Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

halti of gentle leader

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

martine schreef:is maar een manier , dat is TRAINEN

Martine
Oh, bedoelde je dat.

Waarom zeg je dat niet meteen?
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

kristien schreef: Daar had ze een slipketting om maar daar heeft ze nooit problemen mee gehad om die om te doen (stak haar kop er zelf door)
Ik weet niet of het de moeite waard is om hierop te reageren, maar dit is dus echt grote onzin! De hond steekt zijn hoofd er zelf doorheen, dus dan is het maar ok? Ik zie de logica niet... :denken:
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Jamaar ik had het eigenlijk meer bedoeld in contrast met de gentle leader waarbij het telkens een gevecht was, zelfs met veel snoepjes en na lange tijd. Slipketting had ze geen probleem mee, ging gewoon over haar kop.
En nogmaals we hebben dat enkel gebruikt tijdens de driemaanden gehoorzaamheidstraining waar WEL de nadruk werd gelegd op het belonen eerder dan op het straffen. Ik wist dat ik er niet over had mogen beginnen, wou alleen aantonen dat die gentle leader niet zo hondvriendelijk is als men altijd wel beweert.
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Oke, nu wordt het wel een interessant onderwerp.

Allereerst: Een hond leert alleen iets als het goede gedrag beloond wordt en het ongewenste gedrag niets oplevert. (van straffen (dus halti, GL, slip) leert de hond alleen straf ontwijken, maar geen goed gedrag)

Tweede: Een oefening als zit bouw je stapsgewijs op, toch? Maar wandelen zonder trekken zou de hond meteen moeten snappen en dan een hele wandeling lang? :denken:

Dus: Als je een commando geeft als de hond niet mag trekken, kun je met de hond gaan oefenen. Daarna geef je de hond weer vrij, want tijdens het aanleren kan je hond geen hele wandeling niet trekken. Net zoals een hond die nooit zit geleerd heeft niet meteen op commando kan zitten. Stapsgewijs is dus het sleutelwoord.
En als je hond vrij is, mag hij dus weer trekken. En uit ervaring kan ik zeggen dat dit werkt. Het kost even wat meer energie, maar de hond snapt dan uiteindelijk wel wat hij wel en niet mag doen. Bij een Halti, GL, of slip legt de hond die klik niet.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker wordt.
rie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door rie »

zepenko schreef:Oke, nu wordt het wel een interessant onderwerp.

Allereerst: Een hond leert alleen iets als het goede gedrag beloond wordt en het ongewenste gedrag niets oplevert. (van straffen (dus halti, GL, slip) leert de hond alleen straf ontwijken, maar geen goed gedrag)

Tweede: Een oefening als zit bouw je stapsgewijs op, toch? Maar wandelen zonder trekken zou de hond meteen moeten snappen en dan een hele wandeling lang? :denken:

Dus: Als je een commando geeft als de hond niet mag trekken, kun je met de hond gaan oefenen. Daarna geef je de hond weer vrij, want tijdens het aanleren kan je hond geen hele wandeling niet trekken. Net zoals een hond die nooit zit geleerd heeft niet meteen op commando kan zitten. Stapsgewijs is dus het sleutelwoord.
En als je hond vrij is, mag hij dus weer trekken. En uit ervaring kan ik zeggen dat dit werkt. Het kost even wat meer energie, maar de hond snapt dan uiteindelijk wel wat hij wel en niet mag doen. Bij een Halti, GL, of slip legt de hond die klik niet.

En aan wat voor commando denk jij dan??
Een commando moet kort zijn dus.......?

Ik kan wel volgen zeggen,maar ik vind niet trekken en volgen 2 heel verschillende dingen.
Afbeelding
GROETJES RIE,DJARNO EN SHINTO
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
zepenko
Zeer actief

rie schreef:
zepenko schreef:Oke, nu wordt het wel een interessant onderwerp.

En aan wat voor commando denk jij dan??
Een commando moet kort zijn dus.......?

