Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opleidingen tot gedragstherapeut

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Rosa schreef:Ik ben momenteel bezig bij Van Hall. Ik vind het zelf tot nu toe heel erg leuk, leerzaam. Ik denk dat bij elke opleiding zijn voor en nadelen zitten. Ik heb gekozen voor Van Hall omdat het op HBO niveau is en dat is Barneveld zover ik weet niet. Gaus wilde ik niet omdat Gaus echt zo'n naam heeft en ik denk dat Van Hall wat dat betreft gewoon een stuk neutraler is.
Leuk Rosa, dat je nu met de opleiding begonnen bent!
Overigens is de opleiding tot gedragstherapeut bij Barneveld ook gewoon op (post)HBO-niveau... Barneveld zelf als opleidingsinstituut is geloof MBO-achtig iets (weet ik ook niet precies), maar de gedragstherapie is HBO-niveau.

Nog even over het verschil tussen die twee. Ik heb dus bij Barneveld alleen het tweede deel gedaan, het praktische gedeelte omringd met stages. Maar ik kreeg het idee dat het eerste deel bij Barneveld veel praktischer gericht was dan bij Van Hall. Ze werken bij Barneveld met indiceringscriteria, dus aan welke kenmerken moet de hond voldoen voor welke diagnoses. Dat deden ze bij Van Hall niet, daar werken natuurlijk die kenmerken etc gegeven maar bij Barneveld was het wat overzichtelijker, makkelijker toepasbaar in de praktijk.
Nu is dat ook alweer vijf jaar geleden dat ik die opleiding gedaan heb en misschien is dat ook alweer veranderd. Maar dat viel mij dus op als verschil.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Bakkie schreef:Ik heb zelf de cursussen niet gedaan, maar heb de info uit eerste hand. Mijn instructrice op de hondenschool heeft geprobeerd daar haar diploma voor gedragstherapeute te halen.
Das dus uit tweede hand :19:

Wie geeft er nog meer les bij Barneveld?
weg gehaald zit een virus in
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ehmmm... hoe heet ze ook alweer? Gerda Doedee geloof ik? Weet niet of ze het nog doet hoor. Ze waren toen (twee jaar geleden) aan het verhuizen naar Belgie...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

In Barneveld heb ik de cursus Ethologie Hond gedaan.
Eigenlijk viel mij die heel erg tegen. Ik had op de een of andere manier een meer praktijkgerichte cursus verwacht.

Aan het v. Hall een cursus volgen, mwah, heb er vier jaar gestudeerd en de cursussen die ze geven komen zeer commercieel op mij over. Mijn studie is me goed bevallen, maar daar een cursus volgen trekt mij niet. Misschien ook omdat ik twijfel aan het niveau. Ik ken een paar die wel jaren geleden het 'oude' eerste deel gevolgd hebben. Zij hebben toen tijdens die cursus vrijwel niets geleerd en met heel weinig moeite het examen gehaald.
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Moniek B. schreef:
Rosa schreef:Ik ben momenteel bezig bij Van Hall. Ik vind het zelf tot nu toe heel erg leuk, leerzaam. Ik denk dat bij elke opleiding zijn voor en nadelen zitten. Ik heb gekozen voor Van Hall omdat het op HBO niveau is en dat is Barneveld zover ik weet niet. Gaus wilde ik niet omdat Gaus echt zo'n naam heeft en ik denk dat Van Hall wat dat betreft gewoon een stuk neutraler is.
Leuk Rosa, dat je nu met de opleiding begonnen bent!
Overigens is de opleiding tot gedragstherapeut bij Barneveld ook gewoon op (post)HBO-niveau... Barneveld zelf als opleidingsinstituut is geloof MBO-achtig iets (weet ik ook niet precies), maar de gedragstherapie is HBO-niveau.

Nog even over het verschil tussen die twee. Ik heb dus bij Barneveld alleen het tweede deel gedaan, het praktische gedeelte omringd met stages. Maar ik kreeg het idee dat het eerste deel bij Barneveld veel praktischer gericht was dan bij Van Hall. Ze werken bij Barneveld met indiceringscriteria, dus aan welke kenmerken moet de hond voldoen voor welke diagnoses. Dat deden ze bij Van Hall niet, daar werken natuurlijk die kenmerken etc gegeven maar bij Barneveld was het wat overzichtelijker, makkelijker toepasbaar in de praktijk.
Nu is dat ook alweer vijf jaar geleden dat ik die opleiding gedaan heb en misschien is dat ook alweer veranderd. Maar dat viel mij dus op als verschil.
Via iemand van Alpha had ik destijds gehoord dat Barneveld dus meer op MBO niveau was, zij vragen ook geen mbo niv. 4 opleiding zover ik weet. Maar ik weet het ook verder niet precies.
Monique, ik vind de opleiding erg leuk en ook heel leerzaam. Het gaat ook goed met Pongo, ben lekker met hem aan het trainen volgens de Blackbox methode en daar reageert hij goed op. Het loslopen... tja, hij wil gewoon lekker rennen en hij komt uiteindelijk wel gewoon terug. Heb je al in de fotohoek het maatje voor Pongo gezien? (nog wel op proef hoor!).

Groetjes,

Rosa

P.S. sorry een beetje offtopic!
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Misschien niet relevant, maar ik heb in Barneveld een tijd terug de cursus "Hondenfokkerij en Genetica" bij Drs Robert van der Molen gevolgd en was hier zeer tevreden over. :ok:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ik dacht dat Barneveld en Van Hall de enige twee erkende opleidingen tot gedragstherapeut in Nederland waren en Gaus niet. Zo'n opleiding moet nl. verbonden zijn aan een geregistreerde onderwijsinstelling.

