Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

toelaten of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

toelaten of niet?

Ongelezen bericht door Moos »

Vandaag waren we weer in het hondensbos, zoals praktisch elke ochtend.
Vanwege mijn verrekte enkelbanden was ik bij de vijver met het strandje gaan zitten, zodat Moos en Saar lekker konden rauzen met elkaar, en met alle hondenvriendjes die we 's ochtends altijd tegenkomen.
Saar heeft vreselijk gespeeld met haar westie-pup vriendje, en met een Cairn terrier en nog wat andere klein grut (en met Moos natuurlijk). Ging hardstikke leuk.

Op een gegeven moment kwamen er drie reuen langszetten, een Bouvier, een grote lab, en een Border Collie (die wij trouwens allemaal kennen), die duidelijk niet echt leuk aan het spelen waren. Ze waren meer bezig om met veel gegrom, gegrauw en geduw de anderen te imponeren. Moos houdt daar gelukkig al niet van, dus die ging even op een afstandje wat graven en jong gras eten.
Saartje liep eerst rustig op de honden af, zo van, ik ken jou, hallo ik ben er ook. Maar had al snel door dat ze alleen maar onder de voet werd gelopen, en bovendien vond ze al dat gesnauw ook niet erg prettig. Dus ze schoot met haar staart uit de krul weg van die groep.

Toen liep ze rustig naar mij toe, en sprong bij mij op schoot om het allemaal eens van een afstandje te bekijken. Ze oogde verder niet bang ofzo, maar vond het duidelijk te veel en te gortig voor haar.

Ik heb haar maar laten zitten, en toen die reuen verdwenen ging ze weer lekker verder zwemmen en graven.

Kan ik dat gewoon toelaten, dat ze bij mij een beetje steun en bescherming komt zoeken in dit soort situaties? Vooral omdat ze dus niet angstig naar mij toe kwam gerend, maar gewoon rustig bij mij kwam zitten.
Of geef ik dan de boodschap af dat andere honden inderdaad een beetje eng kunnen zijn? Maar ja, ze had ook wel gelijk in deze situatie, want ze moest daar inderdaad echt niet tussen gaan staan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:voor mij kan dat prima hoor, ze komt gewoon rustig steun zoeken bij jou daar ben je nou eenmaal de roedelleider voor, toch? en dan heeft ze ook nog de leeftijd waarop ze liever even de kat uit de boom kijkt, normaal toch allemaal? juist door haar rustig steun te geven kan zij daarna met een gerust hartje weer vooruit :ok: :mrgreen: !
Ja, zo dacht ik er ook over :wink:

Maar omdat Saar best een beetje een tikje bangig tutje kan zijn, komen er vaak dit soort vragen bovendrijven.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Het verbaast me dat je deze vraag stelt. Had je haar dan weggestuurd anders? Je hoort als baasje gewoon lekker een veilige haven te zijn en als het elders te druk of te eng is zoek je daar steun. Perfect! :ok:
Je hebt het prima gedaan dus! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Het verbaast me dat je deze vraag stelt. Had je haar dan weggestuurd anders? Je hoort als baasje gewoon lekker een veilige haven te zijn en als het elders te druk of te eng is zoek je daar steun. Perfect! :ok:
Je hebt het prima gedaan dus! :wink:
Nee, haha, dan had ik haar niet weggestuurd, maar bijv. naast me neergezet, of voor me op de grond i.p.v echt helemaal op schoot.

En ik verbaas mezelf soms ook met mijn vragen en onzekerheden :mrgreen: .
Komt omdat Saar zo anders is dan Moos, en ik helemaal niet gewend ben om om te gaan met een onzeker, wat terughoudend hondje. En omdat ik het niet wil verpesten met Saar vraag ik me steeds af of ik het wel goed doe. Snap je?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Het is al gezegd :wink:
Prima zo! Alleen dus ervoor waken dat je haar niet gaat troosten op zo'n moment ('och eng he schat' kroel kroel), maar dat lijkt me logisch.
Gewoon bij je zitten is geen probleem. Zo doe ik het ook bij Moritz als hij bang is en wat steun zoekt (alleen springt hij dan nog net niet op mijn schoot, hahahaha)
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Stang schreef:Het is al gezegd :wink:
Prima zo! Alleen dus ervoor waken dat je haar niet gaat troosten op zo'n moment ('och eng he schat' kroel kroel), maar dat lijkt me logisch.
Gewoon bij je zitten is geen probleem. Zo doe ik het ook bij Moritz als hij bang is en wat steun zoekt (alleen springt hij dan nog net niet op mijn schoot, hahahaha)
hahaha, nee Saar van 5 maanden, of Moritz op je schoot is nogal een verschil :mrgreen:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Stang schreef:Zo doe ik het ook bij Moritz als hij bang is en wat steun zoekt (alleen springt hij dan nog net niet op mijn schoot, hahahaha)
Of een bange Kaya in je nek :N: :mrgreen:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: toelaten of niet?

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:
Kan ik dat gewoon toelaten, dat ze bij mij een beetje steun en bescherming komt zoeken in dit soort situaties? Vooral omdat ze dus niet angstig naar mij toe kwam gerend, maar gewoon rustig bij mij kwam zitten.
Of geef ik dan de boodschap af dat andere honden inderdaad een beetje eng kunnen zijn? Maar ja, ze had ook wel gelijk in deze situatie, want ze moest daar inderdaad echt niet tussen gaan staan.
Dat heeft Saartje prima opgelost. Die honden zijn vervelend en niet leuk voor haar en dan ga je lekker naar de grote baas.

Anne
Moos
Zeer actief

Re: toelaten of niet?

starfleet schreef:
Moos schreef:
Dat heeft Saartje prima opgelost. Die honden zijn vervelend en niet leuk voor haar en dan ga je lekker naar de grote baas.

Anne
Ja, toen ik er nog eens over nadacht was ik eigenljik best trots op haar. Zo'n 1.5 maand geleden is ze een keertje weggevlucht toen ze van andere honden schrok, en dat vond ik echt heel vervelend.
Dus eigenlijk ben ik wel trots op d'r dat ze nu gewoon lekker bij mij kwam zitten :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”