Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Af en toe boven of helemaal niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Af en toe boven of helemaal niet?

Ongelezen bericht door Reini »

Wij krijgen binnenkort een pup en de eerste paar nachten zal hij bij ons boven slapen. In de toekomst wordt zijn slaapplaats beneden en nou vroeg ik me iets af..
Wij hadden het idee bedacht dat de hond op zondagochtend lekker een uurtje bij ons boven op bed zou mogen liggen als wij ietsje langer willen uitslapen of gewoon nog even lekker willen liggen.

Kan dit??

Wij willen de hond consequent opvoeden en ik vraag me af of hij hier niet door in de war zal raken. Zou dit een soort "zondag" ritueel kunnen worden of is het gewoon inconsequentie?

Wij snappen natuurlijk dat het zondag is maar de hond zal toch ook merken dat het een andere dag is dan normaal omdat we de hele dag samen zijn of zie ik dit helemaal verkeerd???
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Minoes
Actief

Ongelezen bericht door Minoes »

Van ons mag de hond niet op bed of op de bank. Alhoewel ik dat best gezellig zou vinden hoor!
We hebben ervoor gekozen het niet te doen (ook al als pup) om haar duidelijk te maken welke plek ze wel of niet in mag nemen in ons huis.
Ze heeft een heerlijke mand (en ook nog de bench waar ze graag in ligt als ik bijv. ga stofzuigen). Daar ligt ze zo lekker in dat ik wel eens zin heb erbij te gaan liggen... Doe ik niet hoor, want het is HAAR plekje.

Dus volgens mij heb je gelijk en kan het hondje ervan in de war raken.
(Ik zeg dit heel voorzichtig want mijn hond is mijn eerste hond, dus ik heb niet de wijsheid in pacht.)

groetjes en veel plezier met je puppenbeest,
Minoes
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Hmm het lijkt me wel verwarrend, maar ik hoor van veel mensen dat ze hen honden leren om zou maar zegge eerst "toestemming" te vragen of ze ergens op ofzo mogen.. Dus het kan wel?
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Even ter aanvulling:

Beneden mag de hond overal komen. Hij mag op de bank maar heeft ook een bench in de keuken staan en een groot ligkussen in de woonkamer.

Hij mag niet naar boven!! Behalve dan dus misschien op zondagochtend!
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

dus je wil hem consequent opvoeden behalve op zondag?
Reini schreef:Hij mag niet naar boven!! Behalve dan dus misschien op zondagochtend!
Ik denk dat je je eigen antwoord al gegeven hebt. Niet is nooit.
weg gehaald zit een virus in
starfleet
Erelid

Re: Af en toe boven of helemaal niet?

Ongelezen bericht door starfleet »

Reini schreef: Wij willen de hond consequent opvoeden en ik vraag me af of hij hier niet door in de war zal raken. Zou dit een soort "zondag" ritueel kunnen worden of is het gewoon inconsequentie?
Bij een kleine pup zal het lastig zijn, maar een wat oudere pup kan wel leren dat een bepaald signaal voorafgaat aan op bed mogen liggen boven. Onze hond van vijf maanden heeft een paar weken geleden geleerd dat ze op de bank mag als haar dekentje erop ligt. We hebben eerst een beetje afgewacht wat voor vlees we in de kuip hadden met haar.

Anne
Reini
Zeer actief

Sjiel schreef:dus je wil hem consequent opvoeden behalve op zondag?
Ik wilde hem eigenlijk op zondag "consequent" mee naar boven nemen voor een uurtje maar als het verwarrend voor de hond is beginnen we er gewoon niet aan!

Eerst maar eens kijken welk vlees we in de kuip hebben en dan passen we het daarop aan!!
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mickie schreef:Ja hoor, kan best. Ik heb het mijn hond ook geleerd; op uitnodiging mag zij bij mij op de bank of mee naar boven op bed (normaal mag ze dat dus niet). Zoals met alle dingen die je een hond aanleert, moet je met positieve bekrachtiging werken en niet met straf. Je mag dus niet boos reageren als je hond onuitgenodigd naar boven komt, maar moet hem neutraal weer naar beneden brengen/sturen en dan belonen als hij daar blijft.

