Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mijn hond blaft zo tijdens behendigheid

Moderator: moderatorteam

border1
geregistreerd lid

mijn hond blaft zo tijdens behendigheid

Ongelezen bericht door border1 »

mijn border blaft zo tijdens behendigheid en ik hoor daarom bijna niks van de aanwijzigingen van de trainer( volgens mij :devil: irriteert die zich te pletter)negeren heb ik al geprobeerd helpt ook niet.Dus mijn vraag is als een van jullie een :idea: idee heeft hoe ik deze lawaai papagaai stil kan krijgen b.v.d
dont worry be happy
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Zodra hij begint te blaffen van het veld aflopen en pas weer terug als ie stil is. Mis je ook de meeste aanwijzingen van je instructeur :mrgreen:
weg gehaald zit een virus in
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi is ook wel eens blafferig tijdens behendigheid. Pure opwinding. Bij Rossi helpt een duidelijk commando wel. :wink:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Bij ons gebeurt dat ook bij behendigheid (en ook bij flyball, ballen gooien, voetballen, etc.). We zijn bezig om te wachten met iets te doen (=dus negeren), tot hij stil is, maar het is erg moeilijk om het blaffen er helemaal uit te krijgen.

Van de andere kant; het is een hond en die blaffen nou eenmaal. En als het alleen uit enthousiasme gebeurt..... :19: waarom zou je je dan druk maken.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als het mijn eigen hond was zou ik gek worden en als het de hond van een ander is ook. Constant blaffen is nergens voor nodig.

Is ook niet bevorderlijk voor je appel/contole, een hond die blaft hoort je niet.
weg gehaald zit een virus in
plenty
Zeer actief

Ongelezen bericht door plenty »

Je hond thuis op comando leren blaffen , dan kan je ook het stil comando invoeren.
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Martijn schreef:Ehmm...weleens een border horen blaffen?
Haha je hebt helemaal gelijk.

Ik heb ook een border, hij blaft ook wel eens bij behendigheid, zo hoog, klinkt verschrikkelijk.

Gelukkig doet hij het alleen, als hij iets niets snapt.

Heb je geprobeert om je hond te belonen als die stil is?
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Ik heb dan wel geen behendigheid met mijn border gedaan, maar wel flyball en het lijkt me dat het niveau van opwinding vergelijkbaar is. Wat ik gedaan heb is, is om hem steeds op mij gericht te laten zijn, door middel van een balletje waarmee ik steeds zijn aandacht trok. Meteen de eerste keer dat hij ging piepen, heb ik hem streng toegesproken en als hij daar niet op reageerde door op te houden met piepen, kon hij een ruk aan zijn riem krijgen.
Dat is misschien even niet leuk voor de hond, maar het resultaat is wel dat ik na een paar correcties nu al maanden mijn hond los op het flyballveld kan hebben lopen terwijl hij naar mij kijkt zonder te piepen of te blaffen. In tegenstelling tot andere borderbezitters die horendol worden van het gekef en geruk aan de riem.
Er wordt altijd gezegd dat je een hond niet mag corrigeren bij flyball, omdat hij het dan niet meer leuk zou vinden. Nou, mijn hond loopt als een speer en vindt het fantastisch. Ik heb een tennisbal tussen mijn voeten liggen en af en toe schop ik die een klein eindje weg. Dus hij ligt rustig op een paar meter afstand naar die bal te 'eyen' en spaart zijn energie voor het lopen van de baan en is de dag na het flyball niet schor. Plus dat mijn oren minder te verduren hebben.
border1
geregistreerd lid

das het gekke thuis blaft ze nooit zelfs al zou een inbreker het hele huis leeg halen volgens mij zou ze zelfs nog de video aanwijzen :mrgreen:
dont worry be happy
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Inge O schreef:
border1 schreef:das het gekke thuis blaft ze nooit zelfs al zou een inbreker het hele huis leeg halen volgens mij zou ze zelfs nog de video aanwijzen :mrgreen:
dat opwindingsblaffen heeft natuurlijk ook niks met waken te maken :wink: .
ik ga helemaal mee met annet : gewoon aanleren dat 'stil' ook stil IS, punt. maar begin daar wel eerst mee in een makkelijke situatie, én belonen als ze stil zijn.
en trap vooral niet in de val om ze van de vijf keer dat ze gaan blaffen drie keer te verbieden en de 2 volgende keren te denken 'ppffft, kan me wat, het helpt toch niet'. dan pas krijg je een drammerige, niet meer te corrigeren hond, die perfect weet dat de aanhouder wint.

