Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trimmen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

mitchell
geregistreerd lid

trimmen

Ongelezen bericht door mitchell »

weet
iemand of een golden retriever geknipt of getrimt moet worden?
mitchell
geregistreerd lid

ik bedoel natuurlijk plukken of knippen.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Het moet niet, maar ik vind ze er wel een stuk van opknappen als je het laat doen. Op de website van de Golden Retriever Club Nederland (http://www.goldenretrieverclub.nl/) staat een trimschema.
De vacht moet op bepaalde plekken worden geknipt en uitgedund, maar beslist niet geschoren!
Overigens kan niet elke trimster een Golden goed trimmen, dus als je het laat doen verzeker je er dan van de betreffende trimsalon weet hoe het moet want anders krijg je een totaal verknipte en verprutste vacht van jouw hond.

Even een paar foto's om het verschil een beetje te laten zien.
Net getrimd:
Afbeelding

Weer aan een trimbeurd toe en dan m.n. vacht in de hals en op schouderls want de vacht op de poten, staart en oren houden we zelf bij.
Afbeelding

Ik kan helaas geen foto's vinden waar het verschil duidelijker op te zien is, maar volgens mij zijn er wel Goldenbaasjes die betere foto's hebben.
In het topic in de rassenhoek is het volgens mij ook al aan bod gekomen :wink:
Afbeelding
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Inderdaad, het moet niet maar ik vind een geknipte golden er toch heel wat mooier uit zien. Let wel (wat Branka ook al zegt), ga op zoek naar een goede trimmer die weet hoe een golden wordt getrimt en laat hem nooit scheren!
Shane
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shane »

Een Golden wordt geeffileerd. Dat is met zo'n schaar met aan de ene kant een soort kammetje en de ander een schaar.

Afbeelding

Aan de zijkant van het lijf worden de grote krullen een beetje uitgedund onder de dekharen zodat hij wat minder woest lijkt. De oren worden netjes schoongemaakt en de gehoorgangen vrij gemaakt van haar. De bevedering aan de voor en achterpoten wordt wat ingekort evenals de staart. De borst wordt voorzichtig ingekort in een driehoek naar het borstbeen toe. De broek wordt wat uitgedund. Dode haren worden geplukt. En de haren tussen de voetkussentjes aan de onderkant worden verwijderd zodat ie thuis als je laminaat hebt weer wat grip zult hebben. En natuurlijk ruikt ie weer erg lekker na een sponsbad :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Shane op 19 mei 2005 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
To bark or not to bark that is the question!
Hondentrimsalon Zorro!
Branka
moderator

Als je weinig ervaring hebt met het trimmen van een Golden dan raad ik dus zo'n halve effileer af. Want daarmee haal je meer eraf dan met een hele effileerschaar.
En niet de hele vacht wordt uitgedund (want dat doe je met een effileerschaar. De haren aan staart, poten en langs de randen van de oren knip je met een gewone schaar.
Afbeelding
Shane
Vaste gebruiker
Contacteer:

Tis ook inderdaad een voorbeeld voor degene die de vraag stelde om te laten weten hoe trimmers het doen. Als ze het zelf willen doen zou ik een trimschema opvragen bij de rasvereniging. Dan zou ik echter ook de effileer gebruiken voor staart, poten en oren, omdat mensen snel te veel eraf knippen, of schuin of in het oor als ze niet weten hoe. :N:
Hondentrimsalon Zorro!
Branka
moderator

Heb je gelijk in :ok: . Misschien is het zelfs beter om voor je gaat knippen een trimcursus via de rasvereniging te volgen. Dat hebben mijn moeder en ik ook gedaan en we konden daar ook meteen de juiste scharen aanschaffen. Maar nog laten we het drastische werk doen door iemand die redelijk wat ervaring heeft.
Het trimschema staat trouwens ook op de website van de GRCN.
Afbeelding
Shane
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hej wat goed dat ze dat doen via de vereniging, dan zou ik dat gaan doen als ik er zelf 1 had en zelf bij wil houden! :mrgreen:
Hondentrimsalon Zorro!
Marion.

Re: trimmen

Ongelezen bericht door Marion. »

mitchell schreef:weet
iemand of een golden retriever geknipt of getrimt moet worden?
Ja. Ik vind dat dat moet :pffff:
mitchell
geregistreerd lid

bdankt voor jullie informatie. maar met welke leeftijd begin je daarmee?
hij is nu een half jaar maar heeft veel losse haren. wat doe ik daarmee,want ze zeggen dat je hem ook niet teveel moet kammen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

mitchell schreef:bdankt voor jullie informatie. maar met welke leeftijd begin je daarmee?
hij is nu een half jaar maar heeft veel losse haren. wat doe ik daarmee,want ze zeggen dat je hem ook niet teveel moet kammen.
Pfff, moeilijk om daar een leeftijd aan te hangen. Is ook heel erg afhankelijk van de vacht. Maar zo met een jaar, zo ongeveer. Maar om je hond eraan te laten wennen (pootjes knippen enzo), is het gewoon handig om dat van pup af aan al te doen.

Als hij nu aan het verharen is, dan ga je hem lekker helpen die ondervacht kwijt te raken. In de verharingsperiode mag je best iedere dag kammen hoor :wink:
Ik gebruik daarvoor een "herderhark", werkt voor mij veruit het beste.

Afbeelding
Shane
Vaste gebruiker
Contacteer:

Om hem alvast te laten wennen en omdat je nu op een punt komt dat je iets moet doen aan de vacht zo te horen zou ik hem gewoon naar de trimsalon brengen. Dan went je pup alvast en hoef je het zelf niet te doen tenzij je het altijd zelf wilt doen natuurlijk... :cheer:
Hondentrimsalon Zorro!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

tascha schreef: De oren worden netjes schoongemaakt en de gehoorgangen vrij gemaakt van haar.

Goldens en alle rassen met een vergelijkbare vachtstructuur hebben géén haar in hun oren. Nooit. Degene die daar met een oortang/arterieklem in gaat zitten peuren is een dierenbeul.
Shane
Vaste gebruiker
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
tascha schreef: De oren worden netjes schoongemaakt en de gehoorgangen vrij gemaakt van haar.

Goldens en alle rassen met een vergelijkbare vachtstructuur hebben géén haar in hun oren. Nooit. Degene die daar met een oortang/arterieklem in gaat zitten peuren is een dierenbeul.
Dus je noemt mij een dierenbeul? Dank je!
Die Goldens die ik tot nu toe gedaan heb met de haren in oren zijn dan zeker aliens :denken:
Hondentrimsalon Zorro!
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”