Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bange Saar....
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
bange Saar....
Saar is nu 4 maanden en altijd wel een behoorlijk onderdanig teefje geweest. Ze houdt ook niet van wat drukkere honden, maar echt bang voor andere honden is ze nooit geweest; ze benaderd ze meestal rustig, terwijl ze op haar zij rolt, oortjes naar achteren staart laag. Als de andere hond dan gewoon rustig op haar reageert kan er soms gespeeld worden, en wil ze ook vaak op gaan springen om de bek van deze hond te likken.
Nu was ze vandaag als de dood voor een grote zwarte flatcoat achtige hond. Die hond ken ik, is een rustig en lief reutje, absoluut niet opdringerig ofzo. Vandaag liepen we in het bos, en die hond komt rustig aanlopen, wel vanaf een pad waar Saar nog nooit eerder iemand vandaan heeft zien komen, dus misschien dat ze het totaal niet verwachte en daarom schrok?
Maar goed, Saar ziet die hond aan komen, piep-blaft 3 keer, en rent vervolgens met haar staart tussen haar poten keihard weg, dieper het bos in.
Ik heb hier niet op gereageerd, en ben blijven staan, terwijl die zwarte hond dichterbij kwam. Saar stond op een grote afstand toe te kijken, maar kwam toen ik bleef staan weer dichterbij. Toen ging haar staartje weer kwispelen, benaderde ze die hond zoals ze altijd doet, en probeerde hem vervolgens uit te dagen tot spel; helemaal niet angstig meer.
Nu dacht ik me van Moos nog te kunnen herinneren dat hij rond de 4-5 maanden opeens bang werd voor van alles, en dat bleek dat honden dan weer een angstfase meemaken. Klopt dat?
En hoe moet ik hier nou op reageren; is het goed zoals ik het gedaan heb, of had ik met Saar mee moeten lopen weg van die hond?
Daarna ging alles in het bos weer zoals normaal, en ze heeft heerlijk met Moos en met haar westie-vriendje van 10 weken gespeeld. Maar dit voorval bleef bij mij toch een beetje hangen, want ik wil niet dat Saar zich gaat ontwikkelen tot zo'n bang klein hondje.
Nu was ze vandaag als de dood voor een grote zwarte flatcoat achtige hond. Die hond ken ik, is een rustig en lief reutje, absoluut niet opdringerig ofzo. Vandaag liepen we in het bos, en die hond komt rustig aanlopen, wel vanaf een pad waar Saar nog nooit eerder iemand vandaan heeft zien komen, dus misschien dat ze het totaal niet verwachte en daarom schrok?
Maar goed, Saar ziet die hond aan komen, piep-blaft 3 keer, en rent vervolgens met haar staart tussen haar poten keihard weg, dieper het bos in.
Ik heb hier niet op gereageerd, en ben blijven staan, terwijl die zwarte hond dichterbij kwam. Saar stond op een grote afstand toe te kijken, maar kwam toen ik bleef staan weer dichterbij. Toen ging haar staartje weer kwispelen, benaderde ze die hond zoals ze altijd doet, en probeerde hem vervolgens uit te dagen tot spel; helemaal niet angstig meer.
Nu dacht ik me van Moos nog te kunnen herinneren dat hij rond de 4-5 maanden opeens bang werd voor van alles, en dat bleek dat honden dan weer een angstfase meemaken. Klopt dat?
En hoe moet ik hier nou op reageren; is het goed zoals ik het gedaan heb, of had ik met Saar mee moeten lopen weg van die hond?
Daarna ging alles in het bos weer zoals normaal, en ze heeft heerlijk met Moos en met haar westie-vriendje van 10 weken gespeeld. Maar dit voorval bleef bij mij toch een beetje hangen, want ik wil niet dat Saar zich gaat ontwikkelen tot zo'n bang klein hondje.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Volgens mij is dit inderdaad vrij normaal op deze leeftijd. Een beetje gezonde angst kan trouwens ook helemaal geen kwaad hoor.