en ja, zepenko, jij kan dat misschien van je eigen hond verdragen, ik kan je verzekeren dat leuk anders is hoor als je met van die constante keffers rondom je even lekker een uurtje met je hond wil sporten :roll: . wij hebben op agility ook zo'n onophoudelijke border-blaffer in de groep (het baasje doet overigens alles, maar dan ook álles verkeerd met die hond); ik kan je verzekeren dat we allemaal in onze handjes wrijven als ze er een keer niet is hoor :19: .
Ha,ha,..........Balou is ook zo'n blaffer met opwinding. Ze kent het commando "stil", maar als ze zo enthousiast is dan kan ze gewoon daar niet naar luisteren. Ik zie dat ze haar best doet met een paar binnensmondse grumpfjes en dan gaat ze weer. En het is van het niveau dat je trommelvliezen zeer doen van de snerp die er doorheen zit. Zodat je eigenlijk wel iemand wilt slaan ofzo.......... :mrgreen: :wink:

Het is altijd de eerste vijf minuten en dan is de ergste druk eraf en dan is het over. Ik weet ook bijna zeker dat er bij haar ook border collies in de voorouders zitten.
border1
geregistreerd lid

ga maar es aan de slag om haar op commando stil te krijgen voor dat ze me weg kijken bij behendigheid :mrgreen:
bedankt!!!
dont worry be happy
zepenko
Zeer actief

Inge O schreef: en ja, zepenko, jij kan dat misschien van je eigen hond verdragen, ik kan je verzekeren dat leuk anders is hoor als je met van die constante keffers rondom je even lekker een uurtje met je hond wil sporten :roll: . wij hebben op agility ook zo'n onophoudelijke border-blaffer in de groep (het baasje doet overigens alles, maar dan ook álles verkeerd met die hond); ik kan je verzekeren dat we allemaal in onze handjes wrijven als ze er een keer niet is hoor :19: .
Oké, ik begrijp wel wat je bedoeld. :mrgreen: Maar van de andere kant is het ook wel wat rasgebonden, dat enthousiasme-blaffen. Een border zal dat eerder doen dan een Engelse bulldog bv. Dus je zou er bij de keuze van het ras van de hond al rekening mee kunnen houden.

Maar als je het toch wil afleren, (wat ik me best kan voorstellen hoor :wink:) ga je gewoon stoppen of niet eens beginnen met hetgeen waarom hij blaft uit enthousiasme en negeer je hem verder (dus niet aankijken en niet tegen hem praten). Als hij dan stil is, begin je of ga je verder. In eerste instantie zou ik daar nog geen commando aan koppelen. Dat zou ik pas doen als je zeker weet dat hij stil wordt na jou commando. Als je al meteen een commando gaat roepen (meerdere malen dan waarschijnlijk, want hij weet niet wat je bedoelt met `stil'), ontkracht je meteen je commando weer. Hij blaft toch door, dus je commando betekent niks.

