Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tip heeft vandaag een man gehapt ;(

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

Tip heeft vandaag een man gehapt ;(

Ongelezen bericht door Assie »

Jeetje, ik ben nog helemaal ondersteboven :jank: . Tip heeft een man in z'n been gehapt. Zelf was ik er niet bij, ik was aan het werk en mijn zusje kwam het me net even vluchtig vertellen op het werk. Nu ben ik net thuis en een beetje boel gestressd, geschrokken enzovoorts. Het hoe of wat weet ik ook nog niet precies (heb mijn zusje nog niet uitgebreid kunnen spreken), maar ik moet gewoon even mijn ei kwijt.

Mijn zusje (die niet zoveel ervaring met honden heeft) wilde hem uitlaten, liep de poort uit de oprit op. Dan is het nog zo'n 20 meter naar de stoep. Ze wilde hem halverwege de oprit aanlijnen, toen kwam er een man de hoek om, liep langs onze oprit en daar vloog Tip als een razende op af. Hij hapte de man in zijn been, nu is Tip niet zo groot, dus de man had alleen 'n klein schrammetje (geen gat in z'n broek verder) en natuurlijk een hele hoop schrik, net als mijn zusje.
Man natuurlijk boos, hond moest afgemaakt worden en nu ging hij naar de dokter, maar hier zou ze nog van horen. Zusje helemaal gestressd en heeft Tip een tik op zijn neus gegeven met de mededeling FOEI, ik denk dat ze dat overigens veel te laat heeft gedaan (mijn gestresste zusje kennende) en dat de straf voor Tip verder totaal geen betekenis had.
Wat er nu verder precies is gebeurd weet ik dus niet, maar een bepaalde gedachte van hoe het gegaan is heb ik wel.

Tip heeft iets tegen postbodes, brievenbussen en bepaalde mannen. Dan slaat hij op tilt lijkt het wel en luistert voor geen meter meer. Ik laat Tip dus ook alleen los in het bos en soms in het park als er verder niemand is. Deze man liep langs 'zijn' oprit, mijn zusje heeft niet zoveel overwicht en dus had Tip de kans om deze vervelende man van zijn terrein af te jagen, denk ik?
Dit is overigens de 2e keer dat iets dergelijks gebeurt, de eerste keer was vorige week, toen liep er een krantenman de oprit op, tegelijkertijd met mijn vader, ik had die man niet gezien en deed dus de deur open voor mijn vader. Toen crosste Tip dus ook op die vent af, maar kon ik hem stoppen door ontzettend woest FOEI te roepen en het tijdschrift dat ik in m'n hand had in zijn richting te gooien.

Ik zit best een beetje in de zorgen nu, in 1 week tijd 2 van zulke voorvallen. Ik weet echt niet wat ik eraan moet doen? Hond altijd vast en niet zomaar op de oprit laten lijkt me logisch. Maar moet ik hem ook gaan muilkorven? Of moet ik het gewoon negeren en verder de regeltjes wat verder aanscherpen, wat betreft het met de hond lopen voor mijn zusje?

4 juni begint de cursus beginnersbehendigheid waar ook erg veel aandacht wordt gegeven aan gehoorzaamheid, dat ga ik met Tip doen en aan hen leg ik het verhaal ook voor natuurlijk. Maar voor nu moet ik het verhaal echt even kwijt en hoop ik wat handige tips te krijgen en ook dat me even verteld wordt dat mijn hond nu geen levensgevaarlijk monster is... :jank:
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

zo'n gevaarlijk monster vindt ik tip niet hoor :mrgreen: nu weet je dat hij zo kan doen laat het geen 3e keer gebeuren (dus niet de hond onaangelijnd op de oprit laten) sterkte ermee verder
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

rot voor je hoor, kijk je weet de makken van je hond en houd daar zelf rekening mee, en voorkomt dat het kan gebeuren, daarbij heb jij dus wel overwicht, dus nu ook je verantwoording nemen en hem of niet meer door een ander uit te laten of idd onder strikte regels...
Tibbe
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibbe »

Oeh vervelend zeg voor jou maar ook voor Anne.
Gelukkig is Tippie maar een klein hondje, en zal de beet niet heel ernstig zijn. Maar het blijft toch vervelend. Hopelijk voor je gebeurd dit niet nog een keer.
Afbeelding
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik vind het eigenlijk geen excuus dat Tip een klein hondje is.Als Tip een herder of een staffie was geweest dan zou er morgen weer een naar artikel in de krant staan.

