Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe puberaal gedrag zo snel mogelijk laten te verdwijnen?
Moderator: moderatorteam
- Alan
- Vaste gebruiker
Hoe puberaal gedrag zo snel mogelijk laten te verdwijnen?
Gister avond laat, na ongeveer 15 minuten goed los gelopen te hebben, dus dicht bij mij en op Hier reageren en zelfs goed volgen, ging ze toen ze al een tijdje Vrij opeens accelereren. Na Hier geroepen te hebben ging ze zelfs nog harder van me vandaan rennen...
Ik heb geloof ik een kwartier gestaan en in het donker zag ik haar niet meer, groot grasveld met aangrenzend een klein stukje bos zonder verlichting, waardoor ik haar niet kon spotten. Af en toe heb ik hier geroepen of haar naam, maar totaal geen respons. Vervolgens zag ik haar "schim" ver in het grasveld en ben er naar toe gelopen en heb Hier geroepen, maar nee totaal geen respons, ze bleef maar rond rennen en ging alsmaar verder van me vandaan.
Aangezien ze in een superdonker gedeelte was en ik geen zin had om daar maar te staan wachten heb ik besloten om naar huis te gaan en mijn vriendin er bij te betrekken om de "roedel" groter te maken en daarmee ook de aantrekkingskracht om te komen.
Gelukkig was dat een succes, want al bij het eerste fluitje aan de rand van het grasveld kwam ze al aangesprint.
We hebben haar maar beloond, aangezien ze anders ontmoedigd wordt om te komen de volgende keer.
Mijn vraag is, hoe je consequent kunt zijn als je hond los is en het helemaal vertikt om te luisteren.
Mvg,
Alan
Ik heb geloof ik een kwartier gestaan en in het donker zag ik haar niet meer, groot grasveld met aangrenzend een klein stukje bos zonder verlichting, waardoor ik haar niet kon spotten. Af en toe heb ik hier geroepen of haar naam, maar totaal geen respons. Vervolgens zag ik haar "schim" ver in het grasveld en ben er naar toe gelopen en heb Hier geroepen, maar nee totaal geen respons, ze bleef maar rond rennen en ging alsmaar verder van me vandaan.
Aangezien ze in een superdonker gedeelte was en ik geen zin had om daar maar te staan wachten heb ik besloten om naar huis te gaan en mijn vriendin er bij te betrekken om de "roedel" groter te maken en daarmee ook de aantrekkingskracht om te komen.
Gelukkig was dat een succes, want al bij het eerste fluitje aan de rand van het grasveld kwam ze al aangesprint.
We hebben haar maar beloond, aangezien ze anders ontmoedigd wordt om te komen de volgende keer.
Mijn vraag is, hoe je consequent kunt zijn als je hond los is en het helemaal vertikt om te luisteren.
Mvg,
Alan
-
smurftje
- Vaste gebruiker
Hoi Alan,
Ik denk dat ze niet zozeer gekomen is omdat je vriendin erbij was, maar omdat je efkes weggeweest bent... Blijven roepen heeft immers niet veel zin, want daaruit leert de hond dat jij toch blijft wachten op hem, en dat hij nog wel efkes zijn gang kan gaan, door erachter te gaan lopen bevestig je dit nogmaals.
Het is altijd de ranglagere die de roedelleider moet in het oog houden, en niet andersom (de hond moet af en toe kijken waar jij bent, en als hij jou aanziet als roedelleider, zou hij uit zichzelf moeten volgen).
Het beste is 1 maal roepen "hier", maar houd je hond in de gaten, en roep in het begin enkel als hij niet in iets "verdiept" is, lok hem desnoods met een koekje of speeltje, komt hij niet, loop dan de andere kant uit,of verstop je eens achter een struik of boom en kijk hoe hij reageert...
Je kan het "hier komen" best oefenen op een omheind terrein, zodat hij niet kan weglopen.
Veel succes, laat eens horen hoe het ermee gaat he!
Groetjes,
Sabrina
Ik denk dat ze niet zozeer gekomen is omdat je vriendin erbij was, maar omdat je efkes weggeweest bent... Blijven roepen heeft immers niet veel zin, want daaruit leert de hond dat jij toch blijft wachten op hem, en dat hij nog wel efkes zijn gang kan gaan, door erachter te gaan lopen bevestig je dit nogmaals.
Het is altijd de ranglagere die de roedelleider moet in het oog houden, en niet andersom (de hond moet af en toe kijken waar jij bent, en als hij jou aanziet als roedelleider, zou hij uit zichzelf moeten volgen).
