Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Asieldieren zijn zielig

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Nou ervaring genoeg :mrgreen: maar toch geen volwassen asielhond hier :wink: Obelix is in het asiel geboren (tenminste onder die vlag want hij zat bij de beheerster thuis) dus een hond zonder verdere problemen. Nog niet eens een ADHD labrador.
Ik heb het realistisch bekeken. Ik kan nu geen hond hebben waar ik extra zorgen om zou hebben of die mijn leiding in twijfel trekt. Die zou hier geen goed leven hebben. In de toekomst komen ze er zeker wel (ook nu ik nog steeds zie dat het voor mijn man ook nog geldt :wink: ) Mijn grootste uitdaging op dit moment is twee kinderen opvoeden als dat er grotendeels op zit kan ik me weer op de honden richtten. Op welke schaal dat is nog onduidelijk.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Martijn schreef:Sorry hoor...maar wat een slappe onzin.
Als je gewoon een pup wil moet je dat lekker doen. Van mij zul je geen scheef gezicht krijgen maar laten we niet net gaan doen alsof alle herplaatsers een probleem hebben want dat is gewoon niet zo.

Ga niet net doen alsof het een nobele kwestie wordt om zo verstandig te zijn geen herplaatser te nemen want als je geen tijd voor een hond hebt die niet vanzelf gaat moet je JUIST geen pup nemen.
Dat bedoel ik niet te zeggen ik zeg dat ik me in de toekomst op honden wil richtten die wel een probleem hebben. Ik merk dat er hier in de asiels honden zitten die ingeslapen worden om problemen die met wat inspanning wel goed herplaatst kunnen worden. Een soort uitgeprocedeerde asielhonden dus. 90 procent van de asielhonden heeft geen enkel probleem behalve een halve gare als baas en is dus makkelijk te herplaatsen. De 10 procent overige krijgen een enkeltje roze terwijl dat in de meeste gevallen niet noodzakelijk is. Ik kijk dan naar de asiels hier in Belgie. Ik vind een pup niet enorm veel werk. Ik had er liever eentje die al zindelijk zou zijn (een maand of negen oud) maar ja deze werd het toch uiteindelijk.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

minhie schreef:En het is ook beter dat mensen zich gewoon goed verdiepen eerst! Het is triest dat het niet gebeurd maar ik denk dat als mensen toch een puppy bij een broodfokker vandaan heeft, dat die heus wel goed voor de pup zal zorgen en van de pup zal houden!
als je je goed verdiept in honden en alles wat ermee te maken heeft, kom je vanzelf het hoofdstuk 'broodfokker' tegen. Als je dat niet tegenkomt, heb je je er simpelweg niet ver genoeg in verdiept.
Dat mensen met zo'n pup er zielsveel van houden geloof ik graag, maar wat heeft mamahond van zo'n pup daaraan? die zit een maandje of wat nadat hij weg is gegaan weer met pups. En dat gaat jaren door.
Ik heb ook mijn honden van een fokker, simpelweg omdat ik wil weten wat er met de hond gebeurd is en ik met hem wil sporten. Met africhting is dat gewoon lastiger met een asielhond omdat de sporthonden erop gefokt worden. Ik heb hier ook een herplaatser, die ik met anderhalf jaar bij iemand weggekocht heb, omdat hij hem mishandelde. Ik had geen makkelijkere hond kunnen hebben qua gedrag, maar.... de achtergrond blijft hij houden, vreselijk bang voor mannen, bang voor alles wat op een stok lijkt etc. Sinds de andere honden er (als pup) bij zijn gekomen is de hond daadwerkelijk een stuk verbeterd, minder bang etc. maar helemaal weg gaat het helaas nooit.
Als ik de ruimte heb komt er misschien wel weer een herplaatser NAAST de pups van fokkers...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Aldidado
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aldidado »

