Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
boos op kleine zus, lief voor grote zus
Moderator: moderatorteam
-
lotelke
- Vaste gebruiker
boos op kleine zus, lief voor grote zus
Hallo allemaal!!!
Graag had ik jullie raad/mening over de volgende situatie :
Onze pup, een 7 maanden oude malthezer, kan niks verdragen van mijn jongste dochter. Als ze hem pakt, aait, of naast hem in de zetel komt zitten, begint hij meteen gemeen te grollen.
De grote zus, daarentegen, zou alles met het beestje kunnen aanvangen. Dan is hij blij en loopt zot staartkwispelend in het rond.
Als Pim tegen de jongste, Lotte, grolt, zeg ik op een duidelijke toon dat dat niet mag? "nee, Pim, mag niet !!". Maar, is dat wel goed, gaat hij dat kijven niet associëren met Lotte en nog bozer op haar worden?
Ook vertel ik tegen Lotte dat een hond VIER poten heeft, en dat ze hem niet steeds moet oppakken, dat ze hem dan misschien zeer doet. Ik laat die twee niet meer alleen. Ook als er vriendinnetjes van Lotte komen spelen, keft hij non-stop tot na een tiental minuten, hij de kindjes kent. Als er grotere kindjes komen, vriendinnetjes van Elke, dan is hij rustiger.
Weet iemand raad ? (Lotte is 5, Elke is 10).
Meestal neem ik Pim dan vast, hou met een hond zijn snuitje toe, en laat de kindjes hem eens aaien. Ook laat ik Pim dan eens snuffelen. Ik vertel hen wel dat elke hond een beetje een wolf is, en dat, hoe lief en snoezig ze er ook uit zien, altijd wel eens kunnen bijten en dat ze de hond met rust moeten laten. Hij wordt niet door hun geplaagd of zo. Als ze aan elkaar gewend zijn, hond en kind, mag het kindje een hondekoekje geven aan Pim.
Het is de bedoeling dat hij een vriendelijke hond wordt, hij hoeft niet echt te waken of zo. We hebben het dan ook nooit aangemoedigd om te blaffen en grollen tegen vreemden.
Oeps, een hele uitleg, hé!! Tja, als ik eenmaal begin ...
Alvast bedankt voor jullie reacties!!!
Liefs,
Kathy en Pim (en de kleine meiskes hier)
Onze pup, een 7 maanden oude malthezer, kan niks verdragen van mijn jongste dochter. Als ze hem pakt, aait, of naast hem in de zetel komt zitten, begint hij meteen gemeen te grollen.
De grote zus, daarentegen, zou alles met het beestje kunnen aanvangen. Dan is hij blij en loopt zot staartkwispelend in het rond.
Als Pim tegen de jongste, Lotte, grolt, zeg ik op een duidelijke toon dat dat niet mag? "nee, Pim, mag niet !!". Maar, is dat wel goed, gaat hij dat kijven niet associëren met Lotte en nog bozer op haar worden?
Ook vertel ik tegen Lotte dat een hond VIER poten heeft, en dat ze hem niet steeds moet oppakken, dat ze hem dan misschien zeer doet. Ik laat die twee niet meer alleen. Ook als er vriendinnetjes van Lotte komen spelen, keft hij non-stop tot na een tiental minuten, hij de kindjes kent. Als er grotere kindjes komen, vriendinnetjes van Elke, dan is hij rustiger.
Weet iemand raad ? (Lotte is 5, Elke is 10).
Meestal neem ik Pim dan vast, hou met een hond zijn snuitje toe, en laat de kindjes hem eens aaien. Ook laat ik Pim dan eens snuffelen. Ik vertel hen wel dat elke hond een beetje een wolf is, en dat, hoe lief en snoezig ze er ook uit zien, altijd wel eens kunnen bijten en dat ze de hond met rust moeten laten. Hij wordt niet door hun geplaagd of zo. Als ze aan elkaar gewend zijn, hond en kind, mag het kindje een hondekoekje geven aan Pim.
