Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tt in nek of op keel plaatsen ?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

visaton
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door visaton »

zepenko schreef:Dus kan ik er ook maar net zo goed mee stoppen.
Doe dat asjeblief, want wijzer word niemand van jou…Schijnbaar heb je een eikenhouten plaat voor je kop.Als je dit soort reacties geeft
zepenko schreef:
De hond had opgevoed moeten worden ipv afgericht.
dan is er gewoon geen discussie met jou mogelijk.Wat jij denkt dat juist is, zo is het en niet anders…
zepenko schreef:Nee. helaas. Is redirectie gedrag. De hond reageert op een ranglagere zijn frustratie af. :mrgreen:
Dan had hij hem wel verder opgeknapt als dat zo was.Die geleider straft hem, niet hard, maar straft hem…Een hond laat zich niet straffen door een ranglagere.Zou jij toch moeten weten.Alles wat je hier nu hebt beweerd hangt als los zand aan elkaar.
Toevallig heb ik een week of 3 iemand gesproken die dus echt geen baas over zijn hond was, en die tijdens het trainen gegrepen werd….zo’n hond stopt niet, die moet er door iemand anders afgehaald worden.
Afbeelding

Ervaring is de naam die we geven aan de optelsom van onze fouten.
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

visaton schreef:
zepenko schreef:Dus kan ik er ook maar net zo goed mee stoppen.
Doe dat asjeblief, want wijzer word niemand van jou…Schijnbaar heb je een eikenhouten plaat voor je kop.Als je dit soort reacties geeft
zepenko schreef:
De hond had opgevoed moeten worden ipv afgericht.
dan is er gewoon geen discussie met jou mogelijk.Wat jij denkt dat juist is, zo is het en niet anders…
zepenko schreef:Nee. helaas. Is redirectie gedrag. De hond reageert op een ranglagere zijn frustratie af. :mrgreen:
Dan had hij hem wel verder opgeknapt als dat zo was.Die geleider straft hem, niet hard, maar straft hem…Een hond laat zich niet straffen door een ranglagere.Zou jij toch moeten weten.Alles wat je hier nu hebt beweerd hangt als los zand aan elkaar.
Toevallig heb ik een week of 3 iemand gesproken die dus echt geen baas over zijn hond was, en die tijdens het trainen gegrepen werd….zo’n hond stopt niet, die moet er door iemand anders afgehaald worden.
zepenko heeft een slag van de molen gehad zoals ze dat bij ons zo mooi weten te zeggen :mrgreen:
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

visaton schreef:Dan had hij hem wel verder opgeknapt als dat zo was.Die geleider straft hem, niet hard, maar straft hem…Een hond laat zich niet straffen door een ranglagere.

...

Ten eerste: hoe weet je dat hij geen baas over zijn hond was.
Ten tweede: redirectie gedrag is gedrag om stress kwijt te raken. Door een intern conflict ontstaat stress. Bij redirectie gedrag wordt de stress afgevoerd door het gedrag te richten op een vervangingsobject of -subject (altijd ranglager).

Hoe hard de hond dus grijpt, is afhankelijk van de mate van stress. Daarnaast is het ook nog zo dat als de hond zijn agressie op een ranglagere botviert en de ranglagere zich verzet, de hond overgaat tot corrigeren. En dan zou het dus wel kunnen dat de hond er van afgehaald moet worden. Maar dat heeft niets meer met redirectie te maken.
visaton
Actief

zepenko schreef: Ten eerste: hoe weet je dat hij geen baas over zijn hond was.
Oja..da's waar..Jij bent de kenner hier..Als jij baas over je hond bent, knapt hij je niet op..Hij kan je wel eens een knauw geven, maar opknappen doet tie niet.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zepenko schreef:De hond had opgevoed moeten worden ipv afgericht.
hoop toch werkelijk dat je nooit zo'n goede opgevoede hond krijgt met hoge driften :roll:

Je gaat er van uit dat hij het kent, maar dat weet je niet.
dat weet ik wel, het is namelijk mijn hond .. en ik weet dondersgoed wat hij kent en wat hij niet kent.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

zepenko schreef:
Ca Cajuina schreef:
zepenko schreef:
Ca Cajuina schreef: Wat is wel hondsgedrag dan? Een klap een schop? Heb je weleens gevoeld hoe een TT voelt. Volgens mijdenk jij namelijk dat er 220 opstaat. Het isniet meer dan een schokje eenvreemde prikkel die het gedrag doet stoppen waardoor je weer erder kunt. De hondne laten niet los omdat ze onder stroom staan. Dus zo'n zware correctie is het nu ook weer niet en tuurlijk straf je op basis van overeenstemming anders heeft je correctie in het trainen geen nut meer.
Hondse correcties:
- over de bek bijten;
- in de nek bijten;
- overstaan;
- etc.
Maar die kun je niet gebruiken voor het aan- of afleren van commando's, maar die gebruik je in de opvoeding. Dus voor het aan- of afleren van commando's kun je in mijn ogen maar 1 manier gebruiken en dat is goed aanleren.
En dus maakt het niet uit hoeveel stroom er op een TT staat of hoe hard je aan de slip trekt. Beide zijn niet hondse correcties en voor het leren van commando's dus niet te gebruiken. Gewoon goed aanleren!
Laat maar.

