Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Blijven binnen plassen en ...
Moderator: moderatorteam
- Mastho
- Actief
Blijven binnen plassen en ...
Hey,
Vintho is nu 3 maand, ga dagelijks met hem 1 x buiten 1,5u en +/- 5x naar de hondenweide, maar in de gehele tijd dat ik em heb wil ie gewoon niet buiten iets doen, als ie over de gehele periode dat ik em heb al 4x buiten heeft gedaan is het veel!
hij wil alleen binnen doen, zowel de kleine als grote behoeften, ik straf hem als ik em betrap en zet hem dan meteen buiten maar buiten doet ie niks, maakt ni uit of ik nu 15min buiten ga of een uur, hij doetet gewoon niet...
heb me er nu een maand zeer actief mee bezig gehouden maar begin beetje gefrustreerd te raken, iemand een tip hiervoor of beschrijving van dit gedrag
(hij plast zelfs in zen eigen nest als ie daar zin in heeft)
Mas
Vintho is nu 3 maand, ga dagelijks met hem 1 x buiten 1,5u en +/- 5x naar de hondenweide, maar in de gehele tijd dat ik em heb wil ie gewoon niet buiten iets doen, als ie over de gehele periode dat ik em heb al 4x buiten heeft gedaan is het veel!
hij wil alleen binnen doen, zowel de kleine als grote behoeften, ik straf hem als ik em betrap en zet hem dan meteen buiten maar buiten doet ie niks, maakt ni uit of ik nu 15min buiten ga of een uur, hij doetet gewoon niet...
heb me er nu een maand zeer actief mee bezig gehouden maar begin beetje gefrustreerd te raken, iemand een tip hiervoor of beschrijving van dit gedrag
Mas
Pitbullwet? Pitbullwet my *** !§@&çà)!
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Tja..als je straft leer je je pup dat het onveilig is te plassen en poepen waar de baas bij is. Jij bent buiten altijd bij hem, dus hij kijkt wel uit iets te doen waar je bij bent.
Lees eens een up to date hondenboek, want wat je hebt gedaan is echt ontzettend oenig en dom, daarbij dus ook al lang achterhaalt.
Begin maar met het binnen plassen en poepen te negeren en de hond letterlijk te verhinderen binnen iets te doen. Dus zeer veelvuldig naar buiten en belonen als hij buiten iets doet en binnen hem van mijn part aan de lijn bij je houden.
Als hij dus binnen plast of poept reageer je niet. Jouw fout, want je pup is nog niet zindelijk en jij had dus beter moeten opletten. (straf jezelf maar)
Ik hoop dat je dit nog goed gaat krijgen. Straffen voor onzindelijkheid is echt not done!! Nooit meer doen!
Begin maar met het binnen plassen en poepen te negeren en de hond letterlijk te verhinderen binnen iets te doen. Dus zeer veelvuldig naar buiten en belonen als hij buiten iets doet en binnen hem van mijn part aan de lijn bij je houden.
Als hij dus binnen plast of poept reageer je niet. Jouw fout, want je pup is nog niet zindelijk en jij had dus beter moeten opletten. (straf jezelf maar)
Ik hoop dat je dit nog goed gaat krijgen. Straffen voor onzindelijkheid is echt not done!! Nooit meer doen!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Mama Sanneke
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Nooit straffen.
Eerst moet hij leren dat hij buiten ook kan plassen. Dat kan je het beste aanleren door hem vlak bij je huis (niet op een hondeweide met veel afleiding) rustig wat te laten snuffelen en eenvoudigweg te wachten tot er wat komt. 's morgens moet hij vast wel nodig, dus dan kan je beginnen.
Flink belonen als hij wat doet en er een woord aan verbinden: "plas, goedzo plas".
Als je hem binnen betrapt roep je snel iets van "keukenstoel" ofzo en tilt hem op en loopt er mee naar buiten: "toe maar plas". Pas als hij geplast heeft, gaan wandelen en spelen. Veel geduld hebben en veel lekkers erin als hij wat gedaan heeft buiten.
Anne
Eerst moet hij leren dat hij buiten ook kan plassen. Dat kan je het beste aanleren door hem vlak bij je huis (niet op een hondeweide met veel afleiding) rustig wat te laten snuffelen en eenvoudigweg te wachten tot er wat komt. 's morgens moet hij vast wel nodig, dus dan kan je beginnen.