Je weet nu dus dat Tip bijt, hou hem aan de lijn op de oprit en begin te oefenen op aandacht voor jou. Verder zou Tip bij mij dus strikte regels krijgen, niet op de bank/bed, niet als eerste door de deur, en werken voor ieder brokje wat ie eten wilb etc etc etc. Verder als het al nodig is dat ie perse wordt uitgelaten door iemand anders: klein blokje om aan de lijn en terug naar huis.

Honden hebben niet te bijten, klaar. Groot of klein maakt niet uit.
Mag ik vragen waarom je het nu het 2e keer gebeurd is erger vind dan na de eerste keer?
Ozzfest
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ozzfest »

Ik denk dat als je hem voortaan altijd aangelijnt uitlaat(behalve natuurlijk in t bos enz),dat er niks fout kan gaan,en een beetje trainen!Dat vinden ze meestal nog leuk ook,en als t je niet lukt een gedragstrainer inschakelen?
Lijkt me prettiger dan dat er op een dag eens iemand op de stoep staat,stampvoetend en al:S
En misschien dat je dat samen met je zusje kan doen?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Kan je geen hek maken en de brievenbus daar neer zetten?
Wij hebben ook een hek staan (al zolang ik op de wereld ben :mrgreen: ) MET de brievenbus bij het hek, zodat de postbode niet naar binnen hoeft.
Het verkomt een hoop narigheid
yamie
Zeer actief
Contacteer:

pooh schreef:Ik vind het eigenlijk geen excuus dat Tip een klein hondje is.Als Tip een herder of een staffie was geweest dan zou er morgen weer een naar artikel in de krant staan.

Je weet nu dus dat Tip bijt, hou hem aan de lijn op de oprit en begin te oefenen op aandacht voor jou. Verder zou Tip bij mij dus strikte regels krijgen, niet op de bank/bed, niet als eerste door de deur, en werken voor ieder brokje wat ie eten wilb etc etc etc. Verder als het al nodig is dat ie perse wordt uitgelaten door iemand anders: klein blokje om aan de lijn en terug naar huis.

Honden hebben niet te bijten, klaar. Groot of klein maakt niet uit.
Mag ik vragen waarom je het nu het 2e keer gebeurd is erger vind dan na de eerste keer?
]

zullen we niet elk bijt incident betrekken op een staff oid en de berichtgeving daarvan... ik snap wel wat je bedoelt maar het is zo zinloos...
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

ik noem ook de enge hedders, waar ik er zelf ook een van heb :wink:
Maar fijn dat je begrijpt wat ik bedoel :ok:
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ja, ik snap ook wat je bedoelt hoor. Bijten is gewoon helemaal verkeerd en daarom was ik ook zo geschokt, bijten is gewoon zo fout. Ik ben erg blij dat Tip niet zo'n groot hondje is, moet er niet aandenken wat er gebeurt zou zijn als hij net wat grotere kaken had gehad. Overigens heeft hij niet doorgebeten, dan had die man wel iets meer dan een schaafwondje gehad. Maar nogmaals, hij hoort gewoon niet te bijten. Het is meer als geluk bij ongeluk bedoeld dat hij niet groot is.
Ik doe al dat soort dingen met Tip als waar jij het over hebt pooh. Ik ga als eerste door de deur, ik eet eerder, niet op de bank, als hij iets spannends ziet af liggen, of zitten, aandacht bij mij proberen te houden. Maar bij zoiets, waar ik er niet bij ben, hebben die regeltjes weinig nut. Bovendien ziet mijn zusje de hond bij mij wel loslopen (in het park waar hij goed luistert, naar mij dan) en denkt: "goh, dat kan ik ook." Tsja.. zo werkt dat dus niet.

