Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slapen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Slapen

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Vraagje. Mijn vriend staat altijd om 6 uur op en tot voor kort ik pas om 8 uur. Nu sta ik ook om 6 uur op en dat blijf ik ook nog wel even doen.

Nu heb ik het idee dat ik 'later' een uurtje later op kan gaan staan de drie dagen dat ik Bram naar de dagopvang breng. Hij zou er dan aan moeten wennen dat m'n vriend opstaat, maar hij nog niet uitgelaten wordt. Dat gebeurt pas een uur later.

Kan dat? En zo ja, wanneer en hoe?

Een collega van me staat ook eerder op dan z'n vrouw en die honden weten inmiddels dat ze dan nog even moeten wachten met naar buiten gaan. Maar die collega is nogal van de 'harde aanpak', aan zijn adviezen heb ik niet zoveel.

Ik ben nogal een slaapliefhebber, vandaar de vraag. Ik ga zelfs speciaal een beter bed kopen waar ik de dagen dat ik vrij ben nog een dutje in kan doen met de hond (hij mag niet in ons bed) :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij kan dat prima.

Ik ga hier met Saar om 7 uur even naar buiten om haar snel een plasje te laten doen, en dan duik ik weer mijn bed in tot 8:30.
Moos blijft dan gewoon binnen, kwispelt blij als ik weer terug kom met zijn zus, en gaat dan zuchtend weer verder slapen.
Op een gegeven moment kunnen ze gewoon van 10 uur 's avonds tot, in jouw geval, 8 uur 's ochtends zonder te plassen. En Bram leert dan denk ik snel genoeg de link te leggen dat, baasje 1 komt beneden betekent ik ga verder slapen, en baasje 2 komt beneden betekent we gaan uit :wink:
Je merkt vanzelf wel wanneer Bram zo zindelijk is dat hij niet meteen er meer uit moet als hij wakker wordt. Dan kan je denk ik ook de eerste uitlaatronde uit gaan bouwen naar steeds later. Ik denk dat als jij die dus altijd doet, en jij het dus ook uit gaan bouwen naar steeds later, dat Bram dan wellicht al snapt dat je vriend gewoon nooit uit laat 's ochtends en dat hij dat dan dus ook niet verwacht.

En als hij, als je vrij bent, bij jou in bed mag zal hij vast nog veel langer door kunnen slapen :mrgreen:
Afbeelding
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Het lijkt mij dat het geen enkel probleem hoeft te zijn. Soms is Billy al om half 7 buiten en op andere dagen (zondag :wink: ) moet hij wachten tot een uur of 11. Hij lijkt daar geen enkel probleem mee te hebben. Als hij nodig moet zou hij kunnen gaan blaffen of aan de deur krabben en dan zou hij zonder problemen de tuin in worden gelaten, maar hij schijnt daar geen behoefte aan te hebben. Misschien heb ik een hond met een sterke blaas?
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Met onze honden kan het niet. En dan vooral Tommie niet. Maar dat komt ook door zijn medische achtergrond, dus dat is wel een uitzondering. Bij ons is het wie het eerst beneden is moet eerst direct de honden uitlaten.

Maar met een beetje geduld moet het met bram best te lukken zijn.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het kan wel, maar pas als Bram zindelijk is.
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:wie laat er dan nu bram uit 's ochtends?
ik denk dat het namelijk ook belangrijk is dat bram ook nu al 's ochtends alleen door jou wordt uitgelaten; dat hij dus niet de link legt tussen je vriend en 'uit'.
Nu laat ik hem 5 van de 7 dagen uit om 6 uur. Op woensdag heeft m'n vriend de zorg voor Bram (dat blijft zo) en ik mag 1 dag in het weekend uitslapen.

Alles is nu anders dan straks omdat ik bijna vier weken vrij ben. Het echte ritme start pas als ik weer ga werken, over 2 weken ongeveer.

