Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Accepteren dat iemand anders jouw hond corrigeert?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Accepteren dat iemand anders jouw hond corrigeert?

Ongelezen bericht door Takkie »

Misschien een beetje een vage titel, maar ik bedoel:

Zou je het accepteren als iemand anders jouw hond een correctie geeft, d.m.v. slaan, schoppen, schreeuwen of in de nekvel pakken o.i.d. (ook al is het terecht) ?

En zou je zelf iemand anders hond een correctie geven als ie irritant gedrag vertoont?
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik accepteer het van een paar mensen.
Dat zijn m'n schoonouders. Die hebben ook altijd heel veel op hun gepast. Waren ze bijna dagelijks toen m'n vader ziek was.

En een hele goede vriend van ons. Die laat ze regelmatig uit.
Heeft er een keer een hele week op gepast, is toen bij ons in huis geweest en zorgde helemaal voor hun. Wij waren een week bij m'n moeder toen m'n vader overleden is.
Van hem accepteer ik het dus ook.

Verder van helemaal niemand!
Marion.

Re: Accepteren dat iemand anders jouw hond corrigeert?

Ongelezen bericht door Marion. »

Takkie schreef:Zou je het accepteren als iemand anders jouw hond een correctie geeft, d.m.v. slaan, schoppen, schreeuwen of in de nekvel pakken o.i.d. (ook al is het terecht) ?
Schreeuwen mag best (met mate), maar als ze gaan slaan of schoppen word ik boos. Bij mijn honden is dat nooit terecht, dus daar moeten ze afblijven!
Takkie schreef:En zou je zelf iemand anders hond een correctie geven als ie irritant gedrag vertoont?
Nee. Bij irritante honden loop ik weg. Ik heb de mazzel dat mijn honden dan ook met mij mee lopen, en de boel verder niet escaleert. Maar in principe corrigeer ik geen vreemde honden. Ik probeer de situatie te ontlopen :wink:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Nog even. Schoppen moeten ze dus niet doen. Maar een 'normale' correctie mogen degene die ik hiervoor schreef geven.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nee, zeker niet. Alleen van mijn moeder, die ook vaak op de hondjes past.

Mensen waarmee ik bijna dagelijks oploop in het hondenbos, en die ik dus ook al jaren ken, mogen van mij ook wel een brul geven als Moos bijv. paardenpoep staat te eten en ik dat niet zie. Graag zelfs! :wink:

Slaan, schoppen of nekvel grijpen zeker niet! Moos zal daar ook nooit aanleiding toe geven, dus als iemand dat zou willen doen zou het altijd ook nog eens volkomen onterecht zijn.

Ik corrigeer zelf ook nooit andermans honden met geweld. Als Moos of Saar lastig worden gevallen, en de baas van de andere hond is in geen velden of wegen te bekennen, of doet niks, dan probeer ik altijd door te lopen.
Een enkele keer blijft die vreemde hond dan bijvoorbeeld mini-Saar beuken, en dan grijp ik wel in. Maar dat doe ik door die hond vriendelijk, doch streng aan de halsband van Saar af te trekken, en de richting baas te bonjouren.
Gelukkig komt dit maar heel weinig voor, maar soms kan ik niet anders. Als een hond van 40 kilo, mijn Saar van amper 4 kilo loopt te bespringen, terwijl Saar piepen probeert weg te komen, moet ik wel ingrijpen als de baas dat niet doet. Anders kan het gewoon echt heel verkeerd aflopen voor Saartje, lichamelijk en geestelijk. Maar ik probeer het eraf sjorren dus wel altijd eerst te vermijden.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

slaan, schoppen niet, of in uiterste nood. Schreeuwen, nekvel pakken kan ik billijken als b.v. een hond een andere hond aanvalt en de baas niks doet, of niks kan doen.

