Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vecht partij

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

rie
Zeer actief
Contacteer:

vecht partij

Ongelezen bericht door rie »

Ik ben net met de honden naar het bos geweest.
Ik laat ze uit de auto,en Djarno durft er al niet uit te komen.
Nou eindelijk eruit en gaan ze spelen.
Toen kwam er een hond aan gelopen met zijn baasje,dus pak ik ze aan de riem.Hond weg,zij weer los.

Nou,nou,toen was het dus een gevecht.Shinto natuurlijk meteen tegen Djarno in lopen en toen was het kassa.
Djarno bloedde aan zijn oor.Ik heb het al vaker hierover gehad op het forum.En toen weet ik nog dat iemand zei,als ze vechten maar niet tot bloedens toe dan is het niet zo erg.
Nou nu is het dus echt mis gegaan.

Wat een klojo is die Shinto toch :boos:
Waarom doet Shinto dit toch?Dominantie,spelen maar een beetje te ruw?
Want hij bonkt gewoon tegen Djarno in,en dan is het mis. :cry:
Afbeelding
GROETJES RIE,DJARNO EN SHINTO
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Even wat duidelijker? Zijn het 2 reuen, en zo ja, hoe oud zijn ze?
rie
Zeer actief
Contacteer:

Het zijn 2 reuen,en ze zijn 4,5 en 3 jaar oud.
Het is iedere keer gesodemieter. :boos:
Afbeelding
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ehm, een gaatje in een oor vind ik ook nog niet echt erg hoor.
Maar het is wel vervelend als je honden telkens in elkaar klappen.
Blijkbaar is het toch nog niet duidelijk wie nu braaf naar wie moet luisteren. Is zelfs het onderdanige gedrag van de ene hond niet echt onderdanig. :denken:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Molli heeft ook wel eens de neiging om tegen de andere honden aan te beuken, of er langs rennen en dan net raken. Ik tolereer dat niet, de andere twee honden zijn een stuk kleiner. Papu weet nog wel van zich af te snauwen, maar Malu absoluut niet. Als ik nu zie wat Molli van plan is zeg ik altijd: heee! en dan loopt ze weer weg. Dominante handelingen daar heb ik geen problemen mee, maar bewust op de andere honden inbeuken vind ik niet bepaald netjes.

Welke hond had je het eerst? Uit je verhaal blijkt dat je denkt dat Shinto het dominantst is? En durft Djarno de auto niet uit te komen omdat hij bang is voor Shinto? Als hij namelijk echt bang is dan zou ik wel ingrijpen. Twee reuen die vechten om vast te stellen wie waar staat is heel wat anders dan een hond die denkt dat ie kan doen en laten wat hij wil omdat de andere hond bang is.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Tja, ik weet dat veel mensen nu weer voor het hoofd gestoten worden, maar mijn ervaring met herders is dat ze moeilijk kunnen zijn in het accepteren van geslachtsgenoten.
Ze worden vaak rivalen die elkaar tolereren, geen vrienden. Het kan wel prima gaan hoor, maar waarschijnlijk heeft je ene hond stiekem erg veel lol in het zichzelf bewijzen en het je andere hond moeilijk maken.

Herders jagen ook behoorlijk op andere honden. Gaat er dus een rennen dan kan de andere zich niet meer beheersen en gaat grijpen. Mijn kruising deed dat ook. Dan was ze de hele dag met 2 reuen van een vriend van me, ze stonden zij aan zij te wachten op een koekje, sliepen in dezelfde kamer etc, maar als de bel ging en er ontstond opwinding dan greep ze er snel een. Soms kwam een van de reuen op het idee te gaan rennen, FOUT! :neenee: dan werd hij ook gepakt.

