Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als een hond bang is voor andere honden....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mantitaur
Actief

Als een hond bang is voor andere honden....

Ongelezen bericht door Mantitaur »

valt het dan ook nog af te leren?

De jongste hond van mijn ouders is een keer aangevallen door een andere hond (zonder reden).

Sindsdien is ze bang voor een aantal honden en zodra er een aankomt rent ze weg van de hond.

Zou er een mogelijkheid zijn om haar te laten wennen dat andere honden niet slecht hoeven te zijn?

Met de drie anderen van ons is het geen probleem, maar met de meeste honden in de buurt wel.

Tips iemand?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

heel gecontroleerd te werk gaan, zorg ervoor dat wanneer ze in aanraking komt met ander, voor haar vreemde honden, dat je zeker weet dat die honden niks doen... geef haar niet de mogelijkkheid om weg te rennen... laat haar eerst zien dat die honden oke zijn en dat er geen angst hoeft te zijn... daarbij heel belangrijk... ze moet de baas 100 % vertrouwen... dus mocht ze het eng vinden dat ze hulp bij de baas zoekt...steun haar niet in die angst maar laat haar wel weten dat ze bij je mag komen... ze hoeft niet de sokken er in te zetten...
Mantitaur
Actief

het voordeel is wel dat we weten welke honden we moeten mijden, ze is echt het type hond, op afstand hard blaffen en als ze dichterbij komen dan rennen.

Ook probeert ze "tegen ons op te klimmen" van pak me op, mag het oppakken dan wel of niet?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mantitaur schreef:het voordeel is wel dat we weten welke honden we moeten mijden, ze is echt het type hond, op afstand hard blaffen en als ze dichterbij komen dan rennen.

Ook probeert ze "tegen ons op te klimmen" van pak me op, mag het oppakken dan wel of niet?
nee niet oppakken, ik neem aan dat het om een klein hondje gaat?
je mag haar best een aai over de bol geven, zo van joh ik ben er ook tis ok...(geen geen ach en ohh hoor) maar niet oppakken..dat versterkt teveel... een hond die door een nare ervaring, en tja bij sommige honden is er maar 1 nodig, erg angstig is geworden..is best moeilijk.. dat kost tijd en geduld om daar weer vertrouwen in te geven...
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Het is zinloos je hond te confronteren met prikkels waarvan ze flipt. Je zal dus gedoseerd op grote afstand haar moeten laten wennen aan honden in de buurt. Pas als ze zich ontspannen kan gedragen met een hond op bv 50 meter kan je dichterbij gaan oefenen en zo bouw je dat langzaam op. Ik denk dat je niet moet streven naar vriendschappelijk contact, maar niet wegvluchten is genoeg. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mantitaur
Actief

het gaat om een shetland sheepdog oftewel sheltie van mijn vader, het is een leuke hond om te zien die in de laatste maanden van ik wil niets van jullie weten tot plakhondje veranderd is.

dat een keer gegrepen worden door een hond al genoeg is om bang te zijn.

Het ging om een zwarte hond, dus met de honden die zwart zijn zijn eigenlijk de grootste problemen (die van mij is dat ook, maar die ziet ze als haar "moeder") tegen andere honden doet ze het ook wel, maar dan minder, ze blijft er wel uit de buurt

we gaan de 21e naar een sheltiedag toe, we willen haar eigenlijk wel graag los hebben lopen zodat ze ook lekker kan spelen, maar we zijn bang dat als er iets gebeurt dat ze weg is en dat is ook niet de bedoeling.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mantitaur schreef:het gaat om een shetland sheepdog oftewel sheltie van mijn vader, het is een leuke hond om te zien die in de laatste maanden van ik wil niets van jullie weten tot plakhondje veranderd is.

dat een keer gegrepen worden door een hond al genoeg is om bang te zijn.

Het ging om een zwarte hond, dus met de honden die zwart zijn zijn eigenlijk de grootste problemen (die van mij is dat ook, maar die ziet ze als haar "moeder") tegen andere honden doet ze het ook wel, maar dan minder, ze blijft er wel uit de buurt

we gaan de 21e naar een sheltiedag toe, we willen haar eigenlijk wel graag los hebben lopen zodat ze ook lekker kan spelen, maar we zijn bang dat als er iets gebeurt dat ze weg is en dat is ook niet de bedoeling.
een sheltie is idd een soort hond wat heel snel onder de indruk is van een gebeurtenis, mijn ervaring is helaas ook, dat veel sheltie eigenaren er erg op in spelen, het tot een erg afhankelijk hondje maken zeg maar... maar geen idee natuurlijk of dat bij jullie zo is...

tuurlijk is het heel fijn als je hond lekker los kan lopen, maar als er een "groot"gevaar is dat ze in paniek raakt, dan is dat niet eerlijk tegenover de hond... je weet immers nooit wanneer je dat voor haar zwarte monster tegen gaat komen...
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

yamie schreef:[
een sheltie is idd een soort hond wat heel snel onder de indruk is van een gebeurtenis, mijn ervaring is helaas ook, dat veel sheltie eigenaren er erg op in spelen, het tot een erg afhankelijk hondje maken zeg maar... maar geen idee natuurlijk of dat bij jullie zo is...

.
Met afhankelijk maken is toch niks mis ? Spok kan ook op me rekenen als een andere hond komt klieren waar hij geen verweer tegen heeft. Even afkloppen, maar ik denk dat dat helpt tegen zijn wegren-neiging.

