Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitdagen
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Uitdagen
Graag jullie advies voor het volgende. Tussen Bram en mij gaat het meestal prima. Ik moet hem wel regelmatig corrigeren, maar daar luistert hij dan ook wel naar. Behalve als m'n vriend een dag bij hem is en ik 's avonds thuiskom.
Voor degenen die het niet weten: Bram is een pup van 12 weken oud. Ik heb een maand vrij gehad van het werk, behalve op de dag dat m'n vriend vrij is. Vandaag had m'n vriend een dagje extra vrijgenomen zodat ik een dagje kon werken. Ik ben over het algemeen bezig met de hond, geef hem eten, train met hem etc.
Vandaag kwam ik thuis en dan is Bram eerst helemaal door het dolle. Na een half uurtje begint het feest. Dan gaat hij me uitdagen. Hij is helemaal op mij gefixeerd, maar luistert echt helemaal nergens naar. Hij bijt in me, springt op, probeert op m'n been te rijden etc etc. Niet gewoon druk, maar echt mij uitdagen. Het is een strijd die best lang duurt. Ik corrigeer hem, maar hij gaat gewoon door. Uiteindelijk geeft hij de strijd op en valt hij in slaap.
Morgen ben ik thuis en dan is er niks aan de hand. Ook 's avonds niet als m'n vriend thuiskomt. Maar woensdag is weer een 'zorgdag' voor m'n vriend, dus ik zie het alweer aankomen.
Waarom doet Bram zo en hoe moet ik reageren?
Voor degenen die het niet weten: Bram is een pup van 12 weken oud. Ik heb een maand vrij gehad van het werk, behalve op de dag dat m'n vriend vrij is. Vandaag had m'n vriend een dagje extra vrijgenomen zodat ik een dagje kon werken. Ik ben over het algemeen bezig met de hond, geef hem eten, train met hem etc.
Vandaag kwam ik thuis en dan is Bram eerst helemaal door het dolle. Na een half uurtje begint het feest. Dan gaat hij me uitdagen. Hij is helemaal op mij gefixeerd, maar luistert echt helemaal nergens naar. Hij bijt in me, springt op, probeert op m'n been te rijden etc etc. Niet gewoon druk, maar echt mij uitdagen. Het is een strijd die best lang duurt. Ik corrigeer hem, maar hij gaat gewoon door. Uiteindelijk geeft hij de strijd op en valt hij in slaap.
Morgen ben ik thuis en dan is er niks aan de hand. Ook 's avonds niet als m'n vriend thuiskomt. Maar woensdag is weer een 'zorgdag' voor m'n vriend, dus ik zie het alweer aankomen.
Waarom doet Bram zo en hoe moet ik reageren?

Linda, Izzie en Bram
- Mama Sanneke
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Mama Sanneke schreef:Ik denk dat ie gewoon erg blij is om je te zien![]()
Wat gebeurd er precies als je net binnenkomt ?
En krijgt hij het gekske pas als je een tijdje binnenbent ?
Als ik net binnenkom, gaat hij op z'n rug liggen en plast hij van blijdschap. Helemaal gek is hij dan, maar op een leuke manier.
Na ongeveer een half uur zet hij een andere pet op. Dan gaat hij me uitdagen.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik heb haar verhaaltje gelezen (niet de 50 ! antwoorden, sorryMoos schreef:Als ik het niet mis heb lijkt het wel een beetje op wat Reini beschreef in het topic "doorslaan in spel" in deze rubriek.
Misschien heb je wat aan de tips die daar gegeven worden
Nee, het gaat echt om dominant gedrag naar mij toe. Het lijkt alsof hij uitttest wie de baas is. Het rare vind ik dat hij het alleen maar doet als ik heb gewerkt en 's avonds thuiskom. Op alle andere dagen doet hij dat niet op die manier.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Zoek stok! schreef:Ik heb haar verhaaltje gelezen (niet de 50 ! antwoorden, sorryMoos schreef:Als ik het niet mis heb lijkt het wel een beetje op wat Reini beschreef in het topic "doorslaan in spel" in deze rubriek.
Misschien heb je wat aan de tips die daar gegeven worden), maar dat is echt wat anders. Doorslaan in spel ken ik ook, maar dat was vooral de eerste twee weken.
Nee, het gaat echt om dominant gedrag naar mij toe. Het lijkt alsof hij uitttest wie de baas is. Het rare vind ik dat hij het alleen maar doet als ik heb gewerkt en 's avonds thuiskom. Op alle andere dagen doet hij dat niet op die manier.
Hmm, dat weet ik het ook niet.
Opzich wel een beetje dubbel dat hij eerst superonderdanig plassend op zijn rug gaat liggen en je een half uur later vreselijk uit gaat lopen testen...
Ik weet het niet. Ik lees eens even rustig mee
Ik denk dat hij ook uit enthousiasme van gekkigheid niet weet wat hij doet!
Laatst gewijzigd door Moos op 23 mei 2005 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Gast
- *Linda*
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Zal ik proberen. Snap je ook waarom hij het doet? Is het dat hij zichzelf dan hoger plaatst dan mij?sypke schreef:Als hij je uitdaagt zou ik het meteen afkappen, niet door een correctie maar door de kamer uit te lopen en even weg te blijven. Bij binnenkomst hem straal negeren. Als hij weer begint weer de kamer uit lopen. Als je dit consequent vol houdt zal hij het snel snappen.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Haha, nee dat doe ik niet hoor. Ik doe juist zo rustig mogelijk omdat ik wil dat hij het 'gewoon' gaat vinden dat ik wegga en terugkom. Ik ga rustig naar hem toe en aai hem en zeg wat liefs. Meer stelt het niet voor.Sunnybunny schreef:Je kan er in ieder geval op letten dat je heel rustig binnen komt, dus niet van: hoeoeiii daar is vrouwtje weerdrukdrukdruk doen
maar gewoon rustig gaan zitten en hem dan een knuffel geven. Je kan hem dus wel wat aandacht geven, maar niet té en niet druk. Succes!
Maar dat is dus ook niet het probleem, hij is gewoon een kleine pup en is blij dat ik er weer ben. Het is een half uur later dat hij me gaat uitdagen. Dan lijkt het alsof hij de baas wil zijn.