Ik heb laatst nog een hond bij Spok weggeschreeuwd. Het waren twee honden, een dobermann, en nog een die ik niet kon thuisbrengen. Ze waren Spok een beetje aan het intimideren met z'n tweeën, en de ene bijt Spok in zijn rug. Ik zie dat Spok bang wordt, ik hoor een soort halfzachte correctie achter me, die hond wil er weer op af, en toen heb ik het even zelf gedaan : OPROTTEN JIJ, G.V. D ... " en voor Spok gaan staan. Dat hielp. "Hij doet anders niks hoor '. O nee ? Ik vind van wel. Maar nogmaals, dat doe ik dus alleen in een situatie waarin ik zie dat de baas het klusje zelf niet gaat klaren.
Afbeelding
beppie
Zeer actief

Ongelezen bericht door beppie »

Een brul geven mag als ze vervelend is ,puppen kunnen vervelend zijn. Maar zeer beslist niet meppen of schoppen naar mijn hondje.
Takkie
Zeer actief

ja, het zit namelijk zo...

er was net iemand bij ons en Joy wil nog wel eens opspringen tegen mensen (zie Opvoeding). Diegene is daarmee bekend.
En ik weet dat dat ook wel irritant is en ik probeer haar er ook vanaf te krijgen.
Dus ze deed het weer vandaag en diegene pakt haar in de nekvel, zo hard dat ze moest piepen en die zei: "stomme rothond!"

slik...

Dan lijkt het net of je een stomp in je maag krijgt. Dat iemand zo iets zegt over mijn beste maatje en mijn meissie.
Mijn zusje zei nog wel: "Doe eens normaal zeg" tegen die persoon.
Maar ik vond dat echt niet leuk!

Ik zelf zal het ook niet durven om om zo'n reden iemand anders hond zo aan te pakken. Vooral als ik weet dat diegene druk bezig is dat gedrag af te leren.
Afbeelding
beppie
Zeer actief

Ongelezen bericht door beppie »

als je bij iemand komt die een hond heeft dan weet je dat een hond tegen je op kan springen. Heb je er niets van gezegd dat hij zo tegen je hond deed?
Zoie
Zeer actief

onnodig harde correctie. Ik zie het zelfs bij vreemde honden negen van de tien keer aankomen, en stap dan achteruit en houd ze laag met aandacht en een aai over de bol. Ben ik te laat, dan dirigeer ik ze alsnog laag met "laag "en wegstappen. Dan krijgen ze alsnog een aai over de bol.

Vind het altijd jammer dat honden die laag blijven vaak genegeerd worden, terwijl honden die opspringen vaak aandacht krijgen. Maar dat is weer een andere discussie.

Ik heb het nu over een hond die blij en enthousiast op je af komt.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Takkie schreef:ja, het zit namelijk zo...

er was net iemand bij ons en Joy wil nog wel eens opspringen tegen mensen (zie Opvoeding). Diegene is daarmee bekend.
En ik weet dat dat ook wel irritant is en ik probeer haar er ook vanaf te krijgen.
Dus ze deed het weer vandaag en diegene pakt haar in de nekvel, zo hard dat ze moest piepen en die zei: "stomme rothond!"

slik...

Dan lijkt het net of je een stomp in je maag krijgt. Dat iemand zo iets zegt over mijn beste maatje en mijn meissie.

Ik zelf zal het ook niet durven om om zo'n reden iemand anders hond zo aan te pakken. Vooral als ik weet dat diegene druk bezig is dat gedrag af te leren.
:eek: :eek: Echt belachelijk dit! Die persoon zou dus direct m'n huis uitgezet worden! :devil:

Een ander mag mijn hond best een correctie geven, maar wel een normale correctie. Dus geen schoppen, slaan, in de nekvel pakken of idioot hard schreeuwen. Gewoon normaal bv 'genoeg' 'weg' of dat soort dingen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef:
Takkie schreef:ja, het zit namelijk zo...

slik...