Ik kan wel volgen zeggen,maar ik vind niet trekken en volgen 2 heel verschillende dingen.
Op zich maakt het commando niet uit, als je maar altijd hetzelfde commando gebruikt. Maar misschien is "wandel" een goede suggestie, of "close" of "naast". Is ook een beetje afhankelijk van wat je al in gebruik hebt voor andere oefeningen.
rie
Zeer actief
Contacteer:

Dus ik moet hem net als zit het commando zit,het commando niet trekken gaan leren??
En dan is het even goed de bedoeling dat hij dan na een tijd helemaal niet meer trekt? :19:
Of ga je dan een half uur met een trekkende hond lopen en een half uur
met een lekker gangetje wandelen :denken:
Als ik een hals uur met hem wandel zonder dat hij mag trekken,en hem
in die wandeling af en toe een stuk los laat lopen is het toch ook goed?
Afbeelding
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
zepenko
Zeer actief

rie schreef:Dus ik moet hem net als zit het commando zit,het commando niet trekken gaan leren??
Ja! Dat is het! Het is een oefening, die je dus inderdaad moet aanleren.
rie schreef:En dan is het even goed de bedoeling dat hij dan na een tijd helemaal niet meer trekt? :19:
Ja, alleen moet je dit dus wel opbouwen. Maar uiteindelijk trekt hij de gehele wandeling niet.
rie schreef:Of ga je dan een half uur met een trekkende hond lopen en een half uur
In de aanleerfase laat je hem in eerste instantie zijn behoeften doen en evt. laat je hem (los) nog even zijn energie kwijt raken. Dan ga je op een rustig stukje, zonder veel afleiding een paar minuten de oefening wandelen doen. Dan mag hij dus niet trekken.
Na een weekje elke wandeling oefenen zou je al best uitgebouwd kunnen hebben na een minuut of 10/15. Langzaamaan kun je ook drukkere situaties opzoeken.
Na een maand goed oefenen, zou je hond al best een wandeling van 30-45 minuten moeten kunnen wandelen zonder te trekken.

Nog een tip: als de hond goed meeloopt, moet je hem belonen. Dat kan met een leuke stem, maar natuurlijk ook met een brokje o.i.d. En voer werkt het snelste.

Veel succes
rie
Zeer actief
Contacteer:

Het is wel een hond van 4 jaar oud.
Die bij mijn man niet trekt, en als hij zin heeft dan ook het commando volgen uit voert.Mijn man staat veel minder op zijn strepen dan ik.
Maar als ik erbij ben trekt hij wel bij mijn man.Dus ligt het toch aan mij???
Of aan onze relatie,omdat ik nogal een kibbel ben.En dat werkt ook door op de hond natuurlijk.

Ik moet zeggen dat het na een paar dagen alleen met hem wandelen
heel goed gaat.Op bepaalde plaatsen waar hij weet dat veel reukjes gaan komen gaat het nog niet zo goed.
Maar het ander schatje trekt ook.Dus gister ging ik effe met beiden en toen was Shinto het grootste probleem.Dus ik denk dat ik na Djarno getraind te hebben Shinto maar onder handen ga pakken.
Tot die tijd als ik met 2 moet maar effe gentle proberen.Alleen trekt Shinto dan net zo hard,maar kan ik hem beter houden als er andere hond langs komt die hem niet bevalt.
Ik gebruikte eerst prikband voor hem,maar wil dit niet meer.
Het moet zo ook gaan lukken.
Dus voor de volle 100% ga ik er tegen aan
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Belangrijkste blijft toch denk ik dat je zelf goed moet weten in te schatten of jouw hond zelf er geschikt voor is of niet. Het zijn geen correctiemiddelen, maar hulpmiddelen die zowel je hond als jouzelf kunnen helpen met een bepaalde trainingshandeling. Voor Whooper gebruik ik ook de GL als ik met beide honden loop en heel af en toe train ik hem op de halsband samen met Stanley. Nu nog steeds is hij niet te houden als hij een andere zelfverzekerde reu tegenkomt. En ik weet toch wel aardig hoe te reageren met corrigeren, afleiden etc. Dat red ik dus niet met Whooper, dus dan gaat hij echt aan de GL om hem die succeservaringen niet te gunnen. Want aan de GL loopt hij gewoon netjes mee! Hij heeft er totaal geen problemen mee, worstelt zich niet weg en gaat netjes voorzitten zodat ik het om kan doen als hij los is geweest. Denk dat het belangrijk is om rustig op te bouwen en apart van de andere hond gewoon door te trainen op de halsband. Als ik moet kiezen tussen een slip en de GL met 2 honden, kies ik voor de GL want daar HOEF ik geen onnodige correcties te geven wat voor de hond ontzettend belastend is. En als het effe kan, blijft dat ding aan de kapstok maar voorlopig niet. Gelukkig loopt ie het meest van de tijd gewoon los.
rie
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
rie schreef:Dus ik moet hem net als zit het commando zit,het commando niet trekken gaan leren??
Ja! Dat is het! Het is een oefening, die je dus inderdaad moet aanleren.
rie schreef:En dan is het even goed de bedoeling dat hij dan na een tijd helemaal niet meer trekt? :19:
Ja, alleen moet je dit dus wel opbouwen. Maar uiteindelijk trekt hij de gehele wandeling niet.
rie schreef:Of ga je dan een half uur met een trekkende hond lopen en een half uur

.