Ik weet niet hoe het bij de asiels bij jullie gaat, maar hier is echt wel een goed beleid voor honden en katten, hoor. Het blijft NIET ideaal voor een hond/kat om daar te zijn, maar nieuwe eigenaren worden hier volgens mij eerst een soort van "gescreend" om te kijken of het dier bij ze past. De beheerster is daar echt heel streng in. Ook is er een gedragstherapeute die zich flink overal tegenaan bemoeit :wink: Daarnaast is er veel nazorg. Het asiel wordt vaak zo negatief bejegend maar ik denk dat er tegenwoordig veel betere verzorging wordt gegeven dan een aantal jaar geleden. IK heb hetnu echt over het asiel hier, hoor.... ik heb geen idee over andere asiels. Natuurlijk en nogmaals.... het blijft nog steeds niet ideaal maar echt helemaal triest is het volgens mij ook niet meer. Ik was er laatst nog even en als ik dan zie hoeveel aandacht de dieren krijgen, wat er voor ze gedaan wordt, dan neem ik daar echt mijn pet voor af want het zijn bijna allemaal vrijwilligers die komen knuffelen, uitlaten etc. etc.

Onze vorige hond kwam bij een broodfokker vandaan. We waren jong, internet bestond nog niet...... ik kocht een boekje en dat was dat. Nooit van het fenomeen "broodfokker" gehoord....... Voor ons gevoel waren we er helemaal klaar voor. Nu weten we beter......
We hebben veel problemen met deze hond gehad, op medisch gebied, voor de rest was ze een schat. Onze dierenarts wilde deze fokker een proces aan de broek hangen en pas op dat moment wisten we dat het niet goed was een hond daar vandaan te halen. Toen pas!!!!

Ruim een jaar zijn we "hondloos"geweest en weer wilde ik graag een pup. Uiteindelijk is het een herplaatsertje (particulier) geworden...... gewoon omdat ik voor haar viel :wink: .
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Martijn schreef:Sorry hoor...maar wat een slappe onzin.
Als je gewoon een pup wil moet je dat lekker doen. Van mij zul je geen scheef gezicht krijgen maar laten we niet net gaan doen alsof alle herplaatsers een probleem hebben want dat is gewoon niet zo.

Ga niet net doen alsof het een nobele kwestie wordt om zo verstandig te zijn geen herplaatser te nemen want als je geen tijd voor een hond hebt die niet vanzelf gaat moet je JUIST geen pup nemen.
ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar je begrijpt me dan wel verkeerd.

ik wil zeker rashonden van pup aan.. maar ook sta ik open voor een herplaatser..

maar door de problemen van mijn eerste herplaatser heb ik daar angst voor gekregen.. en tijd voor een hond hebben of het aankunnen dat een hond een probleem heeft is iets heel anders..

geen van allen is "nobel" maar eerlijk tegenover jezelf en de hond
Afbeelding
Django
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Django »

Aldidado schreef:Onze vorige hond kwam bij een broodfokker vandaan. We waren jong, internet bestond nog niet...... ik kocht een boekje en dat was dat. Nooit van het fenomeen "broodfokker" gehoord....... Voor ons gevoel waren we er helemaal klaar voor. Nu weten we beter......
We hebben veel problemen met deze hond gehad, op medisch gebied, voor de rest was ze een schat.
Hier idemdito. Alleen bestond internet al wel, maar had ik het zelf nog niet. Meerdere boeken gekocht en gelezen, maar nergens het woord broodfokker of iets over de praktijken hiervan tegengekomen. Ook medisch veel problemen gekomen, waardoor het bij ons toen ook duidelijk werd.
Ik denk dat geen enkel weldenkend mens een hond bij een broodfokker zal kopen, als ze weten hoe het er daar aan toegaat.
AfbeeldingAfbeelding

Mopshonden forum
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Quote :
Onze vorige hond kwam bij een broodfokker vandaan. We waren jong, internet bestond nog niet...... ik kocht een boekje en dat was dat. Nooit van het fenomeen "broodfokker" gehoord....... Voor ons gevoel waren we er helemaal klaar voor. Nu weten we beter......
We hebben veel problemen met deze hond gehad, op medisch gebied, voor de rest was ze een schat. Onze dierenarts wilde deze fokker een proces aan de broek hangen en pas op dat moment wisten we dat het niet goed was een hond daar vandaan te halen. Toen pas!!!!

