Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De betekenis van likken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

De betekenis van likken

Ongelezen bericht door Carmen »

Kira likt altijd je armen en handen. Niet een paar keer maar de hele tijd. Ook Basco wordt vaak gewassen en dan het liefst zijn mannelijkheid.
Kira is een probleemloos hondje. Een beetje pittig naar andere hondjes (het blijft eens staffje) maar verder vrij zacht van karakter.
Dit likken doet ze dit om ons gunstig te stemmen? Of is er een andere reden? Wij vinden het niet prettig en laten het niet toe maar ze doet het toch elke keer weer....
Carmen
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Mmhh als ik puur naar mijn eigen hondjes kijk, dan kunnen er verschillende redenen zijn voor likken: - Bambi likt uit onderdanigheid
- Poncho likt uit opwinding én uit genegenheid. Beide likken niet heel vaak.

Ook kunnen honden likken als ze een zouttekort hebben, of misschien gewoon omdat ze het zout op je huid lekker vinden.

En ik denk ook wel uit gewoonte, of om aandacht te vragen. De ene hond likt de hele tijd, de andere nooit. Ik denk dat jouw hond gewoon in die eerste groep valt, maar wat de exacte reden is, dat zou ik niet weten.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar likt als ze aandacht wil, terwijl Miep het krijgt. Met haar ruwe slablad middenin het gezicht. Puur aandachttrekkerij. Ze krijgt het wel, trouwens :mrgreen:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Spok likt zo af en toe mijn hand of arm. Luna is een echte lebber, en geeft je soms bijna een tongzoen. Drukt dan haar snuit helemaal tegen je mond aan en als je dan lacht of He ! zegt, heb je hem te pakken. haha.

Wat het allemaal te betekenen heeft, ik weet het niet, maar volgens mij is het vriendelijk bedoeld.
Afbeelding
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Een van onze logeerhondjes die likt ook continue. Ze is ook heel snel opgewonden en erg aandachtsgeil :wink: Zodra je even tegen haar praat komt die lebbertong weer naar buiten en moet je echt wegduiken :mrgreen:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Spike heeft likken ook als hobby :mrgreen: . Vind het wel grappig hoor. Gezicht, handen, voeten (is lekker na een lange werkdag :ok: en je erg moeie voeten hebt)

En Birdy likt erg graag in je gezicht, gelood dat het bij haar gewoon gigantische blijdschap is. Prima hoor. :ok:

Wel opassen voor tongzoenen :wink:
Carmen
Zeer actief

Daisy@ schreef:Spike heeft likken ook als hobby :mrgreen: . Vind het wel grappig hoor. Gezicht, handen, voeten (is lekker na een lange werkdag :ok: en je erg moeie voeten hebt)

En Birdy likt erg graag in je gezicht, gelood dat het bij haar gewoon gigantische blijdschap is. Prima hoor. :ok:

Wel opassen voor tongzoenen :wink:
Ja zo gaat het bij Kira ook ,maar ik vind het niet zo fris, ze houdt nml. niet op. En ze weet dat we het niet luek vinden maar met een hele lage houding doet ze het toch de stiekemerd, ze kan het gewoon niet laten.
Carmen
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

ALs honden je mond(hoeken) willen likken is dat onderdanig gedrag.
Verder is likken een teken van genegenheid, verzorgingsgedrag dus.
Je ziet likken vaker plaats vinden van laag naar hoog in de rangorde. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Carmen
Zeer actief

Eline* schreef:ALs honden je mond(hoeken) willen likken is dat onderdanig gedrag.
Verder is likken een teken van genegenheid, verzorgingsgedrag dus.
Je ziet likken vaker plaats vinden van laag naar hoog in de rangorde. :wink:
Ja ze likt onze armen, handen en soms de voeten. Heel soms de mondhoeken, dus eigenlijk is het zielig voor haar als we dat niet accepteren?
Carmen
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Als we het genoeg vinden van Spike moet hij ook stoppen van ons hoor. Doet hij dan ook wel.

Ik vind het zelf zielig ja, als ze niet mogen likken. Ze moeten toch op een manier zeggen dat ze ons lief vinden :mrgreen: :ok:
Remco78
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Remco78 »

Russel is dol op mensen die vaak lotion of een ander smeersel gebruiken. In de zomer is dit natuurlijk op z'n ergst.

In het gezicht likken doet hij bijna nooit.