Ik denk dat een van jouw honden ook van het type, "je mag er zijn maar je houdt je gedeist", is. Ik vraag me af of je er nog wat aan kan doen.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Ik herken Molli ook wel een beetje in je verhaal Marc, misschien niet zo extreem, maar het is zeker zo dat ze af en toe gewoon puur aan het treiteren is. Maar gelukkig is het niet zo erg dat het echt vechtpartijen worden. Ze zorgt er namelijk wel voor dat ze nooit te ver gaat. Het is echt er even heen lopen, kont erin gooien en dan loopt ze weer weg. Donna was de enige in huis die niet onder de indruk was van haar en bij Donna deed ze dat soort dingen dus echt niet. Maar ze weet dat Malu niks terug doet, dus die is nu het haasje. Het gebeurt ook alleen maar als Molli opgewonden is. Bijvoorbeeld als ze enthousiast door het bos holt of met haar balletje aan het spelen is. Zoals ik al zei, ik laat dat bewuste beuken en treiteren dus niet toe als ik het zie. Als ik niet thuis ben is er trouwens niks aan de hand. Heb wel eens een webcam opgehangen en dan slapen ze gewoon allemaal op een andere plek. Het heeft dus misschien ook wel een beetje te maken met het imponeren van het baasje?
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

ik zou aanraden een te castreren en wel de onderdanigste.
Omad die dan gaat ruiken als een teefje waardoor de andere
minder agressief op hem gaat reageren.
Sommige beweren de dominate te castreren maar als je de invloed van castratie kent heeft het in jouw geval geen nut de dominaste de uiddager te catreren het karacter veranderd niet , wel de hormonen en de geur.
Dus je dominanti zou dominant blijven en de andere nog altijd als een rivaal zien.
Veel honden vechten nadat er een andere hond voorbij is gegaan , denk dat ze normaal gezien die hond hadden aangevallen ?? Dit gedrag zie je heel vaak als je een afsluiting passeerd, je bent voorbij en de honden
vallen elkaar aan.pooiebestrijding noemen we dat , als er (nog)geen duidelijke rangorde is gebeurd dit. als je honden het doen in jou bijzijn heb je ook een ragordeprobleem tegenover jezelf.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
laeken
Zeer actief

Castratie kan echter ook zorgen voor nog minder respect en dus een nog grovere behandeling van je andere reu. Hebben ze een rangorde conflict denk je?
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

MARC_S schreef:Castratie kan echter ook zorgen voor nog minder respect en dus een nog grovere behandeling van je andere reu. Hebben ze een rangorde conflict denk je?
Ik vind inderdaad ook dat je nog niet zo snel kunt oordelen over de situatie. En castratie aanraden is toch een behoorlijk blijvende maatregel.

Vechten je honden alleen als jij erbij bent, of ook als je er niet bij bent? En wanneer gebeurt het precies?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik sluit me aan bij Marc en toch ook, hetzij voorzichtig, bij Martine.
De reuen zijn van gelijk kaliber en ook wat leeftijd betreft liggen ze erg dicht bij elkaar. Eigenlijk durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken dat dit tobben blijft, omdat de keuze van de honden gewoon niet handig is ( twee reuen, bijna zelfde leeftijd en hetzelfde ras). Reuen samen in een roedel leiden zelden tot erge matpartijen ( want ook dit vind ik geen erge matpartij..zo klinkt het althans niet :wink: ), maar gehakketak blijft het.
Dat kun je dus voor lief nemen of je moet er kunstmatig iets aan doen.
Dat kan door jezelf in die mate als dominant te manifesteren dat ze niet meer durven vechten in jouw bijzijn en ze dus te scheiden tijdens het alleen zijn. En je kan de ranglaagste lager in rang zetten door castratie, waardoor de drang om zichzelf te bewijzen van de ranghoogste zal teruglopen. De onderlinge verschillen zijn dan immers groter en de competitiedrang dus minder.
Overigens, ik zou me zelf er niet te druk om maken geloof ik. Laat ze het maar uitzoeken. Zolang ze elkaar niet echt vermoorden...ach..Het zijn er wel gewoon reuen voor.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief

Maar het gedrag dat de hond laat zien ken ik van Wuilus zonder dat daar een dominantie geschil aan vooraf ging.
Budha, een rotweiler van enorm type en duidelijk dominant over Wuilus liep nog steeds de kans bij rennen achter een stok of blaffen naar weet ik wat door Wuilus gebeten te worden. De opwinding was de oorzaak, niet een conflict wat betreft dominantie.

Zoals ik het hier lees is dat in dit geval ook zo. Zeg maar redirectie van opwinding, totaal los van wat die honden normaal van elkaar vinden. Was het een poedel dan kon het nog zo zijn dat die hond bij rennen uit de auto, de deurbel, spelen met de baas, blaffen naar voorbijgangers etc de poedel grijpt. Ondanks dat die poedel 10 stappen lager in rang staat.