Ruim een jaar zijn we "hondloos"geweest en weer wilde ik graag een pup. Uiteindelijk is het een herplaatsertje (particulier) geworden...... gewoon omdat ik voor haar viel :wink: .[/quote]

Tja ik had ook nog nooit van een broodfokker gehoord,
maar ik moet bekennen dat we gewoonweg niet genoeg nagedacht hebben over de zorg van een hond. Wel over de keuze van het ras, maar niet verder.
De term broodfokker word hier op het forum gebruikt maar ik heb hem in het dagelijks leven toen niet gehoord. Je had fokkers en verkopers.

Als ik het nu bezie had ik moeten zorgen voor meer basiskennis en inzicht in het gedrag van een hond.
Dat had me misschien niet altijd kunnen helpen met Luka maar het had inderdaad wel beter geweest.
Volgens mij is het ervaring die ertoe bijdraagt dat je inzicht krijgt in je hond.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Django schreef:
Aldidado schreef:Onze vorige hond kwam bij een broodfokker vandaan. We waren jong, internet bestond nog niet...... ik kocht een boekje en dat was dat. Nooit van het fenomeen "broodfokker" gehoord....... Voor ons gevoel waren we er helemaal klaar voor. Nu weten we beter......
We hebben veel problemen met deze hond gehad, op medisch gebied, voor de rest was ze een schat.
Hier idemdito. Alleen bestond internet al wel, maar had ik het zelf nog niet. Meerdere boeken gekocht en gelezen, maar nergens het woord broodfokker of iets over de praktijken hiervan tegengekomen. Ook medisch veel problemen gekomen, waardoor het bij ons toen ook duidelijk werd.
Ik denk dat geen enkel weldenkend mens een hond bij een broodfokker zal kopen, als ze weten hoe het er daar aan toegaat.
Ik zou het in ieder geval niet meer doen, met wat ik nu weet !
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Aldidado
Actief
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:Ik zou het in ieder geval niet meer doen, met wat ik nu weet !
Nee, met wat ik nu weet zou ik daar ook nooit meer in trappen. Er wordt nu ook veel meer aandacht aan besteedt, gelukkig wel :wink: .
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Ik heb twee asielhonden , en ik zal zeer zeker weer voor asielhonden kiezen.
Ik voel me niet een geweldig mens omdat ik dus een dier uit het asiel heb gehaald , maar mijn gevoel komt wel beter klaar met een asielhond in plaats van een pup.
het is gewoon ieders voor zich.
tuurlijk vind ik pups ook leuk.
Toen wij snowy ophaalden stond er een vrouw bij de balie en vroeg of ze nog dalmatier puppies hadden in het asiel.
Dat is gewoon iemand die dus lekker goedkoop een hondje hebben wil.
het moest perse een dalamtier zijn anders wou ze hem niet hebben.
wat doe je dan in een asiel?????
Afbeelding
Aldidado
Actief
Contacteer:

Martijn schreef:Tja..ik kan me dat toch niet echt voorstellen.
Ik wist echt als kleuter al wat een rasvereniging was en ik kom wel uit een hondenfamilie maar ook niet zodanig dat je dan dingen weet wat iemand anders niet kan weten.
Martijn, ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt, hoor :wink: . Wij waren de eerste in de familie die een hond wilde, verder hadden we geloof ik wel 1 kennis die een hond had . Dus op die manier was er ook al niet veel om op terug te vallen. Ik denk dat als je er eenmaal in zit, het ook meer vanzelfsprekend is allemaal.
Dieren hebben was vroeger thuis helemaal uit den boze. Ik mocht een konijn en dat was het dan :roll: . Wel hartstikke leuk natuurlijk maar echt veel leer je er niet van.
Je komt op die manier inderdaad voor verrassingen te staan en dan ligt het er maar net aan wat je er verder mee doet.
Django
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Django »

