Djerbo valt geregeld uit naar andere reuen, rottweiler eigen zeggen ze dan
Wat ik ook doe, afleiding, iets lekkers voor zijn neus houden, het heltp niet. Op zo'n moment heeft hij een waas voor zijn ogen..
Wat kan ik nog proberen?
Moderator: moderatorteam

Rottweilers kunnen heel erg moeilijk zijn als het aankomt op het veranderen van hun gedrag. Vooral als het dan gaat om een iets als dit, het leven zuur maken van andere honden. Daarbij komt nog eens dat een rottweiler het "aanbieden van een lekkernij" in de hoop zijn aandacht even te krijgen en hem zo andere dingen te leren vaak kunnen zien als een zwakte in de baas. Als Rottweilers wel 1 ding hebben is het wel dat ze niet omkoopbaar zijn. Het is waar dat je een rottweiler wel de baas moet zijn in karakter. Deze honden staan nou eenmaal stevig op hun poten en weten dat van hunzelf.britty schreef:ik word er zo moe van![]()
Djerbo valt geregeld uit naar andere reuen, rottweiler eigen zeggen ze dan![]()
Wat ik ook doe, afleiding, iets lekkers voor zijn neus houden, het heltp niet. Op zo'n moment heeft hij een waas voor zijn ogen..
Wat kan ik nog proberen?
Goh, deze heb ik nog nooit gehoord... Waarom zou dat een teken van zwakte zijn? Degene die over het eten gaat is juist degene met de meeste macht. Mijn honden zijn altijd diep onder de indruk als ik weer met wat lekkers te voorschijn kom. Het voordeel van voedsel is juist dat je iets van je hond kan vragen en hem dan daarvoor te belonen. Zo leert de hond welk gedrag hem wat lekkers oplevert en welk gedrag niet. Op het moment dat een hond al aan het uitvallen is heeft het trouwens bij geen enkele hond zin om met een stuk worst te gaan zwaaien. Voordat je hond uitvalt bouwt hij eerst die spanning op en dat moet je voor zijn.. Daarbij komt nog eens dat een rottweiler het "aanbieden van een lekkernij" in de hoop zijn aandacht even te krijgen en hem zo andere dingen te leren vaak kunnen zien als een zwakte in de baas
Klopt, voedsel is macht in de wereld der honden. Maar de rottweiler heeft schijnbaar ergens de kans gezien het "omkopen met lekkers" in de gaten te krijgen en ziet dit dus niet langer meer als een onderdeel van "ik krijg voer van de leider". Ik zeg niet dat dit voor alle rottweilers geldt, het komt echter wel met voorkeur onder de rottweilers voor. Het is ook niet zo heel erg bekend, ik wist in de eerste instantie ook niet wat ik hoorde. Maar ik ben wat praktijk gevallen van mij met Rottweilers onder de loupe gaan leggen toen ik dit hoorde en moest tot de conclusie komen dat dit bij veel rottweilers inderdaad waar is. Het ligt in mijn idee voornamelijk in de houding waarmee het lekkers aangeboden wordt dat de hond het idee kan geven dat er hier toch iets heel anders speelt dan slechts aanbieden van voer. Tenslotte, een leider die voer afstaat... issie wel wijs? Bedenk dat een zwakkere in de roedel ook zijn voer moet afstaan aan de hogere in rang als die het opeist.Chatterbox schreef:Goh, deze heb ik nog nooit gehoord... Waarom zou dat een teken van zwakte zijn? Degene die over het eten gaat is juist degene met de meeste macht. Mijn honden zijn altijd diep onder de indruk als ik weer met wat lekkers te voorschijn kom. Het voordeel van voedsel is juist dat je iets van je hond kan vragen en hem dan daarvoor te belonen. Zo leert de hond welk gedrag hem wat lekkers oplevert en welk gedrag niet. Op het moment dat een hond al aan het uitvallen is heeft het trouwens bij geen enkele hond zin om met een stuk worst te gaan zwaaien. Voordat je hond uitvalt bouwt hij eerst die spanning op en dat moet je voor zijn.. Daarbij komt nog eens dat een rottweiler het "aanbieden van een lekkernij" in de hoop zijn aandacht even te krijgen en hem zo andere dingen te leren vaak kunnen zien als een zwakte in de baas
Elke leider staat toch voedsel af? Zou hij dat niet doen dan zou er binnen afzienbare tijd geen roedel meer over zijn om te leiden... Een leider bepaald wie wanneer eet, maar zodra het eten verdeeld is, is het ieder voor zich en heeft elke hond het recht om zijn eten te verdedigen, ook tegen een ranghogere. In slechte tijden mogen de pups zelfs eerst eten om het voortbestaan van de roedel veilig te stellen. Dus ja, een leider die voer afstaat is heel wijs...Tenslotte, een leider die voer afstaat... issie wel wijs? Bedenk dat een zwakkere in de roedel ook zijn voer moet afstaan aan de hogere in rang als die het opeist.
