Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Late night grom ;)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Roxy
Actief

Late night grom ;)

Ongelezen bericht door Roxy »

Mijn teef Roxy (zie onderschrift) is 2 jaar (ongeveer) en is als zwerver in het asiel gekomen, dus we weten niks van haar eerdere leven. Ze is in februari bij ons gekomen. Het is een intelligente hond die de gang van zaken in huis goed observeert.

Ik ben meestal de hele dag alleen thuis, 's avonds als mijn wederhelft van zijn werk komt is ze erg blij om hem te zien en gedurende de avond is er ook niks aan de hand. Tot het echt laat op de avond wordt, dan gaat ze -zodra hij opstaat- grommen tegen hem. Ze laat daarbij geen tandwerk zien. Het is echt een diepe waarschuwende grom.

Ik had zelf bedacht dat het wel eens goed zou kunnen zijn als hij zich wat meer met haar gaat bemoeien (spelen, wandelen) en haar thuis ook wat meer negeert, hij heeft nog wel eens de neiging vaak naar haar toe te gaan en haar te gaan aaien, dat vind ik niet zo'n strak plan in deze situatie. Ze kwispelt dan met haar staart laag als hij haar aait, en je ziet haar wel kijken van hm.. :smile2:

Iemand iets dergelijks meegemaakt of verdere tips?

Ff wat anders.. bij het asiel dachten ze dat dit een kruising Hollandse Herder x Bouvier is... wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Roxy op 27 mei 2005 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

Re: Late night grom ;)

Ongelezen bericht door starfleet »

Roxy schreef: Tot het echt laat op de avond wordt, dan gaat ze -zodra hij opstaat- grommen tegen hem. Ze laat daarbij geen tandwerk zien. Het is echt een diepe waarschuwende grom.
Weet ze op dat moment wie ze voor zich heeft? Het kan zijn dat ze hem op dat moment voor een vreemde aanziet/in verwarring is?

Anne
Roxy
Actief

Ik denk van wel, tegen mij doet ze het niet, dus dan herkent ze mij ook als ik opsta (toch?). Ze is dit pas sinds een paar weken gaan doen. Ze doet het ook niet iedere avond, ik heb geen gebeurtenissen kunnen ontdekken die aanleiding kunnen geven. We zitten gewoon tv te kijken en dan is het de ene avond raak en de andere niet. :19:
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lilalila »

Hoi,

Als ze dat doet (dus grommen naar je man) ben jij dan in de buurt ? Of is ze alleen met hem in de kamer ?

Als ze alleen met hem is, zou het kunnen zijn dat ze bang is dat hij haar wat gaat doen. Een hond waar je het verleden niet van kent, kan vroeger mishandeld zijn geweest.
Als jij er wel bij bent, en ze doet het toch, dan kan het wel puur dominantie zijn. En dan is het zeker goed dat je man haar niet meer tussentijds gaat aaien (en dus niet naar haar toeloopt). Hij kan haar beter roepen, en met haar bijv. gaan wandelen, fietsen.

groetjes,

lilalila
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Late night grom ;)

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Roxy schreef: Ff wat anders.. bij het asiel dachten ze dat dit een kruising Hollandse Herder x Bouvier is... wat denken jullie?
Met je eerste vraag kan ik je niet helpen, met je tweede vraag wel. Hier in de buurt loopt namelijk precies zo'n hond rond als jij hebt. En dat is idd een kruising Hollandse Herder/Bouvier. Om eerlijk te zijn was ik de eerste keer een beetje onder de indruk van de hond, maar hij is ontzettend leuk, ook met mijn pup!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Roxy
Actief

lilalila schreef:Als ze dat doet (dus grommen naar je man) ben jij dan in de buurt ? Of is ze alleen met hem in de kamer ?
Nee ik ben erbij dan.
Hij kan de hele dag en vroege avond van alles met haar doen en dan ineens is is het mis.

