Moderator: moderatorteam
Ha,ha,..........Balou is ook zo'n blaffer met opwinding. Ze kent het commando "stil", maar als ze zo enthousiast is dan kan ze gewoon daar niet naar luisteren. Ik zie dat ze haar best doet met een paar binnensmondse grumpfjes en dan gaat ze weer. En het is van het niveau dat je trommelvliezen zeer doen van de snerp die er doorheen zit. Zodat je eigenlijk wel iemand wilt slaan ofzo..........Inge O schreef:dat opwindingsblaffen heeft natuurlijk ook niks met waken te makenborder1 schreef:das het gekke thuis blaft ze nooit zelfs al zou een inbreker het hele huis leeg halen volgens mij zou ze zelfs nog de video aanwijzen.
ik ga helemaal mee met annet : gewoon aanleren dat 'stil' ook stil IS, punt. maar begin daar wel eerst mee in een makkelijke situatie, én belonen als ze stil zijn.
en trap vooral niet in de val om ze van de vijf keer dat ze gaan blaffen drie keer te verbieden en de 2 volgende keren te denken 'ppffft, kan me wat, het helpt toch niet'. dan pas krijg je een drammerige, niet meer te corrigeren hond, die perfect weet dat de aanhouder wint.
en ja, zepenko, jij kan dat misschien van je eigen hond verdragen, ik kan je verzekeren dat leuk anders is hoor als je met van die constante keffers rondom je even lekker een uurtje met je hond wil sporten. wij hebben op agility ook zo'n onophoudelijke border-blaffer in de groep (het baasje doet overigens alles, maar dan ook álles verkeerd met die hond); ik kan je verzekeren dat we allemaal in onze handjes wrijven als ze er een keer niet is hoor
.
Oké, ik begrijp wel wat je bedoeld.Inge O schreef: en ja, zepenko, jij kan dat misschien van je eigen hond verdragen, ik kan je verzekeren dat leuk anders is hoor als je met van die constante keffers rondom je even lekker een uurtje met je hond wil sporten. wij hebben op agility ook zo'n onophoudelijke border-blaffer in de groep (het baasje doet overigens alles, maar dan ook álles verkeerd met die hond); ik kan je verzekeren dat we allemaal in onze handjes wrijven als ze er een keer niet is hoor
.
Dat snap ik niet. Blaffen is alleen belonend als het iets oplevert. Dus het `wegblaffen' van een andere een hond is belonend en het blaffen om aandacht te krijgen en die vervolgens krijgen is belonend. Waarom zou blaffen op zich zelfbelonend zijn en daardoor niet af te leren?Martijn schreef:Blaffen is zelfbelonend. Dat dooft niet uit met negeren.zepenko schreef: De negatieve straf die hij dan krijgt als hij blaft (hij wil iets hebben/doen, maar krijgt het niet) moet er dan voor zorgen dat het blaffen uitsterft.
Ik wilde alleen aangeven dat sommige rassen sneller uit enthousiasme blaffen dan andere rassen. Maar volgens mij blaffen honden ook altijd om iets te bereiken en niet zo maar. Dus het `blaffen-om-het-blaffen'-verhaal begrijp ik niet zo. Als dat zo zou zijn, zou blaffen (bijna) niet af te leren zijn. Maar misschien begrijp ik het als je een voorbeeld van zelfbelonend blaffen geeft.Inge O schreef:omdat sommige honden (zeker van sommige rassen, zoals je zelf al aangeeft) gewoon gráág blaffen. blaffen om het blaffen zelf dan. en er is natuurlijk altijd wel een factor waardoor het gedrag getriggerd wordt, maar je hoeft het niet met aandacht te belonen om het leuk te maken voor de hond.zepenko schreef:Dat snap ik niet. Blaffen is alleen belonend als het iets oplevert. Dus het `wegblaffen' van een andere een hond is belonend en het blaffen om aandacht te krijgen en die vervolgens krijgen is belonend. Waarom zou blaffen op zich zelfbelonend zijn en daardoor niet af te leren?Martijn schreef:Blaffen is zelfbelonend. Dat dooft niet uit met negeren.zepenko schreef: De negatieve straf die hij dan krijgt als hij blaft (hij wil iets hebben/doen, maar krijgt het niet) moet er dan voor zorgen dat het blaffen uitsterft.