Het is in mijn ogen dus geen rangorde-conflict. Kan dat niet goed beoordelen natuurlijk, maar ik ken wel een beetje de Duitse herder :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Chello doet dat ook. Bij opwinding moet hij altijd een hond in de kladden grijpen. Ook idd bij het uit de auto komen dan rent hij het liefst Ghaya even een anatal keer omver, ook heel erg hardhandig. Nu mag hij dat niet bij Ghaya ivm haar zware HD maar je ziet dat hij ergens zijn 'opwinding' op kwijt moet.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Het is in mijn ogen dus geen rangorde-conflict. Kan dat niet goed beoordelen natuurlijk, maar ik ken wel een beetje de Duitse herder :wink:
Je redenatie kan, maar ik kan me er toch niet helemaal in vinden en vermoed toch een onduidelijke rangorde. De hond zet in met inbeuken zegt Rie. Afstoppen dus, domineren. Dat hij vervolgens overtrokken reageert kan zeker te maken hebben met opgebouwde spanning in dit voorbeeld.
Rie zou wat meer voorbeelden moeten geven van conflictsituatie's om inderdaad een duidelijker beeld te krijgen.
Ik neig naar een dominantieconflict omdat de ene hond dus domineert door af te stoppen en de andere dat dus blijkbaar niet pikt.

Overigens, Nelson liet zich gewoon onder de grond stoppen als Laika zich afreageerde. Er ontstond eigenlijk nooit een wederzijds gevecht. Een hond reageert zich over het algemeen niet af op andere honden die terugvechten. Dat is namelijk niet helemaal de bedoeling van je afreageren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ik zat in eerste instantie eigenlijk te denken aan een afhankelijke rang, die door de eigenaar onbewust gecreëerd is en in stand wordt gehouden. Maar misschien mis ik wat dingen.
laeken
Zeer actief

estelle schreef:Chello doet dat ook. Bij opwinding moet hij altijd een hond in de kladden grijpen. Ook idd bij het uit de auto komen dan rent hij het liefst Ghaya even een anatal keer omver, ook heel erg hardhandig. Nu mag hij dat niet bij Ghaya ivm haar zware HD maar je ziet dat hij ergens zijn 'opwinding' op kwijt moet.
En wie van de 2 is ranghoogste?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik zie het ook bij mijn reuen, ze blijven het proberen met veel bombarie en veel lawaai, maar zonder grote dramatische gevechten.
Als ik hard 'nee' roep is het ook afgelopen, maar inderdaad ook bij het uit de auto komen. Ik doe ze nu niet meer tegelijk uit de auto, of geef ze iets in de bek ter afleiding. Het is net of ze zich moeten afreageren op het moment dat ze uit de auto komen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
rie
Zeer actief
Contacteer:

Shinto doet dit inderdaad omdat hij opgewonden is.Zodra ik ze los laat dan begint hij Djarno te treiteren.
Ook als ik een andere hond tegen kom en ze zijn aan de lijn,dan pakt hij Djarno.
Als ze hier thuis zijn dan doet hij dat nooit.Dan zijn er geen problemen.
Als Shinto hier iets fout doet,en hij luistert niet meteen,dan snauwt Djarno een keer naar hem.

Jullie zeggen:ik laat het niet toe.
Hoe stop je het dan.Shinto is te opgewonden om hem bij me te roepen en te laten blijven :19:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

MARC_S schreef:
estelle schreef:Chello doet dat ook. Bij opwinding moet hij altijd een hond in de kladden grijpen. Ook idd bij het uit de auto komen dan rent hij het liefst Ghaya even een anatal keer omver, ook heel erg hardhandig. Nu mag hij dat niet bij Ghaya ivm haar zware HD maar je ziet dat hij ergens zijn 'opwinding' op kwijt moet.
En wie van de 2 is ranghoogste?
Chello is de ranghoogste reu in de roedel, Hera staat 'onder' hem (of is een teeef boven de hoogste reu).
Chello doet het ook bij Woopy, als ze het veld oprennen met z'n allen dan 'grijpt' hij woopy in de kladden....
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

