Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

weet me even geen raad meer

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Trigger
Vaste gebruiker

weet me even geen raad meer

Ongelezen bericht door Trigger »

Ok, ik weet het, er staan een hoop topics over dit onderwerp, maar heb niet echt iets kunnen vinden wat ik ook aan mijn hond kon koppelen.

Vorige week is het met mij helemaal mis gegaan en ben ik geestelijk helemaal ingestort. Nu gaat het al heel erg lang niet goed met mij en heb ik wel vaker zo mijn ups en downs, maar dit keer was het behoorlijk erg.

Ongeveer een uur voor ik met Buck uit ging heb ik ook een behoorlijke aanval van hyperventilatie gehad en hier is hij behoorlijk van geschrokken.

Toen we daarna buiten liepen, kwam ik een kennis tegen met haar hond en ineens zo uit het niets heeft hij die andere hond aangevallen. Nu is Buck op een leeftijd waar dit in kan gebeuren en die andere hond was ook een reu en daarbij ook een vrij dominante. Hij heeft de hond te pakken gehad en gelukkig alleen wat haren los getrokken.

Twee dagen later vliegt hij weer een hondje aan en dit keer was het een teefje. In deze situatie was Buck aangelijnt. Het andere hondje kende ik niet dus kan hier weinig van zeggen. In dit geval was ik sneller dan Buck en nog voor hij echt aanviel heb ik hem terug getrokken.

Vandaag was het de derde keer. Dit keer de hond van de buren, vrij dominant en een al wat oudere hond. Beide honden waren aangelijnt. De buurvrouw begroette Buck en haar hond snuffelde aan hem en ineens wilde hij aanvallen. Ook dit keer kon ik het voorkomen.

Maar nu is er nog een eigenaardigheid bij. Als mensen mij benaderen die hij niet kent dan gaat ie dus ook als een gek naar ze staan blaffen en laat deze dus echt niet zomaar in mijn buurt komen. En dat is best wel even schrikken als dat zwarte gevaarte ineens zo voor je staat.

Ik keur dit gedrag ook absoluut niet goed, maar weet gewoon niet zo goed wat ik hiermee aanmoet.
Buck is altijd een vrij rustige hond geweest (en nog steeds) en hij was eerder bang voor andere honden en mensen, maar daar is nu weinig meer van te merken.
Ik hoop alleen niet dat hij dit gedrag vertoont, omdat ziek ben.
Weet iemand misschien hoe ik dit eruit kan halen voor het echt uit de hand gaat lopen???

Liefs Trigger
Liefs Monique en de beestenbende
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

kan je alleen vertellen dat als ik niet goed in mijn vel zit ik dat terugvind in het gedrag van mijn uitlaathond Luna. Wat dat precies is, stemming aanvoelen of niet adequaat leiding geven van mijn kant, ik weet het niet precies.

Wat ik er aan doe is er me heel bewust van zijn, en toch beheerst en zeker te blijven optreden. Dat gaat dan minder goed dan anders, maar zo goed als ik op dat moment kan.

Hoe je je hond het best kunt aanpakken durf ik zo niet te zeggen, hopelijk volgen er nog goede tips voor je.

Sterkte.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb zo het idee dat jouw hond, door jouw ziekte (wat in de ogen van de hond vaak de 'zwakkere' is) de leiding een beetje (veel) heeft overgenomen.
Hij denkt dat hij jou moet beschermen, dat is tenminste wat ik eruit opmaak.

Dus toch proberen, ondanks dat je je zo beroerd voelt, om die leiding weer terug te pakken. Jouw hond moet op jouw leiding kunnen vertrouwen, anders doet hij het zelf.
Zeker in het geval dat mensen niet dichtbij jou mogen komen, doet me hieraan denken. Jij bepaalt namelijk wie er wel of niet dichtbij mogen komen. Kan je op dat moment je hond commando's geven die hij kent, zodat hij weet dat het in orde is?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Het lijkt erop of hij je wil beschermen oid
Jouw angst (hyperventilatie) verzwakt misschien de positie die je hoort te hebben als roedelleider.

Kordaat en duidelijk blijven optreden dus.
Dat is sowieso belangrijk.De ene hond zal sterker reageren op het minder in balans zijn van de baas dan de andere

Mijn hond schrikt wel, komt naar me toe etc maar op straat staat ie weer gewoon zijn mannetje
Ik ben juist strenger soms als ik niet goed in mijn vel zit en dus een krachtiger roedelleider.
Als ik echter niet lekker zit en hem maar een beetje laat lopen (los bijvoorbeeld) dan wordt het luisteren ook minder

Gaan aanvallen is natuurlijk wel een probleem. Hij moet duidelijk weten dat dit niet kan en niet nodig is.

Meer weet ik ook niet te zeggen, helaas
Heel veel sterkte ermee!!! :wink:
Trigger
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties.

Of Buck echt de leiding heeft overgenomen weet ik niet. Eerlijk gezegd lijkt het me niet, want hij weet dat wat hij doet fout is en zodra ik dus hem corrigeer is het ook meteen weg en ben ik weer het middelpunt van de aandacht. Dit zowel met het aanvallen als naar mensen blaffen.

