Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie heeft er tips?!?!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Semmy
geregistreerd lid

Wie heeft er tips?!?!

Ongelezen bericht door Semmy »

Hallow,
Onze pup van 10 weken heeft ontdekt dat het in de handen bijten wel erg leuk is. Nou is dat in principe niet zo heel erg want ze bijt in eerste instantie niet echt hard. Ze heeft echter een paar keer per dag zeker een dik half uur dat ze door het dolle heen is en dan wel heel hard bijt. Dat is niet prettig en dat harde bijten zouden we haar graag willen afleren.
We hebben al geprobeerd om haar iets anders aan te bieden waar ze in mag bijten, dit vind ze echter minder interessant en negeert ze volkomen en gaat dan weer achter je handen of armen aan en als ze daar niet bij komt dan moet een ander lichaamsdeel het ontgelden. En dan bijt ze in al haar enthousiasme best hard want voor haar is het spel. Wat moeten we doen, haar gewoon negeren dan en pas weer spelen wanneer ze niet meer zo hard bijt????

Daarnaast heeft ze haar gekke halve uurtjes en daar doet ze echt alles wat ze niet mag doen, terwijl ze weet dat het niet mag. Bijvoorbeeld onder de bank waar de snoeren van de tv enzo liggen. Ze gaat er nooit onder, behalve dan. Wanneer je haar dan daar weg haalt kan ze heel erg hard gaan grommen en is ze het niet met je eens. Dat grommen doet ze ook wanneer ze weer de planten uit de vijver haalt wat dus ook niet mag en ze alleen doet in haar gekke halve uurtjes. Wat moeten we met dit grommen doen? Meestal spreken we haar met een boze stem toe. Iemand tips hierover???

Ze heeft ook een zeer grote behoefte aan vitamine A (A=aandacht). Wanneer ze haar gekke half uurtje heeft en ze krijgt die aandacht niet gaat ze tegen de bank opspringen en zet ze haar tanden in de bank. Ze krijgt dan vaak een nee te horen en wordt van de bank weggehaald. Maar daarna rent ze er weer vrolijk op af en gaat ze ermee verder. Kan het zijn dat ze nu lekker haar vitamine A krijgt, ookal is het op een negatieve manier en daardoor herhaald het zich?? Dus ook gewoon negeren lijkt me.

Herkennen mensen dit??? Heeft iemand tips???
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk dat iedereen die een pup heeft grootgebracht dit gedrag absoluut herkent :wink: :mrgreen:
Het is allemaal volkomen normaal puppygedrag en aan jou om dit goed te begeleiden.

Het in de handen bijten: een pup moet leren dan te hard bijten pijn doet en dit zal jij hem moeten leren. Wat je doet op het moment dat hij zo hard bijt is heel hard 'AUWWWWWWWWWWWWWWWWW' gillen, je direct opdraaien en je pup gedurende een minuut (of twee) negeren.
Hiermee zal je in principe leren dat de pup niet te hard mag bijten. Dit wel heel consequent doen!
Mocht dit na een aantal weken echt geen succes opleveren, soms zijn pups wel erg hardleers, dan kan je wat 'gemenere' trucjes toepassen zoals bv de hand waar hij in bijt ver achter in zijn bek duwen. Dit vinden ze zeer onaangenaam.
Maar probeer het eerst op de 'auwww' manier, dat is meestal voldoende.

Ook voor wat betreft het andere gedrag is het aan jou om grenzen te stellen. De pup probeert dingen uit (en jou uit) en is heel normaal.
Een 'nee' van jou is ook 'nee'. Kijk hierbij ook boos, straal dit met je hele lichaam uit dat het ongewenst gedrag is om in de bank te bijten :wink: Doet je pup het weer, dan zeg je nog strenger 'NEE!' en weer weghalen.
Biedt hem ook afleiding aan in de vorm van een ander speeltje.

Grommen naar jou dien je niet te accepteren. Dus haal jij hem ergens weg en de pup gromt, dan leg je je hand om de bovenkant van zijn bekkie heen en zegt streng 'foeiii' (of wat je daarvoor gebruikt). Hier mag hij best goed weten dat dit ongewenst gedrag is.

Het is soms een hele klus hoor :wink: puppies proberen van alles uit, maar dat is heel normaal. Echter dus wel duidelijk de grenzen nu al aangeven van wat wel en niet mag.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
starfleet
Erelid

Re: Wie heeft er tips?!?!

Ongelezen bericht door starfleet »

Semmy schreef: Kan het zijn dat ze nu lekker haar vitamine A krijgt, ookal is het op een negatieve manier en daardoor herhaald het zich?? Dus ook gewoon negeren lijkt me.
Absoluut negeren. Maar ik vond het het gemakkelijkst om tijdens het gekke half uurtje naar de tuin te gaan. met haar, alleen om toezicht te houden, niet om met haar te spelen. Dat is namelijk niet leuk tijdens het gekke half uurtje. . Daar racete ze de tuin door, gooide en gromde met flesjes en potjes. Daarna met een diepe zucht vaak in slaap.