Waarom ik nu erger geschokt ben dan de 2e keer. Omdat er nu volgens mij geen echte aanleiding was. De eerste keer was het een krantenman (=postbode=geluid van brievenbus waar hij zo door flipt), bovendien stond die man op de oprit en liep hij weg. Telt dus allemaal bij elkaar op.
Deze tweede keer liep de man gewoon langs op de stoep. Om het wat duidelijker te maken een tekeningetje: Afbeelding
Het kruisje is Tip, het bolletje is de man, het vierkantje mijn zusje. De blauwe streep is de brievenbus (die er in het 2e verhaal niets toe doet, maar in het eerste dus wel), de roze streep de voordeur en de dikke zwarte streep de poort.
Halverwege de oprit spurtte Tip ervandoor terwijl die man half voor onze oprit stond. Dat vind ik geen aanleiding, daarom ben ik meer geschrokken.

En het hek, tja, normaal gesproken zit Tip gewoon binnen en in de achtertuin. In de achtertuin merkt hij niets van de brievenbus, binnen wel. Misschien is het wel een idee om de brievenbus inderdaad aan het begin van de oprit neer te zetten. Dat ga ik hier thuis eens opperen.

Ondertussen is hier in huis de sfeer geweldig. Zusje voelt zich schuldig, maar is ook boos omdat ze voorlopig even niet meer met de hond mag wandelen, vader vindt de hond onbetrouwbaar en wil hem laten inslapen, ik wil dat natuurlijk niet, ben boos op zusje dat het gebeurt is (moet toch op iemand boos zijn) en dat ze niet het adres/telefoonnummer van de man heeft opgeschreven zodat ik hem een bosje bloemen oid kan brengen en moeder is vredestichter :roll:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Assie schreef:Ja, ik snap ook wat je bedoelt hoor. Bijten is gewoon helemaal verkeerd en daarom was ik ook zo geschokt, bijten is gewoon zo fout. Ik ben erg blij dat Tip niet zo'n groot hondje is, moet er niet aandenken wat er gebeurt zou zijn als hij net wat grotere kaken had gehad. Overigens heeft hij niet doorgebeten, dan had die man wel iets meer dan een schaafwondje gehad. Maar nogmaals, hij hoort gewoon niet te bijten. Het is meer als geluk bij ongeluk bedoeld dat hij niet groot is.
Ik doe al dat soort dingen met Tip als waar jij het over hebt pooh. Ik ga als eerste door de deur, ik eet eerder, niet op de bank, als hij iets spannends ziet af liggen, of zitten, aandacht bij mij proberen te houden. Maar bij zoiets, waar ik er niet bij ben, hebben die regeltjes weinig nut. Bovendien ziet mijn zusje de hond bij mij wel loslopen (in het park waar hij goed luistert, naar mij dan) en denkt: "goh, dat kan ik ook." Tsja.. zo werkt dat dus niet.

Waarom ik nu erger geschokt ben dan de 2e keer. Omdat er nu volgens mij geen echte aanleiding was. De eerste keer was het een krantenman (=postbode=geluid van brievenbus waar hij zo door flipt), bovendien stond die man op de oprit en liep hij weg. Telt dus allemaal bij elkaar op.
Deze tweede keer liep de man gewoon langs op de stoep. Om het wat duidelijker te maken een tekeningetje: Afbeelding
Het kruisje is Tip, het bolletje is de man, het vierkantje mijn zusje. De blauwe streep is de brievenbus (die er in het 2e verhaal niets toe doet, maar in het eerste dus wel), de roze streep de voordeur en de dikke zwarte streep de poort.
Halverwege de oprit spurtte Tip ervandoor terwijl die man half voor onze oprit stond. Dat vind ik geen aanleiding, daarom ben ik meer geschrokken.

En het hek, tja, normaal gesproken zit Tip gewoon binnen en in de achtertuin. In de achtertuin merkt hij niets van de brievenbus, binnen wel. Misschien is het wel een idee om de brievenbus inderdaad aan het begin van de oprit neer te zetten. Dat ga ik hier thuis eens opperen.

