Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond heeft een andere hond aangevallen!!!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gwenn
Vaste gebruiker

Mijn hond heeft een andere hond aangevallen!!!

Ongelezen bericht door Gwenn »

Hallo allemaal,

We hebben al een tijdje problemen met onze herplaatser Beer omdat hij naar alle andere honden uitvalt. Hij had echter nog nooit echt gebeten.

We hebben 2 weken geleden een gedragstherapeute laten komen en die adviseerde om voorlopig contact met andere honden te vermijden en om te keren als er een hond aan komt.
Dit doe ik nog steeds heel consequent en hem ook belonen als hij aandacht heeft voor mij.

Er is hier een labrador in de buurt waar hij het echter altijd goed mee kon vinden en ik heb toen gevraagd of hij dan wel met deze hond mocht blijven spelen en dat vond ze ok.

Vanochtend dus op het speelveldje kwam deze hond eraan met zijn baasje en ik was druk bezig met apporteren met Beer.
Die labrador snuffelt even aan zijn kont en opeens valt Beer uit, hij grijpt hem en laat niet meer los. Ik heb hem eraf moeten trekken.
Die labrador was doodsbang en deed helemaal niks terug..... Gelukkig konden we niet zo snel iets vinden en het baasje bleef rustig.
Ik was er zo van geschrokken....

Nu heb ik een vraag, kan het ooit nog zo worden dat Beer andere honden in elk geval negeert of is er een grote kans dat hij nooit meer met andere honden kan....?
Gelukkig heb ik twee honden en met mijn andere hond kan Beer het echt prima vinden, het zijn echte maatjes! Dat contact heeft ie dus in elk geval!

En dan nog een vraag over een eventueel snuitje, ik twijfel daar heel sterk over omdat ik toch ook mindere verhalen daarover heb gehoord. Maar aangezien Beer toch een hoop energie heeft wil ik hem op rustige momenten en als ik geen andere honden zie toch even laten ravotten.
Een snuitje zou mij de rust geven dat mocht er opeens een hond aankomen en ik zie hem te laat of Beer is me voor, ik dan in elk geval wat rustiger kan blijven. Moet er niet aan denken dat Beer een andere hond verwondt.
Ben me er ook van bewust dat Beer zich niet kan verdedigen met een snuitje om, dus ik wil graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt!!!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hmmm, ik vind het op zich niet zo heel vreemd dat als jij met je hond aan het apporteren bent en een andere hond eraan komt en snuffelt, dat jouw hond nijdig wordt.
De vraag is alleen een beetje 'hoe ernstig was het?'. Jij zegt dat hij niet meer losliet, maar er waren geen verwondingen :19: En een hond eraf trekken, terwijl hij vast heeft, geeft meestal nare scheurwonden.
Dus kan je dit iets beter uitleggen?

Als mijn hond nl een stok heeft en een hond komt ineens aan haar achterwerk snuffelen, wordt ze ook kribbig. Ze haalt uit naar de andere hond, maar wel kort, meer van 'rot op jij'.
Dus op zich vind ik dit niet zo'n vreemd gedrag van jouw hond, mits het dus geen serieus gevecht was.

Dus tja, wat is echt aanvallen en vechten? dat is een beetje de vraag eigenlijk.

Wat ik gedaan heb met Kaya, die moeite heeft met onbekende honden op 'haar' uitlaatrondje, is steeds bij me roepen als ik een onbekende hond zag. Dan leidde ik haar af met wat lekkers en liet haar volgen.
Al vrij snel had ze door dat een vreemde hond lekkers bij de baas betekende en nu komt ze bijna altijd al uit zichzelf naar mij toe.
Het afleiden met iets lekkers heeft het grote voordeel dat je de hond niet extra allert maakt op een vreemde hond, wat je wel doet als je ineens je hond gaat aanlijnen of bij de halsband pakken.

