Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

puberteit?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

bolmieke
Vaste gebruiker

puberteit?

Ongelezen bericht door bolmieke »

Mijn pembroke corgi van 9 maanden is sinds kort erg dwars. B.v. wil niet gaan zitten maar gaat dan hard tegen mij blaffen, wil niet in de auto, wil er vervolgens niet uit, loopt weg in het park, loopt netjes aan de lijn todat hij een andere kant uit wil dan ik en is dan niet meer vooruit te branden.
Ik wordt meestal niet boos en geef hem niet zijn zin maar ik leid hem wat af. Is dit gewoon pubergedrag? Moet ik fermer optreden of maar gewoon zo verder gaan?
Iets nieuws leren vind hij wel leuk en op les doet hij het ook prima. We houden hem consequent laag in rang.

Groetjes Bolmieke.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Dat klinkt inderdaad als een rasechte puber. Consequent blijven maar vooral geduldig. Niet toegeven maar ook niet te veel druk erop zetten. Dus.....gewoon doorgaan zoals je al doet :ok:
starfleet
Erelid

Re: puberteit?

Ongelezen bericht door starfleet »

bolmieke schreef: Ik wordt meestal niet boos en geef hem niet zijn zin maar ik leid hem wat af. Is dit gewoon pubergedrag? Moet ik fermer optreden of maar gewoon zo verder gaan?
Iets nieuws leren vind hij wel leuk en op les doet hij het ook prima. We houden hem consequent laag in rang.

Groetjes Bolmieke.
Ik heb een keer van iemand de tip gekregen om met dat soort weigerachtig gedrag de maaltijden niet meer in de bak te voeren, maar gedurende de uitjes etc. uit de hand: niets voor niets. Dat werkte prima.

Anne
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Volgens mij ben je goed bezig en zal het na een tijdje weer beter gaan als je maar consequent blijft. Met Billy ging het met ongeveer 9 maanden ook opeens allemaal wat minder. Dat is goed gekomen maar nu met 17 maanden wil hij weer zijn eigen zin doorzetten. Eigenlijk zijn er periodes dat het heel goed gaat en dan opeens komt er weer ander ongewenst gedrag. Ik heb wel eens gehoord van een hond die is blijven puberen tot hij 4 jaar was.
bolmieke
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie antwoorden, dat is weer geruststellend. Behalve dan die hond die 4 jaar bleef puberen poeh, dat hoop ik toch niet. Denk ook wel dat je met een hond altijd wel bezig blijft met opvoeden.

Groetjes Bolmieke.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

bolmieke schreef:Bedankt voor jullie antwoorden, dat is weer geruststellend. Behalve dan die hond die 4 jaar bleef puberen poeh, dat hoop ik toch niet. Denk ook wel dat je met een hond altijd wel bezig blijft met opvoeden.

Groetjes Bolmieke.
Heidewachtels kunnen het anders ook lang volhouden(tot 3 jaar) maar dat zijn elke keer maar kort periodes dat je even de regels een beetje aan moet scherpen, dan is er weer duidelijkheid en rust :wink:
Remco78
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Remco78 »

Over dat puberen, onze Jack Russell Terrier pubert dus ook nog steeds en die is volgende maand 4.

Het is echt pubergedrag en geen typisch JRT gedrag, dus maak je borst maar nat. Het is wel inderdaad maar korte periodes. Misschien ligt het wel aan het weer, wie weet. Ik ben nu eenmaal geen expert.
Groetjes,

Remco, Fanny & een poot van Russel en Thyra

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een hond pubert niet. Een hond wordt alleen volwassen en als er onduidelijkheid is in de rangorde zal de hond testen wat ook alweer zijn plek is. Is die plek onduidelijk zie je dus gedrag wat men puberen noemt. Kortom, gewoon de rangorderegels even aanscherpen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Eline* schreef:Een hond pubert niet. Een hond wordt alleen volwassen en als er onduidelijkheid is in de rangorde zal de hond testen wat ook alweer zijn plek is. Is die plek onduidelijk zie je dus gedrag wat men puberen noemt. Kortom, gewoon de rangorderegels even aanscherpen. :wink:

Dus heel makkelijk gezegt:Puberen.
starfleet
Erelid

Angel-eyes schreef:
Eline* schreef:Een hond pubert niet. Een hond wordt alleen volwassen en als er onduidelijkheid is in de rangorde zal de hond testen wat ook alweer zijn plek is. Is die plek onduidelijk zie je dus gedrag wat men puberen noemt. Kortom, gewoon de rangorderegels even aanscherpen. :wink:

Ja maar niet bij een hond van vier jaar. Dat kan je toch echt geen puberen noemen.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:

Nee, want als je een duidelijke rangorde hebt heb je ook geen "puber"gedrag van je hond. Heel makkelijk gezegd bestaat er geen pubertijd en is het gedrag terug te voeren op een onduidelijke rangorde. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Eline* schreef: Nee, want als je een duidelijke rangorde hebt heb je ook geen "puber"gedrag van je hond. Heel makkelijk gezegd bestaat er geen pubertijd en is het gedrag terug te voeren op een onduidelijke rangorde. :wink:
Dan snap ik waarom mijn hond rond de vijf maanden twee weken "gepuberd" heeft en daarna niet meer. Ik kan me alleen niet goed voorstellen dat we er zo "goedkoop" vanaf komen.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Eline* schreef: Nee, want als je een duidelijke rangorde hebt heb je ook geen "puber"gedrag van je hond. Heel makkelijk gezegd bestaat er geen pubertijd en is het gedrag terug te voeren op een onduidelijke rangorde. :wink:
Dan snap ik waarom mijn hond rond de vijf maanden twee weken "gepuberd" heeft en daarna niet meer. Ik kan me alleen niet goed voorstellen dat we er zo "goedkoop" vanaf komen.

Anne
Als jij gewoon duidelijk de baas bent en je hond heeft dus geen illusie's om hogerop te kunnen komen dan gebeurd er dus ook gewoon niks..alleen je hond wordt ouder. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Eline* schreef:
Angel-eyes schreef:

Nee, want als je een duidelijke rangorde hebt heb je ook geen "puber"gedrag van je hond. Heel makkelijk gezegd bestaat er geen pubertijd en is het gedrag terug te voeren op een onduidelijke rangorde. :wink:

Ja dat is zo, maar als een hond wel dit gedrag veroont is het makkelijk om het effe puberen te noemen, ik heb nooit een conflict gehad met mijn boxertjes, oke Blis is buiten een dolleman, maar hij heeft echt niet geprobeerd om te kijken wie nu de baas is en daarmee proberen een rangorde te willen verstoren.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Mijn honden hebben ook nooit 'gepuberd'. Als mensen zeggen dat hun hond pubert, geeft mij dat meer een idee over hoe ze met de hond omgaan dan over de hond zelf. Het is puur een fase van volwassen worden en dan inderdaad uitproberen wie de baas is. En als je daar dan niet goed mee omgaat, kan die zogenaamde 'puberteit' wel 10 jaar of langer (een heel hondenleven) duren.
bolmieke
Vaste gebruiker

Bedankt voor de antwoorden. Het zou een kwestie van rangorde zijn maar wij houden hem allemaal konsekwent laag in rang; niet op de bank, als laatste eten, als laatste de deur door, niet over hem heen stappen maar beetje wegduwen etc.

Het is een hond met veel zelfvertrouwen. Ik heb de regels nog verder aangescherpt i.v.m. het weglopen. Alleen op het uitrenveldje los, zijn er andere honden dan mag hij spelen en anders lopen we verder en gaat hij weer vast. Voorheen deden we alles via positieve beloning en afleiden maar ik heb hem nu al twee keer zwaar gecorigeerd, hij wou na fijn gespeeld te hebben met een andere hond niet mee aan de riem en probeerde zich los te rukken uit z'n halsband, toen ik de halsband vast wou pakken begon hij te happen, toen heb ik hem op z'n rug gelegd en uitgevoeterd. Als een lammetje mee naar huis daarna maar enkele dagen later weer een soortgelijk incident. Daarna dit soort incidenten weten te voorkomen.

Nu heeft hij weer iets nieuws en dat vind ik toch een puberachtig iets. Altijd als we thuis komen na een wandeling moet hij op de mat blijven zitten tot ik zeg dat hij mag komen en dan krijgt hij een snoepje. Nu komt hij dus niet meer maar blijft op de mat zitten als ik hem roep, eerste keer lokte ik hem met allerlei vreugdekreten en nog lekkerder snoepje maar nu laat ik hem maar gewoon zitten. :mrgreen:

We knuffelen hem veel, het is moeilijk om van hem af te blijven hij ziet er zo lief uit en dat heb ik nu ook teruggedraaid, beperkte maar gerichte aandacht en knuffelen alleen bij het opstaan en als beloning.

Hij vind nu nog heel veel honden en mensen verschrikkelijk interessant maar niet zo lukraak meer als in het begin dus ik verwacht wel dat als hij ouder wordt dat de wereld minder uitdagingen voor hem zal hebben en dat hij dan ook minder de behoeft zal hebben om er achter aan te gaan. Dus wat dat betreft zou je het ook een puberteit kunnen noemen denk ik.

Groetjes Mieke.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Angel-eyes schreef:
Eline* schreef:
Angel-eyes schreef:

Ja dat is zo, maar als een hond wel dit gedrag veroont is het makkelijk om het effe puberen te noemen,
Het gevaar daarin is dat mensen het gaan afschuiven as iets dat de hond nu eenmaal heef en dat het vanzelf weer over gaat. En dat is dus niet zo.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”