Ik heb het geprobeerd aan de hand van de leertheorien en ik geloof dat ik het nu al op 3 verschillende wijzen heb geprobeerd uit te leggen. Klaarblijkelijk heb je nog geen contact gehad met het type hond dat overloopt met bepaalde driften. Tijdens het trainen maak je inderdaad geen gebruik van hondse correcties. Wij zijn ook geen honden!

Maar goed ik stop ermee want je snapt, zie ik niet wat ik bedoel
Ja, en met dezelfde leertheorien probeer ik hier uit te leggen dat je geen TT of slip of iets dergelijks nodig hebt, om je hond iets te leren, ongeacht welke driften er spelen. Dus klaarblijkelijk heb je nog geen contact gehad met het type mens en methode wat je dat wel kan laten zien. Dus kan ik er ook maar net zo goed mee stoppen.
Ga ik toch weer. :roll:
Jij hebt inderdaad geprobeerd het uit te leggen aan de hand van de leertheorieen. En blijkbaar mijn stukje niet gelezen want je had de klok wel horen luiden maar je had geen idee waar de klepel hing. Kortom jouw betoog klopte niet. Btw ik heb contact met verschillende soorten honden en mensen dus het terugspelen van die zin slaat ook weer als een tang op een varken. Dat jij een bepaalde visie hebt, betekent dat niet dat dat de enige juiste oplossing is voor het trainen van honden. Elke hond is anders en elk baasje is anders. Ik vind dat je een bepaalde trainingsmethode niet KAN uitsluiten omdat hij aangespast moet worden op zowel mens als hond.

Een zoals ik al eerder heb geschreven ik ben pas nog een leuk hondje tegengekomen waarbij alles geleerd werd met een brokje en het slechte gedrag werd genegeerd. Het hondje was een rechtstreekse afstammeling van een pittige africhtingslijn. Zowel baasje als hond waren niet gelukkig hoor!!
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

zepenko schreef:
visaton schreef:
scooby doo schreef: maar tuurlijk dit is allemaal geleerd met een brokje :mrgreen: .
je ziet zelfs dat de hond PER ONGELUK de geleider zijn hand inslikt in plaats van het brokje :roll:
Ach verdorie, en ik dacht dat die hond zijn geleider beet...maar hij was gewoon wat te gulzig :smile: Wat je een hond al niet kan leren met een koekie en stukje worst.
Nee. helaas. Is redirectie gedrag. De hond reageert op een ranglagere zijn frustratie af. :mrgreen:
Klopt je hebt gelijk. Voor een gedeelte. De hond zit in een intern conflict. De hond zit namelijk zo hoog in zijn driften dat hij niet los WIL cq "kan" laten. Omdat wij dat wel graag willen, eisen we dit van de hond en dus reageert hij de stress van het loslaten af. Dit heeft echter niets meer te maken met ranghoger of ranglager. In theorie heb je gelijk en reageren honden zich in een roedel af op een ranglagere. Maar hier is er net iets meer aan de hand. Dat is trouwens wat ik steeds weer tegenkom bij jou. Je weet wel leuke theorieen te schrijven maar daar houdt het een beetje mee op :wink: Een kernwoord van ontwikkeling en groei is dat je openstaat voor andere denkwijze,methodes etc. :wink:

In dit geval heb je te maken met een hond waarbij de buitdrift zo is ontwikkeld en tot uiting komt dat dit het natuurlijke gedrag binnen een roedel overschrijdt. Dit wordt inderdaad ook meer aangemoedigd dan tegengewerkt omdat dit voor het uiteindelijke doel (politiehond) een hulpzame drift is.

