
Vaste gebruiker

Dierensuppermarkten (vervolg)

Ongelezen bericht door smurftje »

Hey allemaal!

Hier in België is het dus inderdaad erg slecht gesteld met de toestand waarin sommigen pups "kweken" (want dat noem ik geen fokken meer). :devil:
Johan heeft in het topic "dierensuppermarkten" als iets verteld over die puppyfabriek "Animal Express" wel, zo zijn er hier nog veel, en dit verhaal was nog maar het begin... de rest van het verhaal bespaar ik jullie... niet bestemd voor onze gevoelige "hondenhartjes"! :jank:

Het zit zo dat ze al een paar keer moeten stoppen hebben, door de overheid.. wegens de té slechte hygiëne, maar na een paar weken beginnen deze legubere praktijken opnieuw! :jank:

De enige oplossing voor dit probleem is de mensen attent maken dat ze daat best GEEN pup kopen, en deze winkels zullen enkel stoppen met deze praktijken indien ze geen klanten meer hebben voor hun pups, want wettelijk gezien zijn ze "goed" bezig. :devil:

Groetjes,
XXX
smurftje
Vaste gebruiker

Indien er iemand opmerkingen, of een idee heeft...

groetjes
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Zolang dieren nog als goederen beschouwd worden, kan er niet veel tegen gedaan worden. Zolang het hygienisch in orde is , kan het nog.

Idem voor paarden : hier in Belgie kan je nog gerust een paard stelen uit een wei, er mee naar een slachthuis rijden, verkopen ... zonder dat iemand jouw identiteit controleert, of checkt adhv een chip of het paard van iemand anders is.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

ik denk dat vechten is tegen een bierkaai :roll:
elke dag nog kopen er mensen bij broodfokkers en zeggen dat niet te weten :denken:
of denken dan heb ik in iedere geval 1 pupje gered :19:
ik kan me echt niet voorstellen dat er nu in 2005 nog mensen zijn die een pup kopen bij een brood fokker ,lezen die mensen geen kranten en kijken die mensen geen tv er is al zoveel over gesproken en nog trappen mensen erin :boos:
Afbeelding
smurftje
Vaste gebruiker

tja, er lopen nog meer zo'n mensen rond dan andere!

Bedankt johan voor je tip..

Ik weet het, misschien is het een strijd dat ik niet kan winnen, maar dan heb ik het tenminste gebrobeerd!

groetjes,
Sab
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat er verschillende oorzaken zijn waarom mensen toch nog bij een puppyfabriek kopen :

- bij een serieuse fokker moet je je hele gezinssituatie uitleggen, adres geven .... en weigert hij je misschien. Bij een puppyfabriek worden geen vragen gesteld.

- bij een goede fokker is er een wachttijd. In een dierenwinkel koop je gewoon een hond, no questions asked, en je bent weg

- de prijzen van goede fokkers zijn hoger, maar daar zijn redenen voor.

- veel mensen zijn niet op de hoogte van hoe de echte kynologie werkt, of ze kennen geen fokkers van hun ras in hun buurt. De rashondenwereld is immers een heel gesloten wereld. Als je op een show een ras ziet dat je aanstaat, heeft die fokker misschien juist geen pups, is van het buitenland, of wil niet veel zeggen omdat hij juist op moet komen. In de dierenwinkel zit er tussen de 10 of 100 rassen wel altijd een ras dat je bevalt.
smurftje
Vaste gebruiker

Yep, dat is zo!

Ik heb namelijk een Berner Sennenteefje van 2,5j. Ik heb ondanks alle problemen met dit ras, er toch voor gekozen omdat ik dit van kleinsaf altijd al prachtige honden vond!
Maar vooraleer we tot een koop zijn overgegaan, hebben we toch wat research gedaan (ondanks dat ik tochal wat kennis had van honden).
Hoeveel fokkers we gedaan hebben weet ik niet meer...
maar er zijn té weinig mensen die ECHT beseffen waar ze aan beginnen als ze een pup kopen,
Laatst was er nog iemand bij mij in de buurt die ik tegenkwam op een wandeling met een Sint-Bernard pup, een mooi beest met stamboom, dat wel... maar toen ik die mevrouw een maand of 7 later nog eens tegenkwam had ze een malthezerke bij...?? :denken:
Toen ik vroeg of ze er een hondje bij had, antwoorde ze: neenee, we hebben onze sint Bernard weg moeten doen, hij werdt te groot, vandaar hebben we een malthezerke gekocht ????!!!!???

Hier zou ik gek van worden!!
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Dat vind ik echt crazy ! Iedereen weet toch dat een St Bernard een kanjer wordt !

Iets anders : ik vind dat de georganiseerde kynologie zich teveel met zichzelf bezighoudt. Het lijkt wel of het enige wat ze doen is shows of wedstrijden organiseren. Haar taak zou juist moeten zijn om het grote publiek te informeren over deze zaken, en het verschil tussen een broodfokker en een goede fokker uit te leggen. Nu zijn ze veel te elitair bezig !

Kijk maar naar het geval Pitbull. Toen had de georganiseerde kynologie dit ras moeten verdedigen. Maar nee, ze zeiden 'dit is geen erkend ras door de FCI, dus geen bestaand ras'. Da's flauwekul natuurlijk. Het gevolg is wel dat er vele FCI-rassen beperkingen hebben gekregen. De FCI-fokkers dachten dat dit hun nooit kon gebeuren, omdat ze gewoon in een andere wereld leven.