Ondertussen is hier in huis de sfeer geweldig. Zusje voelt zich schuldig, maar is ook boos omdat ze voorlopig even niet meer met de hond mag wandelen, vader vindt de hond onbetrouwbaar en wil hem laten inslapen, ik wil dat natuurlijk niet, ben boos op zusje dat het gebeurt is (moet toch op iemand boos zijn) en dat ze niet het adres/telefoonnummer van de man heeft opgeschreven zodat ik hem een bosje bloemen oid kan brengen en moeder is vredestichter :roll:
en wat is nu je eindconclusie? wat ga je er mee doen? boos zijn op zusje lijkt me nogal zinloos...
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Bijtproblemen horen niet op een hondenschool thuis maar bij een gedragstherapeut! :wink: Voor goed gedegen advies en hoe je om moet gaan met het probleem van de hond vind ik dan ook eigenlijk dat je een gedragstherapeut moet inschakelen, zeker omdat er dus wel gewoon een rose spuit boven het koppie van je hond hangt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Een heel vervelende situatie, kan me goed voorstellen dat het hele gezin er kapot van is. Bovendien heb je de pech dat Tip wel een heel verkeerd slachtoffer heeft uitgezocht. Ik ken honden die ergere beten hebben toegebracht maar daar goed mee weg hebben gekund, omdat het ze vergeven werd en de slachtoffers er geen drama van maakten.

Extra lastig is vrees ik dat jij niet alleen verantwoordelijk bent voor de hond. Jij zult het kunnen relativeren, maar dat kun je niet van de hele familie verwachten. Je zusje treft verder geen schuld vind ik, zij heeft gewoon pure pech gehad maar bedoelt het verder goed. Misschien kun je dat nog eens vriendelijk aan haar uitleggen, als je wat bent gekalmeerd?

Hoe dan ook hoop ik dat dit voorval snel kan worden 'geplaatst' (ik bedoel niet vergeten maar meer dat de scherpe kantjes ervan af zijn) en dat jullie eruit komen wat betreft de 'te volgen strategie'.
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Boerenfoxen zijn over het algemeen zeer territotiaal. Daar werden en worden ze om geroemd. Honkvaste, waakse honden die ook nog eens korte metten maakten met ongedierte op de boerderij. Daar zul je rekening mee moeten houden van nu af aan dan. Het hoort bij dit type hond dat ze op de grenzen van hun territorium fel zijn, feller zelfs als ze eigenlijk wat angstig zijn voor mannen.

Volgens mij is het niet nodig er een groot drama van te maken maar moet je wel voorzorgsmaatregelen treffen om te zorgen dat het niet weer gebeurd.
Los op de oprit bijvoorbeeld kan niet meer, los de deur uit ook niet.

Het is uiteraard probleemgevend gedrag maar als je het voortaan kunt voorkomen met de wetenschap dat hij dit doet is het m.i. niet nodig een gt langs te laten komen, tenzij er natuurlijk allerlei andere zaken ook problemen geven met Tip bij jullie.

Succes en sterkte met de schrik!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ken weinig honden die je los moet laten in de deuropening zonder dat ze gaan waken naar voorbijgangers. Hoeft niks mis te zijn met je hondje en ik vind zowiezo dat honden voor hun huis per definitie nergens bij moeten kunnen. Veel honden zullen daar nog geen mensen bijten maar vechten met een andere hond doet vrijwel iedere waakhond voor zijn eigen voordeur. :19:

Wuilus moest ook niet los de voordeur uit komen want dan werd ze ook boos op alles en iedereen. 20 meter verder was alles weer goed :wink:
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Mijn eindconclusie, nu ik afgekoeld ben: gewoon domme pech voor zusje, voor die man en ook voor Tip. Het is verder een ontzettend lieve hond, ik zou hem zo in een groep van 50 man durven plaatsen en dan weet ik zeker dat hij niks zal doen (tenzij ze hem gaan slaan/schoppen enz. maar dat lijkt me logisch). Ik ga er verder ook niet echt iets aan doen als in hond in laten slapen, muilkorven ofzoiets. Wel mag hij niet meer los op de oprit, (ben blij dat jullie me daarover gerust hebben kunnen stellen) en ga ik even net wat meer met Tip proberen te trainen, al vind ik dat best moeilijk. Ik weet namelijk niet precies hoe of wat.