Aldidado schreef:
Ik wist echt als kleuter al wat een rasvereniging was en ik kom wel uit een hondenfamilie maar ook niet zodanig dat je dan dingen weet wat iemand anders niet kan weten.
Martijn, ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt, hoor :wink: . Wij waren de eerste in de familie die een hond wilde, verder hadden we geloof ik wel 1 kennis die een hond had . Dus op die manier was er ook al niet veel om op terug te vallen. Ik denk dat als je er eenmaal in zit, het ook meer vanzelfsprekend is allemaal.
Dieren hebben was vroeger thuis helemaal uit den boze. Ik mocht een konijn en dat was het dan :roll: . Wel hartstikke leuk natuurlijk maar echt veel leer je er niet van.
Je komt op die manier inderdaad voor verrassingen te staan en dan ligt het er maar net aan wat je er verder mee doet.
Ook hier precies hetzelfde. Alleen hadden wij een cavia :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding

Mopshonden forum
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Django schreef:Ook hier precies hetzelfde. Alleen hadden wij een cavia :mrgreen:
ik had ook geen hond gehad, wel katten. Maar voor er uberhaupt een hond in huis kwam heb ik eerst jaren met de honden uit de buurt gelopen en voordat er daadwerkelijk 1 in huis kwam, had ik er eerst maar voor te zorgen dat ik er genoeg van wist volgens mijn ouders. Ook daar gingen een aantal jaren overheen. Dat deed ik maar al te graag en ik ben blij dat het dus op die manier is gegaan. Ben er veel door te weten gekomen, heb er veel van geleerd en had niet van de ene op de andere dag een hond!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Django schreef:Ook hier precies hetzelfde. Alleen hadden wij een cavia :mrgreen:
ik had ook geen hond gehad, wel katten. Maar voor er uberhaupt een hond in huis kwam heb ik eerst jaren met de honden uit de buurt gelopen en voordat er daadwerkelijk 1 in huis kwam, had ik er eerst maar voor te zorgen dat ik er genoeg van wist volgens mijn ouders. Ook daar gingen een aantal jaren overheen. Dat deed ik maar al te graag en ik ben blij dat het dus op die manier is gegaan. Ben er veel door te weten gekomen, heb er veel van geleerd en had niet van de ene op de andere dag een hond!
dan gaat het ook vaak fout.
Hoe vaak hoor je niet van mensen die een hond nemen omdat ie o zo schattig is, en dan maar even vergeten dat ieniemienie ook mega groot kan worden.
Dus hond word groot en paps en mams vinden het vervelend want hij haart ook wel behoorlijk uit.
Dus hupsakee woef gaat maar naar het dichtsbijzijnde asiel.
Een hond nemen is ee aanschaf voor vele jaren . en daar behoort heel goed over nagedacht te worden
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

