Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onzindelijkheid

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Onzindelijkheid

Ongelezen bericht door Saartje »

Leo is dus nog steeds niet zindelijk, dat is hij bij de eerste eigenaar ook niet geweest (daar werd hij nou niet bepaald vaak uitgelaten) en daarna heeft hij in een paar maanden tijd nog twee verschillende eigenaren gehad waar hij ook niet zindelijk was en na 6 weken weer terug in het asiel belandde.
Ik heb nu een hele tijd volgehouden om hem ontzettend uitbundig (met veel heel lekkere beloningen) te belonen.
Maar het probleem is dat hij het bijna nooit buiten doet in mijn bijzijn, het lijkt wel of hij niet durft.
Misschien is hij ervoor gestraft bij de vorige mensen en denkt hij dat het fout is als hij wat doet waar iemand bij is?
Ik heb het ook geprobeerd met een lijn van bijna 20 meter (en dat is langer dan ik dacht :roll: :mrgreen: ) maar dat werkt dus net zo min als de flexilijn die ik normaal gebruik.
Als ik uit het zicht ga staan gaat hij gewoon gerust een uur lang elk sprietje en blaadje dat er te vinden is besnuffelen.
Hij heeft nu in al die tijd denk ik 15 keer wat buiten gepoept (plassen doet hij wel buiten, heel veel, maar ook gewoon binnen) en dat belonen heeft nog geen enkele vooruitgang gebracht.
Ik hoop echt dat iemand een tip kan geven die me een stuk op weg kan helpen want zo is het niet echt leuk meer :wink:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Pfft, moeilijk hoor. Wil je in ieder geval een hart onder de riem steken, weet hoe wanhopig je ervan kan worden. Vind het heel knap dat je er zo rustig onder blijft, daar heb ik echt bewondering voor. En geloof me; daar help je je hond echt mee!!

Ik vind het jammer dat ik je geen goed advies kan geven! Zou je erg graag willen helpen. Ik hoop dat ook dat je nuttige tips zal krijgen.
Saartje
Zeer actief

miekmiek schreef:Pfft, moeilijk hoor. Wil je in ieder geval een hart onder de riem steken, weet hoe wanhopig je ervan kan worden. Vind het heel knap dat je er zo rustig onder blijft, daar heb ik echt bewondering voor. En geloof me; daar help je je hond echt mee!!

Ik vind het jammer dat ik je geen goed advies kan geven! Zou je erg graag willen helpen. Ik hoop dat ook dat je nuttige tips zal krijgen.
Bedankt :ok:
Tja, ik ga me er verder niet druk over maken maar af en toe heb ik echt zoiets van.. waarom gaat het nou niet beter?
Het klinkt altijd zo ontzettend makkelijk: "Belonen als hij iets buiten doet en negeren als iets binnen heeft gedaan".
Dat zal vast niet geschreven zijn door mensen die ooit een hond met (on)zindelijkheids problemen gehad hebben :mrgreen: !
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Het lijkt mij meer een gedragsprobleem dan een onzindelijkheids probleem. Klinkt inderdaad alsof hij niet durft, en dat kost heel veel tijd.
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Als ik je verhaal zo lees dan voelt Leo zich denk ik inderdaad niet op zijn gemak als er iemand bij staat.

Poept hij bijvoorbeeld wel buiten als hij los loopt?

Ik heb helaas ook geen echte tips voor je want volgens mij doe je het helemaal goed zo.
Saartje
Zeer actief

pooh schreef:Als ik je verhaal zo lees dan voelt Leo zich denk ik inderdaad niet op zijn gemak als er iemand bij staat.

Poept hij bijvoorbeeld wel buiten als hij los loopt?

