Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
brokken of vers vlees?
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
brokken of vers vlees?
Hey allemaal,
Naar aanleiding van een discussie die in een ander forum gevoerd wordt, had ik graag even jullie mening geweten over het volgende:
Nu heb ik al les gehad van verschillende dierenartsen, fokkers en hondenpensionhouders en hier zijn ze het allemaal eens: een goede droge (brok) voeding is de beste en complete voeding voor de hond...
Nu zijn er op dit ander forum (wat niet zo veel leden heeft als hier, en ook maar over 1bepaald ras gaat nl de Berner) alleen maar tegenstanders van brokken, ze beweren dat de honden gaan stinken uit hun vacht, dat er enorm veel problemen mee zijn, ivm allergiën en zo, en dat de stelling dat brokken goed zijn voor de tanden ook "fake" is, want de tanden van hun honden zijn properder sinds ze vers vlees geven.
Nu vroeg ik mij af hoe jullie hier tegenover staan? Wat zijn jullie ervaringen met droogvoer of vers vlees? en voor wat kiezen jullie?
Vriendelijke groetjes,
Sabrina
Naar aanleiding van een discussie die in een ander forum gevoerd wordt, had ik graag even jullie mening geweten over het volgende:
Nu heb ik al les gehad van verschillende dierenartsen, fokkers en hondenpensionhouders en hier zijn ze het allemaal eens: een goede droge (brok) voeding is de beste en complete voeding voor de hond...
Nu zijn er op dit ander forum (wat niet zo veel leden heeft als hier, en ook maar over 1bepaald ras gaat nl de Berner) alleen maar tegenstanders van brokken, ze beweren dat de honden gaan stinken uit hun vacht, dat er enorm veel problemen mee zijn, ivm allergiën en zo, en dat de stelling dat brokken goed zijn voor de tanden ook "fake" is, want de tanden van hun honden zijn properder sinds ze vers vlees geven.
Nu vroeg ik mij af hoe jullie hier tegenover staan? Wat zijn jullie ervaringen met droogvoer of vers vlees? en voor wat kiezen jullie?
Vriendelijke groetjes,
Sabrina
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ik denk dat het hem zit in het woordje compleet. Want als je een hond vers vlees wilt voeren moet je wel weten wat je hem wel en wat niet kan geven. Een hond op b.v. alleen maar biefstuk zetten is ook niet gezond.
Brokken zijn makkelijk en een goed brok heeft alles wat een hond nodig heeft, maar ook dingen die hij niet nodig heeft. En elk brok is anders samen gestelt waardoor verschillende honden op verschillende brokken anders reageren.
Wil je een hond op verse voeding zetten dan zal je je dus eerst moeten verdiepen in wat een hond nodig heeft en dat omzetten in zijn menu. Diverse mensen op dit forum doen dat ook en voor zover ik weet doen hun honden het prima op verse voeding.
Brokken zijn makkelijk en een goed brok heeft alles wat een hond nodig heeft, maar ook dingen die hij niet nodig heeft. En elk brok is anders samen gestelt waardoor verschillende honden op verschillende brokken anders reageren.
Wil je een hond op verse voeding zetten dan zal je je dus eerst moeten verdiepen in wat een hond nodig heeft en dat omzetten in zijn menu. Diverse mensen op dit forum doen dat ook en voor zover ik weet doen hun honden het prima op verse voeding.

