Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanblaffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Aanblaffen

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Tomas, onze langhaar van nu ruim anderhalf jaar, heeft de neiging onbekende mensen aan te blaffen, hij vliegt er dan naartoe en gaat ze op veilige afstand uit staan schelden. Dat doet hij vooral als er mensen stilstaan in het bos (want dat is vreemd) bij kleine kinderen (want die zijn eng) en bij vreemde mensen op de camping die langs komen lopen. Ook als daar iemand bijloopt die hij wel kent en nooit tegen blaft.
Het is een soort waakzaamheid, waarschuwen eigenlijk, het grappige is dat bijna niemand ooit echt onder de indruk is maar àls ze schrikken, schrikken ze zich ook wezenloos en daar heb ik een hekel aan.
Boos worden helpt niet, het enige wat een beetje helpt is dat ik hem terugroep met de woorden;" het is goed".
Als pup was hij altijd al bang van alles wat vreemd was en dit vloeit daar een beetje uit voort.
Tips zijn welkom!
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Eeeeeh misschien als je die situaties tegenkomt de hond vantevoren afleiden met een favoriet spelletje?
Carmen
Marie-Josée
Erelid

Carmen schreef:Eeeeeh misschien als je die situaties tegenkomt de hond vantevoren afleiden met een favoriet spelletje?
Carmen
Als ik de mensen eerder zie dan hij werkt dat inderdaad, maar als ik in het bos loop en er staat ineens ergens iemand dan ben ik te laat want ze zijn hier altijd los.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Je moet hem voor zijn. Zodra jij mensen ziet leid je hem af met iets lekkers of zijn favoriete speeltje. Maar als hij de mensen eerder ziet is het lastig. Het is trouwens gedrag dat ik niet ken van de Duitse staande langhaar.
Marie-Josée
Erelid

sypke schreef:Je moet hem voor zijn. Zodra jij mensen ziet leid je hem af met iets lekkers of zijn favoriete speeltje. Maar als hij de mensen eerder ziet is het lastig. Het is trouwens gedrag dat ik niet ken van de Duitse staande langhaar.
Als het makkelijk op te lossen was geweest had ik het hier niet neergezet :mrgreen: Inderdaad, als ik ze eerder zie is er niets aan de hand.Tomas is van het begin af een onzeker hondje geweest. Hij heeft totaal geen kwaad in de zin maar waarschuwt nogal luidruchtig dat hij ze gezien heeft. Mensen zijn daar gewoon niet altijd van gediend en ik wordt af en toe moe van het verontschuldigen.
Hij doet het niet als ik gewoon met hem in het dorp rondloop.Wel als er mensen aan de voordeur staan en al helemaal als ze onverwacht door de achterdeur komen.En in het bos dus :wink: maar ook weer niet als het druk is.
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi heeft dat af en toe ook wel. Bijvoorbeeld als we een 'hele enge man' tegenkomen. :N:
Ik zie het van te voren aan zijn houding en leidt Rossi af met een bal, frolic of een stok. Gaat praktisch altijd goed. :wink:

Als er onverwacht een vrij onbekende voor Rossi door de achterdeur komt, vraag ik diegene om Rossi te negeren. En zeker niet over zijn kop heen te willen aaien. :neenee: Dat vergt voor de niet hondenbezitter nog de meeste moeite. :19:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
blije does
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door blije does »

herken dit gedrag
en heb me al zo vaak afgevraagd wat hier nu de reden van is
soms gaan mijn doesjes als een gek op mensen af in het bos b.v die ze in de verte aan zien komen ,en soms lopen ze er voorbij alsof ze er niet zijn
in het eerste geval moet ik mijn rothonden bij me houden en in het tweede geval ...............ow wat een lieve honden :smile: :smile:
en id je word wel eens moe van je verontschuldigingen
het helpt niet echt als je zegt .....ze doen niets hoor ....het is meer herrie als wat anders
maar hoe leer je zoiets af .....wist ik het maar !
bianca en de blije doesjes
Marie-Josée
Erelid

blije does schreef: het helpt niet echt als je zegt .....ze doen niets hoor ....het is meer herrie als wat anders
Nee dat helpt inderdaad niets, het probleem is ook dat je in elk geval ìets wil doen om die mensen niet het gevoel te geven dat je er stiekem van geniet dat je hond zo uitpakt tegen hun.Mijn man geneert zich meestal zo dat hij Tomas te hard op z'n kop geeft.
Ik kreeg al het advies het gedrag te negeren maar dat kan ik voor andere mensen niet maken.Laatst ging een kindje huilen, vader boos op ons, tja wat doe je dan?
Marie-Josée
Erelid