Ik hoop maar dat het lukt, zou wel fijn zijn. Die bench vind ik eigenlijk maar niks, dus ik probeer op korte termijn de bijkeuken 'Bram proof' te maken. Dan hoeft m'n vriend er maar 1 keer doorheen te lopen: om naar de garage te gaan voor z'n motor. Zolang hij in de bench slaapt, is het denk ik erg moeilijk om hem niet als eerste beneden uit de bench te halen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

sypke schreef:Het kan wel, maar pas als Bram zindelijk is.
Als hij ongeveer 4 maanden is, moeten we een heel eind zijn toch?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Jawel. Maar dan moeten ze toch nog wel meteen plassen als ze wakker worden 's ochtends (tenminste, die van mij wel :mrgreen: ).
Saar, nu 4 maanden he :wink: , kan overdag elke 3 uur uit, dan gaat het prima. Ook als ze tussendoor geslapen heeft en weer wakker wordt. Ze hoeft niet meer uit na elk slaapje.
Maar 's ochtends moet ze toch wel heel nodig, en doet ze ook een hele grote plas. Zodra ik zie dat Saar echt wakker gaat worden moet ze er echt wel even uit. Moos niet meer, die kan nog best eerst een uur in huis ronddarren voordat hij kan plassen.
Maar als Bram van jouw vriend amper wakker hoeft te worden scheelt dat ook weer natuurlijk.

Ik vraag me alleen af of het niet verwarrend zou kunnen werken dat jij hem niet standaard elke dag 's ochtends uitlaat. Ik heb het idee dat hij prima kan leren dat je vriend hem nog niet uitlaat, maar dat dat wel lastig wordt als het soms dus wel en soms niet gebeurt. Ik denk dat het het makkelijkste is als Bram de link legt, Linda staat op, dus we gaan uit. En als iemand anders 's ochtends langs komt lopen weet hij dan dus dat hij niet uit gaat.
Denk ik hoor :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Jawel. Maar dan moeten ze toch nog wel meteen plassen als ze wakker worden 's ochtends (tenminste, die van mij wel :mrgreen: ).
Saar, nu 4 maanden he :wink: , kan overdag elke 3 uur uit, dan gaat het prima. Ook als ze tussendoor geslapen heeft en weer wakker wordt. Ze hoeft niet meer uit na elk slaapje.
Maar 's ochtends moet ze toch wel heel nodig, en doet ze ook een hele grote plas. Zodra ik zie dat Saar echt wakker gaat worden moet ze er echt wel even uit.
Maar als Bram van jouw vriend amper wakker hoeft te worden scheelt dat ook weer natuurlijk.

Ik vraag me alleen af of het niet verwarrend zou kunnen werken dat jij hem niet standaard elke dag 's ochtends uitlaat. Ik heb het idee dat hij prima kan leren dat je vriend hem nog niet uitlaat, maar dat dat wel lastig wordt als het soms dus wel en soms niet gebeurt. Ik denk dat het het makkelijkste is als Bram de link legt, Linda staat op, dus we gaan uit. En als iemand anders 's ochtends langs komt lopen weet hij dan dus dat hij niet uit gaat.
Dat zou goed kunnen hoor, dat het verwarrend is. Wat ook mogelijk is, is dat m'n vriend hem even vijf minuten naar buiten laat om te plassen. Dan gaat hij daarna weer een uurtje slapen (Bram dan he) en dan kom ik om een eindje te lopen met hem. Dus dan laat de eerste beneden hem wel altijd een plas doen.

Je ziet het, ik doe m'n best om m'n twee 'uitslaapdagen' te behouden. :8):
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Maar 's ochtends moet ze toch wel heel nodig, en doet ze ook een hele grote plas. Zodra ik zie dat Saar echt wakker gaat worden moet ze er echt wel even uit.

Dat zou goed kunnen hoor, dat het verwarrend is. Wat ook mogelijk is, is dat m'n vriend hem even vijf minuten naar buiten laat om te plassen. Dan gaat hij daarna weer een uurtje slapen (Bram dan he) en dan kom ik om een eindje te lopen met hem. Dus dan laat de eerste beneden hem wel altijd een plas doen.