Een snuitje is dacht ik niet echt aan te raden las ik hier laatst. Beter kan je dan een muilkorf aanschaffen omdat de hond hier meer mogelijkheden mee heeft al staat het vaak wat 'enger'.
Maar vooralsnog vraag ik me af of dit bij jouw hond nodig is, aangezien er geen gewonden zijn gevallen en ik de reden van aanval nou niet zo heel vreemd vind.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gwenn
Vaste gebruiker

Sorry, was misschien niet zo duidelijk geweest....

Op het moment dat die hond begon te snuffelen, had ik de stok al gegooid en mijn andere hond was erachteraan maar Beer bleef bij mij staan. Hij was dus op dat moment niet meer bezig met de stok.

En tja, dat we zo snel niks konden vinden bij die andere hond verbaasde mij ook, want Beer had hem echt een paar seconden vast en liet niet direct los toen ik hem aan zijn halsband pakte..... Hij had nog een pluk haren in zijn bek toen ie los liet....
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Het klinkt niet echt schrikbarend eerlijk gezegd, ik zie dat heel vaak bij honden dat ze onverwacht uitschieten en dan even laten weten van; nu is het genoeg! Het kan toch wel zijn dat die labrador bijtwondjes heeft, vaak ontdek je die de volgende dag pas door de korstjes.
Ik zou niet weten wat je het beste kunt doen, Tomas doet het soms ook en ik heb nu ogen in m'n achterhoofd en probeer dit soort situaties te voorkomen, zodra ik spanning zie in welk hondenlijf dan ook probeer ik ze af te leiden.Het wordt anders al snel een nare gewoonte.
Als er ballen of stokken in het spel zijn, zijn ze vaak ook bezitteriger zelfs al denk jij dat ze er niet mee bezig zijn :wink:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Welk geslacht heeft de andere hond?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Het is niet leuk maar ik zou er geen drama van maken. Een hond bijt heel bewust wel of niet door, hij heeft dus niet doorgebeten dus imo is het niet zo erg dat als jij denkt, het ziet er vaak erger uit dan het eigenlijk is.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gwenn
Vaste gebruiker

Ben wel weer een beetje meer gerustgesteld moet ik zeggen.

Maar denk dat het gedrag bij Beer wel iets verder gaat dan dit.
Ik zal een paar voorbeelden geven;
Aan de riem vliegt hij tegen iedere hond uit, haren overeind, grommen, blaffen enz. En dan echt elke hond; groot, klein, reu of teef maakt niks uit... :19:

Zodra hij los loopt (gebeurt nu alleen nog maar als ik er zeker van ben dat er geen andere honden zijn) vliegt hij op elke hond af, ook al loopt die hond gewoon langs zonder Beer ook maar op te merken. En dan maakt het ook niet uit wat voor soort hond het is.
Dit allemaal gebeurt uit het niets. Soms hapt ie direct en soms blijft ie gewoon op een paar cm afstand blaffen en grommen.

Toen we Beer net hadden was hij heel angstig voor andere honden, hij kroop achter me weg als er een hond aankwam. Maar kan me geen voorval herinneren waarbij ie daarna zelf een keer is aangevallen (weet natuurlijk niet wat er gebeurd is bij zijn vorige baasje). Misschien heb ik zelf iets verkeerds gedaan dat ie zo is geworden. Maar heb hem eigenlijk nooit gepushed contact te maken met andere honden en heb hem alleen losgelaten bij honden die ik ken en vertrouw.