Is het ook echt zo dat de bek van een hond (vrij) hygiënisch is, of is dit een fabeltje?
Groetjes,

Remco, Fanny & een poot van Russel en Thyra

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Remco78 schreef:Is het ook echt zo dat de bek van een hond (vrij) hygiënisch is, of is dit een fabeltje?
Dat ligt denk ik een beetje aan waar hij net aan gelikt heeft.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:
Remco78 schreef:Is het ook echt zo dat de bek van een hond (vrij) hygiënisch is, of is dit een fabeltje?
Dat ligt denk ik een beetje aan waar hij net aan gelikt heeft.
En wat ie heeft gegeten! :mrgreen: De muil van een hond die net lekker mensenstront naar binnen heeft gewerkt lijkt mij weinig schoner dan een gemiddeld openbaar toilet in de binnenstad van Amsterdam op zaterdagavond. :N:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Ik heb ook ooit eens ergens gelezen dat er op de hondetong een enzym voorkomt die het helen van wonden zou versnellen.
Tesselaar
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Tesselaar »

onze Eefie is zo gek op onze jongste dochter dat er uit school vandaan eerst een likritueel plaats vindt ik heb hier geen moeite mee maar we hebben wel de regel dat ze niet haar mond laat likken want dat vind ik niet fris ik zie het als een soort liefde voor elkaar en kan er alleen maar van genieten als ik het zie.
een poot van Sammy en Eefie
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

hangt ervan af waar ze likken
aan de mondhoeken is inderdaad onderdanig
verder is het zowel genegenheid als een bepaald smaakje dat ze lekker vinden. Er zit inderdaad ook een enzeem dat wonden heelt
niet laten likken is zielig , ze mogen al zo weinig echt honds gedrag vertonen bij sommigen.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

hier ook zo'n lekkere likkerd, vooral mijn voeten en mijn enkels, zelf vind ik het een raar gevoel en hoeft het van mij niet, maar hij kijkt er zo verliefd bij dat ik hem maar even laat likken, als hij te lang doorgaat sta ik even op en dan is het over.dus ik heb geregeld van die natte sokken :mrgreen:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Veel honden die veel likken sluiten daarbij hun ogen, ze likken omdat ze daar endorfines van krijgen, eigelijk een stereotypie.
teckeltoos schreef:Ik heb ook ooit eens ergens gelezen dat er op de hondetong een enzym voorkomt die het helen van wonden zou versnellen.
Ik heb diverse artikelen gelezen van mensen die op de IC hebben gelegen vanwege mondflora van hond en kat. Er zitten een paar heel gemene bacterieen in.
weg gehaald zit een virus in
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Hier ook likkerds, niet vaak maar als ze het doen is het aan je handen of onderarmen. Ook mondhoeken en oorlelletjes. Al deze plaatsen zijn trouwens ook favoriet om heeeeeeeel zacht aan te knabbelen (=liefdesbeetjes).
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Trigger
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Trigger »

Het hondje van een kennis van mij is echt heel vervelend met zijn lik gedrag. Die blijft aan de gang en houdt ook echt niet op.
Bij hem is het een vorm van aandacht trekken. Het is een erg dominant hondje en tevens ook de baas in huis. Zijn wil is wet en dat is duidelijk te merken.
Dit likken doet hij ook alleen bij mensen die hem negeren, want dan wil hij aandacht hebben van jou.
Het begint dan bij de handen en als je hem dat blijft negeren dan klimt ie gewoon omhoog je schouder op en gaat je gezicht likken. (is een heel klein hondje)
Ik vind dit geen ok gedrag en sta ook niet toe dat hij me likt en dat vind ik ook echt niet zielig.
Liefs Monique en de beestenbende
yana en mokke

Ongelezen bericht door yana en mokke »

Ik heb ook ooit eens ergens gelezen dat er op de hondetong een enzym voorkomt die het helen van wonden zou versnellen.
Dit zou goed kunnen kloppen. Onze kat had een serieuze wonde aan zijn oor die maar niet wilde genezen totdat ons mokketje besloot om dit oortje te gaan wassen en op een paar dagen was het volledig genezen. :ok:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

sam likt eigenlijk alleen mond en wangen. die kusjes komt ie brengen en is dan weer weg..

lola is ook zo'n lebber, die kan lekker bij je liggen en ondertussen je broek zeiknat likken... :denken:

ik hou het maar op genegenheid whahahahaha
Afbeelding
MaHo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MaHo »

Het likken van armen en benen zie je vaak bij de ranglaagste in de roedel.
Als jouw hond de ranglaagste is kan het idd best bedoeld zijn als geruststellind gedrag. Het kan natuurlijk ook dat een beetje zweet met dit mooie weer en dan is dat misschien de reden.
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Beau doet het ook, en ik zie het als vriendschap, hij likt vaak genoeg over mijn gezicht en als ik niet uitkijk mijn hele gezicht, ook likt hij af en toe mijn armen en handen. Als ik dan ook een kusje aan hem vraag is hij daar heel gul mee, en is mijn gezicht weer gewassen. :mrgreen:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”