Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
positieve nee
Moderator: moderatorteam
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
positieve nee
Hoe leer je een hond van een jaar die weinig kent wat nee betekent.
Basco hebben we nog maar twee weken. Hij komt dus uit het asiel. Het is echt een superhond. Hij kende alleen maar zit verder niks. Hij kan ondertussen al plaats en af en hier. En dit allemaal met een vrolijke kop, want iets doen betekent aandacht en koekjes.
Nu kan hij alleen wel doordraven tijdens spelen en m.n. de katten hebben hier wel eens genoeg van. Hoekan ik hem nee of genoeg aanleren zonder een correctie te geven. Hij weet tenslotte niet wat ik bedoel?
Carmen
Basco hebben we nog maar twee weken. Hij komt dus uit het asiel. Het is echt een superhond. Hij kende alleen maar zit verder niks. Hij kan ondertussen al plaats en af en hier. En dit allemaal met een vrolijke kop, want iets doen betekent aandacht en koekjes.
Nu kan hij alleen wel doordraven tijdens spelen en m.n. de katten hebben hier wel eens genoeg van. Hoekan ik hem nee of genoeg aanleren zonder een correctie te geven. Hij weet tenslotte niet wat ik bedoel?
Carmen
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Koek in je hand, hond zit voor je op de grond. Hand open en hond pakt koekje..jij houdt je mond.
Hand open en hond pakt koekje..jij houdt je mond.
Hand open, hond wil koekje pakken en jij zegt nee en sluit je hand en haalt hem weg.
Je moet even een soort hans Kazan spelen met koekjes in je handen en iedere keer als je je hand sluit en weghaalt met daarin het lekkers zeg je dus nee.
De hond leert op die wijze Nee associeren met het niks opleveren van iets.
Hand open, hond wil koekje pakken en jij zegt nee en sluit je hand en haalt hem weg.
Je moet even een soort hans Kazan spelen met koekjes in je handen en iedere keer als je je hand sluit en weghaalt met daarin het lekkers zeg je dus nee.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- bobientje
- Actief
mijn hond heeft het als volgt geleerd.
je neemt wat lekkers in de hand en geeft hem dat en elke keer als je hem wat geeft zeg je met een vriendelijke stem alsjeblieft.
dit doe je bv 4 keer. de 5e keer doe je dezelfde handeling, dus arm uitsteken en dan zeg je met een lagere stem duidelijk nee en je houdt je hand gesloten voor hem. als hij gaat snuffelen oid niet je hand wegdoen maar wachten tot hij bv zijn kop wegdraait. doet hij het goed prijs je hem. en dan weer herhalen bv.
mijn hind had dit heel snel door,
je neemt wat lekkers in de hand en geeft hem dat en elke keer als je hem wat geeft zeg je met een vriendelijke stem alsjeblieft.
dit doe je bv 4 keer. de 5e keer doe je dezelfde handeling, dus arm uitsteken en dan zeg je met een lagere stem duidelijk nee en je houdt je hand gesloten voor hem. als hij gaat snuffelen oid niet je hand wegdoen maar wachten tot hij bv zijn kop wegdraait. doet hij het goed prijs je hem. en dan weer herhalen bv.

- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Ca Cajuina
- Zeer actief
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Goed puntWil de hond schreef:Leert een hond op deze manier het "Nee" dan ook echt zodanig dat het in alle omstandigheden een goede reaktie oplevert? Bvb.: leert hij het zo dat hij niet wegstuift om met een andere hond te gaan klooien op 100 meter afstand, etc...?
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Nou, als we gaan mierenneuken..zoals het hier is aangeleerd is het een non-reward-signal.Ca Cajuina schreef:Goede methode om nee te leren. Maarre....... nee is ook een correctie
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- bobientje
- Actief
nou onder alle omstandigheden? nee, bobbie iig niet maar dat heb ik ook nooit geprobeert eigenlijk.Wil de hond schreef:Leert een hond op deze manier het "Nee" dan ook echt zodanig dat het in alle omstandigheden een goede reaktie oplevert? Bvb.: leert hij het zo dat hij niet wegstuift om met een andere hond te gaan klooien op 100 meter afstand, etc...?
hij heeft zo geleerd pas iets te pakken als ik aub heb gezegd. als hij als een lompe reus over mijn katten walst en ik zeg nee dan is het afgelopen.
als hij loopt te zeuren omdat hij voor de 10 keer weer naar buiten wil om dan weer naar binnen te kunnen gaan en ik zeg nee dan houd hij ook op.
als hij op straat loopt en daar ligt iets wat hem wel lekker lijkt zeg ik ook nee en dan laat hij het liggen. en zo zijn er legio vb waar ik nee op toepas en hij dan ook nee doet
maar als ik buiten ben en hij ziet een heel leuk bloemetje bv haha of erg interesante mensen dan zeg ik hier blijven. zoals ik voor het niet opspringen naar mensen laag gebruik en ook geen nee.
ik zal het eens proberen.