Ja daar moet je inderdaad voor uitkijken wat dat heeft het bij mijn teef vele malen erger gemaakt.....Junessys schreef:Daarnaast is het ook nog zo dat corrigeren in sommige gevallen een tegenover gesteld effect kan bereiken. En dat is met dit soort zaken ook vaak zo. Hoe harder jij hem probeerd niet meer te laten uitvallen naar andere honden, des te meer geef je hem eigen lijk het idee dat er met die andere hond wat loos is waarom jij hem niet in de buurt wil hebben bij die hond. Dit gedrag is erg moeilijk af te leren en je zult moeten zoeken naar een perfect moment waarop het je even lukt. Dat moment moet je aangrijpen om je hond ook meteen te prijzen dat hij niet uitgevallen is.britty schreef:ik word er zo moe van![]()
Djerbo valt geregeld uit naar andere reuen, rottweiler eigen zeggen ze dan![]()
Wat kan ik nog proberen?
Ik train vaker met honden die dit gedrag vertonen en het is bij elke hond weer anders.
Succes!
Junessys & bengels
Wat zou je op zo'n moment moeten doen dan?Chatterbox schreef:Op het moment dat een hond al aan het uitvallen is heeft het trouwens bij geen enkele hond zin om met een stuk worst te gaan zwaaien. Voordat je hond uitvalt bouwt hij eerst die spanning op en dat moet je voor zijn.
Op dat moment moet je zo snel mogelijk afstand creeeren tussen je eigen hond en de andere hond. Afleiden, kwaad worden, aan de riem rukken... al dat soort dingen hebben op dat moment geen enkel nut, behalve dat je misschien je eigen hond nog opgefokter maakt. Je loopt dus gewoon de andere kant op met je hond totdat je genoeg afstand hebt dat je hond z'n aandacht weer op jou kan richten. Dan kan je hem een commando geven en daarvoor belonen. Maar het belangrijkste is eigenlijk om te voorkomen dat het uitvallen nog gebeurt. Bij Molli heb ik nu genoeg aan een 'nee' of een 'stil', maar er is een hele tijd geweest dat ik elke hond waarvan ik wist dat ze daar tegen uit zou vallen ontweek. Dan ging ik dus echt gewoon de andere kant op en wachtte ik tot die andere hond voorbij was. Je moet niet wachten totdat het te laat is, of even willen proberen of je hond bij die hond toevallig niet uitvalt. Zodra je weer over die grens gaat waarbij je hond uitvalt, zet je weer een heleboel stappen terug.**Tamara** schreef:Wat zou je op zo'n moment moeten doen dan?Chatterbox schreef:Op het moment dat een hond al aan het uitvallen is heeft het trouwens bij geen enkele hond zin om met een stuk worst te gaan zwaaien. Voordat je hond uitvalt bouwt hij eerst die spanning op en dat moet je voor zijn.
Het is logisch dat je dan niet met beloningen moet zwaaien want dat heeft geen enkel nut.....