Je weet idd niet wat er ooit met haar gebeurd is, als ik bijv een bamboestok uit het schuurtje pak dan zie je haar veranderen, ze is dan bang maar toch kun je zien dat ze zich met hand en tand zal verdedigen als dat nodig mocht zijn. Verder is het een lieve, speelse en pittige hond, ze ís inderdaad behoorlijk dominant en tot dit begon hebben we dat in goede banen kunnen leiden door haar veel te negeren en ongewenst gedrag om te buigen. Hoe ik dit avondgrommen aan moet pakken is mij nu even niet helemaal duidelijk. Om ongelukken te voorkomen zeg ik er wat van en dan houdt ze op, maar het is natuurlijk niet de oplossing.
Zoek stok! schreef:En dat is idd een kruising Hollandse Herder/Bouvier. Om eerlijk te zijn was ik de eerste keer een beetje onder de indruk van de hond, maar hij is ontzettend leuk, ook met mijn pup!
Thanx, dus toch!
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Hoelang heb je haar al? Hoelang is dit gedrag en wat doet hij dan als ze gromt...daarna bedoel ik...?
Ik kan me voorstellen dat je hond onzeker van hem wordt door zijn gedrag naar haar.
Ik zou als ik hem was dingen met haar doen. Eerst iets doen, dan aandacht. Wil je eten, eerst netjes zit...etc.
Mooie hond hoor!
Carmen
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je zegt dat ze wel kwispelt..prent even in je hoofd dat kwispelen NIET bij voorbaat blijdschap betekent. Kwispelen geeft alleen opwinding weer. Laag kwispelen is angst. Heel hoog kwispelen is vaak agressie en er zitten nog vele varianten tussen.
Ik heb er eigenlijk weinig zinnigs op te zeggen. behalve dat ik vind dat je vriend/man of wat dan ook, je hond moet negeren. Niet benaderen en ook oogcontact vermijden. Ik ben inderdaad benieuwd hoe lang je deze hond al hebt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roxy
Actief

Ik heb haar sinds half februari. Eigenlijk is alles redelijk zonder problemen gegaan, tot dit nu sinds een week of wat regelmatig opspeelt.

Het is echt een erg leuke, leergierige hond. Ik kreeg van iemand een pb die dacht dat Roxy mij misschien zou willen verdedigen? Ik moet toegeven dat ik daar nou niet aan gedacht had.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb toch nog echt niet helder wat er nou gebeurd. Je man staat op..waar is de hond dan? Is je man op dat moment ook bezig met de hond? Kijkt hij haar aan of iets? Waar ben jij?
Kortom..wat gebeurt er nou exact?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Carmen
Zeer actief

Eline* schreef:Ik heb toch nog echt niet helder wat er nou gebeurd. Je man staat op..waar is de hond dan? Is je man op dat moment ook bezig met de hond? Kijkt hij haar aan of iets? Waar ben jij?
Nog 5 dagen en dan? Vraagt ze nieuwsgierig....
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Carmen schreef:
Eline* schreef:Ik heb toch nog echt niet helder wat er nou gebeurd. Je man staat op..waar is de hond dan? Is je man op dat moment ook bezig met de hond? Kijkt hij haar aan of iets? Waar ben jij?
Nog 5 dagen en dan? Vraagt ze nieuwsgierig....
:offt: :wink: Dan ga ik met Marc en Martijn naar Wil in Spanje om voor mijzelf een hond uit te gaan zoeken! :cheer: :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Carmen
Zeer actief

Ow heel spannend!! Onze volgende hond zou ook een spanjaard worden en hij stond al een hele tijd op internet en was toen wij reageerden net herplaatst en toen kwamen we Basco tegen in het asiel.
Ik vind ze zo bijzonder die rasloze kruisinkjes allemaal uniek en ook een beetje oer! Leuk voor je, ik ben benieuwd waar je mee terug komt en nu weer.......ON TOPIC :wink:
Carmen
Roxy
Actief

Dat is het nou exact.. we kunnen er niet achter komen wat er nou op zo'n avond anders is dan anders. Ik zit op de bank en Peter zit in een stoel en we kijken bijv tv. Dan staat hij op om iets te pakken (zijn stoel staat een redelijk stuk van haar mand af) en dan is het grrrrrrrrrr. Hij kijkt haar niet aan ofzo. Rox ligt in haar mand onder de piano, het is ook niet zo dat hij langs haar mand moet en dat ze dat niet prettig vindt als ze ligt te dommelen. In haar mand wordt ze ook altijd met rust gelaten.