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
Hij draait dan blijkbaar door. Ik zou me uit de kamer verwijderen of in de tuinstoel gaan zitten buiten met opgetrokken benen en een grote krant om zg. in te lezen (als dat helpt, bij ons hielp dat )Zoek stok! schreef: Na ongeveer een half uur zet hij een andere pet op. Dan gaat hij me uitdagen.
Je kan ook proberen hem te negeren bij binnenkomst. Je bent nu heel veel met hem bezig geweest en misschien is het langzamerhand ook tijd aan het worden dat hij wat meer in zijn sop gaarkookt. Hij is het prinsje, maar dat hoeft hij niet te weten zoiets denk ik. Corrigeren heeft denk ik weinig zin bij een dolgedraaide pup. Negeren die hap zou ik op het oog zeggen.
Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 23 mei 2005 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- starfleet
- Erelid
- *Linda*
- Zeer actief
Welnee joh, hij is gewoon buiten zichzelf van blijdschap en weet dus van gekkigheid niet wat hij moet doenZoek stok! schreef:Zal ik proberen. Snap je ook waarom hij het doet? Is het dat hij zichzelf dan hoger plaatst dan mij?sypke schreef:Als hij je uitdaagt zou ik het meteen afkappen, niet door een correctie maar door de kamer uit te lopen en even weg te blijven. Bij binnenkomst hem straal negeren. Als hij weer begint weer de kamer uit lopen. Als je dit consequent vol houdt zal hij het snel snappen.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Maar duurt dat dan een uur?Sunnybunny schreef:Welnee joh, hij is gewoon buiten zichzelf van blijdschap en weet dus van gekkigheid niet wat hij moet doenZoek stok! schreef:Zal ik proberen. Snap je ook waarom hij het doet? Is het dat hij zichzelf dan hoger plaatst dan mij?sypke schreef:Als hij je uitdaagt zou ik het meteen afkappen, niet door een correctie maar door de kamer uit te lopen en even weg te blijven. Bij binnenkomst hem straal negeren. Als hij weer begint weer de kamer uit lopen. Als je dit consequent vol houdt zal hij het snel snappen.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Nee joh. Daar zat ik net nog over na te denken. Hij is gewoon so enthousiast dat hij een beetje flipt. En dan moet hij die spanning kwijt en die ontlaad hij dan op jou!Zoek stok! schreef:Zal ik proberen. Snap je ook waarom hij het doet? Is het dat hij zichzelf dan hoger plaatst dan mij?sypke schreef:Als hij je uitdaagt zou ik het meteen afkappen, niet door een correctie maar door de kamer uit te lopen en even weg te blijven. Bij binnenkomst hem straal negeren. Als hij weer begint weer de kamer uit lopen. Als je dit consequent vol houdt zal hij het snel snappen.
Zelfs dat rijden is hier volgens mij helemaal geen dominantie maar puur afreageren van spanning.
Ik denk ook dat negeren het beste werkt, en niet al te enthousiast doen als je binnen komt. Gewoon eerst even doen alsof het niks bijzonders is dat je thuis bent