Ik denk dat je goed hebt gereageerd door dus eigenlijk gewoon niet te reageren. Ze kon nu zelf ontdekken dat alles goed was en zal zich op deze manier over de ergste angst heenzetten denk ik.
Hoe meer aandacht jij eraan gaat besteden hoe meer Saar zal denken dat de situatie inderdaad eng is.
Dus volgens mij

Ik denk dat je goed hebt gereageerd door dus eigenlijk gewoon niet te reageren. Ze kon nu zelf ontdekken dat alles goed was en zal zich op deze manier over de ergste angst heenzetten denk ik.
Hoe meer aandacht jij eraan gaat besteden hoe meer Saar zal denken dat de situatie inderdaad eng is.
Dus volgens mij
-
boxersien
In ieder geval goed dat je niet meegelopen bent, want dan zeg je als het ware tegen haar dat het goed is dat ze vlucht voor die hond, want jij loopt dan immers ook weg als hij eraan komt. Dat maakt haar alleen maar banger. Zelf zou ik het gedrag ook negeren en die andere hond aaien en aandacht geven, dan ziet ze vanzelf dat hij niet eng is. Het lijkt me wel makkelijk dat ze onderdanig is en niet op elke hond af loopt, maar het voor andere honden wegrennen zou ik helemaal negeren. Loop desnoods precies de andere kant op dan dat zij kiest om te vluchten.
- starfleet
- Erelid
Volgens mij normaal. Mijn hond heeft soms een angstdagje tussendoor, of eerder een angst halfdagje. Dan is het daarna gewoon weer over, volgens mij vooral als je er verder geen aandacht aan schenkt.
Volgens mij duurt dat nog een tijdje dat ze ineens weer angstig lijken te worden.
Een week of wat geleden liepen we over een brug en daaronderdoor liep een hondje dat ze heel goed kent. Bang, tegen me aanspringen, naar huis willen.. Dat hondje hoorde daar niet te lopen zo ver onder haar, ze was er eventje helemaal van slag van. Dat ligt bij haar echt aan de dag. De andere dag alles weer normaal.
Anne
Volgens mij duurt dat nog een tijdje dat ze ineens weer angstig lijken te worden.
Een week of wat geleden liepen we over een brug en daaronderdoor liep een hondje dat ze heel goed kent. Bang, tegen me aanspringen, naar huis willen.. Dat hondje hoorde daar niet te lopen zo ver onder haar, ze was er eventje helemaal van slag van. Dat ligt bij haar echt aan de dag. De andere dag alles weer normaal.
Anne
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Een pup verliest vanaf de 8ste week langzaamaan de onderzoekingsdrang en vanaf de 12e week overheerst angst voor vreemde (en soms bekende) dingen. Dat heet idd de angstfase en die duurt ong. totdat de hond een half jaar oud is. Alles wat de pup als nieuw ervaart wordt met argwaan bekeken en de eerste reactie bij nieuwe of onbekende prikkels is vluchten en de pup herstelt vaak moeilijk van schrik.
Onderzoekingsdrang is vaak tot een minimum beperkt.
Op zich gaat dit gedrag gewoon weer over en zaak is in de tussentijd de angst niet te bevestigen of te belonen. Je deed het dus goed. Zelf het goede voorbeeld geven door conact te maken met het enge ne daarbij je hond negeren is prima.
Wel is het goed in je achterhoofd te houden dat vluchtgedrag angst bevestigt. Als het dus een standaard reactie wordt dat ze de bush bush inholt moet je dat gaan voorkomen, want dat is niet okee.
Op zich gaat dit gedrag gewoon weer over en zaak is in de tussentijd de angst niet te bevestigen of te belonen. Je deed het dus goed. Zelf het goede voorbeeld geven door conact te maken met het enge ne daarbij je hond negeren is prima.