Het is echt puur en alleen dit postbode/brievenbus/dominantie-gedrag. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om hem hierop te trainen. Ik kan altijd zijn aandacht trekken, zelfs als hij dat hele leuke hondje van de overkant ziet, dan komt hij ook nog steeds naar mij toe. Hij luistert gewoon goed (zeker als je bedenkt dat ik eigenlijk nooit echt met hem heb getraind). Maar bij dit slaan gewoon alle stoppen door lijkt het wel.
En zo'n situatie kun je niet echt simuleren denk ik. Ik heb het er al met een vriend over gehad (Tip kent hem niet goed), om hem in het postbodepak van de overburen te hijsen en het dan eens na te spelen. Hij heeft zelf een hond, weet wat hij moet doen en ook wat Tip gaat doen. Misschien dat zoiets zou werken. Maar voorlopig is dat even puur hypotetisch en kijken we even of ik het ook door veel op aandacht te tainen kan verbeteren.

Mijn moeder is vandaag de hele dag thuis geweest en iedere keer als er iemand aankwam waar hij op wilde reageren, of de postbode, heeft ze hem afgeleid met een speeltje of een snoepje. Dit werkte wel goed zei ze, dan negeerde hij de rest ook. Maar om nu de hele dag thuis te zitten voor het raam om te kijken of er iemand aankomt werkt ook niet.
De brievenbus verplaatsen is geen optie, ik vond het een goed idee maar pap en mam vinden het niks. Ik woon ook nog 'maar' tot september hier, daarna ga ik weer op kamers met Tip, dan is dit brievenbus-probleem in ieder geval opgelost.

Zusje is ondertussen nog steeds lekker weers, dat het niet haar schuld was (was het ook niet echt) en dat ze nog steeds zonder lijn met tip gaat lopen en ook dat ze die regeltjes die ik nu stel maar onzin vindt. Zij mag dus voorlopig even niks met de hond doen en ik denk dat ik haar voor haar verjaardag volgende week maar een cursusje "honden, hun gedrag en jouw verantwoordelijkheid" oid cadeau geef.

Pfff.. heb in ieder geval weer flink wat geleerd over mijn hond en zijn gedrag geloof ik. Bedankt voor alle tips in ieder geval!
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Ik vind het geen domme pecht eigenlijk, ja voor die man :wink:
Het is nogal simpel om te zeggen, in september heb ik geen oprit meer dus alles is dan opgelost.
Als ik jou was zou ik er gewoon aan gaan werken, een gedragstherapeut inschakelen.
En ook niet meer aan andere mensen meegeven die er niet verantwoordelijk mee om kunnen/willen gaan.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

De brievenbus verplaatsen is geen optie, ik vond het een goed idee maar pap en mam vinden het niks.
Als het inderdaad zo is dat de plaats waar jullie brievenbus zich bevindt een cruciale rol speelt in deze en als je ouders daadwerkelijk willen dat er hierdoor geen nieuwe incidenten meer plaatsvinden of sterker nog, willen dat Tip van gedrag verandert, is één van de belangrijkste dingen denk ik toch dat deze brievenbus van plaats verandert.

Als jij het tot September uit denkt te kunnen zingen zonder dat het tot nieuwe incidenten komt kun je het zo laten, en gewoon 100% op veilig spelen door Tip niet meer in de positie te brengen dat hij nieuwe "fouten" begaat.

Is het echt zo ondoenlijk om die brievenbus te verplaatsen?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Assie schreef:en ga ik even net wat meer met Tip proberen te trainen, al vind ik dat best moeilijk. Ik weet namelijk niet precies hoe of wat.
Vandaar advies vraag hulp gedragstherapeut. :wink:
Ik heb het er al met een vriend over gehad (Tip kent hem niet goed), om hem in het postbodepak van de overburen te hijsen en het dan eens na te spelen. Hij heeft zelf een hond, weet wat hij moet doen en ook wat Tip gaat doen. Misschien dat zoiets zou werken. Maar voorlopig is dat even puur hypotetisch en kijken we even of ik het ook door veel op aandacht te tainen kan verbeteren.
Succes! Realiseer je je dat je de boel ook gewoon echt kan verergeren?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Assie schreef:Mijn eindconclusie, nu ik afgekoeld ben: gewoon domme pech voor zusje, voor die man en ook voor Tip. Het is verder een ontzettend lieve hond, ik zou hem zo in een groep van 50 man durven plaatsen en dan weet ik zeker dat hij niks zal doen (tenzij ze hem gaan slaan/schoppen enz. maar dat lijkt me logisch). Ik ga er verder ook niet echt iets aan doen als in hond in laten slapen, muilkorven ofzoiets. Wel mag hij niet meer los op de oprit, (ben blij dat jullie me daarover gerust hebben kunnen stellen) en ga ik even net wat meer met Tip proberen te trainen, al vind ik dat best moeilijk. Ik weet namelijk niet precies hoe of wat.