- Moos
- Zeer actief
Wel als hij onbedoeld (negatief) beloond wordt doordat er steeds een reactievan jou komt. Geen positieve, maar aandacht is aandacht, en dat werkt weer nog meer spanning in de handZoek stok! schreef:Maar duurt dat dan een uur?Sunnybunny schreef:Welnee joh, hij is gewoon buiten zichzelf van blijdschap en weet dus van gekkigheid niet wat hij moet doenZoek stok! schreef:Zal ik proberen. Snap je ook waarom hij het doet? Is het dat hij zichzelf dan hoger plaatst dan mij?sypke schreef:Als hij je uitdaagt zou ik het meteen afkappen, niet door een correctie maar door de kamer uit te lopen en even weg te blijven. Bij binnenkomst hem straal negeren. Als hij weer begint weer de kamer uit lopen. Als je dit consequent vol houdt zal hij het snel snappen.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Hm, het is niet dat ik jullie niet wil gelovenMoos schreef:Nee joh. Daar zat ik net nog over na te denken. Hij is gewoon so enthousiast dat hij een beetje flipt. En dan moet hij die spanning kwijt en die ontlaad hij dan op jou!Zoek stok! schreef:Zal ik proberen. Snap je ook waarom hij het doet? Is het dat hij zichzelf dan hoger plaatst dan mij?sypke schreef:Als hij je uitdaagt zou ik het meteen afkappen, niet door een correctie maar door de kamer uit te lopen en even weg te blijven. Bij binnenkomst hem straal negeren. Als hij weer begint weer de kamer uit lopen. Als je dit consequent vol houdt zal hij het snel snappen.
Zelfs dat rijden is hier volgens mij helemaal geen dominantie maar puur afreageren van spanning.
Ik denk ook dat negeren het beste werkt, en niet al te enthousiast doen als je binnen komt. Gewoon eerst even doen alsof het niks bijzonders is dat je thuis bent

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Misschien is hij als je thuiskomt te erg onder de indruk, vandaar ook dat plassen, om heel wild te doenZoek stok! schreef:Hm, het is niet dat ik jullie niet wil gelovenMoos schreef:Nee joh. Daar zat ik net nog over na te denken. Hij is gewoon so enthousiast dat hij een beetje flipt. En dan moet hij die spanning kwijt en die ontlaad hij dan op jou!Zoek stok! schreef:Zal ik proberen. Snap je ook waarom hij het doet? Is het dat hij zichzelf dan hoger plaatst dan mij?sypke schreef:Als hij je uitdaagt zou ik het meteen afkappen, niet door een correctie maar door de kamer uit te lopen en even weg te blijven. Bij binnenkomst hem straal negeren. Als hij weer begint weer de kamer uit lopen. Als je dit consequent vol houdt zal hij het snel snappen.
Ik denk ook dat negeren het beste werkt, en niet al te enthousiast doen als je binnen komt. Gewoon eerst even doen alsof het niks bijzonders is dat je thuis bent, maar volgens mij is het begroeten en blije dan allang geweest. Eerst is hij een blije plassende puppy. Dan wordt het langzaam weer normaal (ik loop dan ook even met hem) en dan pas komt het dominante gedrag. Dat gedrag vertoont hij dus absoluut niet net als ik thuis kom, ik ben juist al een tijdje thuis. Dat maakt het zo raar.
Pas als je er een tijdje bent gaat dat 'onder de indruk zijn' een beetje weg, en wordt hij superblij en druk.
Ik roep ook maar iets...

- starfleet
- Erelid
Maar hij kan dan toch doorgedraaid zijn en moeite hebben met de overgang van binnenkomen, wandelen, weer thuis. Ik zie het hier bij mijn hond ook hoor, doodmoe, maar maar doorwillen en piepen dat ik de bal nog eens moet gooien en zenuwachtig rondlopen en piepen: "Gooien, gooien". Als ik haar dan wat te kluiven geef, kluift ze even en zoekt haar slaapplekje op.Zoek stok! schreef: Dat gedrag vertoont hij dus absoluut niet net als ik thuis kom, ik ben juist al een tijdje thuis. Dat maakt het zo raar.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Okay, ik zal negeren proberen. Wel moeilijk hoor, want hij hangt in het kleed van de bank, probeert bij me op te springen en gaat piepen. Als hij het te bont maakt, moet ik er toch iets van zeggen. Hij heeft dan bijvoorbeeld ook de neiging om de kabels op te zoeken.
Maar ik hoef me dus geen zorgen te maken dat hij mij niet als 'baas' ziet? Daar zat ik even mee.
Maar ik hoef me dus geen zorgen te maken dat hij mij niet als 'baas' ziet? Daar zat ik even mee.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Je hoeft je zeker geen zorgen te maken dat hij je niet als baas ziet; daar heeft dit echt niks mee te maken. Hij moet gewoon zijn spanning afreageren.Zoek stok! schreef:Okay, ik zal negeren proberen. Wel moeilijk hoor, want hij hangt in het kleed van de bank, probeert bij me op te springen en gaat piepen. Als hij het te bont maakt, moet ik er toch iets van zeggen. Hij heeft dan bijvoorbeeld ook de neiging om de kabels op te zoeken.
En ik denk dat je hem zoals Sypke al zei het beste kan negeren door gewoon de kamer uit te lopen. (Wel een beetje demonstratief, zodat Bram ook doorheeft dat je bij hem wegloopt. Kijk hem eerst even een beetje pissig aan ofzo--die tip heb ik dacht ik van Eline gejat uit Reini's topic
En dat gewoon elke keer herhalen als hij weer begint. In het begin loop je dan waarschijnlijk 30 keer de kamer uit in een uur. Maar hij krijgt het echt wel door dat baasje niet leuk wil spelen als hij zo raar doet!

