Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kan rijden ook wijzen op genegenheid?
Moderator: moderatorteam
-
Anna*
Kan rijden ook wijzen op genegenheid?
Ik vraag dit omdat Poncho héél af en toe rijgedrag heeft. De laatste keer was misschien alweer twee jaar geleden, maar vanmiddag deed ze het weer. Het gaat dan als volgt:
Ik lig in het gras. Poncho is uitgelaten, rent naar me toe en likt mijn arm. Tegelijkertijd maakt ze rijbewegingen, waarbij ze me niet omklemt of zo. Dat duurt een seconde of tien, dan is het over. Een kwartiertje later deed ze dat nog eens.
Poncho is verder helemaal niet dominant, ze is meer een einzelgänger. Ze rijdt ook niet op de andere hondjes, die het op hun beurt trouwens ook niet doen.
Ik probeer haar gedrag te verklaren, maar vind het dus absoluut niet wijzen op dominantie, al besef ik wel dat ze het alleen doet als ik (in het gras) zit of lig. Vond het eerder wijzen op affectie. Zelf heb ik het vermoeden dat rijden op veel meer gedragsuitingen kan wijzen dan dominantiebepaling, vooral bij teefjes denk ik...
Ik lig in het gras. Poncho is uitgelaten, rent naar me toe en likt mijn arm. Tegelijkertijd maakt ze rijbewegingen, waarbij ze me niet omklemt of zo. Dat duurt een seconde of tien, dan is het over. Een kwartiertje later deed ze dat nog eens.
Poncho is verder helemaal niet dominant, ze is meer een einzelgänger. Ze rijdt ook niet op de andere hondjes, die het op hun beurt trouwens ook niet doen.
Ik probeer haar gedrag te verklaren, maar vind het dus absoluut niet wijzen op dominantie, al besef ik wel dat ze het alleen doet als ik (in het gras) zit of lig. Vond het eerder wijzen op affectie. Zelf heb ik het vermoeden dat rijden op veel meer gedragsuitingen kan wijzen dan dominantiebepaling, vooral bij teefjes denk ik...
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nou nee.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Anna*
-
Rob*
- Zeer actief
laat jij je hond tegen je aanrijden dan?
Die van mij heeft het een keer in zijn botte hersens gehaald en heb hem gelijk een oplawaai gegeven, gelijk nooit meer gedaan.....en dat is niet zielig, want als je ziet wat honden naar elkaar doen als er eentje gaat rijden terwijl de ander dat niet wilt dan ben ik heilig.
Die van mij heeft het een keer in zijn botte hersens gehaald en heb hem gelijk een oplawaai gegeven, gelijk nooit meer gedaan.....en dat is niet zielig, want als je ziet wat honden naar elkaar doen als er eentje gaat rijden terwijl de ander dat niet wilt dan ben ik heilig.
-
Anna*
Re: Kan rijden ook wijzen op genegenheid?
Angel-eyes schreef:laat jij je hond tegen je aanrijden dan?![]()
Anna Penta schreef:Ik vraag dit omdat Poncho héél af en toe rijgedrag heeft. De laatste keer was misschien alweer twee jaar geleden
[...] waarbij ze me niet omklemt of zo. Dat duurt een seconde of tien, dan is het over
Poncho is verder helemaal niet dominant... Ze rijdt ook niet op de andere hondjes, die het op hun beurt trouwens ook niet doen.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Het verbaast me dat je het zoekt in een geheel andere hoek dan in dominant gedrag, terwijl je wel doodleuk zegt dat ze het alleen doet als jij op de grond ligt. 
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Anna*
Ik heb inmiddels een reactie gehad van mijn vriendin, van wie ik de mening zeer hoog acht (EN die Poncho goed kent), en zij zegt dat ze het niet kan plaatsen. Ze is het met me eens dat rijden niet altijd een vorm van dominantie is. Ze zegt dat ze zich kan voorstellen dat het een soort comfortgedrag is, dat Poncho dit doet omdat het prettig voor haar voelt of dat ze het doet omdat ze op haar gemak is. Maar conclusie: ze weet het eigenlijk niet.Eline* schreef:Het verbaast me dat je het zoekt in een geheel andere hoek dan in dominant gedrag, terwijl je wel doodleuk zegt dat ze het alleen doet als jij op de grond ligt.
Daar kan ik eigenlijk wel wat mee, dat voelt voor mij ook veel 'waarder' aan dan puur te zeggen dat het dominant gedrag is. Gewoon omdat Poncho verder he-le-maal nooit iets van dominant gedrag vertoont, niet naar mij en niet naar andere honden. Ik zie het dan nog meer in de hoek van opwinding en uitgelatenheid. En dat heeft ze nu eenmaal eerder als ik op het gras zit of lig en het mooi weer is (het zonnetje scheen altijd als dit gebeurde). Dat likken wijst voor mij bovendien op genegenheid maar ook op opwinding.
Maar ik kan me voorstellen dat deze vraag niet te beantwoorden is als je de hond niet kent. En dan nog is het geen standaardgedrag...