Flink belonen als hij wat doet en er een woord aan verbinden: "plas, goedzo plas".
Als je hem binnen betrapt roep je snel iets van "keukenstoel" ofzo en tilt hem op en loopt er mee naar buiten: "toe maar plas". Pas als hij geplast heeft, gaan wandelen en spelen. Veel geduld hebben en veel lekkers erin als hij wat gedaan heeft buiten.
Anne
- sample
- Zeer actief
Re: Blijven binnen plassen en ...
Helemaal nie om het één of ander. Maar nou heb jij als hondeneigenaar dus een "gevaarlijk" ras aangeschaft. Maar eigenlijk weet je in de basis al niet hoe je een hond op moet voeden. En dat is precies dus net wat mensen denk ik zo bang maakt voor honden als pittbuls. Als je dit soort "foutjes" over de gehele linie maakt in de opvoeding, heb je straks een gefrustreerde hond die onvoorspelbaar reageren gaat. Wil je niet bij een ras als dit, wat toch al zo moet aanknokken tegen vooroordelen.Mastho schreef:Hey,
Mas
- sample
- Zeer actief
- Mastho
- Actief
Ik heb al 12 jaar een hond gehad hoor, scholing al alles daaromtrend, dus doe nou niet uit de hoogte omdat ik hier een vraag stel hé, daarvoor dient dit forum toch?sample schreef:Ga op cursus. Zoek je suf totdat je er één vindt, waar je hond toegelaten wordt of regel anders iemand privé.. ALSJEBLIEFT.
En bij m'n vorige hond werkte de methode die ik nu hanteer perfect, dat ze achterhaald is wil ik aannemen, maar reacties als de jouwe (zeker van dat gevaarlijk ras enzo weer) die maken me echt ziek hé, dat is niet helpen
maar bekritiseren
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Het enige wat je je hond leert door hem te straffen als hij in huis z'n behoefte doet is dat hij niet z'n behoefte moet doen als jij in de buurt bent. Je zult dus heel hard moeten werken om dat vertrouwen weer terug te winnen. Mag ik vragen hoe je precies straft? Schreeuw je? Geef je een tik?
Voorlopig zou ik hem gewoon om het uur/anderhalf uur uitlaten zodat hij geen kans meer krijgt om het binnen te doen. Neem ontzettend lekkere snoepjes mee (stukjes pens/lever oid) en geef hem voldoende tijd en ruimte om te plassen. Dus niet constant doorlopen, maar stil blijven staan en wachten als hij een interessant plekje vindt. Gaat hij dan plassen of poepen dan prijs je hem de hemel in en beloon je hem met wat snoepjes. Ik zou dat tijdens het plassen al doen, zodat hij de link legt tussen het plassen en de beloning. Mocht het voorkomen dat je hem binnen ziet plassen negeer hem dan!
Trouwens, mijn eerste hond heb ik ook 12 jaar gehad maar dat wil niet zeggen dat ik ook maar enig idee had van waar ik mee bezig was. Dat had ik namelijk absoluut niet. En ondanks mijn onkunde is het toch een fantastische hond geweest, maar dat had meer met haar karakter te maken dan met mijn opvoedkundige kwaliteiten. Een heel belangrijk onderdeel van een goed baasje zijn vind ik dat je toe durft te geven dat je iets niet weet of iets verkeerd gedaan hebt en dat je jezelf durft te veranderen.
Voorlopig zou ik hem gewoon om het uur/anderhalf uur uitlaten zodat hij geen kans meer krijgt om het binnen te doen. Neem ontzettend lekkere snoepjes mee (stukjes pens/lever oid) en geef hem voldoende tijd en ruimte om te plassen. Dus niet constant doorlopen, maar stil blijven staan en wachten als hij een interessant plekje vindt. Gaat hij dan plassen of poepen dan prijs je hem de hemel in en beloon je hem met wat snoepjes. Ik zou dat tijdens het plassen al doen, zodat hij de link legt tussen het plassen en de beloning. Mocht het voorkomen dat je hem binnen ziet plassen negeer hem dan!