De negatieve straf die hij dan krijgt als hij blaft (hij wil iets hebben/doen, maar krijgt het niet) moet er dan voor zorgen dat het blaffen uitsterft. Dit duurt wel ongeveer een week of drie. En erg belangrijk is inderdaad zoals Inge O schrijft, dat je niet tussendoor toch beloont voor het blaffen. En dat doe je dus al door toch verder te gaan met behendigheid, terwijl hij blaft. De behendigheid is zijn beloning. Hij leert dan dat de ene keer het blaffen wel beloond wordt en de andere keer niet. Door dit `jackpot-effect' wordt het blaffen alleen maar erger.
zepenko
Zeer actief

Martijn schreef:
zepenko schreef: De negatieve straf die hij dan krijgt als hij blaft (hij wil iets hebben/doen, maar krijgt het niet) moet er dan voor zorgen dat het blaffen uitsterft.
Blaffen is zelfbelonend. Dat dooft niet uit met negeren.
Dat snap ik niet. Blaffen is alleen belonend als het iets oplevert. Dus het `wegblaffen' van een andere een hond is belonend en het blaffen om aandacht te krijgen en die vervolgens krijgen is belonend. Waarom zou blaffen op zich zelfbelonend zijn en daardoor niet af te leren?
zepenko
Zeer actief

Inge O schreef:
zepenko schreef:
Martijn schreef:
zepenko schreef: De negatieve straf die hij dan krijgt als hij blaft (hij wil iets hebben/doen, maar krijgt het niet) moet er dan voor zorgen dat het blaffen uitsterft.
Blaffen is zelfbelonend. Dat dooft niet uit met negeren.
Dat snap ik niet. Blaffen is alleen belonend als het iets oplevert. Dus het `wegblaffen' van een andere een hond is belonend en het blaffen om aandacht te krijgen en die vervolgens krijgen is belonend. Waarom zou blaffen op zich zelfbelonend zijn en daardoor niet af te leren?
omdat sommige honden (zeker van sommige rassen, zoals je zelf al aangeeft) gewoon gráág blaffen. blaffen om het blaffen zelf dan. en er is natuurlijk altijd wel een factor waardoor het gedrag getriggerd wordt, maar je hoeft het niet met aandacht te belonen om het leuk te maken voor de hond.
Ik wilde alleen aangeven dat sommige rassen sneller uit enthousiasme blaffen dan andere rassen. Maar volgens mij blaffen honden ook altijd om iets te bereiken en niet zo maar. Dus het `blaffen-om-het-blaffen'-verhaal begrijp ik niet zo. Als dat zo zou zijn, zou blaffen (bijna) niet af te leren zijn. Maar misschien begrijp ik het als je een voorbeeld van zelfbelonend blaffen geeft. :idea:
zepenko
Zeer actief

Martijn schreef:
Blaffen is prettig voor een hond. Ook zonder reactie van de baas of omgeving. Hij uit zijn stress daarmee en het zorgt voor een prettige reactie in de hersenen.
Het blaffen op zich is dus prettig...dan helpt het niet om niet te reageren want het blijft voor de hond de moeite waard om het toch te doen.

Dat betekent niet dat het niet af te leren is maar daar moet je meer voor doen dan niet reageren.
Als stress-uitingen ken ik eigenlijk alleen gapen, rondjes rennen (achter staart aan), uitrekken, krabben, omrollen en snuffelen aan de grond. Maar van blaffen als stress-uiting heb ik nog nooit gehoord.

En komt er bij blaffen dan een specifieke stof in de hersenen vrij? Is dat niet afhankelijk van de situatie? Een hond kan blaffen uit agressie, enthousiasme, bij waken. Ik kan me voorstellen dat er dan andere dingen gebeuren. Ik blijf het een raar verhaal vinden.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

zepenko schreef:Als stress-uitingen ken ik eigenlijk alleen gapen, rondjes rennen (achter staart aan), uitrekken, krabben, omrollen en snuffelen aan de grond. Maar van blaffen als stress-uiting heb ik nog nooit gehoord.
Nooit van blaffende honden met verlatingsangst gehoord? :wink:
En komt er bij blaffen dan een specifieke stof in de hersenen vrij? Is dat niet afhankelijk van de situatie? Een hond kan blaffen uit agressie, enthousiasme, bij waken. Ik kan me voorstellen dat er dan andere dingen gebeuren. Ik blijf het een raar verhaal vinden.
Als honden blaffen uit opwinding is het gewoon een stressuiting en aangezien het uiten van stress oplucht is het prettig. Zie het als schreeuwende kinderen in een speeltuin. Blaffen staat voor de opgewonden stemming...het blaffen stopt als de opwinding weg is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
zepenko
Zeer actief