Dat kan natuurlijk ook :ok:

En, ik zou ook hard mijn best doen om die uitslaapdagen te behouden!Waarom denk je dat ik Saar om zeven uur naar buiten gooi, en haar wanhopig probeer te leren daarna weer te gaan slapen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef: Als hij ongeveer 4 maanden is, moeten we een heel eind zijn toch?

Dat kan natuurlijk ook :ok:

En, ik zou ook hard mijn best doen om die uitslaapdagen te behouden!Waarom denk je dat ik Saar om zeven uur naar buiten gooi, en haar wanhopig probeer te leren daarna weer te gaan slapen :mrgreen: :wink:
:wink: Uitslapen en honden gaat niet samen he? Dat wist ik ook wel, maar het blijft fijn om erover te fantaseren :W:

Vandaag de tweede dag dat Bram om zeven uur bij me in het logeerbed lag. We hebben saampjes nog een uurtje geslapen. Heb hem gesmeekt om nog een uurtje, maar het mocht niet baten. Hardvochtige hond! :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

haha, nee uitslapen en honden is een lastige combinatie. Maar, met Moos kan ik best tot een uur of 9:30 blijven liggen hoor, als hij de avond daarvoor rond 11 uur voor het laatst is uitgeweest. Maar ik ben nu zo gewend aan eerder opstaan dat ik dat eigenlijk nooit meer doe.

En 8 uur opstaan is best een goede score met een pupje!
Wel flauw van hem dat hij niet wat langer bleef liggen hoor! :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:haha, nee uitslapen en honden is een lastige combinatie. Maar, met Moos kan ik best tot een uur of 9:30 blijven liggen hoor, als hij de avond daarvoor rond 11 uur voor het laatst is uitgeweest. Maar ik ben nu zo gewend aan eerder opstaan dat ik dat eigenlijk nooit meer doe.

Het erge is dat je dan net ligt en dan komt het materieel de straat inzetten. De hele buurt ligt open omdat de riolering vervangen wordt. Nou, het lijkt wel of ze met een truck in je kamer staan, zo hard! Zelfs door de oordopjes heen, hoor ik het nog keihard. Het is echt een wonder dat Bram dan nog in slaap valt. Dus dat is dan weer een complimentje waard.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
dropje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door dropje »

Onze hondjes worden door de week 's ochtends door mijn man uitgelaten en dat weten ze precies.ik wordt 's ochtend daarom iets minder uitbundig begroet dan mijn man.maar....na de wandeling krijgen ze van mij de brokken en zien ze manlief niet meer staan. :pffff:
In het weekend gaat alles schijnbaar net even anders en kijken ze mij ook vragen aan van "gaan we uit?"
Ik denk daarom dat brammetje ook snel genoeg doorkrijgt dat het vrouwtje 's ochtend met hem op stap gaat . :wink:
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Uitslapen en hondden hebben ,kan heel goed hoor ,heb bij al me honden uit kunnen slapen,niet als pup zijnde natuurlijk ,maar toen ze wat ouder werden wel hoor ,en geloof mij ,maar ,ik kan uitslapen ,als de beste hoor :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:haha, nee uitslapen en honden is een lastige combinatie. Maar, met Moos kan ik best tot een uur of 9:30 blijven liggen hoor, als hij de avond daarvoor rond 11 uur voor het laatst is uitgeweest. Maar ik ben nu zo gewend aan eerder opstaan dat ik dat eigenlijk nooit meer doe.

Het erge is dat je dan net ligt en dan komt het materieel de straat inzetten. De hele buurt ligt open omdat de riolering vervangen wordt. Nou, het lijkt wel of ze met een truck in je kamer staan, zo hard! Zelfs door de oordopjes heen, hoor ik het nog keihard. Het is echt een wonder dat Bram dan nog in slaap valt. Dus dat is dan weer een complimentje waard.
Fijn is dat, zo lekker op de vroege ochtend!