Het is de bedoeling dat hij een vriendelijke hond wordt, hij hoeft niet echt te waken of zo. We hebben het dan ook nooit aangemoedigd om te blaffen en grollen tegen vreemden.
Oeps, een hele uitleg, hé!! Tja, als ik eenmaal begin ...
Alvast bedankt voor jullie reacties!!!
Liefs,
Kathy en Pim (en de kleine meiskes hier)
Baasje van PIM, malthezertje, Simba, Pino en Lala, een stelletje katten
- starfleet
- Erelid
Re: boos op kleine zus, lief voor grote zus
Dat moet ze dan maar niet doen. Ik vindt het eerlijk gezegd heel knap dat hij nog niet gebeten heeft. Ze moet de hond totaal met rust laten anders gaat het dus wel een keer mis.lotelke schreef:Hallo allemaal!!!
Over een tijdje kan je proberen of de relatie iets hersteld kan worden, dan kan ze een zoekspelletje met hem doen (brokjes gooien) of iets dergelijks. Als er een bende kleine kinderen over de vloer is, zou ik liever de hond voorlopig ergens anders doen (keuken of bijkeuken o.i.d.), want blijkbaar heeft hij er helemaal geen leuke ervaringen mee. De hond dwingen om geaaid te worden zou ik ook heel gauw mee stoppen.
Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 05 mei 2005 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wat jij beschrijft is nu exact de reden dat kinderen en honden geen goede combi zijn. Jonge kinderen zijn ranglager dan de hond en verder doen ze dingen met honden die honden niet leuk vinden.
Ik vind dat je de situatie erg aan het onderschatten bent. Je kan erop wachten dat je dochtertje straks een keer gebeten wordt en ik vind dan ook dat je er deskundige hulp bij moet halen in de vorm van een gedragstherapeut.
Als eerste vind ik dat je van een kind van 5 wel mag verwachten dat ze basale regels kennen en dus ook luisteren naar je. Niet optillen is niet optillen. Hap in een gezichtje is namelijk lulliger dan een hap in een handje. En zoals de situatie nu klinkt gaat die hap een keer komen.
Jij als ouder hebt het hondje te beschermen tegen kinderhandjes en je dochter te beschermen tegenover de hond.
Je zal de rangorde moeten verduidelijken tegenover je hond.
Dat hij wel aardig is tegen je oudste dochter zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ze door haar leeftijd meer respect afdwingt.
Verder zal zij waarschijnlijk ook wat netter omgaan met de hond en de hond dus wel meer met rust laten en respecteren.
Lees je eens in over de rangorde. Jij zal je dochter moeten voortrekken ten opzichte van de hond. De hond niet meer op de bank ect ect om zo duidelijk te maken dat hij echt ranglaagste is.
Verder moet je je hond niet dwingen in situatie's ..vasthouden om hem zo te laten aaien is van de zotten. Als hij al geen hekel had aan de jongste vanwege het gesjouw en gedoe aan hem krijgt hij dat wel door dat soort grappen. Ze moet de hond voorlopig echt totaal negeren en met rust laten.
Wat anders is dus dat ik vind dat je er een deskundige bij moet halen om je duidelijk uit te leggen hoe de vork in de steel zit, omdat de situatie een keer misgaat.
Als je daarbij je dochter niet onder controle kan krijgen moet je misschien zelfs herplaatsen overwegen. Bijtende honden in kindergezichtjes zijn onvergevelijk, zeker omdat jij het dan dus zover hebt laten komen. Haal er hulp bij en ga er hard mee aan de slag.
Ik vind dat je de situatie erg aan het onderschatten bent. Je kan erop wachten dat je dochtertje straks een keer gebeten wordt en ik vind dan ook dat je er deskundige hulp bij moet halen in de vorm van een gedragstherapeut.