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk het niet maar ik sta nog steeds verbaasd over het effect. Job krijg ik hiermee wel weg bij een andere hond en als ik zie dat hij op het punt staat om weg te stuiven krijg ik hem wel weer bij me. Als hij wegstuift ben ik te laat maar als ik optijd in grijp kan ik het er wel mee voorkomenWil de hond schreef:Leert een hond op deze manier het "Nee" dan ook echt zodanig dat het in alle omstandigheden een goede reaktie oplevert? Bvb.: leert hij het zo dat hij niet wegstuift om met een andere hond te gaan klooien op 100 meter afstand, etc...?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
Gast
Ligt aan de hond, denk ik. Voor huis tuin en keuken gebruik is het nee zoals hierboven wordt uitgelegd heel handig!Wil de hond schreef:Leert een hond op deze manier het "Nee" dan ook echt zodanig dat het in alle omstandigheden een goede reaktie oplevert? Bvb.: leert hij het zo dat hij niet wegstuift om met een andere hond te gaan klooien op 100 meter afstand, etc...?
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ik zit nu te bedenken hoe ik het mijn pups heb aangeleerd en ik kan er niet opkomen
ik denk dat het ligt aan de intonatie en het resultaat bij de hond.
Lage stem=nee =is geen beloning, daartegenover bij de pups altijd iets positiefs gesteld.
Gek dat dat soort dingen zo vanzelf zijn gegaan dat je dat niet meer echt weet.
Toch weten zij heel goed wat ik bedoel
Lage stem=nee =is geen beloning, daartegenover bij de pups altijd iets positiefs gesteld.
Gek dat dat soort dingen zo vanzelf zijn gegaan dat je dat niet meer echt weet.
Toch weten zij heel goed wat ik bedoel
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Ik ben niet aan het miereneukenEline* schreef:Nou, als we gaan mierenneuken..zoals het hier is aangeleerd is het een non-reward-signal.Ca Cajuina schreef:Goede methode om nee te leren. Maarre....... nee is ook een correctie
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

-
plenty
- Zeer actief
Je hoeft toch je hand niet weg te halen , het sluiten moet toch voldoende zijn ??Eline* schreef:Koek in je hand, hond zit voor je op de grond. Hand open en hond pakt koekje..jij houdt je mond.
- zepenko
- Zeer actief
Als aanvulling:Eline* schreef:Koek in je hand, hond zit voor je op de grond. Hand open en hond pakt koekje..jij houdt je mond.
als je nee zegt tegen een brok/koek, sluit je je hand, haal je de brok/koek eruit en laat je een lege hand zien. Je begint in ieder geval met een brok die hij mag pakken en eindigt met een brok die hij mag pakken.
- zepenko
- Zeer actief
Als je er een gebaar maakt of een woord zegt als je hond de brok mag pakken, leert de hond geen `nee'. Hij leert dan welke brokken hij wel mag pakken (waar het woord bij gezegd wordt of het gebaar bij wordt gemaakt), maar hij leert niet dat `nee' betekent dat hij het niet krijgt.bobientje schreef:mijn hond heeft het als volgt geleerd.
Als je op de goede wijze nee aanleert, kun je nee gewoon op spreektoon zeggen. Daarmee voorkom je ook dat de hond schrikt van jouw stemverheffing en daarom de brok niet pakt. Het gaat erom dat hij nee gaat koppelen aan het niet krijgen van de beloning (= negatieve straf).