Trouwens, mijn eerste hond heb ik ook 12 jaar gehad maar dat wil niet zeggen dat ik ook maar enig idee had van waar ik mee bezig was. Dat had ik namelijk absoluut niet. En ondanks mijn onkunde is het toch een fantastische hond geweest, maar dat had meer met haar karakter te maken dan met mijn opvoedkundige kwaliteiten. Een heel belangrijk onderdeel van een goed baasje zijn vind ik dat je toe durft te geven dat je iets niet weet of iets verkeerd gedaan hebt en dat je jezelf durft te veranderen.
- Mastho
- Actief
Ik roep erop,Chatterbox schreef:Het enige wat je je hond leert door hem te straffen als hij in huis z'n behoefte doet is dat hij niet z'n behoefte moet doen als jij in de buurt bent. Je zult dus heel hard moeten werken om dat vertrouwen weer terug te winnen. Mag ik vragen hoe je precies straft? Schreeuw je? Geef je een tik?
probleem is dat Vintho erg aanhankelijk is, hij gaat geen meter van me weg, hij snuffelt ook niet, alleen als ik een tak heb vastgepakt en hij riekt men geur erop, als ik ga stilstaan gaat ie naast me zitten, maw hij moved niks
Als ik een tak ofzo weggooi gaat ie apporteren, maar staat ie sowieso weer meteen bij me zonder ergens te snuffelen
Van andere honden trekt ie zich ook niks aan, ik ben het enige aandachtspunt tijdens de voorbije 10.000 wandelingen
- Joyce
- Zeer actief
Maak jezelf dan gewoon heel saai.
Als ik een tak oppak staat Molli (mijn herder) ook meteen voor me te springen en te blaffen. Ga gewoon ergens staan en negeer hem compleet, vroeg of laat gaat hem dat wel vervelen en dan gaat hij op zoek naar een interessante boom of grasspriet om tegenaan te plassen. Dan moet je in actie komen, uitbundig belonen en snoepjes naar binnen stoppen.
Als je hem in huis straft, doe je dat dan tijdens het plassen of is het als je later binnenkomt en je ziet wat liggen?
Als ik een tak oppak staat Molli (mijn herder) ook meteen voor me te springen en te blaffen. Ga gewoon ergens staan en negeer hem compleet, vroeg of laat gaat hem dat wel vervelen en dan gaat hij op zoek naar een interessante boom of grasspriet om tegenaan te plassen. Dan moet je in actie komen, uitbundig belonen en snoepjes naar binnen stoppen.
Als je hem in huis straft, doe je dat dan tijdens het plassen of is het als je later binnenkomt en je ziet wat liggen?
- Mastho
- Actief
Zal ik eens proberen, straf hem alleen als ik em betrapt tijdens dat ie het doet hoor, nooit later, no stressChatterbox schreef:Maak jezelf dan gewoon heel saai.![]()
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
M.i. is juist een hond die zo op je gefocust is, erop gericht het jou naar de zin te maken. Kortom Eline en Chatterbox hun advies wordt weer bevestigd: ontlasten in jouw omgeving is fout en dus zal hij dat niet doen. Ook buiten niet.
Hun advies klopt is daarom: niet meer straffen, maar negeren en hem meteen naar buiten brengen. Daar belonen zodra hij zijn ontlasting doet.
Heel logisch.
En je roept dat je al jaren honden hebt gehad. Wij hebben 2 oude honden. De oudste is ruim 11,5 jaar en die hebben wij zindelijk gemaakt zoals Eline en Chatterbox nu adviseren. Niet straffen, maar meteen naar buiten. En ook na elke activiteit naar buiten (na spelen, na slapen, na eten, etc.). Een ongelukje was het gevolg van onze onoplettendheid, dat werd zelfs hardop gezegd als het gebeurde. En ik moet zeggen dat onze honden vrij vlot zindelijk waren, althans geen ongelukjes meer in huis hadden.
Hun advies klopt is daarom: niet meer straffen, maar negeren en hem meteen naar buiten brengen. Daar belonen zodra hij zijn ontlasting doet.
Heel logisch.
En je roept dat je al jaren honden hebt gehad. Wij hebben 2 oude honden. De oudste is ruim 11,5 jaar en die hebben wij zindelijk gemaakt zoals Eline en Chatterbox nu adviseren. Niet straffen, maar meteen naar buiten. En ook na elke activiteit naar buiten (na spelen, na slapen, na eten, etc.). Een ongelukje was het gevolg van onze onoplettendheid, dat werd zelfs hardop gezegd als het gebeurde. En ik moet zeggen dat onze honden vrij vlot zindelijk waren, althans geen ongelukjes meer in huis hadden.
