Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vraagje over samenstelling vers voer
Moderator: moderatorteam
vraagje over samenstelling vers voer
Een vriendin van mij wil ook gaan barfen en heeft het geprobeerd maar haar twee honden vertikken dus sommige dingen te eten.
Nu wil zij het zelf gaan samenstellen en dan malen want carnibest eten zij wel.
Nu heeft zij deze verhouding genomen en ik vroeg me af of deze correct is 30% vuile pens,40% vlees en bot,10%orgaan en spiervlees en 20%groente ongeveer drie soorten en daar voegt ze wat yogurt en zalmolie en ei en weinig zilvervliesrijst aan toe.
Is dit als je het langer achter elkaar geeft te eenzijdig of voldoet dit aan de algehele behoefte van haar twee redelijk actieve honden?
Nu wil zij het zelf gaan samenstellen en dan malen want carnibest eten zij wel.
Nu heeft zij deze verhouding genomen en ik vroeg me af of deze correct is 30% vuile pens,40% vlees en bot,10%orgaan en spiervlees en 20%groente ongeveer drie soorten en daar voegt ze wat yogurt en zalmolie en ei en weinig zilvervliesrijst aan toe.
Is dit als je het langer achter elkaar geeft te eenzijdig of voldoet dit aan de algehele behoefte van haar twee redelijk actieve honden?
- BessieTurf
- Actief
- Mijn ras(sen): Witte Herder
Het is geen antwoord op je vraag, maar ik vraag me toch wel eens af waarom mensen nou zonodig zelf het voer moeten/willen samenstellen. Waar begin je aan, denk ik dan
Die voederfabrikanten weten echt wel waar ze mee bezig zijn en zeker die versvleesvoeders, waarom zou je dan zelf het wiel uitvinden? Met het risico op tekorten of overdoseringen.

Die voederfabrikanten weten echt wel waar ze mee bezig zijn en zeker die versvleesvoeders, waarom zou je dan zelf het wiel uitvinden? Met het risico op tekorten of overdoseringen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij is het niet correct, maar goed zo ver ben nog niet in het barfen thuis...wel heb ik een handige link voor je waar www.barfplaats.nl en dan naar de bibio gaan daar staat precies in wat de % moeten zijn.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb het stukje even opgezocht....
60% rauwe vleesbotten (50% bot - 50% vlees)
15% - 20% rauwe/gepureerde groentes
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes en/of voedingssupplementen
Men neme eerst het totaal gewicht aan voedsel dat jouw hond nodig zou hebben, per week.
Dus een voorbeeld van een weekmenu en de berekening: Zeg, jouw hond weegt 30 kilo en hij eet 700 gram per dag:
700 gram x 7 dagen = dus 4900 gram. Ronden we even af naar 5000 gram.
De site is een echte aanrader als je bezig wilt houden met Barfen.
10% - 15% orgaanvlees
Men neme eerst het totaal gewicht aan voedsel dat jouw hond nodig zou hebben, per week.
Dus een voorbeeld van een weekmenu en de berekening: Zeg, jouw hond weegt 30 kilo en hij eet 700 gram per dag:
Nee maar het is ook erg duur dus wil zij het graag zelf goedkoper gaan doen.BessieTurf schreef:Het is geen antwoord op je vraag, maar ik vraag me toch wel eens af waarom mensen nou zonodig zelf het voer moeten/willen samenstellen. Waar begin je aan, denk ik dan![]()
Dank je voor de moeiteDebora schreef:Heb het stukje even opgezocht....
10% - 15% orgaanvlees

- BessieTurf
- Actief
OK, op het eerste oog zit daar wat in. Maar je moet het vervoeren, bewaren, eventueel koken of bewerken. Er komen dus wel meer kosten bij dan alleen maar sec versvlees versus zelfmaak.tineke schreef:Nee maar het is ook erg duur dus wil zij het graag zelf goedkoper gaan doen.
Maar goed, gelukkig denken we er niet allemaal hetzelfde over

Ja maar met twee flinke honden scheelt het toch zij heeft het in ieder geval helemaal berekend financieel denk ik haar kennendeBessieTurf schreef:OK, op het eerste oog zit daar wat in. Maar je moet het vervoeren, bewaren, eventueel koken of bewerken. Er komen dus wel meer kosten bij dan alleen maar sec versvlees versus zelfmaak.tineke schreef:Nee maar het is ook erg duur dus wil zij het graag zelf goedkoper gaan doen.