De meeste mensen interesseert het niet of hun hond een beetje te groot is, te klein, een verkeerde kleur of zo. Het belangrijkste is dat de hond gezond is, een goed karakter heeft en lang leeft.
smurftje
Vaste gebruiker

:ok: volledig mee akkoord!

Vertel dat maar niet aan de mensen van Sint-Hubertus!
Want dit is inderdaad wel zo, ze zijn vooral met het uiterlijk bezig, akkoord dat er om de rassen erkenning te geven een rasstandaard nodig is! Maar ze concentreren zicht te veel hierop, alsof dat het enige is!

Sab
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

johan1969 schreef:Dat vind ik echt crazy ! Iedereen weet toch dat een St Bernard een kanjer wordt !

Iets anders : ik vind dat de georganiseerde kynologie zich teveel met zichzelf bezighoudt. Het lijkt wel of het enige wat ze doen is shows of wedstrijden organiseren. Haar taak zou juist moeten zijn om het grote publiek te informeren over deze zaken, en het verschil tussen een broodfokker en een goede fokker uit te leggen. Nu zijn ze veel te elitair bezig !

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Kijk maar naar het geval Pitbull. Toen had de georganiseerde kynologie dit ras moeten verdedigen. Maar nee, ze zeiden 'dit is geen erkend ras door de FCI, dus geen bestaand ras'. Da's flauwekul natuurlijk. Het gevolg is wel dat er vele FCI-rassen beperkingen hebben gekregen. De FCI-fokkers dachten dat dit hun nooit kon gebeuren, omdat ze gewoon in een andere wereld leven.

De meeste mensen interesseert het niet of hun hond een beetje te groot is, te klein, een verkeerde kleur of zo. Het belangrijkste is dat de hond gezond is, een goed karakter heeft en lang leeft.

Daar maak je een goed punt; want niet elke kampioen is gezond van genen. Een kampioen geeft nog geen kampioen en dan hebben we het nog maar alleen over het uiterlijk. Gezondheid en karakter komen op deze manier wel heel erg op de tweede en derde plaats en bij sommige fokkers komen deze aspecten helemaal niet aan bod :(: .

Neem als voorbeeld de fokkers voor de winkeltjes :jank:
die kijken dus helemaal nergens naar jammergenoeg.
Laatst gewijzigd door bulletjebe op 22 apr 2005 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ik zeg niet dat de winkelfokkers beter zijn he.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

johan1969 schreef:Ik zeg niet dat de winkelfokkers beter zijn he.
Zeg ik dat dan ? Ik bedoel dat die nergens naar kijken of staat dat er niet duidelijk genoeg ?

Ik heb een aanvulling in het rood erbij gezet voor alle duidelijkheid :wink:
smurftje
Vaste gebruiker

DIE KIJKEN INDERDAAD NERGENS NAAR!
DAT IS IMMERS WAAR WE HET AL DE HELE TIJD OVER HEBBEN!

Het is gewoon een trieste situatie zoals het nu is!
Dan hebben we het nog niet over de propvolle asiels gehad; met zowel rasloze als echte rashonden!

Groetjes sab
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ik vraag me af hoeveel % van de verkochte honden in Belgie (of Nederland) van zulke zaken afkomstig zijn ? Het zou me niet verwonderen als het er meer zouden zijn dan rashondenpuppies met FCI-stamboom van goede fokkers.

In de asielen zullen ze wel oververtegenwoordigd zijn, evenals bij de dierenarts en bij de bijtongevallenstatistieken.
smurftje
Vaste gebruiker

dat zou mij ook niet verbazen, want volgens mij (als je alles optelt;de winkels, de broodfokkers, de slechte FCI fokkers,..) zijn er meer die honden fokken voor de kost, dan voor de liefhebberij en het ras /de honden zelf...

Het spijt me, maar ik moet nu weg.. even naar de kinesist en dan een wandelingetje maken met een vriendin en de hondjes,

Veel plezier nog,
hondvriendelijke groetjes en tot later
Sabrina
johanna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door johanna »

In de asielen zullen ze wel oververtegenwoordigd zijn, evenals bij de dierenarts en bij de bijtongevallenstatistieken
Dat zit hem dan vaak niet zozeer in de honden zelf (hoewel er natuurlijk niet specifiek op karakter en gezondheid wordt gefokt) maar in het onbenul van de mensen die zo'n hondje in een opwelling aanschaffen terwijl ze er totaal geen kaas van gegeten hebben...

Ik heb bij het eerste nestje van m'n hond mensen afgewezen (familie notabene) waarvan ik de indruk had dat het voornaamste criterium voor aanschaf was of de hond wel bij het bankstel kleurde. Nou ja, bij wijze van spreken dan... Werd me niet in dank afgenomen...In no time hadden ze elders een hondje aangeschaft, half jaar later gratis af te halen op internet...Eerherstel in de familie...
Als we vlinders willen zien, moeten we de rupsen verdragen...
smurftje
Vaste gebruiker

:ok: Dat is heel juist Johanna!!

Ben jij wel blij dat je geen pup verkocht hebt aan die mensen!
het zit hem erin dat zo'n fokkers & winkels totaal geen moraal hebben, ze hebben diverse trukken enzo om mensen hun hondjes te verkopen!
Maar dat neemt niet weg dat het inderdaad nog stikt van de zogezegde "hondenliefhebbers", zoals die van dat Sint-Bernard verhaal.
Of mensen die een pup nemen omdat de kinderen dit zo leuk vinden! Ook totaal verkeerd, daar moet je zelf 200% achterstaan, en ervoor willen kiezen!
Mensen kiezen te vaak voor een hond om de verkeerde redenen!
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”