jojenny schreef:Ik heb twee asielhonden , en ik zal zeer zeker weer voor asielhonden kiezen.
Ik voel me niet een geweldig mens omdat ik dus een dier uit het asiel heb gehaald , maar mijn gevoel komt wel beter klaar met een asielhond in plaats van een pup.
het is gewoon ieders voor zich.
tuurlijk vind ik pups ook leuk.
Toen wij snowy ophaalden stond er een vrouw bij de balie en vroeg of ze nog dalmatier puppies hadden in het asiel.
Dat is gewoon iemand die dus lekker goedkoop een hondje hebben wil.
het moest perse een dalamtier zijn anders wou ze hem niet hebben.
wat doe je dan in een asiel?????
Hoi Jenny,
sommige mensen zullen toch een voorkeur hebben voor een ras.
Ikzelf moet het bij poedels houden vanwege allergie en misschien hebben die mensen ook een reden, misschien een sentimentele.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Aldidado schreef:
ja nou wij hadden een halve boerderij :wink:
en een hond, maar over het gedrag van deze hond wil ik het nie hebben, een lieve hond maar vreselijk slecht opgevoed, maar dat besefte ik niet als kind, ik dacht dat het zo was met een hond. Had buiten de onze geen ervaring met andere honden.
Maar als kind ervaar je een hond toch anders, dan heb je niet die verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 12 mei 2005 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Oke oke... dat moet ik je nageven als het is in verband met een allergie is is het een andere kwestie.
Ik vond het gewoon zo dom klinken.
Als ze perse zulke eisen hebben kunnen ze toch beter idd een pup nemenbij een goede fokker
Ze gingen alle asiel af om perse zo,n pup te krijgen . En ze hadden geen belang voor een andere hond.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Maar het ligt er denk ik ook aan in hoeverre je gewend bent om dieren te nemen. Ik heb al zo verschrikkelijk veel dieren gehad dat ik vroeg genoeg geleerd heb dat je eerst moet weten hoe het zit en d a n pas een dier neemt. Als je dat niet doet kom je altijd voor verassingen te staan.
Dan was jij vast een hoogbegaafde kleuter :wink:
En ik vraag me af van al de hondeneigenaars hier wie geen fouten heeft gemaakt bij het hebben van hun eerste hond, ook al hadden ze de kennis, kennis is niet hetzelfde als ervaring.
Alhoewel kennis wel noodzakelijk is :ugh:
Verrassingen zijn er volgens mij altijd.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mama Sanneke schreef: En ik vraag me af van al de hondeneigenaars hier wie geen fouten heeft gemaakt bij het hebben van hun eerste hond, ook al hadden ze de kennis, kennis is niet hetzelfde als ervaring.
Alhoewel kennis wel noodzakelijk is :ugh:
Verrassingen zijn er volgens mij altijd.
zeker zal ik ook fouten hebben gemaakt en waarschijnlijk nog steeds wel, een mens blijft een mens!
Ik ben blij dat m'n 1e hond een kruising was, een makkelijke hond, alleen verschrikkelijk bang. Dat laatste was ook zo goed als het enige 'probleem' aan de hond. Had er werkelijk niet aan moeten denken dat mijn 1e hond een mechelaar uit werklijnen was :N:
Nu zal er waarschijnlijk geen andere hond dan een mechelaar meer komen, vind het een prachtig ras, maar weet er nu inmiddels ook stukken meer van dan zo'n jaar of 10 geleden. Maar bij zo goed als elke hond die er in de loop van de jaren bijgekomen is, heb ik wel zoiets van.. dit kan ik beter bij een volgende hond anders doen, aldoende leert men!
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Martijn schreef:
Ik heb bij allebei mijn honden fouten gemaakt.
Zowel bij de aanschaf als bij de opvoeding.
Daar gaat het nu niet om.

Het gaat er om wat je met die fouten doet en de waan die gewekt wordt dat je met een fokkerspuppy succes gegarandeerd wordt en een herplaatser altijd moeilijk is.
Dat is domweg niet zo. Ik ben niet zo'n wereldverbeteraar en ik heb herplaatsers genomen omdat ik geen pups wilde. Niks nobels aan.
Maar het is absoluut niet zo dat herplaatsers moeilijker zijn. Dat kun je zo niet zeggen. Dat hangt echt van de hond af en ik moet eerlijk zeggen dat ik zelfs denk dat je als je minder van honden weet het grootste succes behaalt met een herplaatser.
Pups opvoeden is absoluut niet makkelijk. Dat doe je niet zomaar even.
Als je een probleemhond wilt moet je vooral als eerste hond een pup nemen. Dat gaat namelijk het vaakst fout.
Daar heb ik nog niet bij stilgestaan.

Ik ben wel van mening dat je over de aanschaf van een asielhond even lang moet nadenken dan over die van een pup.

