Stelletje malloten! Een hond een klap op zijn gezicht geven omdat ie rijdt.
Rijden is normaal hondengedrag, dus het staat ergens voor. Een uiting van normale communicatie corrigeer je passend en dat is niet met een hond slaan, want daarmee beschadig je fors het vertrouwen.
Rijden is een uiting van dominant gedrag. Een signaal dus dat de rangorde niet duidelijk is en dat is in jouw geval logisch omdat je de hond ook pas net hebt. Als je zo kort pas de hond hebt moet je je uberhaupt niet beroepen op zware correctie's. Je bent nog een vertrouwensband aan het leggen en die is vreselijk belangrijk voor jullie verdere relatie. Als er nog geen vertrouwen is grijp je niet naar keiharde maatregelen als dat niet echt heel hard nodig is. In dit geval dus uit den boze.
Ik vind trouwens ook het op de grond gooien vallen onder een zware correctie. Realiseer je dat als deze hond schrikt het ook nog mogelijk is dat hij vanuit angst of schrik bijt. Hij kent jou immers ook niet.
Het is in feite gewoon een vreemde hond voor je dus handjes af.
Rijden is dus een teken dat de rangorde niet helemaal duidelijk is. Ten opzichte van je zoontje is het eigenlijk normaal gedrag, omdat je zoontje te jong is om ranghoger te zijn. Ik zou de hond dus wegroepen als ik zoe zien dat de hond hem wil domineren. Niet straffen, gewoon afleiden dus en anders haal je hem er gewoon af. Klaar.
Als de hond op jou rijdt stop je ieder geval het spel. Spelen is een manier om zonder ruzie de rangorde duidelijk te krijgen en de hond kan dus praatjes krijgen tijdens spel als hij denkt dat hij kan winnen. Zorg dus dat je spelletjes wint.
Verder negeer je de hond en je kan hem middels een FOEI en een boze blik te kennen geven dat hetgeen hij deed niet mag.
Verder is het zaak gewoon de tijd te geven aan de hond om te wennen en de rangorde duidelijk te communiceren. Ga niet in op de initiatieven van de hond, maar hou zelf de touwtjes in handen. Wil hij iets, laat hem er iets voor doen. Wees dus gewoon rustig, vriendelijk en zelfverzekerd zijn baas en rijgedrag verdwijnt vanzelf.
Stop echt met gekaffer en gedoe nu al naar je hond, zo zonde!