Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vanaf wanneer mag een hond trappen op en af?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mastho
Actief

Vanaf wanneer mag een hond trappen op en af?

Ongelezen bericht door Mastho »

Hey,

graag had ik eens geweten welke leeftijd je pup moet zijn vooraleer ie trappen mag op en afgaan!
Pitbullwet? Pitbullwet my *** !§@&çà)!
starfleet
Erelid

Re: Vanaf wanneer mag een hond trappen op en af?

Ongelezen bericht door starfleet »

Mastho schreef:Hey,

graag had ik eens geweten welke leeftijd je pup moet zijn vooraleer ie trappen mag op en afgaan!
Een jaar gemiddeld. Kleine rassen met een maand of negen, flink grote kun je beter tot 18 maanden mee wachten.

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

starfleet schreef:

Een jaar gemiddeld. Kleine rassen met een maand of negen, flink grote kun je beter tot 18 maanden mee wachten.

Trap op is minder slecht dan trap af.

Anne
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Je kan af en toe een klein trapje nemen met je hond, buiten bv, paar treden, niet steil. Net als met alles moet je dit met mate doen. Leer hem dan ook om er niet op en af te stuiteren, maar echt elk treetje nemen in draf of stap.
weg gehaald zit een virus in
Mastho
Actief

Ongelezen bericht door Mastho »

Ok dankje! :wink:
Pitbullwet? Pitbullwet my *** !§@&çà)!
lotelke
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lotelke »

Mijn zeven maanden oude malthezer kan al enige tijd vlot de trap op naar boven. Hij neemt zijn tijd, en zal dat niet alleen doen. Ik moet steeds mee. Naar beneden gaat nog helemaal niet, dan moet ik hem dragen. Het is ook een gladde, marmeren trap, als er een traploper was ging het misschien vlotter.

Ik weet niet op je er echt een leeftijd op kunt zetten wanneer ze trappen kunnen doen, opeens stond hij boven in de badkamer, zomaar. Net zoals hij opeens zindelijk was, van de ene dag op de andere. En dat heeft wel lang geduurd, vind ik tenminste. (Heb ik veel plasjes opgekuisg, amai zulle !!!)

Groetjes,

Kathy
Baasje van PIM, malthezertje, Simba, Pino en Lala, een stelletje katten
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

lotelke schreef: Ik weet niet op je er echt een leeftijd op kunt zetten wanneer ze trappen kunnen doen, opeens stond hij boven in de badkamer
Het gaat niet om het kunnen, het gaat er om wat medisch verantwoord is. Pups en jonge honden moeten geen trappen lopen. Je kunt ze het traplopen wel aanleren door ze af en toe aan de riem een trap mee op te nemen, rustig trede voor trede.
lotelke
Vaste gebruiker

het gaat er om wat medisch verantwoord is. Pups en jonge honden moeten geen trappen lopen
Hoi allemaal!!
Ik ben een echte blue wat honden betreft en daarom deze vraag : wat wordt er bedoeld met "medisch verantwoord"? Ik begrijp hieruit dat het eigenlijk niet goed voor honden om trappen te doen, is daar dan een reden voor ?

Prettige dag nog en snuffels van Pim !!!

Kathy
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

lotelke schreef:
het gaat er om wat medisch verantwoord is. Pups en jonge honden moeten geen trappen lopen
Hoi allemaal!!
Ik ben een echte blue wat honden betreft en daarom deze vraag : wat wordt er bedoeld met "medisch verantwoord"? Ik begrijp hieruit dat het eigenlijk niet goed voor honden om trappen te doen, is daar dan een reden voor ?

Kathy
Het is inderdaad niet verantwoord om pups trappen te laten lopen. Vooral niet pups van grotere rassen. Traplopen is zeer belastend voor de gewrichten en die zijn bij pups nog niet volledig ontwikkeld. Een te grote belasting van de gewrichten tijdens de groei kan schade geven waar een hond de rest van zijn/haar leven last van heeft. B.v. hd.
Afbeelding
cane corso
Zeer actief

Ongelezen bericht door cane corso »

starfleet schreef:

Anne
Nou komt jij dan die van mij van 14 maanden maar even op en af tillen hij weegt nu ongeveer 54 kilo. :smile:
Ik heb de mijne dus wel gewoon trappen laten lopen maar ik heb er geen spelletje van gemaakt.
Dus naar boven als het moet en niets anders.
Maar het naar beneden gaan is belastender dan het naar boven gaan dus hou daar wel rekening mee.
Ik weet wel dat ik het een goede gradenmeter vindt, ze lopen hier perfect de trap of en af en zie ik dat het minder zou gaan dan zou het lampje gaan branden :idea: dat er iets niet in orde is.
Maar meningen verschillen maar ik vindt het dus in het geheel niet erg dat mijn cc's trappen lopen.
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
Django
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Django »

Branka schreef:
lotelke schreef:
Hoi allemaal!!

Kathy
Het is inderdaad niet verantwoord om pups trappen te laten lopen. Vooral niet pups van grotere rassen. Traplopen is zeer belastend voor de gewrichten en die zijn bij pups nog niet volledig ontwikkeld. Een te grote belasting van de gewrichten tijdens de groei kan schade geven waar een hond de rest van zijn/haar leven last van heeft. B.v. hd.
Ook voor rassen als een bulldog, mopshonden en teckels is het slecht voor de gewrichten, zelfs als ze volwassen zijn.
AfbeeldingAfbeelding

Mopshonden forum
lotelke
Vaste gebruiker

Dank je wel, nu weet ik tenminste dat ik mijn hond beter de trappen op draag. Hij huppelt me de hele dag achterna, dus ook altijd de trappen op.
Nu, toen ik met mijn pup voor de eerste maal naar de dierenarts ging, had ik haar duidelijk gezegd dat ik dus echt NIKS van honden afwist en dat ik best wel raad kon gebruiken (inentingen, behandeling vlooien en teken, wat goed en slecht is qua eten, enz...). Nu, ik vind gewrichten wel een belangrijk onderdeel en die dame had me wel mogen inlichten.