In de aanleerfase laat je hem in eerste instantie zijn behoeften doen en evt. laat je hem (los) nog even zijn energie kwijt raken. Dan ga je op een rustig stukje, zonder veel afleiding een paar minuten de oefening wandelen doen. Dan mag hij dus niet trekken.
Na een weekje elke wandeling oefenen zou je al best uitgebouwd kunnen hebben na een minuut of 10/15. Langzaamaan kun je ook drukkere situaties opzoeken.
Na een maand goed oefenen, zou je hond al best een wandeling van 30-45 minuten moeten kunnen wandelen zonder te trekken.

Nog een tip: als de hond goed meeloopt, moet je hem belonen. Dat kan met een leuke stem, maar natuurlijk ook met een brokje o.i.d. En voer werkt het snelste.

Veel succes
Ik heb net gewandeld,en vind die korte oefeningen niet werken.
Dan trekt hij mijn arm uit de kom en ben ik een kwartier bezig om
hem weer 5 minuten niet te laten trekken.
Terwijl ik de laatste dagen aardig met hem kon wandelen zonder
trekken.Alleeen bepaalde plaatsen effe niet.
Ik zal eens op de cursus dinsdag vragen at zei zeggen.

Ik denk dat jou verhaal wel klopt.Maar dat het bij mijn hond
toch anders is.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Rie, ik denk niet dat je met 1x oefenen meteen weet of het werkt of niet.

Ik ken de oefening van the peeing post... het is een e-book geschreven door Mogen Eliasen. Ik had hem, maar ben hem helaas kwijt sinds m'n harde schijf kapot is gegaan. Het hele idee erachter is juist dat bijna niemand zo consequent is om elke minuut van elke wandeling van elke dag het trekken niet te belonen door bijvoorbeeld weg te lopen of stil te blijven staan.

Uit mijn hoofd gaat de oefening ongeveer zo:

De eerste keer dat je begint doe je dat als je hond net los gelopen heeft en lekker moe is. Verder oefen je op een plek waarvan je zeker weet dat de hond geen afleidingen krijgt. De eerste oefening moet dus gewoon gegarandeerd een succes zijn, buiten op een losloopgebied oefenen zou ik dus niet doen. :wink: Je bedenkt twee woorden die je gebruikt voor deze oefening. Eentje geeft aan dat de hond vanaf dat moment niet meer mag trekken en eentje geeft aan dat de niet-trekken oefening is afgelopen. Kies twee woorden die je in het dagelijks leven niet snel zal gebruiken.

Als je voor de eerste keer begint te oefenen zeg je eerst het woord en ga je lopen, voor mijn part in de achtertuin als dat de enige plek is waar hij niet trekt. Dan loop je een paar stappen en voordat hij gaat trekken geef je het commando dat betekent dat de niet-trek oefening voorbij is. Dit ga je uitbouwen van 2 stappen naar 5 stappen enz. enz. Kan hij een stukje zonder trekken lopen dan ga je het wat moeilijker maken door bijvoorbeeld buiten te oefenen en zo ga telkens een stapje verder... Ik ben vast een heleboel van de oefening vergeten want het waren 30 pagina's, maar dit is het principe. Wat wel heel belangrijk is, is dat je het woord voor einde oefening gebruikt VOORDAT hij trekt.

Ik denk dat het afleren van trekken 1 van de moeilijkste dingen is voor een hond. Het is gedrag dat misschien al jaren zelfbelonend is geweest, daarom kan het ook weken tot maanden duren voordat je hond echt niet meer trekt. Gewoon consequent blijven en volhouden dus!