Het is echt puur en alleen dit postbode/brievenbus/dominantie-gedrag. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om hem hierop te trainen. Ik kan altijd zijn aandacht trekken, zelfs als hij dat hele leuke hondje van de overkant ziet, dan komt hij ook nog steeds naar mij toe. Hij luistert gewoon goed (zeker als je bedenkt dat ik eigenlijk nooit echt met hem heb getraind). Maar bij dit slaan gewoon alle stoppen door lijkt het wel.
En zo'n situatie kun je niet echt simuleren denk ik. Ik heb het er al met een vriend over gehad (Tip kent hem niet goed), om hem in het postbodepak van de overburen te hijsen en het dan eens na te spelen. Hij heeft zelf een hond, weet wat hij moet doen en ook wat Tip gaat doen. Misschien dat zoiets zou werken. Maar voorlopig is dat even puur hypotetisch en kijken we even of ik het ook door veel op aandacht te tainen kan verbeteren.

Mijn moeder is vandaag de hele dag thuis geweest en iedere keer als er iemand aankwam waar hij op wilde reageren, of de postbode, heeft ze hem afgeleid met een speeltje of een snoepje. Dit werkte wel goed zei ze, dan negeerde hij de rest ook. Maar om nu de hele dag thuis te zitten voor het raam om te kijken of er iemand aankomt werkt ook niet.
De brievenbus verplaatsen is geen optie, ik vond het een goed idee maar pap en mam vinden het niks. Ik woon ook nog 'maar' tot september hier, daarna ga ik weer op kamers met Tip, dan is dit brievenbus-probleem in ieder geval opgelost.

Zusje is ondertussen nog steeds lekker weers, dat het niet haar schuld was (was het ook niet echt) en dat ze nog steeds zonder lijn met tip gaat lopen en ook dat ze die regeltjes die ik nu stel maar onzin vindt. Zij mag dus voorlopig even niks met de hond doen en ik denk dat ik haar voor haar verjaardag volgende week maar een cursusje "honden, hun gedrag en jouw verantwoordelijkheid" oid cadeau geef.

Pfff.. heb in ieder geval weer flink wat geleerd over mijn hond en zijn gedrag geloof ik. Bedankt voor alle tips in ieder geval!
Je moet het nu niet ineens heel klein maken, want dit kan gewoon echt niet. Deze man doet nu misschien geen aangifte, maar de volgende wel. En dan? Het is duidelijk dat je hem niet kunt vertrouwen, hondje bijt! En dat hij dan anders nooit doet, tsja.....zo hebben we er meer gehoord.

Actie ondernemen dus! En las ik ergens dat je ook nog even contact opneemt met de gebeten man? (sorry ben het weer kwijt) Doen, uit medemenselijkheid (ik zou me helemaal rot schrikken als een hond mij bijt), maar ook uit eigen belang: als je het niet goed afhandelt gaat hij iedereen vertellen dat je hond bijt......

Succes!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Volgens mij probeer je het ook een beetje goed te praten voor jezelf, omdat je zo geschrokken bent. Als hier een postbode een pakketje af komt leveren dan kan ik gewoon de deur opendoen zonder dat ik bang hoef te zijn dat mijn honden hem bijten, het is dus zeker niet normaal gedrag. Misschien wel vanuit het oogpunt van de hond, maar ook een hond moet weten dat het niet zijn taak is om elke man die langs huis loopt aan te vliegen omdat die persoon misschien wel een bedreiging kan zijn. Zulke problemen lossen zich ook niet ineens vanzelf op omdat de oprijlaan en de brievenbus weg zijn. Als mijn honden ooit zulk gedrag lieten zien dan zou ik niet twijfelen om een gedragsdeskundige in te schakelen.
Assie
Zeer actief
Contacteer:

*grom* heb ik net een superlange reactie getypt, wil ik hem plaatsen, crasht internet. Nu moet ik weg, dus een lang verhaal zit er nu even niet in.