Zijn dit soort honden mijn ideale honden ?(zowel in praktijk als in wedstrijden) Nee. Ik houd van meer appel en een strakker regime. Betekent het dat als een KNPV hond redirectie gedrag laat zien de trainer per definitie een fout heeft gemaakt in de training, nee. je hebt er namelijk hond bij die erg gesteld zijn op hun buit.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
speurneus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door speurneus »

Juist, :ok: zouden ze het nu snappen ????
groetjes Ina en de doggies
malinois
Zeer actief
Contacteer:

speurneus schreef:Juist, :ok: zouden ze het nu snappen ????
denk dat ze het kunnen snappen maar niet willen :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

zepenko snapt niet dat het mogen bijten de beloning is. Dat is juist het probleem, het lossen is het afnemen van de beloning. Het afnemen van de beloning kan nooit positief zijn.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

mechelaar_fan schreef:zepenko snapt niet dat het mogen bijten de beloning is. Dat is juist het probleem, het lossen is het afnemen van de beloning. Het afnemen van de beloning kan nooit positief zijn.
wel in ruil voor een koekje :pffff:
visaton
Actief

mechelaar_fan schreef:zepenko snapt niet dat het mogen bijten de beloning is. Dat is juist het probleem, het lossen is het afnemen van de beloning. Het afnemen van de beloning kan nooit positief zijn.
Juist…Zoals ik al eerder zei, mogen bijten is hun lust en leven.En het word vaak als beloning gebruikt ook.Daar kan bij die honden geen balletje of stukje voedsel (de “sterksteâ€
Afbeelding

speurneus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door speurneus »

Het lossen is ook een onderdeel van het appel. :roll: Een hond die hoog in drift staat zal daar heel veel moeite mee hebben. EEeeeen toch zal die moeten lossen en zeker moeten luisteren. Ach ik stop EEN GEBED ZONDER EIND :denken:
groetjes Ina en de doggies
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

speurneus schreef:Het lossen is ook een onderdeel van het appel. :roll: Een hond die hoog in drift staat zal daar heel veel moeite mee hebben. EEeeeen toch zal die moeten lossen en zeker moeten luisteren.
Ben ik helemaal met je eens. Ik ben alleen van mening dat je dat door een goede methode kunt aanleren zonder dat je tt's, slip- of prikbanden nodig hebt. En dat de genetische aanleg van de hond dit moeilijker maakt is ook helemaal waar. Maar dan moet je maar wat beter je best doen. :19:
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

zepenko schreef:
speurneus schreef:Het lossen is ook een onderdeel van het appel. :roll: Een hond die hoog in drift staat zal daar heel veel moeite mee hebben. EEeeeen toch zal die moeten lossen en zeker moeten luisteren.
Ben ik helemaal met je eens. Ik ben alleen van mening dat je dat door een goede methode kunt aanleren zonder dat je tt's, slip- of prikbanden nodig hebt. En dat de genetische aanleg van de hond dit moeilijker maakt is ook helemaal waar. Maar dan moet je maar wat beter je best doen. :19:
het zou mooi zijn als je gelijk heb.
het zou ook leuk zijn als je het kon bewijzen.
schaf zo'n werkhond aan en ga op jou manier aan de slag.
wie weet wat er gebeurd in de africhting als het je lukt.
maar als het niet lukt, zul je uitgelachen worden.
mechelaar_fan
Zeer actief

Zepenko, waar wacht je op van een hond af te richten zonder straf. Iedereen is al jaren op zoek naar die methode, want het is inderdaad veel aangenamer van je beste vriend niet te straffen. Toon het, en verkoop je kennis!
Maar doe het dan wel goed, niet zoals de klikker-gedragstherapeuten, want die zijn er voorlopig nog niet in geslaagd een hond deftig af te richten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
nou wat let je... schaf een echte werkhond aan en bewijs het dan maar. Ik denk dat menig africhter dit liever zou willen.
Afbeelding
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

mee eens schaf een echte werkhond aan . niet de eerste beste broekschijter die op zijn rug gaat liggen als er een blad van de boom valt .
veel succes en hou ons op de hoogte :ok:
visaton
Actief

Heb ut al eerder gevraagd maar zie ut er niet van komen :19:
Afbeelding

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Een hond die in de africhting een TT nodig heeft is eigenlijk juist van topkwaliteit toch?
Een hond die te trainen is met een klikker of koekjes of balletje, zal toch altijd hoe je daar ook mee bezig bent niet die standaard halen als de honden die dmv TT getraint worden, dan is een hond die bedwongen moet worden met TT is juist dmv die TT gelijk een bewezen toplijn(voor africhting), of is dat te simpel gezegt? :denken:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:Een hond die in de africhting een TT nodig heeft is eigenlijk juist van topkwaliteit toch?
Een hond die te trainen is met een klikker of koekjes of balletje, zal toch altijd hoe je daar ook mee bezig bent niet die standaard halen als de honden die dmv TT getraint worden, dan is een hond die bedwongen moet worden met TT is juist dmv die TT gelijk een bewezen toplijn(voor africhting), of is dat te simpel gezegt? :denken:
weet ik niet, ik ken 1 hond waar men van zegt dat ie getraint is met de clicker die vrij hoog heeft gedraaid op wedstrijden. Maar ik ben er niet bijgeweest dus men kan zoveel zeggen.
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Angel-eyes schreef:Een hond die in de africhting een TT nodig heeft is eigenlijk juist van topkwaliteit toch?
Neen, elke hond kan afgericht worden zonder teletakt, maar je hebt dan wel eindeloos meer geduld nodig. Er zijn heel goede honden die je met stroom niet kunt corrigeren, er zijn er andere die heel goed op stroom reageren. Stroom is geen wondermiddel. Je moet ermee kunnen werken, én vooral, de hond moet respect hebben voor de baas. Wanneer de hond respect heeft voor de stroom ipv voor de baas dan ben je verkeerd bezig.
Je kunt elke hond perfect los zetten zonder stroom.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