Eline* schreef:
zepenko schreef:Als stress-uitingen ken ik eigenlijk alleen gapen, rondjes rennen (achter staart aan), uitrekken, krabben, omrollen en snuffelen aan de grond. Maar van blaffen als stress-uiting heb ik nog nooit gehoord.
Nooit van blaffende honden met verlatingsangst gehoord? :wink:
Maar is het blaffen dan een stress-uiting? Of doet een hond dat om wat anders te bereiken (bv. het terugkeren van de baas)
Eline* schreef:
zepenko schreef:En komt er bij blaffen dan een specifieke stof in de hersenen vrij? Is dat niet afhankelijk van de situatie? Een hond kan blaffen uit agressie, enthousiasme, bij waken. Ik kan me voorstellen dat er dan andere dingen gebeuren. Ik blijf het een raar verhaal vinden.
Als honden blaffen uit opwinding is het gewoon een stressuiting en aangezien het uiten van stress oplucht is het prettig. Zie het als schreeuwende kinderen in een speeltuin. Blaffen staat voor de opgewonden stemming...het blaffen stopt als de opwinding weg is.
En is dat ook zo in de situatie zoals hier beschreven tijdens de behendigheidslessen? En wat is dan een manier om er vanaf te komen, want als het een stress-uiting is, heeft negeren inderdaad geen zin. Ben gewoon benieuwd, omdat we dat probleem ook wel eens hebben met onze hond. :mrgreen:
flatgoldje
Vaste gebruiker

Re: mijn hond blaft zo tijdens behendigheid

Ongelezen bericht door flatgoldje »

border1 schreef:mijn border blaft zo tijdens behendigheid en ik hoor daarom bijna niks van de aanwijzigingen van de trainer( volgens mij :devil: irriteert die zich te pletter)
Ik mis hier de steun van de instructeur ?
Ik hoor daar niks over.
Die zal dit probleem toch ook wel kennen ?
Er wordt bij geen een cursus zoveel geblaft als bij flyball en behendigheid !
:mrgreen:
Annet
Zeer actief

Re: mijn hond blaft zo tijdens behendigheid

Ongelezen bericht door Annet »

flatgoldje schreef:
border1 schreef:mijn border blaft zo tijdens behendigheid en ik hoor daarom bijna niks van de aanwijzigingen van de trainer( volgens mij :devil: irriteert die zich te pletter)
Ik mis hier de steun van de instructeur ?
Ik hoor daar niks over.
Die zal dit probleem toch ook wel kennen ?
Er wordt bij geen een cursus zoveel geblaft als bij flyball en behendigheid !
:mrgreen:
Veel instructeurs hebben de opvatting 'bij gehoorzaamheid mag je je hond corrigeren, maar flyball is leuk en de hond moet het leuk vinden, dus je mag niet corrigeren, ook niet voor blaffen'. Sommige instructeurs moedigen het zelfs aan, onder het motto van 'laat hem maar lekker blaffen, daar wordt hij feller van'. Feller in de zin van dat hij harder gaat en sneller de bal wil hebben.
IK ben het hier niet mee eens, naar mijn idee verspillen ze met blaffen alleen maar energie die ze beter in het hardlopen kunnen steken. Mijn ervaring is ook dat als je een hond niet corrigeert tijdens het flyball, dat hij dan de bedoeling van het spelletje niet of pas na een paar jaar gaat snappen en regelmatig een hindernis blijft overslaan.
MaHo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MaHo »

Waarschijnlijk is jouw hond erbij wanneer de toestellen worden opgebouwd?
Als dat zo is kun je proberen om hem even in de auto te laten tijdens het opbouwen en kijken of na een tijdje het blaffen minder wordt...?
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”