- Mastho
- Actief
ik zeg dat ik jaren 1 hond heb gehad en dat mijn techniek wél werkte, je moet de toon van m'n berichtje niet veranderen
ik wil ook even zeggen dat ik pas de afgelopen week ben beginnen straffen, de weken ervoor is ie altijd in een andere kamer zen behoeften gaan doen, heb er dus nooit iets van kunnen zeggen...omdat ik het pas een tijdje later te weten kwam
dus daar gaat die regel van compleet negeren en veel buiten gaan wel op...het werkt gewoon niet voor me, daarmee dat ik dacht de straftechniek nog een keer toe te passen
ik wil ook even zeggen dat ik pas de afgelopen week ben beginnen straffen, de weken ervoor is ie altijd in een andere kamer zen behoeften gaan doen, heb er dus nooit iets van kunnen zeggen...omdat ik het pas een tijdje later te weten kwam
dus daar gaat die regel van compleet negeren en veel buiten gaan wel op...het werkt gewoon niet voor me, daarmee dat ik dacht de straftechniek nog een keer toe te passen
-
Gast
Juist mensen die al langer een hond hebben beschikken vaak over verouderde kennis. Als jouw kennis zo goed is waarom plast en poept jouw hond dan nog binnen?!Mastho schreef: Ik heb al 12 jaar een hond gehad hoor, scholing al alles daaromtrend, dus doe nou niet uit de hoogte omdat ik hier een vraag stel hé, daarvoor dient dit forum toch?
Ik zou de eerste tijd het plassen en poepen binnen gewoon laten gebeuren. Jouw pup moet nu leren dat zijn behoefte doen okay is en geen straf oplevert. Als hij dat snapt til je hem elke keer als hij binnen iets wil doen op en draag je hem naar buiten. Als hij buiten iets doet prijs je hem de hemel in en beloon je hem met iets lekkers.
- Joyce
- Zeer actief
Gelukkig maar... ik dacht laat ik het maar heel voorzichtig vragen...Mastho schreef:straf hem alleen als ik em betrapt tijdens dat ie het doet hoor, nooit later, no stress wink
Kan je een beetje inschatten wanneer hij in huis gaat plassen? Als hij net geslapen heeft, of na het spelen? Als het namelijk op vaste momenten is dan maakt het dat nog makkelijker voor jou. Je moet hem dan net even voor zijn en snel mee naar buiten nemen. Een hond die heeel nodig moet plassen zal het dan buiten ook niet meer zolang ophouden. Misschien helpt het zelfs als je even niet kijkt, omdat hij nu niet meer durft als jij oplet. Wel stiekem kijken natuurlijk zodat je hem kan belonen!
- sample
- Zeer actief
Ik wil helemaal niet uit de hoogte doen. En iedereen mag hier alles vragen. Maar ik schrik van een vraag als dit, van iemand die met een ras als het jouwe loopt.Mastho schreef:Ik heb al 12 jaar een hond gehad hoor, scholing al alles daaromtrend, dus doe nou niet uit de hoogte omdat ik hier een vraag stel hé, daarvoor dient dit forum toch?sample schreef:Ga op cursus. Zoek je suf totdat je er één vindt, waar je hond toegelaten wordt of regel anders iemand privé.. ALSJEBLIEFT.
En bij m'n vorige hond werkte de methode die ik nu hanteer perfect, dat ze achterhaald is wil ik aannemen, maar reacties als de jouwe (zeker van dat gevaarlijk ras enzo weer) die maken me echt ziek hé, dat is niet helpen
maar bekritiseren
En je kan wel ontkennen dat je met een zogenaamd "gevaarlijk ras" loopt, maar voor de meeste mensen heeft jouw ras een stempel. En op het moment dat jij je hond dus niet tot in de bijna perfectie opvoedt, bevestig jij dat vooroordeel. Dat is klierig en oneerlijk, dat besef ik heus.
Ik zeg ook niet dat IK jouw ras gevaarlijk vind.
Zoek iemand die je kan updaten wat betreft je kennis. Meen ik echt. Niet om je neer te halen.