Re: Aanblaffen

Martijn schreef: Honden gaan er steevast vanuit dat je meegilt naar de indringer in plaats van tegen hun kont.

Je hebt het wel gewensde gedrag al gevonden; komen als je hem terugroept. Dat ga je dus belonen. :ok:
:mrgreen: Dat eerste was inderdaad ook mijn idee, hij voelt zich dan eerder gesterkt.
Nu nog proberen altijd zijn aandacht te krijgen en boven zijn geblaf uit te komen. Maar in deze oplossing kan ik me inderdaad het beste vinden, bedankt :ok:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Met andere mensen heb je niet te maken. Als je hond blaft vanuit onzekerheid omdat hij mensen eng vindt en je straft bevestig je dat die mensen eng zijn. Straffen, en zeker te hard straffen is dus echt not done. Wat de rest van de wereld ervan denkt moet je worst wezen.
Wat je ook kan doen is je hond de komende maand bij alles en iedereen die je tegenkomt iets bijzonder lekers in zijn bek stoppen.
Hij zal dan leren dat vreemde mensen = lekkers bij baas.
Als hij dan uit zichzelf naar je toekomt als er mensen naderen heb je je doel bereikt en kan je ook terug naar intervalbelonen om de leuke associatie in stand te houden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Dibbes
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dibbes »

De hond van mijn vriendin deed dit ook. Die is er jaren mee bezig geweest en heeft verschillende aanpakken geprobeerd. Uiteindelijk was ze het zat en heeft ze zich erbij neergelegd. Ze bestede er daardoor veel minder aandacht aan en nam de hond gewoon mee als het eens mis ging. Juist in de laatste jaren is het toen verbeterd.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Eline* schreef:Met andere mensen heb je niet te maken. Als je hond blaft vanuit onzekerheid omdat hij mensen eng vindt en je straft bevestig je dat die mensen eng zijn. Straffen, en zeker te hard straffen is dus echt not done. Wat de rest van de wereld ervan denkt moet je worst wezen.
Wat je ook kan doen is je hond de komende maand bij alles en iedereen die je tegenkomt iets bijzonder lekers in zijn bek stoppen.
Hij zal dan leren dat vreemde mensen = lekkers bij baas.
Als hij dan uit zichzelf naar je toekomt als er mensen naderen heb je je doel bereikt en kan je ook terug naar intervalbelonen om de leuke associatie in stand te houden.
Ik weet dat ik me van andere mensen niets aan moet trekken als het om de opvoeding gaat maar het probleem is dat in dit geval MIJN hond iemand de stuipen op het lijf kan jagen daarmee en dan heb ik er wèl mee te maken.Het is in zo'n situatie wel erg moeilijk en eigenlijk ook not done om mensen te negeren :wink:
Ik ben al met mijn hubby in overleg en ik hoop dat hij die aanpak (terugroepen, belonen, evt afleiden) ook vol kan houden.Straffen is idd uit den boze en werkt ook niet, dat heeft hij zelf al ondervonden.
Als we de kans krijgen leggen we ook aan mensen uit dat het alleen maar een hoop lawaai is en dat hij het doet uit angst.
Laatst stond er een collectant aan de deur en terwijl ik mijn portemonnee zocht zag Tomas kans de gang in te glippen waar hij de collectant luidkeels uit stond te schelden. Tot mijn verbaziing en lol begon die man heel vriendelijk en rustig hele verhalen tegen Tomas af te steken, en hij kalmeerde meteen. Dit was iemand die het begreep :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”