Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sociale contacten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Eline* schreef:Voor een hond is contact met vreemde honden iets compleet anders dan contact met honden uit de roedel.
Wij hebben ook ander contact met familie en nabije vrienden als met de mensen die ik groet in de supermarkt.
Ja, een hond hoort in een roedel te leven met andere honden en dan is mijn antwoord dus Nee op de vraag of een hond contact met vreemde honden nodig heeft.
Ik ben het niet met je eens. Tuurlijk kan een hond perfect gelukkig zijn in een leuke roedel. Maar in een dichtbevolkt land als dit kom je nou eenmaal vreemde honden tegen. Net zoals je als mens constant vreemde mensen tegenkomt. Hoe meer ervaring je daar mee hebt, hoe socialer je (van nature of aangeleerd) bent, hoe prettiger dat soort contacten verlopen. Je kan alle contact met vreemden vermijden, maar net zo goed als een praatje in de supermarkt prima is voor mensen, is in mijn ogen effe snuffelen en als het klikt effe spelen met vreemde honden gewoon goed voor een hond.

Verder ben ik het niet helemaal eens met de passage uit het oorspronkelijke bericht over katten, ik denk dat het veel meer verschilt van kat tot kat. Het 'probleem' met katten is - denk ik - vooral dat ze veel minder behoefte lijken te hebben aan 'samen spelen' dan honden. Pippi en Jack spelen relatief veel samen, achter elkaar aan rennen of klooien met een speeltje, maar als het aan Jack lag werd er *veel* meer en langer gespeeld, terwijl Pippi het na vijf minuten wel weer gezien heeft.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hanneke2 schreef:Ik ben het niet met je eens. Tuurlijk kan een hond perfect gelukkig zijn in een leuke roedel. Maar in een dichtbevolkt land als dit kom je nou eenmaal vreemde honden tegen. Net zoals je als mens constant vreemde mensen tegenkomt. Hoe meer ervaring je daar mee hebt, hoe socialer je (van nature of aangeleerd) bent, hoe prettiger dat soort contacten verlopen. Je kan alle contact met vreemden vermijden, maar net zo goed als een praatje in de supermarkt prima is voor mensen, is in mijn ogen effe snuffelen en als het klikt effe spelen met vreemde honden gewoon goed voor een hond.
Nelson is supersociaal in die zin dat hij nooit uit zichzelf zomaar zal vechten, hij benadert alle honden open en vriendelijk. Toch speelt hij maar met enkele honden, hooguit 1 op de 10 denk ik die we tegenkomen. Reuen zijn niet interessant..ja, om armpje mee te drukken, maar dat mag niet van mij. Gecastreerde reuen zijn niet interessant, behalve als ze lekker ruiken en dan hangt hij als een uroloog onder de buik van de reu te bungelen met zijn kop, dus ook dat is doorlopen. Die enkele teef die dan leuk is en zin heeft om te spelen blijft dan over.

Ik ben benieuwd wat jouw antwoord op deze vraag is over een half jaar, als Lilo al een poos bij je is en je kan zien wat het verschil is tussen het contact met roedelgenoten of vreemde honden.
Want dat verschil is echt enorm groot. Ik zou het afleggen als ik het wat sociaal contact moest doen met de praatjes over niks met de buurvrouw.
Ik heb vrienden nodig voor mijn geluk en ik zie niet in wat maakt dat dat bij een sociaal dier als een hond anders is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

waarschijnlijk zou Spok heel blij zijn met een eigen maatje thuis, maar zolang dat niet zo is, heeft hij zeker dagelijks contact met andere honden nodig. Dat zijn dus min of meer vreemde honden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hanneke2 schreef:Je kan alle contact met vreemden vermijden, maar net zo goed als een praatje in de supermarkt prima is voor mensen, is in mijn ogen effe snuffelen en als het klikt effe spelen met vreemde honden gewoon goed voor een hond.
vind ik niet. Een hond is geen mens, een hond die andere honden in z'n roedeltje heeft, heeft daar genoeg aan. Mijn honden spelen veel leuker met elkaar dan met andere honden. Bij elkaar weten ze wat ze aan elkaar hebben, er hoeft niets uitgetest te worden en als dat wel gebeurd weten ze ook wat ze te wachten staat van elkaar. Dat is bij vreemde honden altijd maar afwachten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Sociale contacten

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

FoN schreef:Nu ben ik het helemaaaaaal niet met die persoon eens, maar lijk mijn antwoord niet goed te kunnen bewoorden, en twijfel er ook aan, ik ben geen hondenexpert. Wie weet er wel hoe het zit? Zijn sociale contacten met vreemde honden nodig voor honden? Of is het eigenlijk iets heel raars dat wij verwachten dat ze lief samen spelen...?
Onder sociale contacten wordt niet verstaan "lief samen spelen"maar gewoon het omgaan met andere, vreemde honden en hun taal leren begrijpen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”