- zepenko
- Zeer actief
Als je het op de juiste wijze aanleert dus wel. De hond leert uiteindelijk dat `nee' betekent dat hij moet stoppen met het gedrag waar hij aan bezig is. Als ik tegen onze hond nee zeg, stopt hij met het eten van bv. paardenpoep en dat ook op bv. 30 m afstand. Als ik niet wil dat hij in een vieze sloot springt, zeg ik ook nee, waardoor hij het dan ook niet doet (en ook op afstand).Wil de hond schreef:Leert een hond op deze manier het "Nee" dan ook echt zodanig dat het in alle omstandigheden een goede reaktie oplevert? Bvb.: leert hij het zo dat hij niet wegstuift om met een andere hond te gaan klooien op 100 meter afstand, etc...?
We gebruiken het eigenlijk nooit voor de situatie die jij beschrijft, maar het zou moeten werken. Maar veel liever gebruik ik in die situatie een commado als volg of let op.
- bobientje
- Actief
jawel hoor.zepenko schreef:Als je er een gebaar maakt of een woord zegt als je hond de brok mag pakken, leert de hond geen `nee'. Hij leert dan welke brokken hij wel mag pakken (waar het woord bij gezegd wordt of het gebaar bij wordt gemaakt), maar hij leert niet dat `nee' betekent dat hij het niet krijgt.bobientje schreef:mijn hond heeft het als volgt geleerd.
Als je op de goede wijze nee aanleert, kun je nee gewoon op spreektoon zeggen. Daarmee voorkom je ook dat de hond schrikt van jouw stemverheffing en daarom de brok niet pakt. Het gaat erom dat hij nee gaat koppelen aan het niet krijgen van de beloning (= negatieve straf).
bobbie weet heel goed wat nee betekend, zie de rest van mijn verhaal.
als hij op straat loopt en iets wil pakken en ik zeg nee dan pakt hij het niet. en zo zijn er nog meer voorbeelden. en hij weet dat hij pas iets mag aanpakken als ik aub zeg.
en ik hoef ook niet te schreeuwen tegen hem maar laten we wel wezen. als je hond iets doet wat niet mag zet je toch niet je allerhoogste stemmetje op, nee dan praat je lager en dat is wat ik bedoel. daar hoef je echt niet bij te schreeuwen hoor. zo heeft hij het geleerd op de cursus en nu maakt het niets meer uit hoe ik nee zeg, stem verlagen of niet.
conclusie, het werkt wel, iig bij mijn hond en dit is geen foute wijze mi.
wat is dan een goede wijze volgens jou?

- zepenko
- Zeer actief
De wijze is op zich goed, alleen zou je tijdens het aanleren voorzichtig moeten zijn met het `aanbieden' van een brok. Omdat de hond dus anders kan leren dat hij op een bepaalde beweging of woord de brok wel mag pakken. Dan leert hij dus eigenlijk het tegenovergestelde van `nee'.bobientje schreef:jawel hoor.zepenko schreef:Als je er een gebaar maakt of een woord zegt als je hond de brok mag pakken, leert de hond geen `nee'. Hij leert dan welke brokken hij wel mag pakken (waar het woord bij gezegd wordt of het gebaar bij wordt gemaakt), maar hij leert niet dat `nee' betekent dat hij het niet krijgt.bobientje schreef:mijn hond heeft het als volgt geleerd.
bobbie weet heel goed wat nee betekend, zie de rest van mijn verhaal.
als hij op straat loopt en iets wil pakken en ik zeg nee dan pakt hij het niet. en zo zijn er nog meer voorbeelden. en hij weet dat hij pas iets mag aanpakken als ik aub zeg.
en ik hoef ook niet te schreeuwen tegen hem maar laten we wel wezen. als je hond iets doet wat niet mag zet je toch niet je allerhoogste stemmetje op, nee dan praat je lager en dat is wat ik bedoel. daar hoef je echt niet bij te schreeuwen hoor. zo heeft hij het geleerd op de cursus en nu maakt het niets meer uit hoe ik nee zeg, stem verlagen of niet.
conclusie, het werkt wel, iig bij mijn hond en dit is geen foute wijze mi.
wat is dan een goede wijze volgens jou?
En als je bij de omschrijven wijze `nee' op dezelfde toon zegt als alle andere commando's, weet je zeker dat je hond (uiteindelijk) de brok laat liggen, omdat hij snapt wat `nee' betekent. En niet omdat hij onder de indruk is van jou stemverlaging.
Dus geen kritiek op jouw methode, maar een paar aandachtspuntjes om zeker te weten dat je hond begrijpt wat er bedoeld wordt en het goede associeert.