Maar waar het op neer kwam:
-Brievenbus willen mijn ouders écht niet verplaatsen, zit namelijk ingebouwd in het huis.
-De man die Tip heeft gebeten wil ik wel opzoeken, maar dat gaat niet, omdat die doos van een zusje van me niks van die man heeft opgeschreven, geen naam, adres of telefoonnummer :boos: . Erg stom, want ik zou de man graag een bosje bloemen of doos chocola brengen met excuses erbij natuurlijk
-Een gedragstherapeut wil ik wel inschakelen, maar waar vind ik zo iemand? In het telefoonboek kon ik hier in de buurt niks vinden en op internet zo gauw ook niet. Wel heb ik prijzen gezien van rond de 80 euro voor een consult van 1 uur. Dit vind ik best duur, of is dat normaal? En weet iemand misschien een goede therapeut in de buurt van Venlo?
-Het postbode-verkleed-verhaal ga ik niet uitvoeren, het was meer een gedachte die in mijn halve schrik/paniek-brein tevoorschijn kwam, toen ik het erover had met die vriend van mij. Het kwam zeker erg penny-meisjes-achtig over he?
-Ik breng het bijten van Tip niet terug tot iets kleins. Ik vind het echt erg dat hij dat gedaan heeft. Mijn vertrouwen in hem is jammer genoeg ook wat gedaald heb ik gemerkt.
-Ik kan hier overigens ook gewoon de deur open doen, zelfs als het een postbode is. Dan blijft Tip netjes zitten, of komt even snuffelen. Dat is totaal geen probleem. Maar als de postbode 'los' of 'in het wild' rondloopt, dan is het een ander verhaal. Dan hoort hij namelijk die brievenbussen en is het gewoon: ZOEF.
-Wel merk ik dat Tip nu ik weer wat meer de gehoorzaamheidsdingen met hem doorneem, dingen zoals zit en af, maar vooral hier en blijf, weer een stuk beter luistert, meer aandacht heeft en ook gewoon goed komt. Dat was toch ongemerkt een beetje afgezwakt. Ik weet niet of dat verder helpt bij het probleem, maar dat vraag ik dan wel aan de therapeut als ik deze gevonden heb.
Saartje
Zeer actief

Die gedragstherapeuten zijn inderdaad heel duur (vind ik), ik zou er ook een nodig hebben voor Leo, maar om die reden gaat dat dus niet op dit moment.
Een tijd terug heb ik een topic gestart, ik geloof dat daar een goede link instond.
Ik had in ieder geval wel een goede gedragstherapeut gevonden.
Ik zal even kijken of ik het nog kan vinden :wink:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Oh, ik had blijkbaar gewoon op internet gezocht.
En ik ben echt heel slecht in zoeken, dus jij moet vast wel wat bruikbaars kunnen vinden :mrgreen:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Een hond kost nou eenmaal geld, als je hond ziek zou worden ga je toch ook naar een dierenarts ?
Nu klopt het in zijn bolletje niet helemaal, dan ga je toch zeker naar een gedragstherapeut ???????????? Straks gebeurd er weer wat, bijtincidenten moet je serieus aanpakken en ja dat dat geld kost , jammer dan ! dat hoor je in te calculeren als je een hond neemt.
Addy
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Inge O schreef:
Addy schreef:Een hond kost nou eenmaal geld, als je hond ziek zou worden ga je toch ook naar een dierenarts ?
Nu klopt het in zijn bolletje niet helemaal, dan ga je toch zeker naar een gedragstherapeut ???????????? Straks gebeurd er weer wat, bijtincidenten moet je serieus aanpakken en ja dat dat geld kost , jammer dan ! dat hoor je in te calculeren als je een hond neemt.
Addy
in zijn bolletje niet kloppen :denken: ?
het is niet omdat je als baasje niet altijd weet hoe je een hond ook in moeilijkere situaties kunt begeleiden dat er daarom aan de hond zelf iets fout is lijkt me.
tip heeft doodnormaal honds gereageerd, maar dan het soort gedrag wat we niet willen zien.
ja je hebt helemaal gelijk, ik drukte me verkeerd uit, wat ik eigenlijk bedoel is dat Tip ongewenst gedrag vertoont en ja daar zou ik zeker een gedragstherapeut bij inschakelen.
Addy
Saartje
Zeer actief