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Versvlees... absoluut ik heb zoveel verschil gezien bij de verschillende honden.
Maar de meeste d.a., fokkers en pensionhouders zijn geen voedingsdeskundigen, die gaan ook enkel en alleen af op dat geen wat er al jaren geroepen wordt.
Maar omdat ze daar mee opgegroeid zijn en vaak niet meer willen veranderen zullen ze ook niet snel van het "brok is beter" idee afstappen.
Een compleet versvlees is net zo compleet, en het minder ruiken is hier idd wel zo, tanden heb ik al vaker gehoord, mijn honden hebben dat niet, maar met brokken hadden ze nog meer tandplak dus.
Mijn reu heeft jaren lang allergieen enz gehad en sinds het versvlees nergens meer last van...
Ik ben dus een voorstander van versvlees
Maar de meeste d.a., fokkers en pensionhouders zijn geen voedingsdeskundigen, die gaan ook enkel en alleen af op dat geen wat er al jaren geroepen wordt.
Maar omdat ze daar mee opgegroeid zijn en vaak niet meer willen veranderen zullen ze ook niet snel van het "brok is beter" idee afstappen.
Een compleet versvlees is net zo compleet, en het minder ruiken is hier idd wel zo, tanden heb ik al vaker gehoord, mijn honden hebben dat niet, maar met brokken hadden ze nog meer tandplak dus.
Mijn reu heeft jaren lang allergieen enz gehad en sinds het versvlees nergens meer last van...
Ik ben dus een voorstander van versvlees

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
- Zeer actief
Er zijn ook complete versvleesvoeders in de handel, dus daarvoor hoef je je niet eerst te verdiepen in hoe je het menu zou moeten samenstellen.
Zelf geef ik wel zelf samengesteld voer, en ik denk niet dat dat ooit nog verandert. Hier komt geen brok meer de drempel over.
Zelf geef ik wel zelf samengesteld voer, en ik denk niet dat dat ooit nog verandert. Hier komt geen brok meer de drempel over.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
- Aantal honden: 2
- Moos
- Zeer actief
Hier ook vers. Saartje van nu 4 maanden al vanaf 8 weken, en Moos van 2.5 nu ruim een jaar.
Met Moos heb ik als pup heeeeeeeel vaak bij de da gezeten. Hij had vaak last van diarree, en regelmatig andere (vage) klachten. Hij krijgt ruim een jaar vers, en de da zien we tot nog toe alleen voor de entingen.
Ook is zijn vacht er enorm op vooruit gegaan. Hij had op brokken ook wel een mooie vacht, maar hij klitte wel vreselijk. Nu op vers hoef ik hem maar twee keer per week te kammen, en is hij helemaal klitvrij.
Saartje is nu 4 maanden en heeft nog nooit iets gehad. Ze reageerde ook helemaal niet op de wormenkuren waar Moos altijd spontaan van aan de dunne ging, en ook haar puppenvachtje ziet er prachtig uit!
Met Moos heb ik als pup heeeeeeeel vaak bij de da gezeten. Hij had vaak last van diarree, en regelmatig andere (vage) klachten. Hij krijgt ruim een jaar vers, en de da zien we tot nog toe alleen voor de entingen.
Ook is zijn vacht er enorm op vooruit gegaan. Hij had op brokken ook wel een mooie vacht, maar hij klitte wel vreselijk. Nu op vers hoef ik hem maar twee keer per week te kammen, en is hij helemaal klitvrij.
Saartje is nu 4 maanden en heeft nog nooit iets gehad. Ze reageerde ook helemaal niet op de wormenkuren waar Moos altijd spontaan van aan de dunne ging, en ook haar puppenvachtje ziet er prachtig uit!

- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
ik geef liever de aller slechtste kvv dan wat voor soort brok dan ook mijn reu is hier zo van opgeknapt dat hij nooit meer wat anders krijgt amy trouwens ook niet hoor die heeft geen problemen en dat wil ik liever zo houden dus ook geen brok voor haar en mijn volgende honden ook niet