Volgens mij gaat ze alles rauw klaarmaken hoor dus niet bewerken maar dan wel voor een week ofzo en dus invriezen.
-
- Erelid
- Contacteer:
Hoi Tineke
pens hoe fje helemaal niet te mengen met vlees,bot enz!
dat kan je puur als lap geven
kijk maar eens op
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... ea1733646d
dat is een grote bibliotheek over 100% BARF!
10 jaar info staat daar beschreven,vertalingen enz enz.
kijk maar eens op
dat is een grote bibliotheek over 100% BARF!

- BessieTurf
- Actief
Bij pens kan je beter altijd wel even 1 of 2 boterhammetjes geven omdat anders het eiwitgehalte de lucht inschiet. Deze informatie kreeg ik althans van Gerrit van Farmfood.ien schreef:Hoi Tineke
kijk maar eens op
dat is een grote bibliotheek over 100% BARF!![]()
-
- Erelid
- Contacteer:
-
- Erelid
- Contacteer:
-
- Erelid
- Contacteer:
Re: vraagje over samenstelling vers voer
niet doen..dan kan je beter kvv geventineke schreef:Nu wil zij het zelf gaan samenstellen en dan malen want carnibest eten zij wel.
?
de bedoeling is juist dat de honden het voer zelf gaan bewerken met hu gebit
verder zijn botten gewoon niet te malen [wel door de honden, maar niet met een machine], alleen de kip en dat is weer veel te eenzijdig!
Laatst gewijzigd door ien op 31 mei 2005 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

En de mijne want die barfen ook maar krijgen inderdaad pens als heel de maaltijd.ien schreef:Vraag het mijn hondenBessieTurf schreef:Het is geen antwoord op je vraag, maar ik vraag me toch wel eens af waarom mensen nou zonodig zelf het voer moeten/willen samenstellen. Waar begin je aan, denk ik dan![]()
.
Re: vraagje over samenstelling vers voer
Carnibest is toch ook gemalen of vergis ik me nu.ien schreef:niet doen..dan kan je beter kvv geventineke schreef:Nu wil zij het zelf gaan samenstellen en dan malen want carnibest eten zij wel.
?
de bedoeling is juist dat de honden het voer zelf gaan bewerken met hu gebit
verder zijn botten gewoon niet te malen [wel door de honden, maar niet met een machine], alleen de kip en dat is weer veel te eenzijdig!
Kvv is toch carnibest of zit ik er weer naast.
Jij vind haar verhoudingen dus niet kloppen die ik beschrijf en wat zou zij daar evt. aan moeten veranderen?
- BessieTurf
- Actief
Dat is denk ik zeker waar. Ik geloof zeker wel dat de honden het fantastisch vinden en dat ze het er geweldig op doen.
Maar kost het niet giga veel tijd en toch ook best veel geld? Groente en vlees zijn toch zekers niet goedkoop op het moment zou ik zeggen.
Ik heb zelf 2 Witte Herders die toch aardig wat eten. Wat zou ik dan kwijt zijn? Zowel aan geld als aan tijd. En die laatste geldt niet alleen voor het klaarmaken. Omdat ik in een heel klein gehucht in Noord Holland woon voorzie ik dat ik hele wereldreizen zou moeten maken om aan zinnige botten en vlees te komen
Maar kost het niet giga veel tijd en toch ook best veel geld? Groente en vlees zijn toch zekers niet goedkoop op het moment zou ik zeggen.
Ik heb zelf 2 Witte Herders die toch aardig wat eten. Wat zou ik dan kwijt zijn? Zowel aan geld als aan tijd. En die laatste geldt niet alleen voor het klaarmaken. Omdat ik in een heel klein gehucht in Noord Holland woon voorzie ik dat ik hele wereldreizen zou moeten maken om aan zinnige botten en vlees te komen

Dat vind ik wel meevallen zowel tijd als geld.BessieTurf schreef:Dat is denk ik zeker waar. Ik geloof zeker wel dat de honden het fantastisch vinden en dat ze het er geweldig op doen.
Wij halen het vlakbij Utrecht en dan gelijk 100 kilo ofzo en vriezen dat wel in maar groente en fruit doe ik er vers bij als ik ze eten geef.
Pens krijgen ze twee dagen in de week en daar geef ik niets bij.
Heel af en toe krijgen ze een recreatiebot en dat gaat ook prima.
Overigens wij hebben vier honden drie flinke jongens en een kleintje.
- BessieTurf
- Actief
OK, dank voor je berichttineke schreef: Dat vind ik wel meevallen zowel tijdalsl geld.
Wij halen het vlakbij Utrecht en dan gelijk 100 kilo ofzo en vriezen dat wel in maar groente en fruit doe ik er vers bij als ik ze eten geef.
Pens krijgen ze twee dagen in de week en daar geef ik niets bij.
Heel af en toe krijgen ze een recreatiebot en dat gaat ook prima.
Overigesn wij hebben vier honden drie flinke jongens en een kleintje.