Er is niets anders als andere avonden waarop het níet gebeurt. Of we kijken de verkeerde tv programma's naar haar smaak natuurlijk :mrgreen:

Leuk trouwens dat je in Spanje een hond gaat scoren!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

:denken: Ik kan er niets zinnigs op zeggen. Ik weet niet zo goed wat ik je voor advies moet geven. Lage harde diepe grommen zijn grommen veelal vanuit toch een agressiemotivatie. Dat zint me niet.
Het kan door haar verleden komen, maar ook dat kan ik niet echt plaatsen..waarom dan nu ineens grommen?
Laat je man haar voortaan eens even een poosje bij zich roepen voordat of gelijk met dat hij op staat. Dan geeft hij haar iets lekkers terwijl hij overeind komt en doet wat hij wil doen. Dus het grommen voorkomen doordat de hond al naar hem toe onderweg is voor het lekkers. Dan krijgt ze een positieve associatie met het opstaan.
Hij moet haar verder dan wel negeren. Dus koekje erin en klaar.
Ik ben benieuwd of het grommen dan dus overgaat, omdat ze een andere associatie gaat krijgen. Je man moet dat even een week of 3 volhouden en dan gewoon terug op af en toe wat lekkers.
Als je op welke manier van ook onprettig gedrag ziet van de hond naar je man toe, dan vind ik dat je er een gedragstherapeut bij moet halen.
Het kan namelijk ook gewoon een voorbode zijn van een keer een hap in zijn arm als hij langs de mand loopt om maar eens iets minder leuks te noemen. Ik vind verder dan ook dat je man de hond echt moet negeren en als hij iets van haar wil, roept hij haar bij zich en neemt zelf het initiatief tot wat gaat komen. Hebben jullie samen wel wat hondenervaring?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Op je vraag kan het een kruizing herder x bouvier zijn. Ja ik denk het wel. die van mij ziet er ook een beetje zo uit alleen is die grijs met flaporen. Ik ken een paar van die kruizingen en ze kunnen er totaal anders uitzien.

groetjes majelle
lilalila
Zeer actief

Roxy schreef:
Dat is het nou exact.. we kunnen er niet achter komen wat er nou op zo'n avond anders is dan anders. Ik zit op de bank en Peter zit in een stoel en we kijken bijv tv. Dan staat hij op om iets te pakken (zijn stoel staat een redelijk stuk van haar mand af) en dan is het grrrrrrrrrr. Hij kijkt haar niet aan ofzo. Rox ligt in haar mand onder de piano, het is ook niet zo dat hij langs haar mand moet en dat ze dat niet prettig vindt als ze ligt te dommelen. In haar mand wordt ze ook altijd met rust gelaten.

Er is niets anders als andere avonden waarop het níet gebeurt. Of we kijken de verkeerde tv programma's naar haar smaak natuurlijk :mrgreen:
De avonden dat ze eeneens zo'n grom geeft, zijn die dagen ook gelijk aan elkaar (dus ongeveer evenveel beweging gehad ?, zelfde voer ?).

Heb je toevallig sterke drank op tafel staan ? Ik heb eens meegemaakt dat een hond erg bang was van de geur van drank (herinneringen, dat die avonden zij mishandeld werd ?).

Anders is het puur dominantie. En moet je man haar negeren, niet aaien, en niet naar haar toe gaan. OOk eventueel je man het eten laten geven.
En als het niet over gaat, toch een gedragstherapeut erbij halen.

groetjes,
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

lilalila schreef:
Anders is het puur dominantie. En moet je man haar negeren, niet aaien, en niet naar haar toe gaan. OOk eventueel je man het eten laten geven.
En als het niet over gaat, toch een gedragstherapeut erbij halen.

groetjes,
Waar staat dat ze mishandeld werd?? En waarom is het puur dominantie? Zoals ik het lees ligt de hond onder de piano (lekker veilig plekje) en gebeurt er iets op het moment dat de man gaat staan wat de hond niet bevalt, dit kan allerlei verschillende redenen hebben die we gewoon niet kunnen weten en waar we misschien wel nooit achter zullen komen.