Wel is het goed in je achterhoofd te houden dat vluchtgedrag angst bevestigt. Als het dus een standaard reactie wordt dat ze de bush bush inholt moet je dat gaan voorkomen, want dat is niet okee.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Moos
- Zeer actief
Moet ik haar dan, mocht ze een volgende keer weer weg willen vluchten, gewoon rustig, zonder iets te zeggen aanlijnen?Eline* schreef:Een pup verliest vanaf de 8ste week langzaamaan de onderzoekingsdrang en vanaf de 12e week overheerst angst voor vreemde (en soms bekende) dingen. Dat heet idd de angstfase en die duurt ong. totdat de hond een half jaar oud is. Alles wat de pup als nieuw ervaart wordt met argwaan bekeken en de eerste reactie bij nieuwe of onbekende prikkels is vluchten en de pup herstelt vaak moeilijk van schrik.
Of geef ik haar dan ook een beloning voor haar gedrag door toch wat aandacht?

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Zolang ze niet blind wegloopt maar jou in de gaten blijft houden zou ik de vreemde hond roepen en zo mogelijk aanhalen. Het enige waar ik bang voor zou zijn is namelijk dat de vreemde hond mijn hondje achterna zou gaan.
Ik zou dat beest dus afleiden en bij me lokken en waarschijnlijk komt Saar dan dus ook gewoon.
Met aanlijnen ga je haar het signaal geven dat er iets gaat gebeuren. Dan moet je haar of aangelijnd houden of dus los, maar niet steeds als er honden aankomne aanlijnen. Dan gaat ze verkeerde associatie's leggen.
Ik zou dat beest dus afleiden en bij me lokken en waarschijnlijk komt Saar dan dus ook gewoon.
Met aanlijnen ga je haar het signaal geven dat er iets gaat gebeuren. Dan moet je haar of aangelijnd houden of dus los, maar niet steeds als er honden aankomne aanlijnen. Dan gaat ze verkeerde associatie's leggen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Moos
- Zeer actief
Maar dan voorkom ik dus niet dat ze wegrent? Ik bedoelde ook niet echt bij elke vreemde hond aanlijnen, alleen maar als ze opeens nog een keer in een angsthouding schiet en dus weg wil rennen....Eline* schreef:Zolang ze niet blind wegloopt maar jou in de gaten blijft houden zou ik de vreemde hond roepen en zo mogelijk aanhalen. Het enige waar ik bang voor zou zijn is namelijk dat de vreemde hond mijn hondje achterna zou gaan.![]()
Ze rende niet als een kip zonder kop weg; ze bleef mij wel in de gaten houden.
Ik kende die hond heel goed, en die bleef dus ook gewoon staan, waardoor Saar weer dichterbij durfde te komen. Beetje hetzelfde effect dan dus als wanneer ik die hond bij mij gelokt zou hebben.
Ik lok andere grote honden die ik niet ken, of waarvan ik weet dat ze druk zijn in de regel ook bij me. Ik wil namelijk niet dat ik Saar op moet tillen, maar ook niet dat ze geplet wordt door een drukke lab, en daardoor angstig wordt. Dus lok ik zo'n hond bij me, en houd hem zonodig vast bij zijn halsband. Dan kunnen Saar en die hond even contact maken (of niet, als Saar daar geen behoefte aan heeft, maar dan is ze iig niet geplet), en tegen de tijd dat dat gebeurt is is de baas van die andere hond altijd wel gearriveerd, en geef ik de hond aan hem over.
Ik heb dit trouwens nog maar 2 keer moeten doen, bij dezelfde onstuimige jonge lab. Over het algemeen reageren andere honden heel rustig op Saar, misschien ook wel omdat ze dus meteen heel onderdanig reageert...

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Je moet even snappen waar het om gaat. Stel dat jij bang bent voor een meneer op straat. Je wil eigenlijk weg en ineens zet je hem dus ook op een lopen als die man je nadert. Als je twee blokken verder bent gehold, het hart klopt in je keel, kijk je bang om of je niet gevolgd wordt.
Je bent veilig en alleen, de man is weg. Goddank, dat heb je gered!! Maar goed dat je bent weggelopen!!