Verder zou ik best graag keiharde cijfers willen zien. Ik heb best wat voor mijn dieren over maar het moet niet al te dol worden zoals bijvoorbeeld altijd Energique ofzo geven ... dat loopt teveel in de papieren.
Hier vind je prijzen erbij.
Wij wonen overigens ook in noord holland dus misschien als het niet te ver is en je hebt interesse kunnen wij wat voor je meenemen.
http://www.rpvianen.tk/
Wij wonen overigens ook in noord holland dus misschien als het niet te ver is en je hebt interesse kunnen wij wat voor je meenemen.
http://www.rpvianen.tk/
- BessieTurf
- Actief
-
- Erelid
- Contacteer:
- BessieTurf
- Actief
Versvoer kook je zeer beslist niet, de honden krijgen rauwe vlees, rauwe gepureerde groenten en hooguit een heel klein deel aan tafelrestjes is gekooktBessieTurf schreef:OK, op het eerste oog zit daar wat in. Maar je moet het vervoeren, bewaren, eventueel koken of bewerken. Er komen dus wel meer kosten bij dan alleen maar sec versvlees versus zelfmaak.tineke schreef:Nee maar het is ook erg duur dus wil zij het graag zelf goedkoper gaan doen.

Addy
- BessieTurf
- Actief
OK, alles rauw. Dat scheelt weer energie.Addy schreef:Versvoer kook je zeer beslist niet, de honden krijgen rauwe vlees, rauwe gepureerde groenten en hooguit een heel klein deel aan tafelrestjes is gekooktEn als ik naar de dierenzaak moet om brokken te halen moet ik het ook vervoeren
Addy
Maar brokken laat ik aan huis komen dus daar heb ik geen omkijken naar. Ik vind mijn eigen wekelijkse/dagelijkse boodschappen al een ramp en daarom lijkt dat barfen/versvlees mij ook niet echt aantrekkelijk.
Ik geef pens enkele dagen in de week en dat is hier in de buurt al een crime om aan te komen.
Dus ik sta niet te springen, maar ben wel nieuwsgierig

Jemig Bessie Turf, ik stel voor dat jij lekker brok blijft geven. Wat wil je? Voor een dubbeltje op de eerste rang? Zonder moeite je honden zo goedkoop mogelijk te eten geven? Dan blijf je gewoon lekker die brok geven.BessieTurf schreef:OK, alles rauw. Dat scheelt weer energie.
Maar brokken laat ik aan huis komen dus daar heb ik geen omkijken naar. Ik vind mijn eigen wekelijkse/dagelijkse boodschappen al een ramp en daarom lijkt dat barfen/versvlees mij ook niet echt aantrekkelijk.
Je kunt zo adressen krijgen, gratis en voor niets. En ja, dan zit je met twee tassen vol eten in de trein. Dat kan.
En dat je de maaltjes voor je honden uitgebalanceerd aan je deur krijgt? Hoe luxe wil je het hebben?
Gaat het je om het geld en de energie, of om het welzijn van je hond?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Nou, hierom?BessieTurf schreef:Het is geen antwoord op je vraag, maar ik vraag me toch wel eens af waarom mensen nou zonodig zelf het voer moeten/willen samenstellen. Waar begin je aan, denk ik dan![]()

Dit is een reu van bijna 11, je kan hem geen groter plezier doen met zijn naderhalve tand. Hij is doof en blind maar weet er goed raad mee.

- BessieTurf
- Actief
Ik wil goed voer voor de honden. En voordat je zo hoog van de toren begint te blazen. Je kent mijn situatie niet. Hier op het dorp komt geen bus en geen trein. Hoe dacht jij met twee tassen dat te doen. En ik vraag al, hoe lang doe je dan met die twee tassen? En ik heb meer dieren en maar een uitkering. Ik heb er best geld voor over maar ik heb maar een bepaald budget. Ik voer nu FF en de honden doen het daar goed op.Marion. schreef: Jemig Bessie Turf, ik stel voor dat jij lekker brok blijft geven. Wat wil je? Voor een dubbeltje op de eerste rang? Zonder moeite je honden zo goedkoop mogelijk te eten geven? Dan blijf je gewoon lekker die brok geven.
Je kunt zo adressen krijgen, gratis en voor niets. En ja, dan zit je met twee tassen vol eten in de trein. Dat kan.
En dat je de maaltjes voor je honden uitgebalanceerd aan je deur krijgt? Hoe luxe wil je het hebben?
Gaat het je om het geld en de energie, of om het welzijn van je hond?
Versvlees voeren moet dus wel betaalbaar blijven. Nee geen dubbeltje op de eerste rang maar ook geen goudprijs.
Ik vraag het zomaar eens. Ik vraag zomaar eens wat info en kom al lekkere reacties tegen