:eek: :eek: Echt belachelijk dit! Die persoon zou dus direct m'n huis uitgezet worden! :devil:

Een ander mag mijn hond best een correctie geven, maar wel een normale correctie. Dus geen schoppen, slaan, in de nekvel pakken of idioot hard schreeuwen. Gewoon normaal bv 'genoeg' 'weg' of dat soort dingen.
Ja, dat vind ik ook echt belachelijk. Moos wil ook nog heel soms weleens opspringen, en dan mag degene waar hij dat bij doet hem best even naar beneden duwen, en 'laag!' zeggen.
Maar nekvel grijpen zodat hij gaat piepen, zijn ze nou helemaal! Daar zou ik echt behoorlijk boos om worden!
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

De enige die qyan corrigeert ben ik of als ik niet thuis ben is dat mijn moeder. Als ik thuis ben moet mjn moeder zich er dus ook nit mee bemoeien :mrgreen:
Visite, mensen buiten, vrienden etc moeten zich er zeker niet mee bemoeien, laat staan schreeuwen slaan of schoppen of wat voor correctie dan ook. Ze krijgen dan ook de kans niet om zich ermee te bemoeien, maar tevens wordt ze toch altijd wel streng en duidelijk verteld wat wel en niet mag met betrekking tot qyan. Dit is ook mede omdat qyan het gewoon niet pikt. Ik kan het me dus ook niet permitteren met qyan om niet goed genoeg op te letten of om hem niet bij me in de buurt te houden. Buiten het feit dat ik het dus niet accepteert, accepteert qyan ook niets van iemand anders dan mijn moeder of ik.
Een andere hond geef ik dus ook geen correctie, daar loop ik van weg, die negeer ik en als het te lang doorgaat vraag ik de eigenaar om er wat aan te doen
Zoie
Zeer actief

qyan schreef:Een andere hond geef ik dus ook geen correctie, daar loop ik van weg, die negeer ik en als het te lang doorgaat vraag ik de eigenaar om er wat aan te doen
Wat is te lang. Ik ben Spok aan het leren niet angstig hard weg te rennen, en dan kan hij er op rekenen dat ik hem bescherm als hij echt bang wordt van een hond die hem lastig valt.
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Zoie schreef:
qyan schreef:Een andere hond geef ik dus ook geen correctie, daar loop ik van weg, die negeer ik en als het te lang doorgaat vraag ik de eigenaar om er wat aan te doen
Wat is te lang. Ik ben Spok aan het leren niet angstig hard weg te rennen, en dan kan hij er op rekenen dat ik hem bescherm als hij echt bang wordt van een hond die hem lastig valt.
Te lang is eigenlijk fout geformuleerd.
Ik bedoel eigenlijk de eigenaar vragen er iets aan te doen als de eigenaar er zelf bij staat te kijken en het wel best vind en dus zelf helemaal niets doet.
Overigens, je hond beschermen vind ik een ander verhaal.
Als dat bij qyan nodig zou zijn zou ik het ook doen, zoals honden die bovenop zijn rug springen bijvoorbeeld, of dominante reuen waar hij in eerste instantie bang voor is en angstagressie naar kan vertonen als het te lang doorgaat (lees, als ik aan qyan zijn houding en gedrag bemerk dat de hond te lang doorgaat, te ver gaat). Als de eigenaar te ver weg staat haal ik de hond er wel vanaf, aangezien hij een vergroeiing in zijn rug heeft die soms voor een beklemming van de zenuwen zorgt. Of in het laatste geval een vechtpartij uit angst die niet meer te stoppen is. Dus ja, mijn hond zou ik ook beschermen.
Maar in het geval van honden die tegen me opspringen of mij lastig vallen, die corrigeer ik de betreffende hond niet, dat moet de eigenaar doen, doen ze dat niet uit hunzelf dan vraag ik het. Ik heb het nog niet meegemaakt dat ene eiegnaar zijn hond dan zelf niet corrigeerde of verwijderde, dus als ze dat niet doen weet ik eigenlijk niet wat ik zou doen,.
Laatst gewijzigd door qyan op 29 mei 2005 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

De eerste die hier over de vloer komt en mijn hond zo onnodig hard straft, kan meteen vertrekken. Belachelijk.