Op de AGBEH lijst (yahoo) wordt altijd gesproken van een honeymoon period. Dat betekent zoveel als dat de hond zich de eerst paar maanden in een nieuwe situatie gedeist houdt om alles te evalueren en dan te bepalen waar die hond denkt dat hij hoort te staan. Na die honeymoon period gaat een hond dus zijn grenzen testen en die lieve leuke hond die de eerste maanden verschrikkelijk vertroeteld is verandert ineens naar een niet zo lief troetelbaar hondje. Ik ben dus benieuwd hoe jullie (en vooral je man) je gedragen hebben de eerste paar weken dat ze bij jullie kwam.
Roxy
Actief

Even wat antwoorden op reacties (dank jullie!):

We hebben best wat ervaring met herplaatsers, voorheen hadden we kruisingen bouvier x mechelaar, mechelaarxHH en kruisingen HHxDH. Dit is de vijfde herplaatser die we hebben in 13 jaar (we nemen ook oudere honden). Maar je bent nooit te oud om te leren natuurlijk, vandaar dat ik het hier aankaart ;)

Als de honden bij ons komen uit het asiel dan laten we ze eerst tot rust komen tot ze naar ons toekomen. Dus wij negeren voornamelijk en laten ze zichzelf een plaats vinden in de dan bestaande roedel. De hond komt dan op een gegeven moment naar je toe, uiteindelijk zoeken ze zelf ook naar een plek. Ook dan blijven we de eerste maanden redelijk gereserveerd. Vertroetelen doen we zeker niet. Natuurlijk gaan ze wel meteen mee op de wandeling. De eerste dagen lopen ze vaak enorm heen en weer in huis, maar dat gedrag verdwijnt vanzelf. Ook bij deze hond.

Zoals ik al zei in mijn eerste bericht observeert ze enorm. Wellicht hebben we dit keer een hond getroffen die boven ons kunnen gaat. Om er een therapeut bij te halen: leuk, maar die zal dan bij ons minstens een week savonds laat op de bank moeten komen zitten en als er visite is denk ik niet dat ze het gedrag zal vertonen.

De dagen dat ze het doet zijn niet van andere te onderscheiden qua beweging, het is een superenergieke hond die je niet snel lichamelijk moe krijgt, ze krijgen FF met in het weekend Rodi diepvrieshap.

Wat de evt mishandeling betreft: mja ik heb daar wel ideeën over, helemaal vrij ervan lijkt ze me ook niet, maar goed, daar kom je toch nooit meer achter. Misschien is er ooit een inbraak geweest 's nachts..

Drank: wij drinken bier (Grolsch :mrgreen:) en dat lust ze zelf ook wel.
lilalila
Zeer actief

Roxy schreef:Even wat antwoorden op reacties (dank jullie!):

We hebben best wat ervaring met herplaatsers, voorheen hadden we kruisingen bouvier x mechelaar, mechelaarxHH en kruisingen HHxDH. Dit is de vijfde herplaatser die we hebben in 13 jaar (we nemen ook oudere honden). Maar je bent nooit te oud om te leren natuurlijk, vandaar dat ik het hier aankaart ;)

Als de honden bij ons komen uit het asiel dan laten we ze eerst tot rust komen tot ze naar ons toekomen. Dus wij negeren voornamelijk en laten ze zichzelf een plaats vinden in de dan bestaande roedel. De hond komt dan op een gegeven moment naar je toe, uiteindelijk zoeken ze zelf ook naar een plek. Ook dan blijven we de eerste maanden redelijk gereserveerd. Vertroetelen doen we zeker niet. Natuurlijk gaan ze wel meteen mee op de wandeling. De eerste dagen lopen ze vaak enorm heen en weer in huis, maar dat gedrag verdwijnt vanzelf. Ook bij deze hond.