Ik zou er wel mee wachten tot je hond iets ouder is en je hem al redelijk onder appèl hebt, anders kan het inderdaad te verwarrend zijn.
Ik ben het hier volledig mee eens. Er is niets consequenter dan dat de hond alles mag als jij hem daartoe uitnodigt. Zo zijn de regels hier tenminste en daar ben ik consequent in. Leer je pup gewoon commando's als ga maar en op en af en weet ik het wat. Zo kan je precies duidelijk maken wat jij wil en dat gedrag beloon je.
Nelson mag op de bank, maar moet er ook weer af als ik dat wil, of op als ik dat wil. Dat soort consequent zijn snapt een hond heel erg goed. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

Wij wilden er ook een gezellig ritueel van maken...zondagochtend, tv even aan, hond op bed....gezellig!!
Maar onze pup dacht dus al snel dat het elke dag zondag was. :mrgreen:
We kwamen er snel achter dat het voor haar heel verwarrend moet zijn wanneer ze nou wel en wanneer ze niet naar boven mocht.
Nu is het dus gewoon niet meer naar boven.
Misschien is het een hond wel aan te leren als ze een klein beetje ouder is, maar nu beginnen we daar nog niet aan.
Reini
Zeer actief

Eline* schreef:
Mickie schreef:Ja hoor, kan best. Ik heb het mijn hond ook geleerd; op uitnodiging mag zij bij mij op de bank of mee naar boven op bed (normaal mag ze dat dus niet). Zoals met alle dingen die je een hond aanleert, moet je met positieve bekrachtiging werken en niet met straf. Je mag dus niet boos reageren als je hond onuitgenodigd naar boven komt, maar moet hem neutraal weer naar beneden brengen/sturen en dan belonen als hij daar blijft.

Ik zou er wel mee wachten tot je hond iets ouder is en je hem al redelijk onder appèl hebt, anders kan het inderdaad te verwarrend zijn.
Ik ben het hier volledig mee eens. Er is niets consequenter dan dat de hond alles mag als jij hem daartoe uitnodigt. Zo zijn de regels hier tenminste en daar ben ik consequent in. Leer je pup gewoon commando's als ga maar en op en af en weet ik het wat. Zo kan je precies duidelijk maken wat jij wil en dat gedrag beloon je.
Nelson mag op de bank, maar moet er ook weer af als ik dat wil, of op als ik dat wil. Dat soort consequent zijn snapt een hond heel erg goed. :wink:
Bedankt! :ok:

Ik heb nog best een hoop te leren, de basis zit erin maar met dit soort dingen weet ik het soms niet!

Bij jullie mag de hond dus niet uit eigen beweging op de bank?
Ik weet dat een ranglagere niet met alles initiatief mag nemen maar ik wist eigenlijk nog niet dat dat hier ook voor geldt.
Eigenlijk als ik er zo over nadenk is het wel logisch want de bank is een privilege voor de "baas" ( klopt dat zo? )
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Reini schreef: Bij jullie mag de hond dus niet uit eigen beweging op de bank?
Ik weet dat een ranglagere niet met alles initiatief mag nemen maar ik wist eigenlijk nog niet dat dat hier ook voor geldt.
Eigenlijk als ik er zo over nadenk is het wel logisch want de bank is een privilege voor de "baas" ( klopt dat zo? )
Het is een hoge uitkijkplek en als de hond op de bank zit is hij lichamelijk op gelijke hoogte met jou.

Daarnaast heel practisch als de hond alleen op uitnodiging op de bank mag, spingt hij er niet onder de modder op :wink:

Wij hebben met pup even afgewacht. Veel op de grond zitten knuffelen. Als ze erg dominant was geweest had ze van mij niet op de bank gemogen, ook niet op uitnodiging. Dat alleen als het dekentje erop ligt vind ik voor ons ideaal.

Soms zit ze wel verlangend te kijken met haar kop op de bank en dan leg ik zeer opvoedkundig onverantwoord de deken op de bank, want ik vind het heerlijk zo'n hondje tegen je aan.

Anne

Anne
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Reini schreef:Bij jullie mag de hond dus niet uit eigen beweging op de bank?
Je zegt het prima. Het is rangordebevestigend als jij gewoon de touwtjes in handen houdt, zeker als het om het uitreiken van privilege's gaat. Hoog zitten is een privilege van de ranghoogste en dat is de hond niet. Het is dus goed hem dat veelvuldig in te wrijven. :wink:
Als ik in de kamer bezig ben zal het me trouwens worst wezen waar de hond ligt. Wil ik op de bank moet hij standaard wegwezen. Ik nodig hem dan uit als hij bij mij mag liggen.
Ik vind trouwens wel dat je een pup beter relatief kort kan houden en pas later je vrijheden uit te breiden dan andersom. Pups weer inperken is veel en veel lastiger. Ik zou er dus zelf voor kiezen de pup aanvankelijk te leren dat hij op de grond hoort.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Reini
Zeer actief