Verder vraag ik me af of het wat uit maakt of een opleiding op HBO of MBO niveau is. Het gaat er uiteindelijk toch om dat je een goede hondengedragtherapeut wordt/bent. Van Barneveld weet ik dat in de opleiding een goede verhouding bestaat tussen de theorie en de praktijk. En volgens mij is dat ook wel erg belangrijk, want uiteindelijk werk je in de praktijk en niet in de theorie.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Volgens mij is de "titel" gedragstherapeut niet wettelijk beschermd. Wie zou dan een opleiding moeten erkennen?
weg gehaald zit een virus in
zepenko
Zeer actief

Sjiel schreef:Volgens mij is de "titel" gedragstherapeut niet wettelijk beschermd. Wie zou dan een opleiding moeten erkennen?
Nieuwsbericht: (bron: www.cursuscentrum.nl)

Erkenning kynologisch gedragstherapeut
2003-09-22 14:19:11

Cursisten die geslaagd zijn voor de cursus Oplossingen probleemgedrag Hond krijgen het diploma Kynologisch Gedragstherapeut. Dit diploma wordt door de beroepsgroep gezien als een zeer waardevol document. Momenteel wordt er hard gewerkt aan een wettelijke erkenning van dit diploma. Er is een College van deskundigen, samengesteld uit de belangrijkste sectoren van de gedragstherapie, die de definitieve eindtermen zal vaststellen. Daarmee is een belangrijke stap gezet richting een erkenning van de Kynologische Gedragstherapie. Het niveau van de kynologisch gedragstherapeut is voorlopig vastgesteld op MBO+. Cursuscentrum Dierverzorging Barneveld biedt deze cursus op MBO-HBO aan, met een ideale mix van theorie en praktijk, waardoor de gedragstherapeut straks in staat is om mensen en honden op een professionele wijze van dienst te kunnen zijn.

Maar het kan zijn dat de wettelijke erkenning nog niet definitief vastgesteld is.
bramtim
Actief

Ongelezen bericht door bramtim »

Ook Gaus is erkend. Als afgestuurde kun je je ook bij alpha aansluiten.
Groetjes Wendy, Gwyn, Kijani en Maliki
* Scott **
zepenko
Zeer actief

bramtim schreef:Ook Gaus is erkend. Als afgestuurde kun je je ook bij alpha aansluiten.
Op het moment dat echter de opleiding gedragstherapeut wettelijk erkend wordt, valt Gaus daar volgens mij buiten. Omdat je dus een wettelijk erkende opleidingsinstelling moet zijn. Dacht ik.
bramtim
Actief

Oh, dat kan dat wee tik niet. Ik dacht dat je met erkenning bedoelde Alpha erkent. Of Gaus een officieel opleidingscentra is weet ik niet. Dat zouden we dan na moeten vragen :wink:
* Scott **
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

bramtim schreef:Oh, dat kan dat wee tik niet. Ik dacht dat je met erkenning bedoelde Alpha erkent. Of Gaus een officieel opleidingscentra is weet ik niet. Dat zouden we dan na moeten vragen :wink:
Inderdaad wel eens gehoord dat erkende opleidingen via een opleidingsinstituut zouden moeten plaatsvinden. Ik denk dat commercieel belang voor Barneveld en het v.Hall het enige is dat telt. Op die manier hebben ze namelijk een concurrent minder.... Of Gaus zou moeten gaan samenwerken met bijv. een erkende MBO-instelling en dan zouden zij ook een erkend diploma kunnen afgeven? Of zit ik er nu helemaal naast :denken:
bramtim
Actief

Ik dacht dat Gaus ook samenwerkte met Helicon. Da's MBO.

Lekker ingewikkeld he.

Erkend of niet erkend, ik vind het in elk geval een geweldig uitgebreide opleiding. De meest complete van de 3, naar mijn idee.
* Scott **
Djoeki
nieuw lid

Ongelezen bericht door Djoeki »

Iedereen nogmaals bedankt voor alle informatie. Ik ga er eens rustig over nadenken...

Groetjes Barry
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Moniek B. schreef:Ehmmm... hoe heet ze ook alweer? Gerda Doedee geloof ik? Weet niet of ze het nog doet hoor. Ze waren toen (twee jaar geleden) aan het verhuizen naar Belgie...
Ze woont nu in Belgie :mrgreen: Ik heb ook les van haar gehad, maar vond dat best tegen vallen :19:
Owja, ze heeft ook een boerboel en nog 8 andere honden :mrgreen:
moeli
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door moeli »

Ik vind het wel vreemd dat er mensen zijn die nogal wat problemen met hun pupje hadden en helemaal groen waren ( dat kan altijd en door ervaring wordt men wijzer) , maar om dan gelijk hele opleidingen af te kraken n.a.v verhalen vind ik wat ver gaan. ik heb van doreen bij O & O les gehad en of ze nu aardig is of niet, ze weet waar ze het over heeft en dat is van belang. Daarna ben ik bij Kynotrain de gevorderden instructeurscursus gaan doen en door allerlei strubbelingen( prive) tussen mijn praktijkbegeleider en de cursusleider ben ik net voor mijn examen afgehaakt, en eerlijk gezegd zou ik best verder willen als gedragstherapeut , maar voor een grote groep mensen les geven is niet" mijn ding". Bij Barneveld zou dat kunnen ,maar doordat ik net de verkeerde combinatie van vooropleiding heb ( bij Kynotrian voor de gevorderden vraagt men nu (Gaus 1 en twee, of O&O en omgang Hond ) ) verlies ik heel veel tijd. groetjes annemieke
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”