Zoals ik al zei in mijn eerste bericht observeert ze enorm. Wellicht hebben we dit keer een hond getroffen die boven ons kunnen gaat. Om er een therapeut bij te halen: leuk, maar die zal dan bij ons minstens een week savonds laat op de bank moeten komen zitten en als er visite is denk ik niet dat ze het gedrag zal vertonen.

De dagen dat ze het doet zijn niet van andere te onderscheiden qua beweging, het is een superenergieke hond die je niet snel lichamelijk moe krijgt, ze krijgen FF met in het weekend Rodi diepvrieshap.

Wat de evt mishandeling betreft: mja ik heb daar wel ideeën over, helemaal vrij ervan lijkt ze me ook niet, maar goed, daar kom je toch nooit meer achter. Misschien is er ooit een inbraak geweest 's nachts..

Drank: wij drinken bier (Grolsch :mrgreen:) en dat lust ze zelf ook wel.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Dus aan de drank zal het niet liggen !

Kan je man overdag wel van alles met haar doen ? Dus bijvoorbeeld borstelen, haar aanraken , of staat ze dat liever niet toe ?

Misschien is het iets om je man alleen met haar te laten trainen ? Dat ze meer vertrouwen krijgt in zijn leiding ? (het is maar een ideetje).

Ik vind haar trouwens een heel mooie hond ! Krachtige uitstraling.

groetjes,

lilalila
Roxy
Actief

Drank gaat er prima in bij mevrouw idd :mrgreen:

Ze is idd enorm op mij gericht,maar dat zijn ze allemaal. Maar Peter kan toch met haar spelen en doen. Borstelen doe ik dus zelf dat weet ik niet hoe ze dat van een ander pikt. Grommen hebben we bij onze herplaatsers wel gezien, maar dat wordt dacht ik wel in de goede banen geleid, Ik vind echt het grommen echt extreem. Het is zo dat hij dan in zijn eigen huis niet lekker loopt :mrgreen:

Het is echt een superhond. Pikt alles enorm snel op. Zoals je haar nu op de foto ziet heeft ze een behoorlijk vierkante kop. Dat zijn foto's van toen we haar nog niet zolang hadden. Ze begint na de verharing steeds meer op een HH te lijken, het ruige gaat eraf en de kop lijkt wel spitser te worden. (de linkse foto is de oudste.. naar rechts is recenter). Loopsheid hebben we nog niet gezien.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Een gedragstherapeut moet de verhouding beoordelen tussen de hond en je man om te kunnen beoordelen of daar iets scheef zit waarvanuit dit gedrag kan worden verklaard. Daarvoor hoeft ze het grommen niet te zien of te horen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
lilalila
Zeer actief

Hoi, hoe gaat het nu met Roxy ?

Nog 'late night grommen' gehad ? Ben benieuwd. :wink:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Eline* schreef: Laag kwispelen is angst. Heel hoog kwispelen is vaak agressie en er zitten nog vele varianten tussen.
Laag kwispelen is echt niet altijd angst maar wel een vorm van onderdanig geuite blijdschap.Dat ligt er weer aan hoe snel die staart beweegt. Gaat hij laag en heel langzaam dan is het onzekerheid/angst, gaat hij snel dan is het blijdschap.

Tomas vertoont dit gedrag overigens ook, ik bedoel het grommen maar met gesloten bek en dan heel traag met een lage staart zwaaien; dat doet hij als hij iemand niet vertrouwt.Hij borstelt dan ook over zijn hele rug.Maar bij diezelfde persoon kan dat gedrag ook langzaam overgaan in een snellere staartbeweging en het grommen wordt dan een wat hoger en vriendelijker geluid.
Vooral in de schemering.....speelt dat misschien ook een rol?Omdat het 's avonds gebeurt?
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Marie-Josée schreef:
Eline* schreef: Laag kwispelen is angst. Heel hoog kwispelen is vaak agressie en er zitten nog vele varianten tussen.
Laag kwispelen is echt niet altijd angst maar wel een vorm van onderdanig geuite blijdschap.Dat ligt er weer aan hoe snel die staart beweegt. Gaat hij laag en heel langzaam dan is het onzekerheid/angst, gaat hij snel dan is het blijdschap.