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
-
- Vaste gebruiker
Alvast bedankt voor jullie reactie's, ... dit kan dienen voor mijn eindwerk, al zal ik bij de verdediging ervan sterk uit de hoek mogen komen met argumenten over vers vlees t.o.v. droogvoer!
Want zoals iemand zei dat dierenartsen enz geen voedingsdeskundigen zijn... wel, dit zou wel mogen als ze er les komen over geven!! Ze zouden de alternatieven toch mogen kennen en er met kennis over moeten kunnen praten... wat dus niet zo blijkt als ik jullie verhalen uit de praktijk hoor!
Ik verdiep mij hier nog wat verder in!
Hondvriendelijke groetjes,
Sabrina
Want zoals iemand zei dat dierenartsen enz geen voedingsdeskundigen zijn... wel, dit zou wel mogen als ze er les komen over geven!! Ze zouden de alternatieven toch mogen kennen en er met kennis over moeten kunnen praten... wat dus niet zo blijkt als ik jullie verhalen uit de praktijk hoor!
Ik verdiep mij hier nog wat verder in!
Hondvriendelijke groetjes,
Sabrina
Het maag-/darmstelsel van een brokkenhond is lui gemaakt en niet meer voorzien van de juiste spijsverteringssappen en darmbacteriën zoals het bij een carnivoor zou moeten werken. Dit is voor mij het beste argument om over te stappen op KVV of B.A.R.F. Ze worden resistenter en ontwikkelen een sterker immuunsysteem. Dit is duidelijk bij mijn honden merkbaar op B.A.R.F.
Tegenargumenten zijn dat je een gedomestiseerde hond niet kunt vergelijken met bv. een wolf. Dit is echt bull shit.
Het is natuurlijk wel lekker makkelijk zo'n brok.
Tegenargumenten zijn dat je een gedomestiseerde hond niet kunt vergelijken met bv. een wolf. Dit is echt bull shit.

Het is natuurlijk wel lekker makkelijk zo'n brok.
-
- Zeer actief
Ik geef mijn pup ook vers.
Hier op het forum heb ik heel veel over voeding gelezen en geleerd daarom ben ik volledig overgestapt op vers voor Djinny.
Geen geur kleur en smaakstoffen en wat ook heel belangrijk is.....ze vindt het heel erg lekker.
Bij de fokster kreeg ze puppy brokjes van Eukanuba en bij mij heeft ze een tijdje puppy brokjes van Royal Canin gehad.
Eukanuba had ze niet zo graag en andere brokken al helemaal niet.
Royal Canin vond ze wel lekker, maar vers is toch beter en niet echt veel duurder als RC, dus daarom vers.
Hier op het forum heb ik heel veel over voeding gelezen en geleerd daarom ben ik volledig overgestapt op vers voor Djinny.
Geen geur kleur en smaakstoffen en wat ook heel belangrijk is.....ze vindt het heel erg lekker.
Bij de fokster kreeg ze puppy brokjes van Eukanuba en bij mij heeft ze een tijdje puppy brokjes van Royal Canin gehad.
Eukanuba had ze niet zo graag en andere brokken al helemaal niet.
Royal Canin vond ze wel lekker, maar vers is toch beter en niet echt veel duurder als RC, dus daarom vers.
Nanni zit sinds een tijdje ook gedeeltelijk op versvlees. Ten eerste, ze poept nu 1 hoogstens 2x op een dag zeer kleine hoeveelheid. Dat vind ik wat zeggen over de kwaliteit van het voer.
Ook zijn haar tanden stukken mooier!!! Ze heeft veel minder tandsteen en ze stinkt volgens mij ook minder uit der bekkie.
Ook zijn haar tanden stukken mooier!!! Ze heeft veel minder tandsteen en ze stinkt volgens mij ook minder uit der bekkie.
Haha, ook dat is iets wat fel wordt bestreden. Tandsteen wordt juist minder op brok. Absoluut niet dus.jidde schreef:Nanni zit sinds een tijdje ook gedeeltelijk op versvlees. Ten eerste, ze poept nu 1 hoogstens 2x op een dag zeer kleine hoeveelheid. Dat vind ik wat zeggen over de kwaliteit van het voer.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Ik geef het liefst versvlees. Dat is naar mijn idee vrij van schadelijke stoffen, het is kompleet en het verterkt de darmflora.
Mijn honden hebben een lange poos op vers vlees gestaan, maar omdat ik nu op mezelf ga wonen moet ik wat gaan bezuinigen. 2 van de 3 gaan gedeeltelijk op brok en dat vind ik best jammer.
Mijn honden hebben een lange poos op vers vlees gestaan, maar omdat ik nu op mezelf ga wonen moet ik wat gaan bezuinigen. 2 van de 3 gaan gedeeltelijk op brok en dat vind ik best jammer.
Groetjes Rob
-
- Vaste gebruiker
Bedankt allemaal voor de uitleg! Deze info kan ik zeker gebruiken, in ons eindwerk moeten we over 1 onderwerp (zelf gekozen,) uitwijden en voor- en nadelen bespreken: ik weet alvast waarover ik ga praten!
Weet iemand of hier lectuur over bestaat? Naam van een bepaald boek of zo? Lijkt me enorm interessant... want als je voortdurend hetzelfde ingeprent wordt, ga je dit na een tijd vanzelf aanvaarden...
Hondvriendelijke groetjes!
Sabrina
Weet iemand of hier lectuur over bestaat? Naam van een bepaald boek of zo? Lijkt me enorm interessant... want als je voortdurend hetzelfde ingeprent wordt, ga je dit na een tijd vanzelf aanvaarden...
Sabrina
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
kijk eens op http://www.barfplaats.nl daar kan je nog veel meer vinden over het voeren van rauw voersmurftje schreef:Bedankt allemaal voor de uitleg! Deze info kan ik zeker gebruiken, in ons eindwerk moeten we over 1 onderwerp (zelf gekozen,) uitwijden en voor- en nadelen bespreken: ik weet alvast waarover ik ga praten!
Sabrina