Als stress-uitingen ken ik eigenlijk alleen gapen, rondjes rennen (achter staart aan), uitrekken, krabben, omrollen en snuffelen aan de grond. Maar van blaffen als stress-uiting heb ik nog nooit gehoord.Martijn schreef:
Blaffen is prettig voor een hond. Ook zonder reactie van de baas of omgeving. Hij uit zijn stress daarmee en het zorgt voor een prettige reactie in de hersenen.
Het blaffen op zich is dus prettig...dan helpt het niet om niet te reageren want het blijft voor de hond de moeite waard om het toch te doen.
Dat betekent niet dat het niet af te leren is maar daar moet je meer voor doen dan niet reageren.
Nooit van blaffende honden met verlatingsangst gehoord?zepenko schreef:Als stress-uitingen ken ik eigenlijk alleen gapen, rondjes rennen (achter staart aan), uitrekken, krabben, omrollen en snuffelen aan de grond. Maar van blaffen als stress-uiting heb ik nog nooit gehoord.
Als honden blaffen uit opwinding is het gewoon een stressuiting en aangezien het uiten van stress oplucht is het prettig. Zie het als schreeuwende kinderen in een speeltuin. Blaffen staat voor de opgewonden stemming...het blaffen stopt als de opwinding weg is.En komt er bij blaffen dan een specifieke stof in de hersenen vrij? Is dat niet afhankelijk van de situatie? Een hond kan blaffen uit agressie, enthousiasme, bij waken. Ik kan me voorstellen dat er dan andere dingen gebeuren. Ik blijf het een raar verhaal vinden.
Maar is het blaffen dan een stress-uiting? Of doet een hond dat om wat anders te bereiken (bv. het terugkeren van de baas)Eline* schreef:Nooit van blaffende honden met verlatingsangst gehoord?zepenko schreef:Als stress-uitingen ken ik eigenlijk alleen gapen, rondjes rennen (achter staart aan), uitrekken, krabben, omrollen en snuffelen aan de grond. Maar van blaffen als stress-uiting heb ik nog nooit gehoord.![]()
En is dat ook zo in de situatie zoals hier beschreven tijdens de behendigheidslessen? En wat is dan een manier om er vanaf te komen, want als het een stress-uiting is, heeft negeren inderdaad geen zin. Ben gewoon benieuwd, omdat we dat probleem ook wel eens hebben met onze hond.Eline* schreef:Als honden blaffen uit opwinding is het gewoon een stressuiting en aangezien het uiten van stress oplucht is het prettig. Zie het als schreeuwende kinderen in een speeltuin. Blaffen staat voor de opgewonden stemming...het blaffen stopt als de opwinding weg is.zepenko schreef:En komt er bij blaffen dan een specifieke stof in de hersenen vrij? Is dat niet afhankelijk van de situatie? Een hond kan blaffen uit agressie, enthousiasme, bij waken. Ik kan me voorstellen dat er dan andere dingen gebeuren. Ik blijf het een raar verhaal vinden.
Ik mis hier de steun van de instructeur ?border1 schreef:mijn border blaft zo tijdens behendigheid en ik hoor daarom bijna niks van de aanwijzigingen van de trainer( volgens mijirriteert die zich te pletter)
Veel instructeurs hebben de opvatting 'bij gehoorzaamheid mag je je hond corrigeren, maar flyball is leuk en de hond moet het leuk vinden, dus je mag niet corrigeren, ook niet voor blaffen'. Sommige instructeurs moedigen het zelfs aan, onder het motto van 'laat hem maar lekker blaffen, daar wordt hij feller van'. Feller in de zin van dat hij harder gaat en sneller de bal wil hebben.flatgoldje schreef:Ik mis hier de steun van de instructeur ?border1 schreef:mijn border blaft zo tijdens behendigheid en ik hoor daarom bijna niks van de aanwijzigingen van de trainer( volgens mijirriteert die zich te pletter)
Ik hoor daar niks over.
Die zal dit probleem toch ook wel kennen ?
Er wordt bij geen een cursus zoveel geblaft als bij flyball en behendigheid !