Maar, dan is Bram natuurlijk helemaal een superpup dat hij daar doorheen weer in slaap valt :ok:
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Hier is het ook zo, dat ik doordeweeks als laatste opsta en ook degene ben die de hond uitlaat. Baloe kijkt eigenlijk niet eens op als mijn vriend beneden komt, integendeel, zodra mijn vriend de deur van de woonkamer open doet, loopt Baloe naar boven en die kruipt dan even bij mij in bed tot het mijn tijd is. Dit mag hij pas sinds kort, daarvoor bleef hij altijd heel netjes op zijn mand liggen in de gang tot ik beneden kwam. Hier was Baloe heel snel aan gewend, hij wist gewoon heel snel dat als de baas beneden komt, er niks gebeurt. Als ik beneden kom, krijgt hij eerst eten en dan gaan we op straat, das natuurlijk pas de moeite waard om je bed uit te komen! :mrgreen:

Je kunt misschien best nog wel uitslapen straks.
Baloe kan het ook. Als wij weleens een feestje hebben of zo, laten we hem als we 's nachts thuis komen gewoon een keertje extra plassen en dan slaapt hij makkelijk tot een uurtje of half 12! :ok:
Soms, als we ongepland lekker lang in bed willen liggen, laat ik hem even heel snel plassen en ga daarna weer naar bed en dan neem ik hem daarna mee naar boven en slaapt hij lekker nog een paar uurtjes door. :slaap:

Groetjes,
Nina
chaco
Actief

Ongelezen bericht door chaco »

Harvey zijn liefste bezigheid is........................uitslapen.
Hij wordt dan ook liever uitgelaten door degene die het laatst uit bed gaat :wink:
Maarja, Harvey ligt dan ook bij ons op bed en verlaat echt zijn warme plekje niet als 1 van ons eruit gaat.
Hij blijft zelfs liggen als we beiden uit bed zijn.
Als we hem dan roepen, zie je echt zo´n koppie onder het dekbed uitkomen die lijkt te zeggen "moet dat nou?"

Chaco
Bekijk ook eens onze weblog
Afbeelding
http://www.chaconayo.punt.nl/
starfleet
Erelid

Re: Slapen

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:
Kan dat? En zo ja, wanneer en hoe?
Ja dat kan. Vanaf dat hij echt goed lang zijn plas op kan houden. Meestal is dat tussen de vier en de vijf maanden.

Ik moet bekennen dat ik 's morgens vroeg even de deur opengooi en dat ze dan in de tuin plast :eek: :eek: Dat is dan even plassen en weer verder slapen.

Meestal als ze echt volwassen zijn kunnen ze best wel tot een uur of 10 slapen als je ze nog laat laat plassen.

Ik kruip 's ochtends als iedereen weg is nog een uurtje met de hond op de bank. Meestal maakt ze me om negen uur wakker.

Toen ze nog zo klein was als Bram was ze om vijf uur wakker, ging ze even uit, spelen en eten en dan sliep ze rond half zeven nog een paar uur. Zo konden we toch uitslapen. in het weekend.

Anne
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef:
Normaal gesproken wel, maar dan moet je hem waarschijnlijk wel nog echt laat laten plassen. Met echt laat bedoel ik rond een uur of 12 of 1. Wij zijn de laatste ronde om tien uur thuisgekomen en mevrouw is helemaal uitgeteld. Die maak ik nu niet meer wakker, want morgen is toch een werkdag en iedereen om 7 uur op. Maar ze zou het nu niet redden tot 9 uur bijvoorbeeld. Zou het nu weekend zijn dan hield ik haar even een stukje ham onder de neus om mee naar buiten te lokken, dan slaapt ze wel tot een uur of negen, half tien.

Anne
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef: Dat zou goed kunnen hoor, dat het verwarrend is. Wat ook mogelijk is, is dat m'n vriend hem even vijf minuten naar buiten laat om te plassen. Dan gaat hij daarna weer een uurtje slapen (Bram dan he) en dan kom ik om een eindje te lopen met hem. Dus dan laat de eerste beneden hem wel altijd een plas doen.
Dat kan hij gemakkelijk leren. Als je vriend weggaat zo in de ochtend zal hij ook gewoon gaan slapen als er verder niks te beleven valt. Moet hij wel nog wat ouder zijn, maar honden passen zich aan aan het ritme van het huis.