Als je nou niet was weggelopen en de man had je de weg gevraagd en vervolgens had je een leuk praatje gemaakt had je ontdekt dat je angst onterecht was en had je dus de ervaring opgedaan dat die men je misschien in aanvang wel wat angst inboezemde, maar dat hij wel heel leuk was.
Met dat in je achterhoofd moet je beoordelen wat Saar leert. Als ze wegholt en alsnog gewoon kennis komt maken is het okee.
Je bent veilig en alleen, de man is weg. Goddank, dat heb je gered!! Maar goed dat je bent weggelopen!!
Als je nou niet was weggelopen en de man had je de weg gevraagd en vervolgens had je een leuk praatje gemaakt had je ontdekt dat je angst onterecht was en had je dus de ervaring opgedaan dat die men je misschien in aanvang wel wat angst inboezemde, maar dat hij wel heel leuk was.
Met dat in je achterhoofd moet je beoordelen wat Saar leert. Als ze wegholt en alsnog gewoon kennis komt maken is het okee.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Moos
- Zeer actief
Oh, oke!Eline* schreef: Met dat in je achterhoofd moet je beoordelen wat Saar leert. Als ze wegholt en alsnog gewoon kennis komt maken is het okee.
Omdat je eerder schreef dat ik moest voorkomen dat ze wegrende om dat vluchtgedrag angts bevestigd, ging ik er dus vanuit dat ze helemaal niet meer weg mocht rennen, vandaar mijn andere vragen

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Vandaar dat ik je dus uitleg wat de opluchting veroorzaakt bij het vluchten. Als je dat snapt, snap je dus ook wat er moet gebeuren om dat gevoel van opluchting niet te doen ontstaan.Moos schreef:Oh, oke!Eline* schreef: Met dat in je achterhoofd moet je beoordelen wat Saar leert. Als ze wegholt en alsnog gewoon kennis komt maken is het okee.
Omdat je eerder schreef dat ik moest voorkomen dat ze wegrende om dat vluchtgedrag angts bevestigd, ging ik er dus vanuit dat ze helemaal niet meer weg mocht rennen, vandaar mijn andere vragen
Alleen heb ik het gevoel dat jeh et dus niet begrepen hebt.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Moos
- Zeer actief
Jawel, nu snap ik hem wel. Ik ben niet zo dom als ik lijk. Denk ikEline* schreef:Vandaar dat ik je dus uitleg wat de opluchting veroorzaakt bij het vluchten. Als je dat snapt, snap je dus ook wat er moet gebeuren om dat gevoel van opluchting niet te doen ontstaan.Moos schreef:Oh, oke!Eline* schreef: Met dat in je achterhoofd moet je beoordelen wat Saar leert. Als ze wegholt en alsnog gewoon kennis komt maken is het okee.
Alleen heb ik het gevoel dat jeh et dus niet begrepen hebt.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet hoe jij lijkt.Moos schreef:Jawel, nu snap ik hem wel. Ik ben niet zo dom als ik lijk. Denk ik![]()
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Moos
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
hahaha, daar voel ik me altijd heel dom!!Moos schreef:Da's geheel afhankelijk van de situatie waar ik in verkeer. In een garage lijk ik heeeeeeeeeeeeeel domEline* schreef:Ik weet niet hoe jij lijkt.Moos schreef:Jawel, nu snap ik hem wel. Ik ben niet zo dom als ik lijk. Denk ik![]()
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Moos
- Zeer actief
hahah, dat probeer ik ook weleens, door semi-intelligent op alles: "Oh ja, uhuh, jaja, lijkt me prima" te antwoorden. Maar je valt toch altijd door de mandEline* schreef:hahaha, daar voel ik me altijd heel dom!!Moos schreef:Da's geheel afhankelijk van de situatie waar ik in verkeer. In een garage lijk ik heeeeeeeeeeeeeel domEline* schreef:Ik weet niet hoe jij lijkt.Moos schreef:Jawel, nu snap ik hem wel. Ik ben niet zo dom als ik lijk. Denk ik![]()
Ik kijk natuurlijk slim genoeg om dat te verbergen zodat het niet opvalt.
![]()
![]()