Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opspringen: ik krijg het er niet uit!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Opspringen: ik krijg het er niet uit!

Ongelezen bericht door Takkie »

Het wordt nu echt een serieus probleem... Joy springt zo ontzettend op tegen mensen en tegen mij, ik heb al van alles geprobeerd, maar ik weet het niet meer :jank:

Het is waarschijnlijk mijn eigen schuld, als pup hebben we het soms getolereerd, maar nu is ze 24 kilo en 55 cm hoog, je kunt gewoon niet normaal binnen komen hier.

Ik krijg reacties van mensen die hier thuis komen dat ze het zo vervelend vinden en ik vind het zelf ook vervelend! Je kan echt niet normaal binnen komen, alles wortd uit je handen getrokken, ze springt helemaal tegen je op en klampt zich helemaal tegen je aan.

Gisteren in het bos: een vrouw stond tegen een picknickbank geleunt, uit te rusten van het fietsen. Komt daar Joy aan...HEY! klets, die modderpoten tegen het witte tshirt van die vrouw....ooh dan kan ik wel door de grond zakken. Het is toch een teken van dat ik iets fout heb gedaan in de opvoeding.

Ik zit wel met haar op cursus en daar doet ze het echt ontzettend goed! Ze leert ontzettend snel en ze is heel geconcentreerd op mij, maar dit krijg ik er niet uit.
Dit heb ik al geprobeerd:

* Negeren
* Afstraffen
* Steeds "Laag" zeggen en tegen de grond drukken
* Door de knieen gaan en een koekje geven

Hier ben ik al zo'n 5 maanden mee bezig, maar het heeft allemaal geen zin. :jank:
Joy heeft ook al eens een klein kindje tegen de grond geduwd. :neenee:

Help me please, ik weet echt niet wat ik moet doen!
Afbeelding
sassel
Actief

Ongelezen bericht door sassel »

Wat vervelend voor je zeg
Je hebt in ieder geval wel een super enthousiaste hond die in dit geval wel een beetje minder had kunnen hebben.
Als je alles al geprobeerd hebt kun je er soms moedeloos van worden.
Ik hoop voor je dat het nog op een of andere manier gaat lukken.
Groetjes Saskia en Zep
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

In huis zou ik er voor zorgen dat als er iemand binnenkomt de hond in een andere ruimte is. Totdat de visite binnen is en op de bank zit.
Dan de hond evt aangelijnt binnen laten komen.
Buiten zou ik toch mijn hond ook meer aanlijnen om dit gedrag te voorkomen. :19:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Buiten proberen de hond zich meer op jou te laten richten? Steeds een balletjes of speeltje bij je hebben en dat weggooien en hem laten apporteren? In elk geval zou het wel handig zijn als hij goed onder appèl staat en je hem meteen kunt terugroepen als hij op iemand af zou stormen. Ik ken dit gedrag wel, Poncho en Kit lopen ook op iedereen af. Maar die hebben nog een handzaam formaatje en als mensen ze dan aanhalen en ze springen, dan denk ik eigen schuld. Maar ik loop ook wel eens een straatje om als ik mensen op een bankje zie zitten. Zou ik er dan langs lopen, dan weet ik dat ze erheen gaan. Goed opletten wordt dan een tweede natuur.

Idd binnen niet de hond meteen bij de visite laten...
Cindy de Wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cindy de Wolf »

Jesse van mij deed dit ook zo erg, menig ruzie in het bos gehad. Op een geven moment ben ik haar bij elke persoon die ik aan zag komen voor gaan roepen en dan zit en blijf en een brokje voor haar neus of favoriete speeltje in mijn hand. Gevolg ik had de aandacht en de rest kon haar gestolen worden. Als de persoon voorbij was kreeg ze uiteraard of het brokje of haar bal. Later ben ik dit gaan doen met volgen en na een maand of 3 was het er helemaal uit. Ze doet het nu alleen nog bij de mensen die ze echt kent en die het ook ok vinden. Hetzelfde geld voor binnenshuis. Eerst op haar plek zetten en dan blijf, eventueel laat je iemand haar vasthouden en pas als alles zit is, vrijgeven en belonen. Alleen aandacht geven als ze met 4 poten op de grond staat.

Succes,
Cindy
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat ook te proberen is om je meteen om te draaien als ze tegen je op wilt springen en geen aandacht geven. Pas aandacht geven als ze blijft staan of zit. En dit tegen iedereen zeggen die bij je binnenkomt. Mensen buiten is natuurlijk moeilijker, maar misschien als ze merkt dat tegen iemand opspringen niets oplevert het niet meer doet.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik zou het Zit er heel erg goed n trainen. Een hond die zit kan niet opspringen. Geen zit? Geen aandacht :19:
Ik heb het ergens erg goed uitgelegd gezien op een amerikaansforum over honden gedrag maar ik zou niet meer weten waar.
weg gehaald zit een virus in
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

* Negeren
* Afstraffen
* Steeds "Laag" zeggen en tegen de grond drukken
* Door de knieen gaan en een koekje geven
Waar ben je precies 5 maanden mee bezig? Heb je dit door elkaar geprobeerd 5 maanden, of heb je een paar keer iets uitgeprobeert en toen dat niet werkte weer wat anders geprobeert? Consequentie is heel belangrijk en als je elke keer van methode verandert begrijpt je hond het ook niet.

Afstraffen is ook aandacht geven en zal waarschijnlijk sowieso niet helpen, hetzelfde geldt voor de hond tegen de grond drukken en door de knieeen gaan en een koekje geven.