Als eerste vind ik dat je van een kind van 5 wel mag verwachten dat ze basale regels kennen en dus ook luisteren naar je. Niet optillen is niet optillen. Hap in een gezichtje is namelijk lulliger dan een hap in een handje. En zoals de situatie nu klinkt gaat die hap een keer komen.
Jij als ouder hebt het hondje te beschermen tegen kinderhandjes en je dochter te beschermen tegenover de hond.
Je zal de rangorde moeten verduidelijken tegenover je hond.
Dat hij wel aardig is tegen je oudste dochter zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ze door haar leeftijd meer respect afdwingt.
Verder zal zij waarschijnlijk ook wat netter omgaan met de hond en de hond dus wel meer met rust laten en respecteren.
Lees je eens in over de rangorde. Jij zal je dochter moeten voortrekken ten opzichte van de hond. De hond niet meer op de bank ect ect om zo duidelijk te maken dat hij echt ranglaagste is.
Verder moet je je hond niet dwingen in situatie's ..vasthouden om hem zo te laten aaien is van de zotten. Als hij al geen hekel had aan de jongste vanwege het gesjouw en gedoe aan hem krijgt hij dat wel door dat soort grappen. Ze moet de hond voorlopig echt totaal negeren en met rust laten.
Wat anders is dus dat ik vind dat je er een deskundige bij moet halen om je duidelijk uit te leggen hoe de vork in de steel zit, omdat de situatie een keer misgaat.
Als je daarbij je dochter niet onder controle kan krijgen moet je misschien zelfs herplaatsen overwegen. Bijtende honden in kindergezichtjes zijn onvergevelijk, zeker omdat jij het dan dus zover hebt laten komen. Haal er hulp bij en ga er hard mee aan de slag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
lotelke
- Vaste gebruiker
Fijn voor jullie snelle reacties. Eventjes het volgende :
Misschien dat ik dan ook aan de juf van Lotte kan vragen (Lotte heeft veel waardering voor haar) dat ze eens in de klas de kindjes waarschuwt voor honden, eigenlijk vrij actueel op dit moment.
Nogmaals alvast bedankt en ik hou jullie op de hoogte, hoor !!!
salodder,
Kathy
Bij ons is de keuken en living één geheel, gescheiden door een toog. Ik zet tussen de toog en de muur een plank, zodat Pim in de keuken blijft en niet in de living kan. Zo heeft hij toch contact met de mensen, maar kan er niet bij. Kan hij zo niet wennen aan spelende kindjes? Na een kwartiertje is hij al kalmer.Als er een bende kleine kinderen over de vloer is, zou ik liever de hond voorlopig ergens anders doen (keuken of bijkeuken o.i.d.), want blijkbaar heeft hij er helemaal geen leuke ervaringen mee
Je hebt overvloed aan gelijk. De oudste heeft ADHD en de jongste heeft een zeer zeer lichte vorm van autisme, we hebben duidelijke regels en afspraken, alleen, ik moet dat wel iedere keer opnieuw zeggen, alles steeds blijven herhalen, en blijven herhalen, en blijven herhalen, en...Als eerste vind ik dat je van een kind van 5 wel mag verwachten dat ze basale regels kennen en dus ook luisteren naar je
Ooh jee, en ze is echt zo blij met dat beestje. Haar hartje zal breken, maar, ik zal inderdaad het been stijf moeten houden, de situatie is te ernstig om te twijfelen en af te wachten.Ze moet de hond voorlopig echt totaal negeren en met rust laten.
Bedoel je dat ik met Pim naar de hondentraining zou moeten gaan?Haal er hulp bij en ga er hard mee aan de slag.
Misschien dat ik dan ook aan de juf van Lotte kan vragen (Lotte heeft veel waardering voor haar) dat ze eens in de klas de kindjes waarschuwt voor honden, eigenlijk vrij actueel op dit moment.
Nogmaals alvast bedankt en ik hou jullie op de hoogte, hoor !!!
salodder,
Kathy
-
lotelke
- Vaste gebruiker
Hallo !!!