Anne
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Als ze om aandacht vraagt moet je haar absoluut negeren.Dus niet Nee of Foei roepen, niet aankijken, niet tegen praten. Net doen alsof je geen hond hebt. Je kunt ook de kamer uitlopen. Dat is een erge straf voor een pup. Isolatie vinden ze vreselijk.
Zit je ook op puppycursus? Zonee, zoek een goede hondenschool waar ze positief trainen en waar ze ook wat van gedrag weten.
Alan
Vaste gebruiker

Re: Wie heeft er tips?!?!

Ongelezen bericht door Alan »

Semmy schreef:Hallow,
Onze pup van 10 weken heeft ontdekt dat het in de handen bijten wel erg leuk is. Nou is dat in principe niet zo heel erg want ze bijt in eerste instantie niet echt hard. Ze heeft echter een paar keer per dag zeker een dik half uur dat ze door het dolle heen is en dan wel heel hard bijt. Dat is niet prettig en dat harde bijten zouden we haar graag willen afleren.
We hebben al geprobeerd om haar iets anders aan te bieden waar ze in mag bijten, dit vind ze echter minder interessant en negeert ze volkomen en gaat dan weer achter je handen of armen aan en als ze daar niet bij komt dan moet een ander lichaamsdeel het ontgelden. En dan bijt ze in al haar enthousiasme best hard want voor haar is het spel. Wat moeten we doen, haar gewoon negeren dan en pas weer spelen wanneer ze niet meer zo hard bijt????

Daarnaast heeft ze haar gekke halve uurtjes en daar doet ze echt alles wat ze niet mag doen, terwijl ze weet dat het niet mag. Bijvoorbeeld onder de bank waar de snoeren van de tv enzo liggen. Ze gaat er nooit onder, behalve dan. Wanneer je haar dan daar weg haalt kan ze heel erg hard gaan grommen en is ze het niet met je eens. Dat grommen doet ze ook wanneer ze weer de planten uit de vijver haalt wat dus ook niet mag en ze alleen doet in haar gekke halve uurtjes. Wat moeten we met dit grommen doen? Meestal spreken we haar met een boze stem toe. Iemand tips hierover???

Ze heeft ook een zeer grote behoefte aan vitamine A (A=aandacht). Wanneer ze haar gekke half uurtje heeft en ze krijgt die aandacht niet gaat ze tegen de bank opspringen en zet ze haar tanden in de bank. Ze krijgt dan vaak een nee te horen en wordt van de bank weggehaald. Maar daarna rent ze er weer vrolijk op af en gaat ze ermee verder. Kan het zijn dat ze nu lekker haar vitamine A krijgt, ookal is het op een negatieve manier en daardoor herhaald het zich?? Dus ook gewoon negeren lijkt me.

Herkennen mensen dit??? Heeft iemand tips???
Ik herken dit in May. Bij het spelen/stoeien wilde ze ook regelmatig "bijten", zodra ze hier toe neigde stopte ik een speeltje in haar bek en ging verder met spelen/stoeien. Nu is het zo dat als we spelen of stoeien ze eerst een dichtbij gelegen speeltje hapt en die vervolgens lang vasthoudt tijdens het spelen, het wil wel eens voorkomen dat ze het speeltje los laat en neigt om de handen te "bijten", maar dan hou ik het speeltje weer voor haar neus klaar.
Mocht ze "bijten" dan is het meteen over met de pret, zeg ik NEE en stop ik resoluut met spelen en negeer haar minstens 5 minuten lang.

Het om aandacht vragen heb ik vaker genegeerd dan beantwoord, en als ik het beantwoorde dan wilde ik eerst dat ze verschillende commando's oefende om daarna pas te spelen.

Het beste is als de pup zelf geen aandacht heeft aan jou, dat jij begint met kenbaar te maken met spelen. Op die manier ben jij de baas voor de pup en bepaal jij wanneer er iets gebeurt of niet.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes
Semmy
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Semmy »

Wilde ff laten weten dat het echt heel goed gaat met Semmy. Ze leert heel snel en het bijten is al een heel stuk "zachter" geworden. Haar negeren werkt ook wel heel erg goed.

Ze heeft wel door dat ze wanneer ze niet genoeg aandacht krijgt en het snoer van de lamp in haar bek neemt ze wel weer haar aandacht krijgt. Dit is wel heel vervelend want ik wil haar die aandacht niet geven maar ik wil ook niet dat ze me geëlectrocuteerd wordt. Iemand hier ervaring mee??? Hoe kunnen we dit voorkomen???
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd...
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Semmy schreef:
Ze heeft wel door dat ze wanneer ze niet genoeg aandacht krijgt en het snoer van de lamp in haar bek neemt ze wel weer haar aandacht krijgt. Dit is wel heel vervelend want ik wil haar die aandacht niet geven maar ik wil ook niet dat ze me geëlectrocuteerd wordt. Iemand hier ervaring mee??? Hoe kunnen we dit voorkomen???
Het snoer wegwerken zodat ze niet de fout in kan gaan. Het is ook altijd handig om een nieuw speeltjes achter de hand te hebben voor momenten dat ze graag wat wil, maar je haar geen aandacht kunt geven.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”