- Mastho
- Actief
- Mastho
- Actief
Nooit op vaste momentenChatterbox schreef:Gelukkig maar... ik dacht laat ik het maar heel voorzichtig vragen...Mastho schreef:straf hem alleen als ik em betrapt tijdens dat ie het doet hoor, nooit later, no stress wink![]()
Kan je een beetje inschatten wanneer hij in huis gaat plassen? Als hij net geslapen heeft, of na het spelen? Als het namelijk op vaste momenten is dan maakt het dat nog makkelijker voor jou. Je moet hem dan net even voor zijn en snel mee naar buiten nemen. Een hond die heeel nodig moet plassen zal het dan buiten ook niet meer zolang ophouden. Misschien helpt het zelfs als je even niet kijkt, omdat hij nu niet meer durft als jij oplet. Wel stiekem kijken natuurlijk zodat je hem kan belonen!
en ik kan m'n hond niet 24/24 achternalopen in huis
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Knoop maar in je oren dat iedere hond zindelijk wordt, behalve als je het als baas vergooit met straffen. Dat honden ondanks dat ze gestraft worden toch zindelijk worden heeft niet te maken met de aanpak van de baas, maar met het instinkt van de hond en het feit dat iedere hond uiteindelijk zindelijk wordt.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- beppie
- Zeer actief
Mijn hondje is ook 3 maanden.Echt zindelijk is ze nog niet,regelmatig doet ze nog wat binnen, wat ik dan gewoon negeert. Ik gaat zeker 12 keer per dag een minuut of 10 naar buiten,als ze wakker wordt til ik haar gelijk op en loop ik met haar naar buiten, als ze dan buiten wat doet gaat ik haar heel overdreven prijzen,ze doet nu het meeste buiten ,ongelukjes daar gelaten.
- Moos
- Zeer actief
Zowel met Moos als met Saar heb ik er in het begin voor gezorgd dat ze in dezelfde ruimte moesten blijven als waar ik was (Behalve natuurlijk als ik ging douchen of plassen ofzo, dan bleven ze heel eventjes alleen in de woonkamer). Ik heb de woonkamer afgezet met een schot, of een grote stoel. Zo kan je je pup prima 24/24 in de gaten houden, zonder dat je ze steeds van kamer naar kamer moet volgen.Mastho schreef: en ik kan m'n hond niet 24/24 achternalopen in huis
Dat is namelijk wel nodig, wil je een pup een beetje vlot zindelijk krijgen, dat je ze bijna 24/24 in de gaten houdt, zodat je er op tijd bij bent als ze in huis gaan lopen dralen en willen gaan zitten plassen.

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Zes keer per dag naar buiten vind ik niet zoveel voor zo'n jonge hond die nog zindelijk moet worden. Met Belle stond ik ongeveer elk uur buiten (behalve als ze sliep). Op een bepaald moment begon er een patroon in te komen en kon ik daarop inspelen. Ik zou gewoon veel vaker naar buiten gaan en dan voor kortere perioden. En veel belonen natuurlijk.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
Je hondje ging in een andere kamer z'n behoefte doen, zodat jij het niet zag, dat is een teken dat hij zijn behoefte niet in jou bijzijn durft te doen omdat hij weet dat ie op zijn donder krijgt. En 10.000 wandelingen, is dat niet een beetje veel voor een hondje van drie maanden.Mastho schreef:ik zeg dat ik jaren 1 hond heb gehad en dat mijn techniek wél werkte, je moet de toon van m'n berichtje niet veranderen![]()

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
-
Ushi
- Vaste gebruiker
Dat is lastig. Mijn Ushi wilde ook maar niet zindelijk worden. Ze deed buiten wel eens wat maar ja ze had zoveel te doen buiten dus dan plas/poep je even binnen tussendoor wel zo makkelijk. Op een gegeven moment was ze zover dat ze wel buiten deed maar ook binnen nog plaste, ze was toen inmiddels 4.5 maanden oud. Toen heb ik het "opgegeven" met dien verstande ik dacht nou ja dan maar niet helemaal zindelijk niets aan te doen af en toe binnen een plasje. En toen lukte het binnen 2 weken was ze helemaal zindelijk. Nooit gedacht het was dus ook mijn voortdurende oplettendheid, en toen ik het losliet ging zij alles buiten doen.
Ik heb haar nooit gestarft want dat zou ze niet begrijpen ze is heel gevoelig en erg op mij gericht en alleen de hemel in geprezen als ze het buiten deed en binnen zonder haar bijzijn opgeruimd.