Ik vind het vreselijk als honden van hot naar her worden versleept.
Mag ik trouwens nog iets vragen : ziet een asielhond in degene die hem adopteert telkens een nieuwe baas, vormt dat geen hechtingsprobleem ?
Ik heb het dan over honden die verschillende keren herplaatst worden.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Yennah
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yennah »

Uhhh, wat een discussie.
De vraag is natuurlijk ook, wat is een hondenliefhebber? Omdat ik een hond heb ben ik niet per definitie een hondenliefhebber.
Op animlfreedom.org staat een stuk (www.animalfreedom.org/paginas/opinie/huisdier.html), dat, als je van dieren houdt, je ze eigenlijk niet in huis moet halen. Eerst vond ik dit raar. Maar later dacht, ja, dat klopt eigenlijk wel.
Er zijn zoveel dieren in de asielen, worden afgemaakt, gedumpt etc.. Hoe kun je dan een hondenliefhebber zijn als je verantwoordelijk bent voor NOG een een hond op de wereld(als je dus een hond bij een fokker haalt).
Ik ben niet God, ik ben ook niet heilig. Maar ik ben gek op dieren en haal een dier uit een asiel omdat hij zielig is. Ik vind dat de beste reden om een dier in huis te halen.
It is not enough to be compassionate. Your must act. - The Dalai Lama (1992) -
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yennah schreef:Maar ik ben gek op dieren en haal een dier uit een asiel omdat hij zielig is.
is een asieldier altijd zielig? Het is geen ideale situatie en voor sommige honden idd. een vreselijke situatie maar is daarom elk asieldier zielig?
Afbeelding
Yennah
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yennah »

Naja zielig... dat is misschien een verkeerd word. Hoewel medelijden toch wel aangebracht is. Want een hond hoort daar niet thuis.
En als ik dan toch een hond wil, dan heb ik toch medelijden met zo'n dier in een asiel. Ik vind medelijden wel een goede reden. Maar het probleem is, dat de meeste mensen niet een hond willen helpen maar een hond willen om egoistische redenen: als kameraad, sport, contact, eenzaamheid, speeltje voor de kinderen etc etc

Wij hebben 10 jaar geleden een mechelaar uit het asiel gehaald. Totaal verknipt beestje. Die vond ik inderdaad zielig. Maar voor mij stond ook vast, dat die hond zou blijven. Want alleen zielig is niet genoeg. Je moet er ook voor gaan.
It is not enough to be compassionate. Your must act. - The Dalai Lama (1992) -
Mama Sanneke
Zeer actief

Even nadenken :denken:

Als iedereen nu een asielhond aanschaft dan
vermindert de vraag naar pups.
Op de duur zou dat leiden tot het niet meer kweken van bepaalde rassen of het uitsterven van bepaalde rassen. Enkel nog liefhebberij en mensen die er het hart voor hebben.
Pups zouden héél duur worden en slechts een beperkt aantal mensen zouden nog een pup aanschaffen.
Mits de asielhonden dan bijna niet meer bestaan zou de kweek van pups opnieuw beginnen omdat er vraag naar is en zo gaat dat maar door.
Dat word er weer ten volle gekweekt dat het niet meer mooi is.

Ik denk dat evenwicht belangrijker is, asielhonden geadopteerd en pups van goede fokkers die een huisje vinden.

dat zou mooi zijn hé :wink:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yennah schreef:Maar het probleem is, dat de meeste mensen niet een hond willen helpen maar een hond willen om egoistische redenen: als kameraad, sport, contact, eenzaamheid, speeltje voor de kinderen etc etc
ja en.. ik heb ook een hond voor de sport maar ook als kameraadje, MAAR zoals ik hier al vaak heb gezegd, mocht ik om wat voor reden ook maar 1 sec. het idee hebben dat hij het niet leuk meer vind stop ik meteen maar hij blijft nog wel steeds mijn kameraadje en blijft bij me!
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

malinois schreef:
Yennah schreef:Maar het probleem is, dat de meeste mensen niet een hond willen helpen maar een hond willen om egoistische redenen: als kameraad, sport, contact, eenzaamheid, speeltje voor de kinderen etc etc
ja en.. ik heb ook een hond voor de sport maar ook als kameraadje, MAAR zoals ik hier al vaak heb gezegd, mocht ik om wat voor reden ook maar 1 sec. het idee hebben dat hij het niet leuk meer vind stop ik meteen maar hij blijft nog wel steeds mijn kameraadje en blijft bij me!
Hoe weet je nou dat hij het niet meer leuk vind ?
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Ja, natuurlijk is een asieldier zielig.
Ik vind het echt een beetje onnozel om net te doen of het niet zielig is terwijl we allemaal weten dat onze eigen hond totaal niet zouden gedijen in die situatie.
Asielhonden zijn niet anders dan honden die wel een baas hebben en hebben die aandacht, zekerheid en structuur niet minder hard nodig.

