Saar is eigenlijk nergens bang voor. Met oud en nieuw zit ze even rustig in haar stoel al het gedoe buiten te bekijken. Alleen voor luchtballonnen is de doodsbenauwd. Toen ze 10 maanden was, zaten wij bij de buren in de tuin (Saar was er ook). Toen kwam er heel laag een ballon over. Zo laag dat we gewoon konden babbelen met de mensen, en dat deden we dus ook. Helemaal niet op Saar gelet, en niet in de gaten dat dat zo'n vreselijke indruk op haar maakte. Dus de avond dat het gebeurde hebben wij per ongeluk "helemaal volgens het boekje" gehandeld. Negeren en gewoon doorgaan met wat je aan het doen was.
Pas de volgende dag, toen ze niet meer naar buiten wilde, zelfs de tuin niet meer in wilde, vol in de no-houwers ging omdat ze een grote geverfde cirkel op een huis zag (waar ze al 10 maanden lang langs gelopen was), bleek dat dat avontuurtje van de avond ervoor toch nog een staartje zou krijgen
Met heel veel geduld en moeite hebben we dat in redelijke banen kunnen leiden. Maar nog steeds zijn zwoele zomeravonden een reden voor Saar om binnen te gaan liggen. Ze weet gewoon wanneer er een kans is dat er ballonnen overkomen. En als ze er één ziet, dan is het een hoopje ellende. En ik ga dan bij haar liggen en kroel haar in slaap. Dan blijft ze het rustigst.
Die heel specifieke angst is er, gaat ook niet meer weg. Die angst heeft zich niet uitgebreid naar andere zaken, dus het is goed zo. Die ballonnen kan ik niet uit ons luchtruim weren, dus ga ik gewoon mee in haar ellende. Dat werkt bij haar het best.