Maar om antwoord te geven op je vraag: mijn hond wordt alleen gecorrigeerd door mij of mijn man. Verder door niemand. Daarnaast corrigeren wij ook alleen maar met een brul of door te negeren. Fysiek wordt hier niet gestraft, heeft ook geen zin. De hond is toch sterker.

Ik corrigeer ook nooit andere honden, als ze vervelend zijn, loop ik door. Als een hond hier op bezoek is en zit te klieren, dan vind ik dat de eigenaar van deze hond er wat van moet zeggen.

Hoe heb je zelf eigenlijk gereageerd op deze correctie?
Zoie
Zeer actief

als een hond tegen me opspringt corrigeer ik zo vriendelijk dat ik me moelijk kan voorstellen dat de eigenaar het anders op kan vatten dan dat ik hem een handje help. Ik zeg het er vaak ook bij: ik zal een handje helpen.Vind het zelf namelijk niet zo erg.

Laatst had ik een hond die maar tegen me op bleef springen om een stok van me af te pakken. Daar zeg ik dan wel wat van. Ik zie niet in waarom die hond niet van mij mag weten dat ik het niet wil hebben, en dat hij van mijn stok moet afblijven. De eigenaar corrgireerde overigens tevergeefs.
Afbeelding
Takkie
Zeer actief

pooh schreef:
Hoe heb je zelf eigenlijk gereageerd op deze correctie?
Ik was er zelf niet bij, mijn zusje wel en die heeft dit verteld aan mij. Mijn zusje heeft er wel wat van gezegd van: "Doe eens normaal!"

Als er bezoek bij ons komt, pak ik Joy wel altijd vast, of doe haar eerst even in de schuur en als ze rustig is laat ik haar weer los. Meestal kan ik het wel voorkomen dat ze tegen iemand opspringt.

Maar soms springt ze ook nog wel eens tegen iemand op als die allang bij ons is, dus niet alleen bij binnenkomend bezoek. Dan kan ik het soms niet voorkomen.

Op zich gaat het me nog niet zo heel erg om de correctie, maar om het feit dat ze zei: "stomme rothond"

Maar ik vind het wel interessant om te lezen wat jullie vinden ook over het geven en accepteren van correcties in het algemeen.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Nou de enige die mijn honden ook corrigeren zijn de buren teven vrienden van ons. Maar andersom doen wij het ook bij hun honden als het nodig is. DAarbij weten wij precies van elkaar wat we wel en niet toestaan en hoe we corrigeren.

Met trainen, corrigeer ik ook gewoon zelf en anders in overleg.

Vreemden moet zich echt niet met mijn honden bemoeien, dat kan ik prima zelf af.
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Nee. Anderen hebben met hun tengels van mijn hond af te blijven.
Groet,
Dorien
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

als dat hier zou gebeuren , gaat degene die het gedaan heeft gelijk aan zijn nekvel naar buiten , en hoeft ook nooit meer te komen :devil:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Dorien schreef:Nee. Anderen hebben met hun tengels van mijn hond af te blijven.
eens
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

jip007 schreef:als dat hier zou gebeuren , gaat degene die het gedaan heeft gelijk aan zijn nekvel naar buiten , en hoeft ook nooit meer te komen :devil:
ook eens
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bij Wuilus maakte dat niks uit want die liet zich niet corrigeren door iemand anders. Deed ik het dan luisterde ze wel, maar deed iemand anders het verbaal dan reageerde ze helemaal niet, fysiek dan beet ze gegarandeerd flink en dan had je echt een probleem want ze was dan niet 123 klaar met je :mrgreen:

Ik heb wel eens moeten roepen dat iemand nu echt even heel stil moest wachten op mij. Iemand had Wuil een knietje gegeven omdat ze een koekje wilde dat voor een ander hondje was, FOUT! hahaha. Dat moet je dan echt gewoon geven nl anders heb je een probleem, als je gaat duwen of knietjes geven helemaal. :smile2:

Dapper en Cleo corrigeer ik alleen verbaal en heeeeel zelden fysiek met een duw (onder het eten) of een sporadisch rukje aan de riem als ik het sleuren van Cleo echt zat ben. :roll: Iemand anders mag dat van mij ook wel als het gaat om bv Cleo die springt tegen een vreemde persoon. Die persoon mag van mij best een duwtje of een brul geven. Dapper corrigeren mag van mij eigenlijk niet. Daar zitten wij al bovenop en dan moet diegene maar even wachten tot we er zijn, en dat is echt binnen 10 seconde omdat we heel goed op hem letten.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Anderen mogen mijn hond geen harde correctie geven, een correctie dus buiten alle proporties is. Maar als mijn hond bij mensen in huis is en hij gaat daar bijvoorbeeld met zijn poten op het aanrecht staan, terwijl ik er niet bij ben omdat ik in de huiskamer ben ofzo, dan mag de ander zeker wel mijn hond corrigeren.
Het heeft namelijk geen enkele zin om dan eerst aan mij te vertellen wat woefje fout doet zodat ik kan ingrijpen. Dan ben je gewoon te laat. Dus als mijn vader Beertje met een verse pizza uit zijn keuken ziet sluipen, dan mag mijn vader gewoon corrigeren en vrienden die zien dat Toby iets staat te slopen of een andere hond staat te fixeren mogen ook ingrijpen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Als ik erbij ben corrigeert niemand behalve ik zelf, zeker in de genoemde situatie.
Een keer genoeg zeggen ofzo mag natuurlijk wel, maar handen thuis :boos: Als ze buiten mijn zicht geraken en dan een oplawaai krijgen, vind ik dat niet leuk maar kan het ook wel enigszins begrijpen. Heel soms peest Nika ertussenuit als ze een kind gespot heeft voordat ik het gezien heb, en die komt dan niet terug voor ze dat kind begroet heeft :19: . Vinden niet alle ouders leuk en ze zal best weleens een oplawaai gehad hebben. Niet leuk maar kan het ergens wel begrijpen, een doldwaze boxer die op je kleine kind afrent kan iemand flink laten schrikken (ook al doet ze geen kwaad, wil alleen een lebber geven). Het is dan mijn verantwoordelijkheid haar bij me te houden.
Tijdens de training wordt Marouck weleens door een derde gecorrigeerd, maar niet op een manier waar ik niet achter kan staan. Er wordt dus niet geschopt en geslagen, hooguit krijgt ze een lijncorrectie of een verbale correctie. Ze wordt ook beloond door een derde in sommige situaties, bv. op situaties waarbij ze van me af moet werken. Dat varieert van een verbale braaf, tot braafkloppen (laat ze zich ook steeds minder door afleiden, de eerste keer was dat het signaal om te gaan knuffelen.....ook bij de pakwerker :mrgreen: )
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Bij Freek kunnen ze het proberen , maar denk niet dat het werkt en mn neefje gaf Manager eens stiekum een schop en die beet hem in zn voet dus dat was ook gelijk over. :mrgreen: :mrgreen:
Groetjes Els
Afbeelding
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Onze honden laten zich door niemand anders corrigeren als door ons alleen.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Anders dan verbaal, gaat niemand mijn honden corrigeren als ik er bij ben.
Visite die ziet dat Diesel weer eens met een schoen rondsjouwt zegt, 'nee, mag niet' Dat vind ik prima.
Buiten mag hij als hij zich misdraagt ook weggestuurd worden, met een verbale correctie.
Maar ik voel me zeer verantwoordelijk voor mijn hond, dus ik ben er eerder bij.
Stel, (nooit voorgekomen hoor) dat mijn hond een andere hond 'pakt' en ik ben te ver weg, mag een ander mijn hond wel weghalen. Maar in principe handen af van mijn honden.
Als andere honden tegen mij opspringen, probeer ik ze laag te houden en daarna te belonen. ( twee vriendinnen van Diesel doen dat)
Ik help liever mee opvoeden :wink:

Puck is nog een baby. Daar mogen mensen niet eens naar kijken zonder mijn toestemming :mrgreen:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Zeg Daan , hoe gaat het met Puckie en waar blijven de foto's :mrgreen:
Groetjes Els
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”