Ik heb nog eens een vraagje, betreffende het feit dat Lotte Pim moet negeren :
als de kindjes thuis komen van school bv. of als ze 's morgens opstaan, dan springt Pim dol van blijdschap tegen hun op. Ik heb de meisjes net al gezegd dat ze de hond beter negeren (lichamelijk dan). Moet ik Pim dan ook duidelijk maken dat hij niet tegen hen mag opspringen? Proberen dat hij hen ook met rust laat? Maar, het beestje heeft toch ook liefde en affectie nodig? Alleen maar eten en drinken krijgen, en snel buiten laten voor plasje en hoopje, dat is toch ook niet de bedoeling?
Pffffff, wat moeilijk, hé !!!
Kathy
Ik heb nog eens een vraagje, betreffende het feit dat Lotte Pim moet negeren :
als de kindjes thuis komen van school bv. of als ze 's morgens opstaan, dan springt Pim dol van blijdschap tegen hun op. Ik heb de meisjes net al gezegd dat ze de hond beter negeren (lichamelijk dan). Moet ik Pim dan ook duidelijk maken dat hij niet tegen hen mag opspringen? Proberen dat hij hen ook met rust laat? Maar, het beestje heeft toch ook liefde en affectie nodig? Alleen maar eten en drinken krijgen, en snel buiten laten voor plasje en hoopje, dat is toch ook niet de bedoeling?
Kathy
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat je hondje gewoon een paar keer per ongeluk pijn is gedaan of in ieder geval is hij geschrokken is van je jongste waardoor hij argwaan heeft. Oppakken is vaak helemaal niet leuk voor een hond en toont verder dat je dominant bent. Waarschijnlijk is je hondje het daar dus niet mee eens, wat weer logisch is omdat je jongste 5 jaar is en niet echt veel leiding aan de hond kan geven
Waar ik mee zou gaan werken is je jongste onder begeleiding bepaalde spelletjes met de hond laten doen. Houdt je hondje bv van balletjes halen dan ga je elke dag met je jongste naar buiten en betrekt je kind bij het spelletje van je hond. Je geeft bv elke keer je kind de bal die dan gooit. Jij pakt de bal af van het hondje en geeft het weer aan je kindje. Die zegt dan bv zit, en gooit pas als je hondje gaat zitten. Nooit je kind bevelen en straf aan je hondje laten geven. Dat moet jij doen als het echt verkeerd gaat.
Op die manier, en dan moet het hondje echt niet meer opgepakt worden, wordt het hondje weer gek op je kindje. Je kind kan hem ook voer geven bv waar jij bij staat en dan eerst vragen of je hondje wil zitten. Doet hij dat dan geeft je kind de bak en zegt goed zo! Je kind wordt weer leuk voor je hondje
Zowiezo apart houden als je bezoek hebt van vriendjes en vriendinnetjes want voor je het weet loopt er weer een met je hondje in de armen en daar houdt hij blijkbaar helemaal niet van. (Misschien is je kind gevallen met het hondje op de arm?)
Volgens mij kunnen er nl 2 oorzaken zijn. Of je hondje is dan bang om pijn gedaan te worden, of je hondje is bazig en wil alleen opegpakt worden door mensen die de baas over hem zijn en dus niet door de kleinste
Waar ik mee zou gaan werken is je jongste onder begeleiding bepaalde spelletjes met de hond laten doen. Houdt je hondje bv van balletjes halen dan ga je elke dag met je jongste naar buiten en betrekt je kind bij het spelletje van je hond. Je geeft bv elke keer je kind de bal die dan gooit. Jij pakt de bal af van het hondje en geeft het weer aan je kindje. Die zegt dan bv zit, en gooit pas als je hondje gaat zitten. Nooit je kind bevelen en straf aan je hondje laten geven. Dat moet jij doen als het echt verkeerd gaat.