- *Linda*
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Neehee, dat vergeet ik niet (kijk eens bij mijn foto topics). Maar als hij weer op m'n been aan het rijden is, geniet ik er niet van, sorry. Dan vraag ik advies over hoe ik dat moet aanpakken.Sunnybunny schreef:Vergeet je er niet van te genieten? Pups zijn gewoon zo, Jantje lach, Jantje huil. De stemming is zowat per minuut verschillend. Probeer niet te veel te analiseren, maak je niet te druk, wees consequent en vooral: wees blij met elkaar

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Die arme vriend moet zich maar even schikken.Zoek stok! schreef:Die arme vriend van me, die krijgt dan echt het heen en weer. Ik zal hem voorzichtig voorbereiden.Moos schreef: In het begin loop je dan waarschijnlijk 30 keer de kamer uit in een uur. Maar hij krijgt het echt wel door dat baasje niet leuk wil spelen als hij zo raar doet!
Zo

- *Linda*
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Ik denk niet dat je daar op dit moment bang voor hoeft te zijn. En dan nog, in de toekomst bereik je door correcties ook niet dat hij jou als baas ziet. Overwicht laat je vooral zien door als baas zelf de initiatieven te nemen en die niet aan de hond over te laten.Zoek stok! schreef:
Dat opzoeken van kabels en in het kleed hangen zijn niet tekenen dat hij je uit aan het testen is, maar het levert hem aandacht op en dat wil hij. Ik noemde ergens eerder het voorbeeld dat mijn hond op zoek gaat naar iets van plastic als ze persé aandacht wil. Dat is ook geen uittesten van gezag, maar gewoon weten dat als je dat doet dan levert dat wat op.
Denk ik, schat ik in vanaf je post.
Anne
- starfleet
- Erelid
Nou dat zou van mij ook abslouut niet mogen. Dan zou ik ook iets zeggen: "Wat had jij snotneus" en vervolgens negeren. Ik blijf maar emmeren over mijn tuinstoel, maar ik vind de tuin een prima plek om een pup uit te laten razen terwijl hij geen kwaad kan en je hem dus echt volledig kan negeren en hij hoeft zich niet alleen gelaten te voelen. Want ja, als hij in je snoeren hangt kun je dat dus niet negeren. Voor zulke dingen kun je trouwens wel een plantenspuit of lawaaiblik gebruiken zodat hij niet doorheeft dat de "straf" van jou komt.Zoek stok! schreef:
Neehee, dat vergeet ik niet (kijk eens bij mijn foto topics). Maar als hij weer op m'n been aan het rijden is, geniet ik er niet van, sorry. Dan vraag ik advies over hoe ik dat moet aanpakken.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Okay, dan kan ik het nu wat beter plaatsen. Ik was er eerlijk gezegd ook wel een beetje sneu van. Dan denk ik 'samen lekker de vrije avond vieren' en dan doet hij zo. Niet echt ontspannend. En toen ging ik me ook nog bedenken dat hij m'n vriend blijkbaar als baas ziet en mij niet.starfleet schreef:Ik denk niet dat je daar op dit moment bang voor hoeft te zijn. En dan nog, in de toekomst bereik je door correcties ook niet dat hij jou als baas ziet. Overwicht laat je vooral zien door als baas zelf de initiatieven te nemen en die niet aan de hond over te laten.Zoek stok! schreef:
Dat opzoeken van kabels en in het kleed hangen zijn niet tekenen dat hij je uit aan het testen is, maar het levert hem aandacht op en dat wil hij. Ik noemde ergens eerder het voorbeeld dat mijn hond op zoek gaat naar iets van plastic als ze persé aandacht wil. Dat is ook geen uittesten van gezag, maar gewoon weten dat als je dat doet dan levert dat wat op.
Denk ik, schat ik in vanaf je post.
Anne
Woensdag ga ik het proberen, zal even laten weten hoe het is gegaan.

Linda, Izzie en Bram