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
-
- Erelid
- Contacteer:
kijk ook eens op www.barf-natuurlijk.nl is een info website bomvol info over natuurlijke voeding.smurftje schreef:Bedankt allemaal voor de uitleg! Deze info kan ik zeker gebruiken, in ons eindwerk moeten we over 1 onderwerp (zelf gekozen,) uitwijden en voor- en nadelen bespreken: ik weet alvast waarover ik ga praten!
Sabrina
er is een stuk in de maak over brokken/versvlees en barfen en als je even een mailtje stuurt naar het info adres van de site kan je dit w.s wel gebruiken als studiemateriaal..
hier is een stukje over barfen
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=202
en zo zijn er nog veel meer artikelen!!
veel leesplezier

en als je nog iets wilt vragen..gewoon doen!
groetjes.

-
- Zeer actief
Hier komt er ook geen brok meer in, allebei mijn honden krijgen vers vlees. Ik heb allerlei soorten brokken geprobeerd: Caracroc, Eukanuba en Royal Canin. Toch bleef 1 van mijn honden geregeld diarree houden. (Heel fijn bij een hond met een lange vacht
)
Ik ben toen eerst gedeeltelijk overgestapt op vers vlees, en dat beviel mij zo goed, dat mijn honden nu helemaal op vers vlees zitten. Geen diarree meer, en een stralende vacht. Ook laten ze niet meer van die vieze winden, en eten ze het verse vlees met veel smaak op. Vooral onze kleine hond kon weleens zijn eten laten staan, nu absoluut niet meer
Ook hebben ze allebei nauwelijks last van tandplak

Ik ben toen eerst gedeeltelijk overgestapt op vers vlees, en dat beviel mij zo goed, dat mijn honden nu helemaal op vers vlees zitten. Geen diarree meer, en een stralende vacht. Ook laten ze niet meer van die vieze winden, en eten ze het verse vlees met veel smaak op. Vooral onze kleine hond kon weleens zijn eten laten staan, nu absoluut niet meer

Ook hebben ze allebei nauwelijks last van tandplak