Je kent niets van mijn situatie, oordeel er dan niet over.
Naar Aartswoud wil ik graag een keer, dat adres wil ik ook graag hebben. Dat kan ik op de brommer redden.
- Saartje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising
- Aantal honden: 1
- BessieTurf
- Actief
Ik voel me knap in m'n zak gescheten door zo'n reactie. Dat wil ik toch nog even kwijt.
Ik ben al jaren bezig met zeer goed voor voor mijn honden en wil er goed voor betalen ook.
Duck was een optie maar kan ik niet kwijt in de vriezer (als ik rechtstreeks bestel) en kan budgetmatig niet uit.
Ik heb het niet zo op Barf maar ben altijd wel nieuwsgierig. Wellicht is mij "niet hebben op" wel gestoeld op verkeerde info.
Daarom vraag ik nu toch maar eens door. En adressen voor verse botten om te kluiven en pens zijn altijd meer dan welkom omdat ik die altijd al geef.
Dus ga niet beweren dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten!
Ik geef alleen rationeel aan of het wel zin heeft zoals Topic Starter aangeeft zelf te gaan malen en samenstellen als ze ook Carnibest kan geven. Dat is heel wat anders dan Barf-en.
Als ik voor hetzelfde of meer geld zo'n prutje samen kan stellen dan koop ik het wel. Ja dan ben ik lui want dan scheelt het mij reistijden en werk.
En ik mag toch eens vragen wat nu de cijfers qua prijzen en hoeveelheden zijn. Dat is nieuwsgierigheid en door zo hoog van de toren te blazen tegen me jaag je me alleen maar weg in plaats van dat je me overtuigt.
Maar het is lekker makkelijk om anoniem zo te reageren achter je toetsenbord.
Ik heb al vaker Barf-ers zo hard zien reageren. Ik ga al wat jaartjes mee op de diverse forums. En het is geen reclame.
Bedankt voor het verknallen van mijn humeur. Ik ga wel de honden kroelen, die reageren zo niet.
Ik ben al jaren bezig met zeer goed voor voor mijn honden en wil er goed voor betalen ook.
Duck was een optie maar kan ik niet kwijt in de vriezer (als ik rechtstreeks bestel) en kan budgetmatig niet uit.
Ik heb het niet zo op Barf maar ben altijd wel nieuwsgierig. Wellicht is mij "niet hebben op" wel gestoeld op verkeerde info.
Daarom vraag ik nu toch maar eens door. En adressen voor verse botten om te kluiven en pens zijn altijd meer dan welkom omdat ik die altijd al geef.
Dus ga niet beweren dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten!
Ik geef alleen rationeel aan of het wel zin heeft zoals Topic Starter aangeeft zelf te gaan malen en samenstellen als ze ook Carnibest kan geven. Dat is heel wat anders dan Barf-en.
Als ik voor hetzelfde of meer geld zo'n prutje samen kan stellen dan koop ik het wel. Ja dan ben ik lui want dan scheelt het mij reistijden en werk.
En ik mag toch eens vragen wat nu de cijfers qua prijzen en hoeveelheden zijn. Dat is nieuwsgierigheid en door zo hoog van de toren te blazen tegen me jaag je me alleen maar weg in plaats van dat je me overtuigt.
Maar het is lekker makkelijk om anoniem zo te reageren achter je toetsenbord.
Ik heb al vaker Barf-ers zo hard zien reageren. Ik ga al wat jaartjes mee op de diverse forums. En het is geen reclame.
Bedankt voor het verknallen van mijn humeur. Ik ga wel de honden kroelen, die reageren zo niet.
- BessieTurf
- Actief
Er is toch uiteindelijk niets mis met brokken. Dat verhaal dat ken ik nou wel. Ze doen het er best op.Saartje schreef:Ik denk dat Marion doelde op dat jij op elk antwoord op jouw vragen reageerde met "maar brokken dit brokken dat" en dat viel mij ook op, maargoedBessieTurf schreef: Ik vraag het zomaar eens. Ik vraag zomaar eens wat info en kom al lekkere reacties tegen![]()
Maar het kan beter. Deze week heb ik mijn honden 2 dagen Energique gegeven en ik merk duidelijk een gedragsverandering bij ze op. Vandaar dat ik toch maar weer eens voorzichtig de deur open zet.