Addy schreef:Een hond kost nou eenmaal geld, als je hond ziek zou worden ga je toch ook naar een dierenarts ?
Addy
Nou sorry hoor, in mijn geval zijn er een aantal onverwachtse dingen gebeurd waardoor die gedragstherapeut maar een tijdje moet wachten.
Ik had het liefst de week dat ik m'n hond in huis haalde nog willen beginnen, maar dat ging dus niet.
Het kan ook zo zijn dat het écht niet gaat.
Wel weer lekker makkelijk om dan te zeggen "dat had je van te voren kunnen weten" :wink: .
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Zoek stok! schreef:
Assie schreef:Mijn eindconclusie, nu ik afgekoeld ben: gewoon domme pech voor zusje, voor die man en ook voor Tip. Het is verder een ontzettend lieve hond, ik zou hem zo in een groep van 50 man durven plaatsen en dan weet ik zeker dat hij niks zal doen (tenzij ze hem gaan slaan/schoppen enz. maar dat lijkt me logisch). Ik ga er verder ook niet echt iets aan doen als in hond in laten slapen, muilkorven ofzoiets. Wel mag hij niet meer los op de oprit, (ben blij dat jullie me daarover gerust hebben kunnen stellen) en ga ik even net wat meer met Tip proberen te trainen, al vind ik dat best moeilijk. Ik weet namelijk niet precies hoe of wat.

Je moet het nu niet ineens heel klein maken, want dit kan gewoon echt niet. Deze man doet nu misschien geen aangifte, maar de volgende wel. En dan? Het is duidelijk dat je hem niet kunt vertrouwen, hondje bijt! En dat hij dan anders nooit doet, tsja.....zo hebben we er meer gehoord.

Actie ondernemen dus! En las ik ergens dat je ook nog even contact opneemt met de gebeten man? (sorry ben het weer kwijt) Doen, uit medemenselijkheid (ik zou me helemaal rot schrikken als een hond mij bijt), maar ook uit eigen belang: als je het niet goed afhandelt gaat hij iedereen vertellen dat je hond bijt......

Succes!
Waarom kun je de hond nu niet meer vertrouwen? Juist wel. Je weet in welke situatie hij dit gedrag vertoont. Dus kun je gericht hier op inspelen. Hij bijt niet zomaar uit het niets.
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: Het is duidelijk dat je hem niet kunt vertrouwen, hondje bijt!
dit zet je nu wel heel radicaal neer hoor, ik hoop voor jou dat je met bram nooit zoiets meemaakt (of misschien moet ik zeggen 'ik hoop het voor bram'?).
je zou echt de honden de kost niet willen geven die zich a/ laten opfokken door postbodes en b/ als er een verkeerde samenloop van omstandigheden is ook echt toehappen.

aan die verkeerde omstandigheden werken zou al heel wat zijn. maar ik zou zeker ook niet op eigen houtje met verklede postmannen gaan werken, niet doen assie :wink: .
Als Bram iemand bijt neem ik dat heel serieus en ga ik hulp zoeken. Of het nou een postbode of m'n moeder is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Baily schreef:
Zoek stok! schreef:

Succes!
Waarom kun je de hond nu niet meer vertrouwen? Juist wel. Je weet in welke situatie hij dit gedrag vertoont. Dus kun je gericht hier op inspelen. Hij bijt niet zomaar uit het niets.
Het maakt niet uit wat je doet, gedragstherapie, hond niet meer naar buiten (?), hond aan lijn houden....als hij maar geen mensen meer bijt. Zo iemand kan het je echt moeilijk maken hoor. Zeker als er straks een derde incident volgt.......
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”