Op die manier, en dan moet het hondje echt niet meer opgepakt worden, wordt het hondje weer gek op je kindje. Je kind kan hem ook voer geven bv waar jij bij staat en dan eerst vragen of je hondje wil zitten. Doet hij dat dan geeft je kind de bak en zegt goed zo! Je kind wordt weer leuk voor je hondje
Zowiezo apart houden als je bezoek hebt van vriendjes en vriendinnetjes want voor je het weet loopt er weer een met je hondje in de armen en daar houdt hij blijkbaar helemaal niet van. (Misschien is je kind gevallen met het hondje op de arm?)
Volgens mij kunnen er nl 2 oorzaken zijn. Of je hondje is dan bang om pijn gedaan te worden, of je hondje is bazig en wil alleen opegpakt worden door mensen die de baas over hem zijn en dus niet door de kleinste
- *Linda*
- Zeer actief
Re: boos op kleine zus, lief voor grote zus
Ik denk dat dit stukje al genoeg zegt, dus dat ze hem niet steeds!! op mag pakken.....Wat ik eruit opmaak, is dat je een heel vriendelijk hondje hebt wat waarschijnlijk al een paar keer door haar bezeert is en daarom zo reageert. Een hond heeft geen andere middelen om iets duidelijk te maken dus dat heeft imo niets!! met het feit dat hij straks niet meer vriendelijk zal zijn of iets dergelijks. De hond is jong, je dochter is jong, het is jouw verantwoording als moeder en baasje om dit in goede banen te leiden. Succes.lotelke schreef: Ook vertel ik tegen Lotte dat een hond VIER poten heeft, en dat ze hem niet steeds moet oppakken, dat ze hem dan misschien zeer doet.
*Had niet alle reacties gelezen dus heb wat dingen gezegd die al waren genoemd

- starfleet
- Erelid
Als hij de jongste begroet kan die haar hand uitsteken om hem daaraan te laten snuffen (niet aaien) en ze kan hem een koekje geven. Daarvoor laat ze hem zitten. Desnoods sta jij ernaast en geeft het commando.lotelke schreef: Maar, het beestje heeft toch ook liefde en affectie nodig? Alleen maar eten en drinken krijgen, en snel buiten laten voor plasje en hoopje, dat is toch ook niet de bedoeling?
Kathy
Snel buiten en eten en drinken dat is niet de bedoeling, maar het is wel de bedoeling dat jij als volwassene in huis de voornaamste zorg voor het hondje op je neemt. Geen snel poep plas rondje, maar ook lekker wandelen en spelen met het hondje.
Voor de jongste is het misschien slikken, maar het is veel sneuer als die straks een jaap heeft. Wat hier al beschreven is van samen ballen, zo doen wij dat ook met zoon van tien die autistisch is. Als jij het heel strak begeleid kan dat best goed komen. Mijn zoon wordt tegenwoordig ook keurig laag begroet en hij is tevreden omdat ze voor hem gaat zitten en hij af en toe met haar kan ballen en een zoekspelletje doen.
Ik heb alleen de indruk dat je het hondje echt voor de kinderen hebt gekocht (de kinderen kregen het met Sinterklaas) en dat je niet helemaal een goed beeld hebt van kinderen en honden en hoe dat werkt. Er zou alleen een hond moeten komen omdat JIJ het graag wil en Jij er graag mee wil wandelen en hem opvoeden, anders werkt het niet.
Anne
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Quote : Quote:
Als eerste vind ik dat je van een kind van 5 wel mag verwachten dat ze basale regels kennen en dus ook luisteren naar je
Je hebt overvloed aan gelijk. De oudste heeft ADHD en de jongste heeft een zeer zeer lichte vorm van autisme, we hebben duidelijke regels en afspraken, alleen, ik moet dat wel iedere keer opnieuw zeggen, alles steeds blijven herhalen, en blijven herhalen, en blijven herhalen, en
Ik heb ook een autistisch kind van 15 en ik ken dat wel, dat blijven herhalen.