Ik heb helaas ook geen echte tips voor je want volgens mij doe je het helemaal goed zo.
Hij kan niet los, dat maakt het er natuurlijk ook niet makkelijker op.
Vandaar ook die kilometerslange lijn :mrgreen:
Hutsje schreef:Het lijkt mij meer een gedragsprobleem dan een onzindelijkheids probleem. Klinkt inderdaad alsof hij niet durft, en dat kost heel veel tijd.
Ik denk ook dat dat het is, gezien hoe hij op heel veel dingen reageert (of niet) zou het goed kunnen dat hij gewoon een schop heeft gehad voor het in huis poepen.
Daarom is het ook zo moeilijk, hij doet echt alleen wat buiten als ik hem de hele godganse dag in de gaten houd zodat hij het niet kan doen zonder dat ik het zie en kan belonen.
Maarja, dat werkt niet omdat die beloning helemaal niet tot hem doordringt, want wat ie doet is puur omdat hij het niet langer kan ophouden en dat is ook niet echt positief meer natuurlijk.
Dat doe ik dus niet meer en ik laat hem steeds zo veel mogelijk uit mijn zicht (voor zover dat kan, achter struikjes dus en met m'n rug naar hem toe), alleen helpt dat niets.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Tis maar een idee maar het kwam bij me op doordat je zei dat hij uren aan een sprietje gaat stan snuffelen. Ik zie dat hier in de buurt ook heel vaak, vooral als mensen naaar hun werk moeten en de hond even in het plantsoen uit laten. Dan staan ze soms héél lang te wachten :mrgreen:
Ik ga met mijn honden lopen tot ze het niet meer op kunnen houden, als je hond voldoende beweging krijgt komt dat vanzelf.
Dus dat zou je eens kunnen proberen :wink:
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

Of misschien heeft het een medische reden? :denken:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hera was ook heel moeiljk om buiten haar behoefte te leren doen.
Nu was het bij haar geen angst maar er gebeurde zoveel om haar heen en overal reageerde ze op dat ze gewoon de rust niet had om te poepen/plassen. Soms dan wilde ze gaan zitten en dan vloog er bijv. een vliegje om haar heen en dan kon ik weer een half uur lopen gaan.

Bij Hera heeft het totaan 8 maanden oud geduurd.
En nog steeds poept en plast ze erg moeilijk als er van alles om haar heen gebeurd.
Op vreemde plaatsen doet ze vrijwel nooit iets. Als ik bijv. op vrijdagavond om zeg 19:00 uur bij mn oudesr ben dan doet ze misshcien zaterdagmiddag ergens eens een plasje en poepen pas in de avond omdat ze dan gewoon echt moet.

Ik ben er een commando aan gaan koppelen; 'poepie doen' en 'plasje doen'. Dat begint ze nu onder de knie te krijgen.
Zodra ik dat zeg als ik weet dat ze wel wat zou moeten doen dan doet ze dat vrijwel atlijd.
Heb haar dat gewoon aangeleerd door steeds als ze zelf ging plasse/poepen dat commando 2 of 3x te roepen en vervolgens te belonen.

Maar het is idd erg vervelend. Ik kon 3 uur buiten lopen met Hera en dan deed ze niks, en dan was ik nog geen 5 minuten binnen en ja hoor lag er weer een hoop in de kamer....
Saartje
Zeer actief

estelle schreef:Hera was ook heel moeiljk om buiten haar behoefte te leren doen.
Nu was het bij haar geen angst maar er gebeurde zoveel om haar heen en overal reageerde ze op dat ze gewoon de rust niet had om te poepen/plassen. Soms dan wilde ze gaan zitten en dan vloog er bijv. een vliegje om haar heen en dan kon ik weer een half uur lopen gaan.

Bij Hera heeft het totaan 8 maanden oud geduurd.
En nog steeds poept en plast ze erg moeilijk als er van alles om haar heen gebeurd.
Op vreemde plaatsen doet ze vrijwel nooit iets. Als ik bijv. op vrijdagavond om zeg 19:00 uur bij mn oudesr ben dan doet ze misshcien zaterdagmiddag ergens eens een plasje en poepen pas in de avond omdat ze dan gewoon echt moet.

Ik ben er een commando aan gaan koppelen; 'poepie doen' en 'plasje doen'. Dat begint ze nu onder de knie te krijgen.
Zodra ik dat zeg als ik weet dat ze wel wat zou moeten doen dan doet ze dat vrijwel atlijd.
Heb haar dat gewoon aangeleerd door steeds als ze zelf ging plasse/poepen dat commando 2 of 3x te roepen en vervolgens te belonen.