Wat ik wel doe als het een keertje fout gaat - tot nu toe twee keer gebeurd - er geen drama van maken. Gewoon ingrijpen, meelokken, even afleiden met een stok of bal, niks aan de hand. Ik zie vaak de paniek bij kleinere honden - eigenaren nog meer toeslaan dan bij hun hond, en dat is m.i. erg slecht ( voor de hond. )
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
yamie schreef:[

.
Met afhankelijk maken is toch niks mis ? Spok kan ook op me rekenen als een andere hond komt klieren waar hij geen verweer tegen heeft. Even afkloppen, maar ik denk dat dat helpt tegen zijn wegren-neiging.

Wat ik wel doe als het een keertje fout gaat - tot nu toe twee keer gebeurd - er geen drama van maken. Gewoon ingrijpen, meelokken, even afleiden met een stok of bal, niks aan de hand. Ik zie vaak de paniek bij kleinere honden - eigenaren nog meer toeslaan dan bij hun hond, en dat is m.i. erg slecht ( voor de hond. )
jan lees dan de andere post van mij ....
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

yamie schreef: laat haar eerst zien dat die honden oke zijn en dat er geen angst hoeft te zijn... daarbij heel belangrijk... ze moet de baas 100 % vertrouwen... dus mocht ze het eng vinden dat ze hulp bij de baas zoekt...steun haar niet in die angst maar laat haar wel weten dat ze bij je mag komen... ze hoeft niet de sokken er in te zetten...
Juist.
Afbeelding
Mantitaur
Actief

dit weekend naar de sheltiestemdag geweest, geen problemen met de shelties, maar iedere keer als er een hond van een ander ras langskwam, weer blaffen.

misschien een fobie voor andere soorten honden?
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mantitaur schreef:dit weekend naar de sheltiestemdag geweest, geen problemen met de shelties, maar iedere keer als er een hond van een ander ras langskwam, weer blaffen.

misschien een fobie voor andere soorten honden?
Nou, het is alvast helemaal geweldig dat andere shelties geen probleem zijn!

En verder... ik heb een hond die geweldig is met bange hondjes, en mijn ervaring is dat negen van de tien uiteindelijk voorzichtig maar nieuwsgierig aan Jack snuffelen en vijf van de tien voorzichtig-blij met hem willen spelen. Okee, een op de tien moet echt niks van Jack hebben, maar dat heeft nog maar 1 x geresulteerd in een hap in zijn neus (waar ik me nog steeds schuldig over voel ook al was het een ienemiene hap van een ienemiene hondje :roll: )

Maar mijn punt is dus dat het met een vriendelijke, sociale hond best goed kan gaan, dus die zou je op kunnen zoeken om goeie ervaringen mee op te doen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Remco78
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Remco78 »

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar hier het verhaal van mijn hond. Volgens mij is het wel vergelijkbaar.

Russel (Jack Russell Terrier) is bij zijn eerste baasje mishandeld door drie andere jonge zwarte pups. Hier hebben wij hem zwaar getraumatiseerd meegenomen. Hij blafte en hapte naar elke hond, groot of klein. Het was echt happen door angst. Wij zijn er mee naar een puppycursus gegaan, maar het gedrag werd niet minder. Na de cursus zijn we daarom ook gestopt.

Vorig jaar september toch maar besloten om weer naar cursus te gaan, omdat het gedrag steeds maar erger werd (Russel was 3 jaar). Hij heeft in de buurt al menig hond achterna gezeten. Blijkbaar heeft hij eens gehapt en gemerkt dat het succes had.

Op de cursus langzaam laten wennen aan de honden. Na de 4e les mocht hij los erbij. Daar zag je ook goed hoe angstig hij was. Als er een hond kwam dan wandelde hij langzaam weg of hij beet. We gingen de hond steeds meer belonen als er een andere hond bij was om te laten zien dat een andere hond niet negatief is. Er gebeuren ook leuke dingen met een andere hond erbij.

Dat wierp langzaam zijn vruchten af en heel soms ging hij zelfs spelen met sommige honden, maar dat was echt zeldzaam. We hebben ook meerdere cursussen gedaan en inmiddels heeft hij beginners en gevorderde gedaan en een deel van GG1. Nu doen we flyball met hem om hem goed te laten wennen aan voorbij rennende honden. Een wandelende hond was hij nu wel gewend, maar een rennende is wat anders. Ook dit gaat met sprongen vooruit.

Als een hond bang is en een keer merkt dat iets succes heeft, bijten of wegrennen (de andere hond verdwijnt), dan zal hij dit blijven doen. Het kost veel moeite om dit af te leren. Bij ons was het van groot belang om te laten zien dat er, als er een andere hond bij is, leuke dingen gebeuren (snoepje, balletje).

De hond zal nooit een grote hondenvriend worden. Wij zijn al heel blij dat de onze niet meer bijt en zich nu laat besnuffelen. Hij staat er dan nog wel angstig bij, snauwt af en toe en zoekt soms ook contact met ons, maar het bijten is tenminste afgelopen.

Ik hoop dat je ondanks het lange verhaal er wat aan hebt. Als ik in herhaling val op de vorige reacties, sorry.

Veel succes en ik hoop vooral voor de hond dat dit gedrag nog af te leren is.

Groeten,

Remco en natuurlijk ook een pootje van Russel
Groetjes,

Remco, Fanny & een poot van Russel en Thyra

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”