Misschien kan je een bordje maken met een foto waarop een kind een hond oppakt en daar een rood kruis overtrekken, uitleggen waarvoor dat dient, en als je ziet dat je kind richting hond gaat even het bordje laten zien.
Visueel maakt veel duidelijker dan zeggen want dat dringt gewoon niet door.
Kwens je verder succes met je hondje
Als eerste vind ik dat je van een kind van 5 wel mag verwachten dat ze basale regels kennen en dus ook luisteren naar je
Je hebt overvloed aan gelijk. De oudste heeft ADHD en de jongste heeft een zeer zeer lichte vorm van autisme, we hebben duidelijke regels en afspraken, alleen, ik moet dat wel iedere keer opnieuw zeggen, alles steeds blijven herhalen, en blijven herhalen, en blijven herhalen, en
Ik heb ook een autistisch kind van 15 en ik ken dat wel, dat blijven herhalen.
Misschien kan je een bordje maken met een foto waarop een kind een hond oppakt en daar een rood kruis overtrekken, uitleggen waarvoor dat dient, en als je ziet dat je kind richting hond gaat even het bordje laten zien.
Visueel maakt veel duidelijker dan zeggen want dat dringt gewoon niet door.
Kwens je verder succes met je hondje
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Dat is waar wat je daar zegt, ik heb Luka ook gehaald voor Tineke.starfleet schreef:Als hij de jongste begroet kan die haar hand uitsteken om hem daaraan te laten snuffen (niet aaien) en ze kan hem een koekje geven. Daarvoor laat ze hem zitten. Desnoods sta jij ernaast en geeft het commando.lotelke schreef: Maar, het beestje heeft toch ook liefde en affectie nodig? Alleen maar eten en drinken krijgen, en snel buiten laten voor plasje en hoopje, dat is toch ook niet de bedoeling?
Kathy
Snel buiten en eten en drinken dat is niet de bedoeling, maar het is wel de bedoeling dat jij als volwassene in huis de voornaamste zorg voor het hondje op je neemt. Geen snel poep plas rondje, maar ook lekker wandelen en spelen met het hondje.
Voor de jongste is het misschien slikken, maar het is veel sneuer als die straks een jaap heeft. Wat hier al beschreven is van samen ballen, zo doen wij dat ook met zoon van tien die autistisch is. Als jij het heel strak begeleid kan dat best goed komen. Mijn zoon wordt tegenwoordig ook keurig laag begroet en hij is tevreden omdat ze voor hem gaat zitten en hij af en toe met haar kan ballen en een zoekspelletje doen.
Ik heb alleen de indruk dat je het hondje echt voor de kinderen hebt gekocht (de kinderen kregen het met Sinterklaas) en dat je niet helemaal een goed beeld hebt van kinderen en honden en hoe dat werkt. Er zou alleen een hond moeten komen omdat JIJ het graag wil en Jij er graag mee wil wandelen en hem opvoeden, anders werkt het niet.
Anne
Maar ik zorg het meeste voor hem.
De onvoorwaardelijke vriendschap, ik moet zeggen ze zijn dol op elkaar.
Maar Tineke was gelukkig al 13 en als ik zei "met rust laten" dan deed ze dat ook.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- starfleet
- Erelid
Mama Sanneke schreef: Dat is waar wat je daar zegt, ik heb Luka ook gehaald voor Tineke.
Maar ik zorg het meeste voor hem.
De onvoorwaardelijke vriendschap, ik moet zeggen ze zijn dol op elkaar.
Maar Tineke was gelukkig al 13 en als ik zei "met rust laten" dan deed ze dat ook.
De hond is hier van mij en mijn dochter (bijna 15) samen. Maar een kind van die leeftijd wordt door de hond meestal niet meer als kind gezien. Mijn dochter traint ook met de hond en is de hond overduidelijk de baas.
Anne