Ben wel druk met hem aan het trainen, dwz aandachtsoefeningen zodat hij straks alleen nog maar op mij gericht is. Dus zodra ik een andere hond zie aankomen ga ik hem afleiden met wat lekkers of een speeltje. En ook gewoon tijdens het wandelen zorg ik dat ie aandacht voor me heeft.
Tot nu toe gaat het moeizaam, maar ben dan ook nog maar net bezig....
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Mijn Chika vertoont dit gedrag dus ook, maar dat is gedeeltelijk mijn eigen schuld. Op het moment dat zij andere hondjes niet meer zo leuk vond en er kwam een hond aan werd ik erg onzeker en had ik zoiets van owjee daar heb je weer een hond. Dan geef je een verkeerd signaal af naar je hond, waarop je hond weer reageert.
Misschien moet je eens kijken wat je zelf doet als je een hond passeert, wat voor lichaamstaal je zelf uitstraalt naar je hond.....
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Gwenn schreef:Ben wel weer een beetje meer gerustgesteld moet ik zeggen.

Maar denk dat het gedrag bij Beer wel iets verder gaat dan dit.
Ik zal een paar voorbeelden geven;
Aan de riem vliegt hij tegen iedere hond uit, haren overeind, grommen, blaffen enz. En dan echt elke hond; groot, klein, reu of teef maakt niks uit... :19:

Zodra hij los loopt (gebeurt nu alleen nog maar als ik er zeker van ben dat er geen andere honden zijn) vliegt hij op elke hond af, ook al loopt die hond gewoon langs zonder Beer ook maar op te merken. En dan maakt het ook niet uit wat voor soort hond het is.
Dit allemaal gebeurt uit het niets. Soms hapt ie direct en soms blijft ie gewoon op een paar cm afstand blaffen en grommen.

Toen we Beer net hadden was hij heel angstig voor andere honden, hij kroop achter me weg als er een hond aankwam. Maar kan me geen voorval herinneren waarbij ie daarna zelf een keer is aangevallen (weet natuurlijk niet wat er gebeurd is bij zijn vorige baasje). Misschien heb ik zelf iets verkeerds gedaan dat ie zo is geworden. Maar heb hem eigenlijk nooit gepushed contact te maken met andere honden en heb hem alleen losgelaten bij honden die ik ken en vertrouw.

Ben wel druk met hem aan het trainen, dwz aandachtsoefeningen zodat hij straks alleen nog maar op mij gericht is. Dus zodra ik een andere hond zie aankomen ga ik hem afleiden met wat lekkers of een speeltje. En ook gewoon tijdens het wandelen zorg ik dat ie aandacht voor me heeft.
Tot nu toe gaat het moeizaam, maar ben dan ook nog maar net bezig....
Als ik jou was, zou ik het eerst ook zeker proberen met aandachtsoefeningen.
Wat ik al zei, is het grote voordeel hiervan (tov corrigeren) dat je hond juist niet extra allert gemaakt wordt op andere honden, maar afgeleid wordt.

Heel goed opletten de komende tijd met uitlaten zodat jij eerder een andere hond ziet dan Beer. Op dat moment begin je direct met afleiden; iets lekkers in je handen en gebruik ook een commando (volg of iets dergelijks) zodat je hond de link gaat leggen.

Als je dit een tijdje echt intensief doet, dan zal je waarschijnlijk een heel eind komen.
Zoals ik al eerder zei, heb ik dit ook gedaan met Kaya (zij kan prima met andere honden op vreemd terrein en ook met bekende honden op 'haar' vaste uitlaatrondje, maar vreemde honden in 'haar' gebied dat is hommeles). Ze had al enorm snel door dat een vreemde hond iets lekkers bij het baasje betekende.
Laatst maakte ik even een foutje: ik was erg moe, niet lekker en had geen koekjes bij me. Ik durfde het risico niet te nemen bij die vreemde hond en pakte Kaya in de gauwigheid even vast aan haar halsband. Ineens was ze juist enorm gefocused op die vreemde hond, want ik had eigenlijk de aandacht er zo op gelegd door haar vast te pakken.
Zo zag ik heel duidelijk wat de twee verschillende manieren van aanpak teweeg kunnen brengen.

Dus probeer het eerst een tijd, wel intensief en consequent, op de manier van het afleiden.

Succes :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”