Hier kan je een aantal hoofdstukken van het boek lezen:
http://k9joy.com/DontPullOnTheLeash/ind ... endor_id=1
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hai, ik ben een grote voorstander van de gentle leader. Het heeft met slipketting niet veel van doen, omdat een slipketting corrigeert. Een gl is bedoeld om je hond beter onder controle te houden. Doordat je hem stuurt via z'n snuit hoef je niet te rukken/trekken. Bij onze trainingen (Gaus) worden ze erg veel ingezet. Via de scholen van Martin Gaus kun je info krijgen hierover en ook over het gebruik ervan. Je moet de gl wel eerst leuk maken voor je hond. Natuurlijk is er nooit 1 manier om iets aan te leren, maar deze manier is echt een goeie en voorkomt schouders uit de kom in hele erge gevallen.
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

:19: Huh? Ik heb altijd gedacht dat een Gentle leader zo'n ding is waarbij 2 dunnere bandjes onder de oksels doorgaan?

Hoe heet dat dan? :19:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

zoute-popcorn schreef::19: Huh? Ik heb altijd gedacht dat een Gentle leader zo'n ding is waarbij 2 dunnere bandjes onder de oksels doorgaan?

Volgens mij heet dat een gentle walker of zoiets.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Dorine schreef:Hai, ik ben een grote voorstander van de gentle leader. Het heeft met slipketting niet veel van doen, omdat een slipketting corrigeert. Een gl is bedoeld om je hond beter onder controle te houden. Doordat je hem stuurt via z'n snuit hoef je niet te rukken/trekken
Ja en dat is precies het gedeelte waar het fout gaat. Mensen gaan hier dus wel mee corrigeren. Doenhem om om te voorkomen dat de hond uitvalt. Hebben maar 1 lijn eraan zitten waardoor als de hond uitvalt zijn nekwervels een klap krijgen. Dus is hij inderdaad te vergelijken met een slipketing. Want mits goed gebruikt kan hij net zoveel schade aanrichten.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

zoute-popcorn schreef::19: Huh? Ik heb altijd gedacht dat een Gentle leader zo'n ding is waarbij 2 dunnere bandjes onder de oksels doorgaan?

Dat is een Easy Walker.
Ik heb hier ook zo'n trekezel, het is gewoon niet leuk om zo te moeten wandelen, het is geen wandelen het is rennen. Het lijkt wel of we de trein moeten halen. Ik heb het met een halti geprobeert, maar hij werd er helemaal gek van, toen heb ik een Easy Walker gekocht, twee dagen heeft hij prachtig mee gelopen niet getrokken, ik waande me in de hemel. En hij trekt nu nog steeds als een gek, de Halti heb ik weg gegeven, de Easy Walker hangt aan de kapstok. Stil blijven staan helpt geen barst, andere richting uit lopen helpt geen barst. Ik loop dag in dag uit te roepen Beau niet trekken, het helpt geen barst. Ik weet het echt niet meer, hij is onderweg heel aardig tegen andere honden, hij kijkt niet naar de eendjes om, ik kom over een grasveld dat echt vol zit met hele kleine wilde konijntjes, daar kijkt hij niet naar om, Beau leert alles heel snel, maar dat trekken, dan is het net of zijn oren potdicht zitten. :19:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Halti, gentle leader en easy walker zijn helemaal geen positieve middelen, je hoeft niet te rukken aan de GL, juist omdat de minste beweging reeds pijnlijk is, de neus is hypergevoelig.
zepenko
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:Halti, gentle leader en easy walker zijn helemaal geen positieve middelen, je hoeft niet te rukken aan de GL, juist omdat de minste beweging reeds pijnlijk is, de neus is hypergevoelig.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een halti, GL en al die andere zooi geen positieve middelen zijn. Maar volgens mij ligt dat meer in het feit dat de hond continu een correctie krijgt in de vorm van een dominante handeling als hij zo'n ding omheeft. Er zit namelijk altijd een band over zijn neus heen. Dus of de hond nu netjes meeloopt of trekt aan de lijn, hij wordt er altijd voor gecorrigeerd. Dus het enige wat een hond met een GL o.i.d. leert is om dat vervelende getrek aan zijn kop te vermijden. Dat werkt hetzelfde als met een slipketting, waar hij die correctie op zijn nek vermijd. Maar hij leert niet om netjes naast je te lopen, want dat wordt niet beloond.

En iedereen kan met wat geduld en een goede methode elke hond leren te wandelen zonder te trekken. Maar toegegeven, het kost wat meer moeite (voor de baas dan).
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”