Ik heb 2,5 jaar geleden een pup erbij genomen, terwijl mijn oudste hond buitenshuis lastig was met andere honden.
Nu was het wel zo dat Nika de eerste jaren van haar leven gewoon sociaal was naar andere honden maar door negatieve ervaringen in gedrag veranderd was. Bovendien was Nika vanaf pup ook gewend tussen andere honden te leven, als ik werkte ging ze namelijk altijd naar mijn ouders waar nog 2 honden rondlopen.
Nika had tijd nodig om nieuwe honden te leren kennen, als ze een hond eenmaal kende ging het meestal gewoon goed. Alleen vreemde honden die ook nog eens brutaal op haar af kwamen werden weggesnauwd.
De eerste dagen waren heel intensief. Marouck was een zeer drukke pup en juist drukke brutale honden vindt Nika eng.

Er kwamen dus wel wat gespannen situaties voor waarbij ik moest ingrijpen door Nika af te leiden en Marouck even weg te zetten. Marouck liep vanaf dag 1 hier rond alsof ze hier altijd gewoond had, totaal nergens van onder de indruk.
De tweede dag is het fout gegaan. Nika was buiten met mijn beste vriendin aan het spelen, Marouck wilde gaan kijken en werd gebeten.
Op zich was het "gewoon" een correctie, maar hij kwam veel te hard aan. Op dat moment heb ik Nika eraf gehaald en opzij gegooid en hoe gek het ook klinkt...dat was blijkbaar voor Nika het signaal dat deze pup erbij hoorde en niet meer wegging. Vanaf dat moment werd het wat ontspannender en een paar dagen later speelden ze voor het eerst echt met elkaar. Marouck hield wat gaatjes in haar neus en een gekneusde kaak over van Nika's "correctie", maar kroop dezelfde avond gewoon bij Nika in de mand
Ik heb de eerste maanden wel gezorgd voor een veilige plek voor Nika. Marouck mocht niet op de bank, dat was Nika's domein. Als Nika het zat was kroop ze dan ook op de bank.

Ik heb haar wat dat betreft wat in bescherming genomen.
Toen Marouck een maand of 8 oud was heeft ze definitief de leiding over Nika genomen. Sindsdien gaat het ook met andere honden wat beter met Nika, Marouck staat niet toe dat Nika fixeert of uitvalt naar andere honden, 1 correctie van Marouck is dan genoeg om haar op te laten houden.
Nika heeft zich wat opgetrokken aan het vrije gedrag van Marouck naar andere honden, ze heeft wat meer lef gekregen.
Hier is het dus na een paar gespannen dagen helemaal goed gekomen. Ze zijn een twee-eenheid. Waar Marouck is, is Nika.

Er wordt heel veel samen gespeeld, er wordt samen geslapen en ze verzorgen elkaar. Met name Marouck doet dat, die kan heel erg bezig zijn met het likken van Nika's snoet. Andersom gebeurt het ook maar minder, Marouck loopt dan gewoon weg.
Het zijn twee teven, een extra risico dus wat ik genomen heb. Ik heb dus wel wat gekeken naar het karakter van Marouck (zover je dat kunt zien in het nest). Omdat Nika heel onzeker was wilde ik een wat pittigere hond, die niet snel onder de indruk zou zijn.
Marouck was de enige teef in het nest en was 1 van de dominantere hondjes in het nest, ze had haar broertjes aardig onder de duim. Ze is dan ook een week eerder mee naar huis gemogen dan in eerste instantie de bedoeling was, met 7 weken heb ik haar op mogen halen.
Ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik een tweede hond bij Nika heb gezet. Nika is er van opgeknapt.