Ja want dat is dus mijn probleem, chika bouwt die spanning soms al van verre op, dan gaan die nekharen omhoog en dan weet ik het al, ik ben te laat, maar ja dan heb ik het dus over afstanden van soms wel meer dan 10 meter.Chatterbox schreef:Op dat moment moet je zo snel mogelijk afstand creeeren tussen je eigen hond en de andere hond. Afleiden, kwaad worden, aan de riem rukken... al dat soort dingen hebben op dat moment geen enkel nut, behalve dat je misschien je eigen hond nog opgefokter maakt. Je loopt dus gewoon de andere kant op met je hond totdat je genoeg afstand hebt dat je hond z'n aandacht weer op jou kan richten. Dan kan je hem een commando geven en daarvoor belonen. Maar het belangrijkste is eigenlijk om te voorkomen dat het uitvallen nog gebeurt. Bij Molli heb ik nu genoeg aan een 'nee' of een 'stil', maar er is een hele tijd geweest dat ik elke hond waarvan ik wist dat ze daar tegen uit zou vallen ontweek. Dan ging ik dus echt gewoon de andere kant op en wachtte ik tot die andere hond voorbij was. Je moet niet wachten totdat het te laat is, of even willen proberen of je hond bij die hond toevallig niet uitvalt. Zodra je weer over die grens gaat waarbij je hond uitvalt, zet je weer een heleboel stappen terug.**Tamara** schreef:Wat zou je op zo'n moment moeten doen dan?Chatterbox schreef:Op het moment dat een hond al aan het uitvallen is heeft het trouwens bij geen enkele hond zin om met een stuk worst te gaan zwaaien. Voordat je hond uitvalt bouwt hij eerst die spanning op en dat moet je voor zijn.
Het is logisch dat je dan niet met beloningen moet zwaaien want dat heeft geen enkel nut.....
Ik wilde net hetzelfde zeggenZoie schreef:Tien meter is niks !!!**Tamara** schreef:[
Ja want dat is dus mijn probleem, chika bouwt die spanning soms al van verre op, dan gaan die nekharen omhoog en dan weet ik het al, ik ben te laat, maar ja dan heb ik het dus over afstanden van soms wel meer dan 10 meter.

Ik wacht het allemaal niet af, zie ik ook maar ergens een hond, dan begin ik al tegen haar te praten en leiding te geven zodat ik iig haar aandacht heb. Meestal zijn een paar woordjes dan genoeg om het allemaal in goede banen te leiden.**Tamara** schreef:Ow[img]http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/blush.gif[/img]
Dus het kan dus Nog erger???

Bij honden is het in principe zo dat als een hond iets heeft, niemand dat af mag pakken ongeacht de rangorde. Dat mensen hun honden leren dat ze het wel af mogen pakken is uit practische overwegingen. Immers, als jijzelf of een kind iets af zou pakken, wil je niet dat de hond meteen bijt.Tenslotte, een leider die voer afstaat... issie wel wijs? Bedenk dat een zwakkere in de roedel ook zijn voer moet afstaan aan de hogere in rang als die het opeist.
Ja dat doe ik ook, meteen aandacht vragen, wat lekkers erbij, kijken welke kant je op kan om zo ver mogelijk langs de hond te lopen, dus meestal naar de overkant van de straat. op het moment van paseren laat ik haar zitten en naar mij kijken, want ik ben nog niet zo ver dat ik dan ook kan doorlopen met haar, dat is nog een stapje te ver...Zoie schreef:Ik wacht het allemaal niet af, zie ik ook maar ergens een hond, dan begin ik al tegen haar te praten en leiding te geven zodat ik iig haar aandacht heb. Meestal zijn een paar woordjes dan genoeg om het allemaal in goede banen te leiden.**Tamara** schreef:Ow[img]http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/blush.gif[/img]
Dus het kan dus Nog erger???
Chatterbox
Volgens mij heb jij juist geluk dat je al van te voren kan zien wanneer ze uit gaat vallen. Het borstelen... gespannen... er zijn genoeg baasjes die niet kunnen voorspellen wanneer het te laat is. Jij hebt daarentegen nog 10 meter waarbij je actie kunt ondernemen. Je kan dus weglopen, de straat oversteken, aandacht vragen, afleiden of wat maar net werkt bij je hond. Als dat lukt kan je het bij 9 meter proberen, en dan bij 8 enz. enz.