Het beste is 1 maal roepen "hier", maar houd je hond in de gaten, en roep in het begin enkel als hij niet in iets "verdiept" is, lok hem desnoods met een koekje of speeltje, komt hij niet, loop dan de andere kant uit,of verstop je eens achter een struik of boom en kijk hoe hij reageert...
Je kan het "hier komen" best oefenen op een omheind terrein, zodat hij niet kan weglopen.
Veel succes, laat eens horen hoe het ermee gaat he!
Groetjes,
Sabrina
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Je hond had waarschijnlijk de tijd van z'n leven! Wat is nou leuker dan verstoppertje spelen met je baas.
Het beste wat je kan doen is inderdaad gewoon weglopen of je zelf ergens verstoppen. Ik gebruik bij mijn honden altijd het woordje 'doei!'. Dat betekent dat ik net de andere kant op loop als de honden. Bij het woordje 'doei' kijkt Molli ook altijd meteen naar mij om te zien waar ik heen ga en dan komt ze eraan rennen. Want snuffelen en spelen is heel leuk, maar alleen zolang het baasje wel in de buurt blijft! Dat je hond niet komt zegt trouwens niets over of je wel of niet een goede roedelleider bent hoor! Elke hond krijgt zo'n periode waarin de wereld veel interessanter is dan het baasje, ranglagere of niet! Als baasje moet je dit gewoon anticiperen en je hond niet loslaten als dat niet veilig is. Ook is het belangrijk dat 'hierkomen' altijd leuke dingen betekent voor je hond. Consequent zijn als je hond losloopt en niet luistert is onmogelijk, want als je hond los is heb je niks te vertellen en honden hebben dat heel snel door! Als je zeker weet dat je hond niet komt zou ik ook niet 'hier' gaan roepen. Op die manier ontkracht je het commando alleen maar.
- starfleet
- Erelid
Re: Hoe puberaal gedrag zo snel mogelijk laten te verdwijnen
Niet in het donker meer loslatenAlan schreef:
Mvg,
Alan
Overdag is het minder een probleem, kun jij je verstoppen of hard de andere kant uithollen terwijl je hem toch in de gaten houdt. En verder vaak laten komen, lekkers erin, even ballen ofzo en weer vrijgeven, althans zo doen wij het.
Anne
- starfleet
- Erelid
Re: Hoe puberaal gedrag zo snel mogelijk laten te verdwijnen
Als je "hier" later als commando wil blijven gebruiken, kun je dat beter in deze periode alleen doen als je echt zeker weet dat ze komt. Anders moet je straks een ander commando nemen omdat ze geleerd heeft "hier" te negeren.Alan schreef:Gister avond laat, na ongeveer 15 minuten goed los gelopen te hebben, dus dicht bij mij en op Hier reageren en zelfs goed volgen, ging ze toen ze al een tijdje Vrij opeens accelereren. Na Hier geroepen te hebben ging ze zelfs nog harder van me vandaan rennen...
Alan
Anne
- Alan
- Vaste gebruiker
Oke, thx iedereen.
Ik heb altijd iets lekkers bij me als ik Hier zeg, dus ook gisteravond, en ja misschien had ik qua timing even kunnen wachten totdat ze ergens stil stond en mijn kant op keek.
Gelukkig was het veilig, omdat er geen of nauwelijks auto's rijden en als ze rijden dan is het ca 5 km per uur, omdat het slechts een klein stukje weg is. Anders was ik ook niet weggegaan.
Ik zal nu ook Doei toepassen. Hopelijk helpt het.
Nogmaals bedankt!
Ik heb altijd iets lekkers bij me als ik Hier zeg, dus ook gisteravond, en ja misschien had ik qua timing even kunnen wachten totdat ze ergens stil stond en mijn kant op keek.
Gelukkig was het veilig, omdat er geen of nauwelijks auto's rijden en als ze rijden dan is het ca 5 km per uur, omdat het slechts een klein stukje weg is. Anders was ik ook niet weggegaan.
Ik zal nu ook Doei toepassen. Hopelijk helpt het.
Nogmaals bedankt!
- Alan
- Vaste gebruiker
-
Sjiel
- Zeer actief
-
Marion.
- Saartje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising
- Aantal honden: 1
Hahaha precies!Marion. schreef:Volgende keer niet meer naar huis lopen (brrr, eng!) maar gewoon gaan dansen, zingen en gek doen? Beetje Golden komt dan echt wel even kijken wat het baasje nu toch allemaal voor leuks aan het doen isAlan schreef:Thx voor de tips.
Die Bor van ons kon als pubertje zo een half uur pleite zijn (lees: dikke lol maken in z'n uppie

- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4