malinois schreef:ik zie het ook bij mijn reuen, ze blijven het proberen met veel bombarie en veel lawaai, maar zonder grote dramatische gevechten.
Als ik hard 'nee' roep is het ook afgelopen, maar inderdaad ook bij het uit de auto komen. Ik doe ze nu niet meer tegelijk uit de auto, of geef ze iets in de bek ter afleiding. Het is net of ze zich moeten afreageren op het moment dat ze uit de auto komen.
Hier hetzelfde met Marouck. Sinds ik haar gelijk een bal geef als ze uit de auto komt is het gesodemieter naar Nika over. Voorheen joeg ze Nika de eerste 5 minuten het hele bos door, en maar happen in die nek en poten :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

rie schreef:Shinto doet dit inderdaad omdat hij opgewonden is.Zodra ik ze los laat dan begint hij Djarno te treiteren.
Ook als ik een andere hond tegen kom en ze zijn aan de lijn,dan pakt hij Djarno.
Als ze hier thuis zijn dan doet hij dat nooit.Dan zijn er geen problemen.
Als Shinto hier iets fout doet,en hij luistert niet meteen,dan snauwt Djarno een keer naar hem.

Jullie zeggen:ik laat het niet toe.
Hoe stop je het dan.Shinto is te opgewonden om hem bij me te roepen en te laten blijven :19:
Ik zou me hier niet eens druk om maken eerlijk gezegd. Laat ze maar donderen en probeer zoals hier al geadviseerd wordt iets anders aan te bieden waar je hond zich op kan richten.
Zoals je het nu beschrijft is het puur stress en frustratie afreageren en dan slaat castratie helemaal nergens op.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ja, zo herken ik het ook wel, alleen is het dan de foxterrier die het bij de herder doet. :mrgreen:
rie
Zeer actief
Contacteer:

Nou castratie is wel het laatste wat ik zal doen.
Maar ik vind het wel erg rot voor onze Djarno.
Ik vraag me vaker af of ik niet apart met ze naar het bos zal gaan.
Maar dit is niet echt heel fijn voor ons.
En diegene die thuis blijft vind het ook niet tof.

Maar een bloeddruppel zo af en toe moet ik me dus niks van aan trekken!?

Bedankt voor de reacties,
groetjes Ryjan
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Zolang het niet om echte wonden gaat, dus meerdere gaten naast elkaar of winkelhaken, is een enkel gaatje niet erg. Dat gebeurt niet expres om de ander te verwonden, dat is net zoiets als een schram of bult.
Maar ik zou zeker wel gaan kijken hoe je de opwinding eruit kan krijgen, zoals de anderen hier al hebben aangegeven, want als de ene hond echt onder het "geweld door opwinding"van de ander lijdt is dat niet leuk.
Zouden ze het nou allebei wel hebben, zoals bij mijn herder en foxje, dan is dat goed in evenwicht en voelt er geen hond zich echt in het nauw. Maar als er 1tje zich echt terug gaat trekken omdat de ander hem geen ruimte laat, dat zou ik echt rot vinden.
Bij mijn honden werkt het geven van allebei een balletje heel goed. Ze lopen dan allebei met iets in hun bek waar ze zich lekker even op af mogen reageren. Maar goed, dat werkt niet bij alle honden, dat kan ook weer tot reacties op elkaar leiden.
rie
Zeer actief
Contacteer:

Ja een balletje wil wel eens helpen,maar niet altijd.
Djarno kwam laatst voor het eerst niet uit de auto.
En toen hij eruit was ging hij snel weer terug.Ik heb Shinto vast gehouden
en toen Djarno eruit was snel de klep van de auto dicht gemaakt.

Maar ik neem in het vervolg een heel arsenaal aan speelgoed mee :mrgreen:
Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ik vind het niet raar dat Djarno niet meer uit de auto durft, die weet dat hij iedere keer gegrepen wordt. :19:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Joyce
Zeer actief

Ik voorkom het eigenlijk heel simpel. Hoef alleen maar 'nee' tegen Molli te zeggen.. Lukt dat niet dan zou ik Shinto gewoon eerst aan de riem houden totdat beide honden uit de auto zijn. Dan Shinto afleiden met een balletje of iets dergelijks. Als twee honden af en toe een schermutseling hebben is niet zo erg, maar het klinkt alsof Djarno absoluut niet weet hoe hij zichzelf moet verdedigen tegen Shinto en dan moet je als baasje toch ingrijpen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”