Als hij naar mensen blaft dan zeg ik "het is goed" en dan komt ie naar me toe, kwispelend en wil ie geaait worden en gaat ie helemaal lief tegen me doen. Dit gedrag negeer ik van hem. Ook omdat hij zodra hij de persoon waar hij naar blafte weer ziet hij doodleuk verder gaat.
Dan zeg ik genoeg tegen hem en dan is het over.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Hij is toch nog erg jong? Kan het niet zijn dat hij gewoon wat meer volwassen wordt, wat meer macho?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Trigger
Vaste gebruiker

Ja Buck is zeker nog jong ja, hij wordt volgende week 9 maanden. Dus die leeftijd heeft ie ook al. Maar het uitvallen heeft ie dusook naar een teef gedaan.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik denk, dat je ook moet oppassen met denken dat het komt door jou, door die hyperventilatie aanval
Misschien is dat namelijk helemaal niet zo, daarvoor ken ik de situatie te weinig.
Als je echter twijfelt, voelt de hond dit ook weer als 'zwakte'

Je kunt hem nog goed corrigeren lees ik, da's goed teken.
Zo'n jonge hond heeft een periode van extra macho zijn, uit dominantie jegens de andere hond of juist uit angst.

Heel belangrijk dat je dit juist nu goed beteugelt. Zit je op een hondenschool oid? Kun je een professional vragen eens te kijken?????????
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Is het een mogelijkheid dat je andere honden gewoon uit de weg gaat? Mensen die je kent roep je gewoon uit de verte gedag en zeg eventueel bij waarom je op afstand blijft. Zoiets van: "Hij is aan het puberen en op het monent niet zo aardig!" Iedere hondenbezitter zal dat begrijpen.
Zoek rustige plekken op om te wandelen en probeer van je hond te genieten. Ik weet dat dat moeilijk is als je niet goed in je vel zit.
Sterkte en hopelijk komen er snel weer betere tijden! :ok:
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trigger
Vaste gebruiker

Het gaat ook niet alleen om de hyperventilatie. Ik heb borderline persoonlijkheids stoornis en de laatste twee weken gaat het echt heel erg slecht. Zo erg dat ik er uiteindelijk toch voor gekozen heb om aan de medicijnen te gaan.

Ik zit niet op een hondeschool, omdat degene die hier zit niet ok is. Wel heb ik een hondetrainer gesproken hierover en die heeft hem ook gezien, ook toen hij naar mensen begon te blaffen. Volgens hem had mijn hond het nodig eens flink een pak op zijn donder te krijgen, dan zou ie wel gaan luisteren. Ik moest hem aan de slip gaan doen en met harde hand aanpakken, want dat was wat ie nodig had.

Zijn excuus hiervoor was dat er zo mee omgegaan moest worden juist omdat er mechelaar in zat.
Alles wat ik met Buck bereikt heb is juist omdat ik het niet met harde hand heb gedaan en ik heb hem niet omdat ik een boksbal nodig heb.

Wat ik nu ook inderdaad doe is op een onopvallende manier de andere honden ontwijken. Ik zeg inderdaad ook dat hij aan het "puberen" is en niet zo aardig is op het moment en daar wordt ook niet moeilijk over gedaan.
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa

Ongelezen bericht door lilalila »

Trigger schreef:Het gaat ook niet alleen om de hyperventilatie. Ik heb borderline persoonlijkheids stoornis en de laatste twee weken gaat het echt heel erg slecht. Zo erg dat ik er uiteindelijk toch voor gekozen heb om aan de medicijnen te gaan.

Ik zit niet op een hondeschool, omdat degene die hier zit niet ok is. Wel heb ik een hondetrainer gesproken hierover en die heeft hem ook gezien, ook toen hij naar mensen begon te blaffen. Volgens hem had mijn hond het nodig eens flink een pak op zijn donder te krijgen, dan zou ie wel gaan luisteren. Ik moest hem aan de slip gaan doen en met harde hand aanpakken, want dat was wat ie nodig had.

Zijn excuus hiervoor was dat er zo mee omgegaan moest worden juist omdat er mechelaar in zat.
Alles wat ik met Buck bereikt heb is juist omdat ik het niet met harde hand heb gedaan en ik heb hem niet omdat ik een boksbal nodig heb.

Wat ik nu ook inderdaad doe is op een onopvallende manier de andere honden ontwijken. Ik zeg inderdaad ook dat hij aan het "puberen" is en niet zo aardig is op het moment en daar wordt ook niet moeilijk over gedaan.
Nou, naar die hondentrainer zou ik niet luisteren ! Wat een boeman, zeg.

Probeer ondanks je psyschische problemen zo rustig en duidelijk mogelijk te zijn met je hond. Dus probeer dan (vooral met uitlaten, maar als het kan ook in huis) zo evenwichtig mogelijk over te komen.

Als je hond toch uitvalt, wel corrigeren (maar met je stem, op een rustige wijze).

succes !
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Trigger schreef: Als hij naar mensen blaft dan zeg ik "het is goed" en dan komt ie naar me toe, kwispelend en wil ie geaait worden en gaat ie helemaal lief tegen me doen. Dit gedrag negeer ik van hem. Ook omdat hij zodra hij de persoon waar hij naar blafte weer ziet hij doodleuk verder gaat.
Dan zeg ik genoeg tegen hem en dan is het over.
Begrijp de functie van dat negeren overigens niet zo goed. Als je hem negeert laat je het hem weer alleen uitzoeken, en is het ook niet verbazingwekkend dat hij weer gaat blaffen.

Ik zou voordat hij gaat blaffen al zeggen dat het goed is als je het tenminste ziet aankomen, en dan de positieve stemming vasthouden.

Of als hij al blaft onderbreken met "genoeg 'en dan zeggen het is goed, en dan weer de positieve stemming vasthouden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”