Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dat uitvallen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Hughy schreef: Eigenlijk reageert Lemon allen zo op honden die naar hem beginnen te blaffen of hem fixeren door hem recht aan te staren vanaf een afstand.
Als dat zo is vind ik het helemaal geen raar gedrag van Lemon hoor. Maar je zei dat hij het ook bij angstige honden deed en angstige honden gaan niet fixeren.

Als een vreemde hond fixeert op Lemon dan voelt Lemon zich duidelijk bedreigt en dan moet jij als baas ingrijpen. Wat vaak heel goed werkt en o zo simpel is, is gewoon er tussen gaan staan. Zorg dat je de fixatie tussen beide honden verbreekt en vraag de aandacht van Lemon. Zo haal je de spanning van de situatie en neem je de leiding over. Als je dat lang genoeg volhoudt zal Lemon zich vanzelf op jou gaan richten als hij zich bedreigt voelt door een andere hond.

Verder zou ik echt gaan oefenen op de zelfstandigheid van Lemon, je hoeft hem natuurlijk niet meteen te ontvoeren van Hughy, maar ook dat kan je in kleine stapjes doen. Bijvoorbeeld eerst in de tuin te gaan oefenen terwijl Hughy binnen zit of samen gaan wandelen en af en toe de afstand tussen Hughy en Lemon vergroten, natuurlijk er wel voor zorgen dat Lemon niet in paniek raakt omdat Hughy te ver weg is.
Hughy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hughy »

Fijn dat je met me meedenkt!
Dat er tussen gaan staan heb ik inderdaad ook gedaan, toen we nog in het park wandelden. Ik denk ook dat ik het destijds zelf versterkt heb, doordat je al vooruit loopt te kijken of er niet weer een hond aankomt. En als er een hond aankwam waarvan ik wist dat het mis zou gaan, deed ik Lemon aan de riem ( met als gevolg dat hij altijd eerst rond ging kijken waar er een hond aan kwam als ik hem wilde aanlijnen, i.p.v. direct te komen. Dat is nu over) En ik ben ook wel eens achter een bankje of een boom gaan staan, riem er om heen geslagen en Hughy bij de halsband gepakt. 2 x 80 kg. onder bedwang houden is niet zo makkelijk.
Ik raak gelukkig niet in paniek, maar ik denk wel dat de honden direct aanvoelen wanneer je je al een beetje schrap zet als je een ander hond tegen komt.
Ik moet er bij zeggen, dat ik het nooit begrijp als mensen het accepteren dat hun hond een andere hond aanvalt. Ik vind het wel degelijk míjn verantwoordelijkheid ze onder controle te houden.

Maar ik ga zeker eens wat meer aandacht besteden aan Lemon bij Hughy vandaan te halen.
Afbeelding Mart dogloos, Hughy en Lemon in mijn herinnering
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”