Oh, bedoelde je dat.martine schreef:is maar een manier , dat is TRAINEN
Martine
Waarom zeg je dat niet meteen?
Moderator: moderatorteam
Ik weet niet of het de moeite waard is om hierop te reageren, maar dit is dus echt grote onzin! De hond steekt zijn hoofd er zelf doorheen, dus dan is het maar ok? Ik zie de logica niet...kristien schreef: Daar had ze een slipketting om maar daar heeft ze nooit problemen mee gehad om die om te doen (stak haar kop er zelf door)
En aan wat voor commando denk jij dan??zepenko schreef:Oke, nu wordt het wel een interessant onderwerp.
Allereerst: Een hond leert alleen iets als het goede gedrag beloond wordt en het ongewenste gedrag niets oplevert. (van straffen (dus halti, GL, slip) leert de hond alleen straf ontwijken, maar geen goed gedrag)
Tweede: Een oefening als zit bouw je stapsgewijs op, toch? Maar wandelen zonder trekken zou de hond meteen moeten snappen en dan een hele wandeling lang?![]()
Dus: Als je een commando geeft als de hond niet mag trekken, kun je met de hond gaan oefenen. Daarna geef je de hond weer vrij, want tijdens het aanleren kan je hond geen hele wandeling niet trekken. Net zoals een hond die nooit zit geleerd heeft niet meteen op commando kan zitten. Stapsgewijs is dus het sleutelwoord.
En als je hond vrij is, mag hij dus weer trekken. En uit ervaring kan ik zeggen dat dit werkt. Het kost even wat meer energie, maar de hond snapt dan uiteindelijk wel wat hij wel en niet mag doen. Bij een Halti, GL, of slip legt de hond die klik niet.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker wordt.
Op zich maakt het commando niet uit, als je maar altijd hetzelfde commando gebruikt. Maar misschien is "wandel" een goede suggestie, of "close" of "naast". Is ook een beetje afhankelijk van wat je al in gebruik hebt voor andere oefeningen.rie schreef:En aan wat voor commando denk jij dan??zepenko schreef:Oke, nu wordt het wel een interessant onderwerp.
Allereerst: Een hond leert alleen iets als het goede gedrag beloond wordt en het ongewenste gedrag niets oplevert. (van straffen (dus halti, GL, slip) leert de hond alleen straf ontwijken, maar geen goed gedrag)
Tweede: Een oefening als zit bouw je stapsgewijs op, toch? Maar wandelen zonder trekken zou de hond meteen moeten snappen en dan een hele wandeling lang?![]()
Dus: Als je een commando geeft als de hond niet mag trekken, kun je met de hond gaan oefenen. Daarna geef je de hond weer vrij, want tijdens het aanleren kan je hond geen hele wandeling niet trekken. Net zoals een hond die nooit zit geleerd heeft niet meteen op commando kan zitten. Stapsgewijs is dus het sleutelwoord.
En als je hond vrij is, mag hij dus weer trekken. En uit ervaring kan ik zeggen dat dit werkt. Het kost even wat meer energie, maar de hond snapt dan uiteindelijk wel wat hij wel en niet mag doen. Bij een Halti, GL, of slip legt de hond die klik niet.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker wordt.
Een commando moet kort zijn dus.......?
Ik kan wel volgen zeggen,maar ik vind niet trekken en volgen 2 heel verschillende dingen.
Ja! Dat is het! Het is een oefening, die je dus inderdaad moet aanleren.rie schreef:Dus ik moet hem net als zit het commando zit,het commando niet trekken gaan leren??
Ja, alleen moet je dit dus wel opbouwen. Maar uiteindelijk trekt hij de gehele wandeling niet.rie schreef:En dan is het even goed de bedoeling dat hij dan na een tijd helemaal niet meer trekt?![]()
In de aanleerfase laat je hem in eerste instantie zijn behoeften doen en evt. laat je hem (los) nog even zijn energie kwijt raken. Dan ga je op een rustig stukje, zonder veel afleiding een paar minuten de oefening wandelen doen. Dan mag hij dus niet trekken.rie schreef:Of ga je dan een half uur met een trekkende hond lopen en een half uur
met een lekker gangetje wandelen![]()
Als ik een hals uur met hem wandel zonder dat hij mag trekken,en hem
in die wandeling af en toe een stuk los laat lopen is het toch ook goed?