Ochtendmensen hebben ochtendhonden en avondmensen hebben langslapers.

Anne
starfleet
Erelid

Moos schreef:
Ik moest er om vijf uur uit in die tijd, dus zeker niks te klagen.

En het went inderdaad, na een tijd zit je zelf in het ritme. Ik sliep vroeger in het weekend gerust uit tot 12 uur, maar nu ben ik gewoon klaarwakker rond negen uur half 10.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:
Ik moest er om vijf uur uit in die tijd, dus zeker niks te klagen.

En het went inderdaad, na een tijd zit je zelf in het ritme. Ik sliep vroeger in het weekend gerust uit tot 12 uur, maar nu ben ik gewoon klaarwakker rond negen uur half 10.

Anne
Ik zat met Moos de eerste weken ook al om 5:30 aangekleed beneden.
Gelukkig paste Saar zich vanaf het begin aan aan het ritme van haar grote broer. Ik liet haar dan midden en de nacht even plassen, en dan om een uur of 6. Maar aangezien Moos dan amper zijn ogen open deed ging Saar ook wel weer even een uurtje slapen :wink:
En inderdaad, als ik om 9 uur opsta is dat voor mij al echt ontzettend uitslapen :mrgreen:
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Het kan wel, ik ga sóchtends eerst kranten lopen en de caafs en pony's voeren en daarna pas de hondjes uitlaten. Dat weten ze en ze maffen gewoon rustig door totdat ik er weer ben.

Ik heb dat met Keizer meteen aangewend, en die reageerde meteen heel goed erop.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
jose2diever
Actief

Ongelezen bericht door jose2diever »

Ik denk dat de meeste honden heel gemakkelijk weten wanneer ze wel en wanneer ze niet en door wie ze uitgelaten worden.

In principe laat ik altijd de hond uit. Smorgens en savonds, alleen het laatste rondje lopen we samen. Als ik vroeg moet beginnen (6 uur) op het werk of laat thuis ben van het werk dan laat mijn vriend hem uit. Diever maakt het allemaal niet uit. smorgens blijft hij eigenlijk standaard in zijn mand liggen (hij houdt nogal van slapen :slaap: ) totdat ik het sein geef dat we uit gaan. Smiddags is mijn vriend eigenlijk altijd als eerste thuis, maar laat de hond niet uit. Ook dat geeft geen enkel probleem. Het enige is dat hij mijn vriend minder uitbundig begroet dan dat hij dat bij mij doet.

Door de weeks laat ik hem smorgens altijd zo rond een uur of half zeven uit. In het weekeind houden wij MAAR ook de hond erg van uitslapen. Zonder problemen kan Diever uitslapen tot na 10en. Dan moet er nog eerst gedouched worden. Ook dat heeft hij feiloos in de gaten (hij doet gewoon nog even een dutje).

Nu heb ik natuurlijk makkelijk praten want mijn hond gaat al een paar jaartjes mee. Voor een pup is het als eerste belangrijk dat hij goed zindelijk wordt. Als hij dit eenmaal is dan begrijpt hij op een gegeven moment vanzelf dat het baasje smorgens alleen maar een keer voorbij komt lopen en dat dat dus niet betekend dat hij uit mag. Je vriend moet, zodra hij door de bijkeuken loopt, Bram gewoon negeren. Dan leert Bram dit het snelst.

Succes ermee!
Groetjes,
het baasje van Diever
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

kan wel, maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben even te plassen... moeten wij meestal ook als we opstaan he :wink:

ik laat ze als ik opsta om 4.45 in de tuin plassen en om 6.30 als ik opsta gaan we echt wandelen.. gaat hier heel goed.

sam van 2 zou ik zelfs tot 6.30 binnen kunnen houden, maar lola (1 jaar) zeker niet, die zou denk ik in de bench plassen dan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”