Tomas vertoont dit gedrag overigens ook, ik bedoel het grommen maar met gesloten bek en dan heel traag met een lage staart zwaaien; dat doet hij als hij iemand niet vertrouwt.Hij borstelt dan ook over zijn hele rug.Maar bij diezelfde persoon kan dat gedrag ook langzaam overgaan in een snellere staartbeweging en het grommen wordt dan een wat hoger en vriendelijker geluid.
Vooral in de schemering.....speelt dat misschien ook een rol?Omdat het 's avonds gebeurt?
Met schemering heeft Snuf er ook last van. Nachtblind?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Joy C schreef:[Vooral in de schemering.....speelt dat misschien ook een rol?Omdat het 's avonds gebeurt?
Met schemering heeft Snuf er ook last van. Nachtblind?[/quote]
Ik denk dat honden, omdat ze al niet zoveel kleuren zien, in de schemering helemaal niet zo goed kunnen zien (dat merk ik bij elke hond) en ik denk dat de onzekere typjes dan eerder gaan grommen.....?????
Roxy
Actief

Hoi, thanx voor de reacties weer :ok:

Nee we hebben geen late night grom meer gehad. Chatterbox had mij in dit topic naar een yahoo-group verwezen, en daar ben ik een hele tijd gaan lezen en ik heb een vergelijkbaar geval gevonden. Een Border die hetzelfde deed naar de dochter des huizes. Die hond was ook een jaar of twee. Een aantal dingen werden daar aangedragen waarvan denk ik het meest op Rox van toepassing is: het sociaal wat te dicht op elkaar staan van mijn hubbie en Rox, waardoor ze haar grenzen wat probeert op te rekken en hem probeert te commanderen/corrigeren van: Jij mag niet opstaan knul! En wie weet wat ze nog meer zou kunnen gaan verzinnen. :mrgreen:

Inmiddels is hij zich wat steviger op gaan stellen. Gewoon nog wat afstandelijker en wat meer op zijn strepen gaan staan bij allerlei dingetjes.

Ik heb zelf het idee dat ze daar gewoon behoefte aan heeft, dat de grenzen door hem echt duidelijker worden aangegeven.

Wat betreft het zicht 's avonds heb ik niets kunnen vinden wat die richting op zou kunnen wijzen, en dan zou ze het denk ik toch ook bij mij moeten doen, de katten en andere honden? Maargoed, we houden het in ons achterhoofd.
lilalila
Zeer actief

Roxy schreef:Hoi, thanx voor de reacties weer :ok:

Nee we hebben geen late night grom meer gehad. Chatterbox had mij in dit topic naar een yahoo-group verwezen, en daar ben ik een hele tijd gaan lezen en ik heb een vergelijkbaar geval gevonden. Een Border die hetzelfde deed naar de dochter des huizes. Die hond was ook een jaar of twee. Een aantal dingen werden daar aangedragen waarvan denk ik het meest op Rox van toepassing is: het sociaal wat te dicht op elkaar staan van mijn hubbie en Rox, waardoor ze haar grenzen wat probeert op te rekken en hem probeert te commanderen/corrigeren van: Jij mag niet opstaan knul! En wie weet wat ze nog meer zou kunnen gaan verzinnen. :mrgreen:

Inmiddels is hij zich wat steviger op gaan stellen. Gewoon nog wat afstandelijker en wat meer op zijn strepen gaan staan bij allerlei dingetjes.

Ik heb zelf het idee dat ze daar gewoon behoefte aan heeft, dat de grenzen door hem echt duidelijker worden aangegeven.
Fijn om te lezen dat het beter gaat ! :wink:
Kan goed zijn dat Roxy daar gewoon meer behoefte aan heeft, aan duidelijkheid in de roedel, en dat haar plaats vaststaat.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”