Irma
Ik heb haar nooit gestarft want dat zou ze niet begrijpen ze is heel gevoelig en erg op mij gericht en alleen de hemel in geprezen als ze het buiten deed en binnen zonder haar bijzijn opgeruimd.
Irma
- Mastho
- Actief
Steeds binnen, lag daar veel rotzooi van uitwerpselen...Inge O schreef:kan je vertellen hoe de pup bij de fokker gehuisvest was? het lijkt er heel sterk op dat hij is geconditionneerd om zich in een binnenomgeving te ontlasten, kende hij voor hij bij je kwam wel zand en/of gras?
misschien dat ie het daar heeft geleerd dat ie binnen mag doen
- Joyce
- Zeer actief
- Mastho
- Actief
Chatterbox schreef:Hmmm, weet je zeker dat deze fokker wist waar hij mee bezig was??
Je wil toch niet zeggen dat de pups daar dag in dag uit in de ontlasting zaten?
Hoe is het verder gegaan vandaag? Heeft hij al buiten geplast waar jij bij was? En heb je al kunnen voorkomen dat het binnen niet meer gebeurt?
Was geen fokker, was particulier, eerste nest enzo, wist eigenlijk niet waar ie aan toe was, vandaag weer binnen gedaan maar dus niet gestraft, gewoon effe opgenomen en dan hebben ze een plasrem hé, meteen mee buiten geweest maar niets meer
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Eén ding wat je ook moet weten om te begrijpen wat je moet doen om te bereiken dat je hond buiten leert plassen en poepen is dat zindelijkheid een kwestie is van een plaatsgebonden gewoonte.
Zo´n gewoonte wordt gekreëerd door een hond een aantal keren op een bepaalde plaats te laten ontlasten. In jouw geval is dat bij de "fokker" gebeurt door hem gewoon zijn gang te laten gaan in huis. Hij heeft geleerd (de gewoonte ontwikkeld) dat ontlasten binnen in huis gedaan wordt. Stel je voor dat hij elke dag van zijn leven 8 keer in huis geplast heeft en vier keer gepoept. Alles bij elkaar hnderden keren dus. De plaatsgebonden gewooonte is dus al behoorlijk vastgelegd, zoals jezelf al hebt kunnen konstateren, hij heeft buiten gewoon geen aandrang. Of misschien heeft hij die wel maar wacht hij tot hij het op de volgens hem juiste plaats kan doen, thuis dus.
Volgens mij is het beste wat je kunt doen om deze gewoonte te doorbreken het volgende.
Zodra je een paar dagen aaneengesloten vrij bent, bvb. het weekend, je hond konstant aangelijnd houden in huis, en buiten. Wat je moet doen is niet enkele keren lang naar buiten gaan maar juist heel vaak kort naar buiten, 10 minuten is genoeg. Hij zal waarschijnlijk niks doen buiten, in het begin, maar wat er wel zal gebeuren is dat hij steeds als hij weer naar buiten gaat aandrang opbouwt, en zodra je weer binnen bent van plan zal zijn om te ontlasten. Doordat je hem aan de riem houdt kan hij dat niet. Hij bouwt dus een steeds dringendere noodzaak op. Dor steeds weer naar buiten te gaan komt er een moment dat hij noodgedwongen zeg maar ontploft en uit pure noodzaak zal gaan plassen en/of poepen.
Dit zijn de momenten waar het om gaat, je moet zodra hij klaar is belonen, door hem een lekker stukje voer te geven, vrolijk te worden, wat met hem te spelen, alles op een rustige manier maar wel zodanig dat hij kan gaan begrijpen dat buiten, in jouw aanwezigheid palssen/poepen een positief gevolg heeft voor hem. Het ontlasten op zich is ook al een beloning, hij is de aandrang kwijt.
Het is echter wel heel belangrijk dat hij binnen absoluut geen enkele kans meer krijgt om zijn gewoonte vast te houden door iets te kunnen doen. Vandaar dat je er een aantal dagen konstant bovenop moet zitten. En konstant weer met hem naar buiten gaat. Naar buiten gaan op het moment dat hij binnen al iets aan het doen is is te laat, je moet hem voorzijn. Elke keer dat hij wakker wordt, als hij gegeten of gedronken heeft, na een moment van spelen, momenten waarop er iets bijzonders gebeurt zoals visite die binnenkomt, op al die momenten even 10 minuutjes naar buiten.