Negeren is dus echt het beste wat je kan doen, je kan ook gewoon de kamer uitlopen als je het negeren niet volhoudt. Pas op het moment dat Joy met 4 poten op de grond staat (of zit als je dat aanleert) beloon je haar.
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Ik heb hier een klein beetje hetzelfde probleem. Negeren is een goed idee, maar leg dat maar eens uit aan andere mensen. Zij gaan Duncan echt niet negeren, als hij tegen hen springt.
Of slechter nog, mensen die niks moeten weten van hem negeren hem net wel. Ze begroeten hem niet. Gevolg: Duncan springt om aandacht.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik heb hetzelfde probleem met Hera, die is zoooo gek op mensen dat iedereen zeer uitbundig begroet wordt dmv springen.
Nou heb ik ook niet hele serieuze pogingen gedaan het eruit te krijgen omdat ik haar enthousiasme erg waardeer. Mensen die haar toch willen bekijken van dichtbij waarschuw ik ervoor en tsja als ze dan toch dichterbij komen kunnen ze weleens een vieze broek oplopen.

Maar goed, afgelopen zaterdag sprong ze de keurmeester op m'n examen omver....was dan weer minder hahahahahaha :mrgreen:
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Mykos en Indy waren ook van die springers. Als ik na mijn werk thuiskwam, werd ik echt besprongen.
Toen ben ik begonnen met negeren. Als ik binnenkwam, gaf ik absoluut geen aandacht aan de honden. Gewoon niks zeggen, geen oogcontact. Pas na een kleine 10 minuten riep ik ze bij me.
En dat was heel moeilijk in het begin hoor. Je honden zijn blij om je te zien, jij ook en dan moet je ze negeren. Maar het helpt echt! Eigenlijk al heel snel. Binnen een week waren ze veel rustiger. Nu komt Mykos naar me toe voor een knuffel en Indy pakt meteen een speeltje waarmee ze op haar plek gaat liggen. Het is heerlijk om zo thuis te komen.
Ik heb iedereen die hier thuis komt gezegd ze te negeren en ook daarbij gaat het veel beter.
Buiten is het opspringen naar mensen ook zo goed als over aangezien ze geleerd hebben dat het ze niks oplevert.
Zoals Chatterbox al zei: consequent zijn. En niet van alles door elkaar proberen.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Orson had hier ook een handje van toen hij jonger was geen pretje hoor als zo'n kolos onverwachts tegen je opspringt te pas en te onpas.
Door het stelselmatig te negeren is het verbeterd en nu doet hij het niet meer onverwachts.
Ik heb het toen ook geleerd het op comando te doen dus nu doet hij het als ik het vraag en dan zet ik me schrap en knuffel hem dan even.

Even ter aanvulling Orson sprong wel alleen tegen ons op en heeft het nooit bij andere gedaan hoeveel aandacht ze hem ook schonken :mrgreen: dus dat maakt het wel iets makkelijker.
Laatst gewijzigd door tineke op 25 mei 2005 04:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Billy deed dat ook heel erg toen hij jonger was maar ik heb het er nu voor 99% uit. Alleen als mensen heel veel aandacht aan hem besteden en/of met ballen gaan gooien wil hij nog wel eens springen. Daarnaast begroet hij me vrolijk als ik thuis kom maar dat vind ik alleen maar leuk en kan ik stoppen met "laag" en "genoeg".

Het is belangrijk dat het opspringen geen succes heeft. Zelf kun je consequent zijn (negeren) maar van anderen kun je dat meestal niet verwachten. In dat geval zou ik Joy buiten even aanlijnen en thuis naar een andere kamer laten gaan. Op die manier kun je het springen voorkomen en heb je de tijd om te bekijken of je bezoek of de voorbijganger in het park net zo consequent kan zijn als jij zelf bent. Is dat niet het geval, dan zou ik de kennismaking niet toestaan. Als het springen één keer beloond wordt zal de hond het blijven proberen om hetzelfde resultaat te krijgen.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Hier nog zo'n springer..Ik heb het Ameno afgeleerd door juist een commonde te koppelen aan het springen. En de "zit" tot in de treuren te oefenen. Na een maandje had ze het in de gaten bij het commando "dansen" :mrgreen: krijg ik een koekje en bij de "zit" krijg ik een koekje :idea:
Zinloos opspringen levert dus niets meer op.

Het is toch wel fijn als je bezoek niet gevloerd in de gang ligt (of jij zelf)
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Zoek anders op internet even op "Fisher Discs", van John Fisher. Dat zijn een soort 'kleppertjes' die je in kan zetten bij de training, er zit ook een handleiding bij.. (of kijk even op www.hondengedragsforun.nl, daar staan ook een aantal topics over de Discs). Ik ben helemaal WEG van die dingen... mijn Teckel had moordneigingen naar vreemde katten, die moesten zo snel mogelijk dood, of in ieder geval iets wat erop leek :mrgreen: ... Ik heb vanalles geprobeerd, maar niets hielp. Met die Discs waren we binnen een kwartiertje klaar...
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Geer schreef:Zoek anders op internet even op "Fisher Discs", van John Fisher. Dat zijn een soort 'kleppertjes' die je in kan zetten bij de training, er zit ook een handleiding bij.. (of kijk even op www.hondengedragsforun.nl, daar staan ook een aantal topics over de Discs). Ik ben helemaal WEG van die dingen... mijn Teckel had moordneigingen naar vreemde katten, die moesten zo snel mogelijk dood, of in ieder geval iets wat erop leek :mrgreen: ... Ik heb vanalles geprobeerd, maar niets hielp. Met die Discs waren we binnen een kwartiertje klaar...
Zeg, Geer, misschien kan jij gaan werken als officiele verkoper en fel voorstander van de Fisher Discs. Ter promotie, en dan neem je Ted mee als voorbeeld :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”