Even een update. Afgelopen zondag ben ik om 6 uur 's morgens met Vegas de tuin ingegaan voor een plasje en daarna mocht hij mee op bed. Mijn vriend en ik konden toen nog lekker twee uurtjes slapen en Vegas heeft ook nog heerlijk geslapen. 's Avonds deed hij niet moeilijk toen hij weer gewoon in de bench naast het bed moest slapen dus we houden het zondagochtendritueel erin :ok:
Afbeelding
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Ik begin der niet aan om de hond op bed te laten. Heb ik zelf helemaal geen plek meer over :wink:

Dat soort dingen heb ik me wel bedacht toen mijn hond klein was. Dat hij straks héél groot zou worden. En niet gezellig bij je op schoot hangt, maar je compleet bedelft.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Iets wat je ooit toelaat, zal je altijd moeten toelaten. Kwestie van consequent te zijn.

Een hond kent het verschil niet tussen zondag en een andere dag hoor.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

er hangt ook zo veel van de hond zijn karakter temperament zelf af.
de regel nooit dus consequent zijn is een standaard.
sommige honden zijn gewoon blij met die uitzondering eens in de week.
Anderen zullen er misbruik van maken en je proberen te verleiden of
dwingen het dagelijks te mogen.
De mijn mogen op de bank in het bed gezellig,zelf zie ik pas een probleem , als het hun bank of bed zou zijn , nu mogen ze van mij en maken ook gewillig plaats. ook op de bank als er bezoek is.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Reini
Zeer actief

johan1969 schreef: Een hond kent het verschil niet tussen zondag en een andere dag hoor.
Snap ik best hoor :wink:

Maar hij mag alleen 1 ochtendje in week even gezellig op bed op mijn uitnodiging.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

sample schreef:Ik begin der niet aan om de hond op bed te laten. Heb ik zelf helemaal geen plek meer over :wink:

Dat soort dingen heb ik me wel bedacht toen mijn hond klein was. Dat hij straks héél groot zou worden. En niet gezellig bij je op schoot hangt, maar je compleet bedelft.
Vegas wordt niet zo groot dus hij past makkelijk bij mijn voeten :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Reini schreef:
johan1969 schreef: Een hond kent het verschil niet tussen zondag en een andere dag hoor.
Snap ik best hoor :wink:

Maar hij mag alleen 1 ochtendje in week even gezellig op bed op mijn uitnodiging.
Ik ben laat met m'n reactie, maar hier zijn we ook niet consequent in beneden of boven slapen en Bram snapt het prima. Drie dagen in de week staan we samen op om 6 uur en breng ik hem naar de dagopvang, 1 dag in de week staat m'n vriend om half 8 op en blijft Bram beneden (ik ga werken), 3 dagen in de week sta ik vroeg op en neem hem daarna mee naar boven voor nog een aantal uurtjes slaap met mij samen in bed.

Heel verwarrend als ik het zo lees, maar niks aan de hand. Hij slaapt prima in z'n bench en bij mij in bed. De benedenverdieping is zijn domein, drie dagen in de week til ik hem mee naar boven naar een kamer en mag hij daar zijn. Geen problemen.

Op de bank zitten kan alleen maar op mijn uitnodiging, want hij kan er nog niet opspringen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nee, maar hij merkt wel aan je gedrag wat er die dag gaat gebeuren: blijven we wakker of gaan we nog een slaapje doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Vegas heeft er ook geen moeite mee! Morgen moet mijn vriend werken en hij gaat dan om zes uur de deur uit. Ik ga er dan even mee uit, laat Vegas een plasje doen en ga dan lekker nog even naar bed. Dan neem ik hem gewoon mee in bed. 's Nachts slaapt hij in de bench naast mijn kant van het bed en 's morgens mag hij dus af en toe op bed.
Vorige week zondag, toen ik weer met hem naar boven ging na de plas zei ik tegen hem 'we gaan nog even op het grote bed' en toen hij eenmaal op het bed zat ging hij heerlijk bij ons liggen. 's Avonds was het gewoon weer 'bedje toe' en in de bench. :ok:
Afbeelding
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Toen Boris klein was ben ik consequent geweest in de zin dat hij niet op bed mocht. Toen in alle situaties duidelijk was wat hij wel en niet mocht ben ik begonnen om hem enkele priveleges te geven verbonden aan een commando. Zo mocht hij af en toe eens op bed komen als ik hem hiertoe uitnodigde. Hij heeft slechts twee keer het geprobeerd zonder toestemming en heeft toen vliegles gehad (oeps, dat klinkt cru, het was meer ik laat hem schrikken en hij springt snel weg). Soms vraagt hij zelf of hij het mag, het standaard antwoord is NEE. Alleen als ik het wil, niet als hij het vraagt. af en toe ga ik dan op het verzoek in.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”