Als alles goed gaat zal hij op deze manier ook buiten loskomen. Hij zal nog niet zomaar zindelijk zijn, maar wel heb je een veel werkbaardere hond als hij eenmaal buiten los is gekomen.
Tot slot, een goede zindelijkheidstraining die gericht is op snel resultaat in korte tijd houdt onvermijdelijk in dat je gedurende een periode net zo vaak naar buiten gaat met je hond als dat hij iets moet doen. Je moet nog niet verwachten dat hij nu al iets op kan houden, dat moet hij leren en dat heeft tijd nodig. Omdat hij tot nu toe altijd heeft kunnen ontlasten op het moment dat hij aandrang had.
Een kwestie dus van lange adem hebben, en er heel veel tijd aan besteden.
Zo´n gewoonte wordt gekreëerd door een hond een aantal keren op een bepaalde plaats te laten ontlasten. In jouw geval is dat bij de "fokker" gebeurt door hem gewoon zijn gang te laten gaan in huis. Hij heeft geleerd (de gewoonte ontwikkeld) dat ontlasten binnen in huis gedaan wordt. Stel je voor dat hij elke dag van zijn leven 8 keer in huis geplast heeft en vier keer gepoept. Alles bij elkaar hnderden keren dus. De plaatsgebonden gewooonte is dus al behoorlijk vastgelegd, zoals jezelf al hebt kunnen konstateren, hij heeft buiten gewoon geen aandrang. Of misschien heeft hij die wel maar wacht hij tot hij het op de volgens hem juiste plaats kan doen, thuis dus.
Volgens mij is het beste wat je kunt doen om deze gewoonte te doorbreken het volgende.
Zodra je een paar dagen aaneengesloten vrij bent, bvb. het weekend, je hond konstant aangelijnd houden in huis, en buiten. Wat je moet doen is niet enkele keren lang naar buiten gaan maar juist heel vaak kort naar buiten, 10 minuten is genoeg. Hij zal waarschijnlijk niks doen buiten, in het begin, maar wat er wel zal gebeuren is dat hij steeds als hij weer naar buiten gaat aandrang opbouwt, en zodra je weer binnen bent van plan zal zijn om te ontlasten. Doordat je hem aan de riem houdt kan hij dat niet. Hij bouwt dus een steeds dringendere noodzaak op. Dor steeds weer naar buiten te gaan komt er een moment dat hij noodgedwongen zeg maar ontploft en uit pure noodzaak zal gaan plassen en/of poepen.
Dit zijn de momenten waar het om gaat, je moet zodra hij klaar is belonen, door hem een lekker stukje voer te geven, vrolijk te worden, wat met hem te spelen, alles op een rustige manier maar wel zodanig dat hij kan gaan begrijpen dat buiten, in jouw aanwezigheid palssen/poepen een positief gevolg heeft voor hem. Het ontlasten op zich is ook al een beloning, hij is de aandrang kwijt.
Het is echter wel heel belangrijk dat hij binnen absoluut geen enkele kans meer krijgt om zijn gewoonte vast te houden door iets te kunnen doen. Vandaar dat je er een aantal dagen konstant bovenop moet zitten. En konstant weer met hem naar buiten gaat. Naar buiten gaan op het moment dat hij binnen al iets aan het doen is is te laat, je moet hem voorzijn. Elke keer dat hij wakker wordt, als hij gegeten of gedronken heeft, na een moment van spelen, momenten waarop er iets bijzonders gebeurt zoals visite die binnenkomt, op al die momenten even 10 minuutjes naar buiten.
Als alles goed gaat zal hij op deze manier ook buiten loskomen. Hij zal nog niet zomaar zindelijk zijn, maar wel heb je een veel werkbaardere hond als hij eenmaal buiten los is gekomen.
Tot slot, een goede zindelijkheidstraining die gericht is op snel resultaat in korte tijd houdt onvermijdelijk in dat je gedurende een periode net zo vaak naar buiten gaat met je hond als dat hij iets moet doen. Je moet nog niet verwachten dat hij nu al iets op kan houden, dat moet hij leren en dat heeft tijd nodig. Omdat hij tot nu toe altijd heeft kunnen ontlasten op het moment dat hij aandrang had.
Een kwestie dus van lange adem hebben, en er heel veel tijd aan besteden.
- Mastho
- Actief