En Pim is er zo zot van om op zijn achterste pootjes rond te springen, zeker als ik in de keuken aan het koken ben, hij denkt dan dat hij een extra krijgt. Hij kan dat vrij lang, net een circushondje. Dit lijkt me dan ook niet goed voor hem, of zie ik dat verkeerd ?

Prettige dag nog en veel genieten van het (voorlopige) zonnige weer. Ik denk dat ik seffens met hond en kids eens een flinke wandeling ga maken.

Salodder,

Kathy
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Flinke en lange wandelingen zijn ook niet zo goed voor jonge pups :wink:
Alles met mate is het best van toepassing met pups.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

je kan ze ook wel in een porseleine kastje stoppen,
maar ik ben van mening dat het grootste deel gewoonweg erfelijk is
en heb liever dat als ze er iets aanleg voor hebben dat het er ook vroeg uitkomt, zodat je ook voor de fok weet waar je aan toe bent
ze mogen hier dus veel,
lekker mee met de grote jongens (oke, geen wandelingen van een uur of langer, maar een half uurtje gaan ze zeker wel mee)
gewoon traplopen (niet overdadig, maar als we een trap tegen komen en ze zijn groot genoeg om normaal (dus niet tree voor tree, maar gewoon lopend zoals ze ook doen als ze uitgegroeid zijn) de trap op te lopen doen ze dat maar gewoon aan een lijntje)
gewoon op de club aan t hek (alhoewel ze op onze nieuwe club dat slecht vinden voor de heupen, gek toch dat onze oudste 3 honden perfecte heupen hebben terwijl ze altijd aan t hek hebben gestaan tot 8 mnd)
Semmy
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Semmy »

Ik ben sinds kort op puppycursus en heb de eerste theorieles achter de rug. Hierin werd ons verteld dat traplopen geen invloed heeft op hd en dat je de hond gewoon mag laten traplopen. Echter niet naar 10 hoog, maar dat heeft meer te maken dat het hondje dat conditioneel nog niet aan kan.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd...
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Ik denk dat de meningen daarover geevolueerd zijn. Mij werd ook op de hondenschool gezegd dat ze mochten traplopen, met mate. Dat was een Martin Gaus hondenschool en zo staat het ook in zijn boekje.
Nu ging ik bij mijn grootmoeder op bezoek die een hondenboek had geleend van een vriendin naar aanleiding van mijn pup. Dat was een boek van Martin Gaus van 15 jaar geleden ofzo. Kom ik met Lukka (6 maanden) de trap, komt ze met het boek af en daar staat inderdaad dat dat absoluut niet mag. Blijkbaar zijn de meningen daarover de laatste 15 jaar veranderd.
Afbeelding
dushidotje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door dushidotje »

Tja, achter deze adviezen zit meer als alleen..... nooit traplopen want..
Ik ben ook geen voorstander van om een pup onder een glazen stolpje te zetten, en over al "mag niet aan hangen is ongenuanceerd.

Kijk ik nu met de ogen van de fokker ( en mijn ervaring in het plaatsen van pupjes) dan zie je dat elke nieuwe eigenaar weer anders met de info omgaat die ik meegeef. De een doet trouw wat je verteld, en houdt je op de hoogt van problemen ed, een ander doet maar wat, en je hoort er pas van wanneer het totaal misgelopen is. Eigen interpretaties lopen enorm ver uiteen. Darom ben ik ook een voorstander van om een aantal dingen gedurende het eerste levensjaar van de hond heel duidelijk af te raden.
Bijv. geen trappen, niet voortdurend op gladde vloeren laten lopen, niet te dik laten worden ( de pup dan :wink: ), niet naast de fiets laten lopen, wandelingen maar langzaam aan steeds langer maken, de eerste maanden alleen op het harde gedeelte op het strand laten lopen, en bij twijfel gewoon even bij mij navragen.
Doe je soms een van die dingen is er niets aan de hand, komen meerdere van die factoren samen, wordt het risico steeds groter, dat je toch iets verprutst.

Is er iets niet goed met een pup/jonge hond, wordt meteen naar de fokker gewezen, je geeft de hondjes mee aan de nieuwe baas, en hoopt dat die dan net zo zuinig op is als jezelf zou zijn, maar je invloed houdt op bij de voordeur. De garantiebepalingen in de koopkontrakten gaan dan wel over het hele eerste jaar, dus (vaak) ook over vouten die de baas gemaakt heeft. Dank je de donder dat ik in mijn adviesen niet veel ruimte geef. Strikt opgevolgt worden zij toch meestal niet.

Zodra je gaat bedenken dat de botten en gewrichten van je pup/jonge hond nog niet uitgehard zijn en dus net als kindervoetjes "vormbaar"
kan je met wat gezond mensenverstand bedenken, dat je dat niet verkeerd of teveel moet belasten.
Nee, je kan je hond kwa aanleg niet beter maken als hij is, maar wel iets dat goed is beschadigen. Ook weet je niet hoe "gezond" je pup in aanleg is, dus is er toch een kleine afwijking, dan ga je die nog versterken. Het eerste jaar gebruik je om een basis voor het hele hondenleven te leggen..zowel in opvoeding, als ook ivm de gezondheid.

Lief`s
dotje
Elk weer = hondenweer
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”