Ik heb net gewandeld,en vind die korte oefeningen niet werken.zepenko schreef:Ja! Dat is het! Het is een oefening, die je dus inderdaad moet aanleren.rie schreef:Dus ik moet hem net als zit het commando zit,het commando niet trekken gaan leren??
Ja, alleen moet je dit dus wel opbouwen. Maar uiteindelijk trekt hij de gehele wandeling niet.rie schreef:En dan is het even goed de bedoeling dat hij dan na een tijd helemaal niet meer trekt?![]()
In de aanleerfase laat je hem in eerste instantie zijn behoeften doen en evt. laat je hem (los) nog even zijn energie kwijt raken. Dan ga je op een rustig stukje, zonder veel afleiding een paar minuten de oefening wandelen doen. Dan mag hij dus niet trekken.rie schreef:Of ga je dan een half uur met een trekkende hond lopen en een half uur
met een lekker gangetje wandelen![]()
Als ik een hals uur met hem wandel zonder dat hij mag trekken,en hem
.
in die wandeling af en toe een stuk los laat lopen is het toch ook goed?
Na een weekje elke wandeling oefenen zou je al best uitgebouwd kunnen hebben na een minuut of 10/15. Langzaamaan kun je ook drukkere situaties opzoeken.
Na een maand goed oefenen, zou je hond al best een wandeling van 30-45 minuten moeten kunnen wandelen zonder te trekken.
Nog een tip: als de hond goed meeloopt, moet je hem belonen. Dat kan met een leuke stem, maar natuurlijk ook met een brokje o.i.d. En voer werkt het snelste.
Veel succes
Volgens mij heet dat een gentle walker of zoiets.zoute-popcorn schreef:Huh? Ik heb altijd gedacht dat een Gentle leader zo'n ding is waarbij 2 dunnere bandjes onder de oksels doorgaan?
Hoe heet dat dan?
Ja en dat is precies het gedeelte waar het fout gaat. Mensen gaan hier dus wel mee corrigeren. Doenhem om om te voorkomen dat de hond uitvalt. Hebben maar 1 lijn eraan zitten waardoor als de hond uitvalt zijn nekwervels een klap krijgen. Dus is hij inderdaad te vergelijken met een slipketing. Want mits goed gebruikt kan hij net zoveel schade aanrichten.Dorine schreef:Hai, ik ben een grote voorstander van de gentle leader. Het heeft met slipketting niet veel van doen, omdat een slipketting corrigeert. Een gl is bedoeld om je hond beter onder controle te houden. Doordat je hem stuurt via z'n snuit hoef je niet te rukken/trekken
Dat is een Easy Walker.zoute-popcorn schreef:Huh? Ik heb altijd gedacht dat een Gentle leader zo'n ding is waarbij 2 dunnere bandjes onder de oksels doorgaan?
Hoe heet dat dan?

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een halti, GL en al die andere zooi geen positieve middelen zijn. Maar volgens mij ligt dat meer in het feit dat de hond continu een correctie krijgt in de vorm van een dominante handeling als hij zo'n ding omheeft. Er zit namelijk altijd een band over zijn neus heen. Dus of de hond nu netjes meeloopt of trekt aan de lijn, hij wordt er altijd voor gecorrigeerd. Dus het enige wat een hond met een GL o.i.d. leert is om dat vervelende getrek aan zijn kop te vermijden. Dat werkt hetzelfde als met een slipketting, waar hij die correctie op zijn nek vermijd. Maar hij leert niet om netjes naast je te lopen, want dat wordt niet beloond.mechelaar_fan schreef:Halti, gentle leader en easy walker zijn helemaal geen positieve middelen, je hoeft niet te rukken aan de GL, juist omdat de minste beweging reeds pijnlijk is, de neus is hypergevoelig.