Ik ben het niet met je eens. Tuurlijk kan een hond perfect gelukkig zijn in een leuke roedel. Maar in een dichtbevolkt land als dit kom je nou eenmaal vreemde honden tegen. Net zoals je als mens constant vreemde mensen tegenkomt. Hoe meer ervaring je daar mee hebt, hoe socialer je (van nature of aangeleerd) bent, hoe prettiger dat soort contacten verlopen. Je kan alle contact met vreemden vermijden, maar net zo goed als een praatje in de supermarkt prima is voor mensen, is in mijn ogen effe snuffelen en als het klikt effe spelen met vreemde honden gewoon goed voor een hond.Eline* schreef:Voor een hond is contact met vreemde honden iets compleet anders dan contact met honden uit de roedel.
Wij hebben ook ander contact met familie en nabije vrienden als met de mensen die ik groet in de supermarkt.
Ja, een hond hoort in een roedel te leven met andere honden en dan is mijn antwoord dus Nee op de vraag of een hond contact met vreemde honden nodig heeft.
Verder ben ik het niet helemaal eens met de passage uit het oorspronkelijke bericht over katten, ik denk dat het veel meer verschilt van kat tot kat. Het 'probleem' met katten is - denk ik - vooral dat ze veel minder behoefte lijken te hebben aan 'samen spelen' dan honden. Pippi en Jack spelen relatief veel samen, achter elkaar aan rennen of klooien met een speeltje, maar als het aan Jack lag werd er *veel* meer en langer gespeeld, terwijl Pippi het na vijf minuten wel weer gezien heeft.