Elke hond die amper uitgelaten wordt en als enige aandacht een bak voer toegeschoven krijgt is zielig..dus een asielhond ook.
tja vind ik niet altijd, als ik hier in het asiel kijk zie ik toch mensen die minimaal 2 x per dag met elke hond lopen. Daarnaast lopen ze nog een aantal malen per dag los op de plaats. Ken helaas genoeg honden die thuis vast liggen 10 uur per dag met een bak water en zich doodjanken....
Ik zet er ook bij dat het geen ideale situatie is, maar niet dramatisch voor alle honden. Ik denk dat mijn kruising liever in een asiel had gezeten dan dagelijks een aantal malen in elkaar gemept te worden! Als ik dan moest kiezen koos ik voor het asiel voor de hond.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:Hoe weet je nou dat hij het niet meer leuk vind ?
dat merk je meteen aan je hond, ik in ieder geval wel. Kan ik niet uitleggen, fietsen vind ze echt niets, ze heeft er totaal geen plezier in bijvoorbeeld.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

malinois schreef:
Martijn schreef:Ja, natuurlijk is een asieldier zielig.
Ik vind het echt een beetje onnozel om net te doen of het niet zielig is terwijl we allemaal weten dat onze eigen hond totaal niet zouden gedijen in die situatie.
Asielhonden zijn niet anders dan honden die wel een baas hebben en hebben die aandacht, zekerheid en structuur niet minder hard nodig.

Elke hond die amper uitgelaten wordt en als enige aandacht een bak voer toegeschoven krijgt is zielig..dus een asielhond ook.
tja vind ik niet altijd, als ik hier in het asiel kijk zie ik toch mensen die minimaal 2 x per dag met elke hond lopen. Daarnaast lopen ze nog een aantal malen per dag los op de plaats. Ken helaas genoeg honden die thuis vast liggen 10 uur per dag met een bak water en zich doodjanken....
Ik zet er ook bij dat het geen ideale situatie is, maar niet dramatisch voor alle honden. Ik denk dat mijn kruising liever in een asiel had gezeten dan dagelijks een aantal malen in elkaar gemept te worden! Als ik dan moest kiezen koos ik voor het asiel voor de hond.
Ja, en ik heb liever gewoon tbc dan tbc in een concentratiekamp dus moet je niet zeiken als je alleen maar tbc hebt want het kan erger.

Sorry, ik kan niets met die logica. Ben je wel eens in een asiel geweest? Dan heb je het hysterische geblaf van 40 honden tegelijk ook gehoord. Dat gaat de hele dag door want er is nooit een stil.
Honden hebben onderling de schurft aan elkaar wat resulteert in hondachtige scheldpartijen als ze bij elkaar het hok voorbij lopen en honden maken een beduidend gestresste indruk.

In de gevangenis mag je ook tafeltennissen en televisie kijken. Je krijgt er eten bij dus je kunt beter in de gevangenis zitten dan in Ethiopië.
Maar ja..de gevangenis is een straf maar voor een hond maakt die manier van leven dus geen deuk in hun levensgeluk?

Misschien zie ik het wel gekleurd hoor maar ik vind een hond in een asiel echt ontzettend sneu. Ze kunnen daar gewoon niet echt hond zijn.
Dat vind ik zielig...meer zielig dan "het is niet ideaal"

Het feit dat je het als hond nog veel kutter kunt treffen doet daar niets aan af.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

MARC_S schreef:Het feit dat je het als hond nog veel kutter kunt treffen doet daar niets aan af.
En zo is het maar net.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”