Ik ben weer wat wijzer geworden
-
Anna*
Dacht er verder nog aan dat ik deze zelfde vraag twee jaar geleden aan de Gaus-trainster bij wie ik op school zat, voorlegde. Zij (toch geen kleintje in de gedragswereld) was heel vaag in haar antwoord. Ze zei iets van dat ze dat zo niet kon zeggen, dat ze dan de exacte situatie moest kennen of zo, maar deed geen uitspraak en legde zich daardoor nergens op vast.
Ik denk dat ze het gewoon niet wist, en eigenlijk vind ik dat ook een prima antwoord
Ik denk dat ze het gewoon niet wist, en eigenlijk vind ik dat ook een prima antwoord
-
Sjiel
- Zeer actief
Hoe moet ze dat gedrag beoordelen als ze het niet zelf gezien heeft? Beschrijving van gedrag door een eigenaar is een beschrijving van de interpretatie van dat gedrag door de eigenaar, maar zeer zelden is een eigenaar in staat om gedrag puur te beschrijven.Anna Penta schreef:Dacht er verder nog aan dat ik deze zelfde vraag twee jaar geleden aan de Gaus-trainster bij wie ik op school zat, voorlegde. Zij (toch geen kleintje in de gedragswereld) was heel vaag in haar antwoord. Ze zei iets van dat ze dat zo niet kon zeggen, dat ze dan de exacte situatie moest kennen of zo, maar deed geen uitspraak en legde zich daardoor nergens op vast.
weg gehaald zit een virus in
-
Anna*
Ehhh, ja zoiets zal het geweest zijn. Dus ik begrijp wel dat ze geen antwoord gaf. En zelfs al had ze het gezien, dan is het nog gissen in dit geval, is me nu wel duidelijk.Sjiel schreef:Hoe moet ze dat gedrag beoordelen als ze het niet zelf gezien heeft? Beschrijving van gedrag door een eigenaar is een beschrijving van de interpretatie van dat gedrag door de eigenaar, maar zeer zelden is een eigenaar in staat om gedrag puur te beschrijven.Anna Penta schreef:Dacht er verder nog aan dat ik deze zelfde vraag twee jaar geleden aan de Gaus-trainster bij wie ik op school zat, voorlegde. Zij (toch geen kleintje in de gedragswereld) was heel vaag in haar antwoord. Ze zei iets van dat ze dat zo niet kon zeggen, dat ze dan de exacte situatie moest kennen of zo, maar deed geen uitspraak en legde zich daardoor nergens op vast.
-
estelle
idd. Wij krijgen hier best regelmatig mensen over de vloer met hun hond die bijv. geinteresseerd zijn in onze dagopvang. We halen dat altijd de reu van mijn vriendin erbij omdat we aan hem een goede inschatting kunnen maken over hoe het hondje in de groep opgenomen zal worden. Reageert haar reu 'fel' dan wordt het 9 van de 10 niks, reageert hij 'rustig' dan gaat het vrijwel altijd goed. Maar dat terzijde haha.Sjiel schreef:Hoe moet ze dat gedrag beoordelen als ze het niet zelf gezien heeft? Beschrijving van gedrag door een eigenaar is een beschrijving van de interpretatie van dat gedrag door de eigenaar, maar zeer zelden is een eigenaar in staat om gedrag puur te beschrijven.Anna Penta schreef:Dacht er verder nog aan dat ik deze zelfde vraag twee jaar geleden aan de Gaus-trainster bij wie ik op school zat, voorlegde. Zij (toch geen kleintje in de gedragswereld) was heel vaag in haar antwoord. Ze zei iets van dat ze dat zo niet kon zeggen, dat ze dan de exacte situatie moest kennen of zo, maar deed geen uitspraak en legde zich daardoor nergens op vast.
Dan zie je soms een hond die behoorlijk dominant probeert te doen en wat roepen de eigenaren dan vaak 'ohhh kijk hij wil gelijk al spelen met jullie hond!!' terwijl je dan bij jezelf denkt 'nee hoor mevrouw....hij probeert mooi te rijden'....
-
granny
- Erelid
- Contacteer:
-
Anna*
-
granny
- Erelid
- Contacteer:
Wel raar dat de hondengedragsbegeleider dat er niet uit kon opmaken dan.Anna Penta schreef:Ja dat is het exact. Ze rijdt in de lucht. Daarom denk ik ook aan opwinding.granny schreef:Staat ze eigenlijk een beetje in de lucht te rijden? Dan denk ik dat het een uiting is van opwinding.
Peace sells, but who is buying?
-
Anna*
Tja, ik denk dat het toch niet zo heel duidelijk is, haar gedrag. Ze likte mijn arm en reed tegelijkertijd in de lucht. Terwijl ik zat of lag. Mijn lage positie zou op dominantie kunnen wijzen, ware het niet dat de rest dan tegenstrijdig is. Plus het feit dat Poncho niet het hondje is om te domineren.granny schreef:Wel raar dat de hondengedragsbegeleider dat er niet uit kon opmaken dan.Anna Penta schreef:Ja dat is het exact. Ze rijdt in de lucht. Daarom denk ik ook aan opwinding.granny schreef:Staat ze eigenlijk een beetje in de lucht te rijden? Dan denk ik dat het een uiting is van opwinding.
Hoe dan ook, ik denk dat je als eigenaar meestal het best het gedrag van je eigen hond kunt beoordelen. Hooguit kun je om een mening vragen, maar ten slotte trek je toch je eigen conclusie. Ikke tenminste wel