Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
voeding bij problemen alvleesklier
Moderator: moderatorteam
- starfleet
- Erelid
voeding bij problemen alvleesklier
Ik weet niet of ik deze vraag bij medisch of voeding moet plaatsen. Het is een vraag voor iemand anders.
Heeft iemand hier misschien ervaring/tips w.b. voeding voor een hond met alvleesklierproblemen?
De hond in kwestie (rond het jaar is hij) moet nu op een brok van lam/rijst en krijgt pancreaspoeder. De hond lust absoluut geen brokken wel compleet versvleesvoeding. Zijn er geschikte soorten? Die van Duck (speciaal pancreasvoeding) heb ik al gezien, maar is heel slecht verkrijgbaar. Zijn er nog andere soorten geschikt? Want die brokken kunnen wel goed zijn, maar als ze niet gegeten worden houdt het op.
Anne
Heeft iemand hier misschien ervaring/tips w.b. voeding voor een hond met alvleesklierproblemen?
De hond in kwestie (rond het jaar is hij) moet nu op een brok van lam/rijst en krijgt pancreaspoeder. De hond lust absoluut geen brokken wel compleet versvleesvoeding. Zijn er geschikte soorten? Die van Duck (speciaal pancreasvoeding) heb ik al gezien, maar is heel slecht verkrijgbaar. Zijn er nog andere soorten geschikt? Want die brokken kunnen wel goed zijn, maar als ze niet gegeten worden houdt het op.
Anne
- Alan
- Vaste gebruiker
Re: voeding bij problemen alvleesklier
Ik vermoed, heb er geen ervaring of deskundigheid in, dat het voedsel niet te veel eiwit en vet mag bevatten. Als ik jou was zou ik de dierenarts raadplegen.starfleet schreef:Ik weet niet of ik deze vraag bij medisch of voeding moet plaatsen. Het is een vraag voor iemand anders.
Anne
Groetjes,
Alan
- starfleet
- Erelid
Mag inderdaad niet te veel vet bevatten. De dierenarts is juist degene die zegt dat versvlees (bijvoorbeeld Rodi) niet mag maar dat die brokken gegeten moeten worden. Fijn advies als je zit met een hond die geen brokken eet.Alan schreef:
Ik vermoed, heb er geen ervaring of deskundigheid in, dat het voedsel niet te veel eiwit en vet mag bevatten. Als ik jou was zou ik de dierenarts raadplegen.
Groetjes,
Alan
Anne
-
- Zeer actief
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi , het kan ook anders , gewoon met vers vlees, kijk hier maar op http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.php?board=8
daar staat ook een topic over de alvleesklier.
Duck versvlees heeft een soort voor de alvleesklier.
Hoi , het kan ook anders , gewoon met vers vlees, kijk hier maar op http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.php?board=8
daar staat ook een topic over de alvleesklier.
Duck versvlees heeft een soort voor de alvleesklier.
Dierenartsen zullen bijna altijd dieetbrokken aanraden. Ze maken daar veel winst op en vaak hebben ze ook weinig kennis van voeding. In Amsterdam zit een goede da praktijk annex dierenwinkel: Natuurlijk voor dieren
http://www.natuurlijkvoordieren.nl/
Misschien kunnen zij advies geven.
Kan je kennis/vriend(in) trouwens niet vragen of de dierenwinkel in de buurt die pancreasvoeding van Duck bestelt? Als zij/hij die elke keer gewoon afneemt lijkt me dat geen probleem. Of Duck zelf even bellen.
Kan je kennis/vriend(in) trouwens niet vragen of de dierenwinkel in de buurt die pancreasvoeding van Duck bestelt? Als zij/hij die elke keer gewoon afneemt lijkt me dat geen probleem. Of Duck zelf even bellen.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Tja, ik ken inderdaad ook een aantal verhalen van honden met pancreas problemen die het op Barf heel goed doen. Maar let op: BARF dus, geen versvlees want bij versvlees kan je ook niet zelf de ingredienten bepalen.
En dat is dan wel belangrijk. Inderdaad, bepaalde soorten versvlees kunnen best goed vet zijn, te zwaar voor een hond met dergelijke problemen.
Zo weet ik uit ervaring dat mijn oude Beertje het absoluut niet goed doet op vettig spiervlees van lam of rund, spuugt ie de hele boel onder en wordt ie ziek van. Ook bij oudere honden is het bekend dat hun alvleesklier niet goed tegen vet vlees kan.
Nou gaat hij nog wel gewoon goed op vers vlees, dus dat scheelt.
Maar kijk inderdaad eens bij de verschillende Barfsites en lists.
Dit vind ik zelf een prettige:
http://groups.yahoo.com/group/barf-natuurlijk/
Natuurlijk kan je het ook met de brokken doen hoor.
Ik kan me voorstellen dat je het doodeng vindt om zelf het eten voor een hond samen te stellen als je hond niet helemaal in orde is.
Maar op de barf fora kunnen ze je daar vast wel bij helpen.
En dat is dan wel belangrijk. Inderdaad, bepaalde soorten versvlees kunnen best goed vet zijn, te zwaar voor een hond met dergelijke problemen.
Zo weet ik uit ervaring dat mijn oude Beertje het absoluut niet goed doet op vettig spiervlees van lam of rund, spuugt ie de hele boel onder en wordt ie ziek van. Ook bij oudere honden is het bekend dat hun alvleesklier niet goed tegen vet vlees kan.
Nou gaat hij nog wel gewoon goed op vers vlees, dus dat scheelt.
Maar kijk inderdaad eens bij de verschillende Barfsites en lists.
Dit vind ik zelf een prettige:
http://groups.yahoo.com/group/barf-natuurlijk/
Natuurlijk kan je het ook met de brokken doen hoor.
Ik kan me voorstellen dat je het doodeng vindt om zelf het eten voor een hond samen te stellen als je hond niet helemaal in orde is.
Maar op de barf fora kunnen ze je daar vast wel bij helpen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
- Zeer actief
Wij hebben een hondje van 13 jaar die sinds anderhalf jaar pancrex tabletten krijgt, 2 keer daags een half tablet fijngemaakt door zijn eten. Brokjes van de da wilde hij niet, hij krijgt Rodi compleet(diepvries) met iets Rodi worst (lam en rijst). Hij krijgt nu ook een stukje kaas, beetje joghurt enz. Ik ben ook achter dat pancreasvoeding aangeweest, dan zou hij waarschijnlijk zonder die tabletten kunnen, maar er was niet aan te komen. 'k Heb toen wel lam/rijst van Prins geprobeerd. Na 1 doos heb ik dat niet weer gekocht, waarom weet ik niet meer.
Dat pancreaspoeder, is dat die poeder met een vanillesmaak?
De tabletten die ik heb daar zit volgens mij geen smaak aan.
Dat pancreaspoeder, is dat die poeder met een vanillesmaak?
De tabletten die ik heb daar zit volgens mij geen smaak aan.
- sloeber
- Vaste gebruiker
-
- Erelid
- Contacteer:
hier staat een uitgebreid artikel over pancreas en evt aanpassen van voeding!!starfleet schreef:Mag inderdaad niet te veel vet bevatten. De dierenarts is juist degene die zegt dat versvlees (bijvoorbeeld Rodi) niet mag maar dat die brokken gegeten moeten worden. Fijn advies als je zit met een hond die geen brokken eet.Alan schreef:
Ik vermoed, heb er geen ervaring of deskundigheid in, dat het voedsel niet te veel eiwit en vet mag bevatten. Als ik jou was zou ik de dierenarts raadplegen.
Groetjes,
Alan
Anne
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=357