mechelaar_fan schreef:
Neen, elke hond kan afgericht worden zonder teletakt, maar je hebt dan wel eindeloos meer geduld nodig. Er zijn heel goede honden die je met stroom niet kunt corrigeren, er zijn er andere die heel goed op stroom reageren. Stroom is geen wondermiddel. Je moet ermee kunnen werken, én vooral, de hond moet respect hebben voor de baas. Wanneer de hond respect heeft voor de stroom ipv voor de baas dan ben je verkeerd bezig.
Maar de honden die je met stroom traint en dan nog amper lossen?Zijn die dan niet juist veel beter voor de africhting, die zijn dan in feite amper te stoppen, bedoel eigenlijk dat die dan veel en veel feller en dus geschikter zijn voor de africhting.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:Maar de honden die je met stroom traint en dan nog amper lossen?Zijn die dan niet juist veel beter voor de africhting, die zijn dan in feite amper te stoppen, bedoel eigenlijk dat die dan veel en veel feller en dus geschikter zijn voor de africhting.
Misschien hebben die er wel zoveel problemen mee en moeite om te laten lossen dat honden die dit net iets minder hebben veel meer punten halen. (heb het nu over IPO kan niet oordelen over knpv etc. omdat ik daar weinig van weet)
Afbeelding
visaton
Actief

mechelaar_fan schreef: Neen, elke hond kan afgericht worden zonder teletakt, maar je hebt dan wel eindeloos meer geduld nodig. Er zijn heel goede honden die je met stroom niet kunt corrigeren, er zijn er andere die heel goed op stroom reageren. Stroom is geen wondermiddel. Je moet ermee kunnen werken, én vooral, de hond moet respect hebben voor de baas. Wanneer de hond respect heeft voor de stroom ipv voor de baas dan ben je verkeerd bezig.
Inderdaad kan iedere hond afgericht worden zonder TT, maar dat is dan geen kwestie van eindeloos geduld, maar van andere “hulpmiddelenâ€
Afbeelding

mechelaar_fan
Zeer actief

leren lossen doe ik met 'hier'.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik snap geen bal van heel dat gedoe met stroom en prikbanden met honden. Mijn hond train ik gewoon met speeltjes en beloningen en mening hond luisterd slechter (en dat voor een boxer :pffff: ). De DH van mijn vrienden zat ook in de gehoorzaamheid. Vanalles geprobeert maar niets hielp om haar wat aan te leren omdat ze geen beloning wilde en geen speeltjes. Wat doe je dan?? Een andere manier zoeken en dat werd de clicker. Ze deed werkelijk alles!!
visaton
Actief

boxersien schreef:Ik snap geen bal van heel dat gedoe met stroom en prikbanden met honden.
Inderdaad....je snapt er nix van, goed dat je dat zelf inziet :ok:
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

boxersien schreef:Ik snap geen bal van heel dat gedoe met stroom en prikbanden met honden. Mijn hond train ik gewoon met speeltjes en beloningen en mening hond luisterd slechter (en dat voor een boxer :pffff: ). De DH van mijn vrienden zat ook in de gehoorzaamheid. Vanalles geprobeert maar niets hielp om haar wat aan te leren omdat ze geen beloning wilde en geen speeltjes. Wat doe je dan?? Een andere manier zoeken en dat werd de clicker. Ze deed werkelijk alles!!
wij trainen wel iets meer dan gehoorzaamheid die je met zo goed als elke hond kan trainen... maar over de driften moet je het hele verhaal maar eens doorlezen en je verdiepen in het fenomeen 'werkhond'
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Hun DH die ze nu hebben wordt ook getraind voor gehoorzaamheid en pakwerk. Op die vereniging waar zij naartoe gaan mag helemaal geen stroom gebruikt worden en ik ken mensen die daar trainen en met hun vier honden op top niveau draaien. Bovendien zijn ze buiten het pakwerk om ook nog eens vreselijk lief en kan ook iedereen er alles mee doen. Zij doen het omdat ze het leuk vinden en doen alles met plezier, doen honden die met de TT zijn opgeleid dit ook nog allemaal?????
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”