-
- Zeer actief
Ik neem aan dat het gaat over een hond met EPI (exocriene pancreas insufficientie), een hond die geen spijsverteringsenzymen kan maken.
Vroeger gaf men zoon hond rauwe runderpancreas bij het eten om zo de enzymen toch binnen te krijgen. Tegenwoordig is er poeder dat deze enzymen bevat, dit moet door het voer(moet vochtig zijn) gemengd worden en enige tijd erop inwerken voordat het aan de hond gegeven wordt. De vertering van het voor vindt dus al gedeeltelijk in de voerbak plaats.
Ik meen dat het voer ook aangezuurd moet worden maar dat ZOu ik moeten opzoeken.
Als je een voer met weinig vet zou nemen (ik heb het ff over kvv) zou je dit ook met pancreaspoeder kunnen geven, als je het maar een paar uur laat staan voor je het voert.
EPI is niet hetzelfde als pancreatitis.
Vroeger gaf men zoon hond rauwe runderpancreas bij het eten om zo de enzymen toch binnen te krijgen. Tegenwoordig is er poeder dat deze enzymen bevat, dit moet door het voer(moet vochtig zijn) gemengd worden en enige tijd erop inwerken voordat het aan de hond gegeven wordt. De vertering van het voor vindt dus al gedeeltelijk in de voerbak plaats.
Ik meen dat het voer ook aangezuurd moet worden maar dat ZOu ik moeten opzoeken.
Als je een voer met weinig vet zou nemen (ik heb het ff over kvv) zou je dit ook met pancreaspoeder kunnen geven, als je het maar een paar uur laat staan voor je het voert.
EPI is niet hetzelfde als pancreatitis.
weg gehaald zit een virus in
-
- Erelid
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Het koe-beest principe gaat hier op denk ik. Een koe is een beest, een beest is niet persee een koe.ien schreef:klopt,de ene is chronisch en de andere een ontsteking,echter een ontsteking kan chronisch worden. [toch?]Sjiel schreef: EPI is niet hetzelfde als pancreatitis.
Een ontsteking kan chronisch zin/worden. Echter een chronische aandoening is niet persee een ontsteking.
weg gehaald zit een virus in
- sanne
- Vaste gebruiker
exocriene pancreas insufficientie betekend alleen maar dat de hond geen verteringssappen via de pancreas kan aanmaken. Mij is door de internist vertelt dat het niet uitmaakt welk voer hij krijgt als er poeder doorheengaat. Het enige dat het poeder doet is het eten voorverteren en dit gaat makkelijker met versvlees. Als hij nu lam risjt brokken krijgt geef je hem lamrijst versvlees (bijvoorbeeld van duck) beter is de pancreasversie van duck. Neem hiervoor, als je hte moeilijk kan krijgen, een contact op met duck.
Sandra
Sandra

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Heyyy, leuk...daar werk ik!sypke schreef:Dierenartsen zullen bijna altijd dieetbrokken aanraden. Ze maken daar veel winst op en vaak hebben ze ook weinig kennis van voeding. In Amsterdam zit een goede da praktijk annex dierenwinkel: Natuurlijk voor dieren

Hoe doet de hond het op 'gewoon' vers? Mijn kat heeft ook jaren lopen tobben op brokken en enzympoeder, maar op vers was het binnen no-time goed. Inderdaad zou je kunnen kijken of je de Duck Pancreas kan verkrijgen, en anders een ander soort vers, maar dan zo vetloos mogelijk (of natuurlijk zelf samenstellen, dan weet je helemaal wat wel en niet goed gaat!)... bijvoorbeeld Carnibest light oid... En je kan enzympoeder toevoegen (ik ken alleen Naturezyme, die verkoop ik zelf, en Tryplase, die had ik voor mijn kat). Op brokken overgaan is in ieder geval nergens goed voor!