Maar het is idd erg vervelend. Ik kon 3 uur buiten lopen met Hera en dan deed ze niks, en dan was ik nog geen 5 minuten binnen en ja hoor lag er weer een hoop in de kamer....
Vooral dat laatste stukje, ik loop ook uren buiten met hem en zelfs op een kaal stuk zand met 1 boom doet hij niks wat het ene rondwaaiende zandkorreltje is natuurlijk veel interessanter.
Een commando eraan koppelen probeer ik, maar kijk, dan kan ik 3 weken wachten tot hij weer wat buiten doet en daarna weer, tegen die tijd is hij vast de link naar het commando alweer vergeten :mrgreen:
Steeds opnieuw oefenen gaat niet.
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Takkie schreef:Of misschien heeft het een medische reden? :denken:
Medische redenen.. tja, binnenshuis kan hij er wel wat van hoor, dus ik denk niet dat dat een probleem is? :mrgreen:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Tis maar een idee maar het kwam bij me op doordat je zei dat hij uren aan een sprietje gaat stan snuffelen. Ik zie dat hier in de buurt ook heel vaak, vooral als mensen naaar hun werk moeten en de hond even in het plantsoen uit laten. Dan staan ze soms héél lang te wachten :mrgreen:
Ik ga met mijn honden lopen tot ze het niet meer op kunnen houden, als je hond voldoende beweging krijgt komt dat vanzelf.
Dus dat zou je eens kunnen proberen :wink:
Bedankt voor de tip, maar dit heb ik al héél vaak geprobeert.
Hij houdt het echt op tot we weer binnen zijn, alsof hij helemaal verkeerd om zindelijk is gemaakt. :19:
Afbeelding
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Klinkt inderdaad alsof hij vreselijk op z'n falie gehad heeft wanneer hij een ongelukje had in het verleden.
Veel geduld.. veel andere tips heb ik niet. Ja, zorg dat hij uit de buurt is wanneer je z'n ongelukjes opruimt binnen.
Ook denk ik dat het uiteindelijk een patroon is wat doorbroken moet worden. Het gaat voor hem al heel lang zo.. naar buiten, niks doen, wandelen, naar binnen, plassen!
Probeer dat patroon te doorbreken. Ga wandelen en doet hij niks ga je naar huis. Ga vervolgens kort daarna ( ik weet niet hoe lang hij wacht met iets binnen te doen... ) gewoon weer naar buiten. Uiteindelijk zal hij toch echt een keer iets moeten doen waar jij bij bent en dan kan je helemaal uit je dak gaan van blijdschap..
het patroon doorbreken dus, lastig? ja er gaat veel tijd in zitten maar hoe langer hij dit patroon volhoudt hoe moeilijker het wordt het weer af te leren.
Saartje
Zeer actief

Senna1 schreef:Klinkt inderdaad alsof hij vreselijk op z'n falie gehad heeft wanneer hij een ongelukje had in het verleden.
Veel geduld.. veel andere tips heb ik niet. Ja, zorg dat hij uit de buurt is wanneer je z'n ongelukjes opruimt binnen.
Ook denk ik dat het uiteindelijk een patroon is wat doorbroken moet worden. Het gaat voor hem al heel lang zo.. naar buiten, niks doen, wandelen, naar binnen, plassen!
Probeer dat patroon te doorbreken. Ga wandelen en doet hij niks ga je naar huis. Ga vervolgens kort daarna ( ik weet niet hoe lang hij wacht met iets binnen te doen... ) gewoon weer naar buiten. Uiteindelijk zal hij toch echt een keer iets moeten doen waar jij bij bent en dan kan je helemaal uit je dak gaan van blijdschap..
het patroon doorbreken dus, lastig? ja er gaat veel tijd in zitten maar hoe langer hij dit patroon volhoudt hoe moeilijker het wordt het weer af te leren.
Ja, hij is al 3 jaar dus dit gaat nog heel veel geduld kosten waarschijnlijk, niet erg hoor, maar het viel te proberen :mrgreen:
Ik doe hem altijd even naar de keuken als ik het opruim en verder besteed ik er geen aandacht aan.
Ook ga ik heel vaak met hem naar buiten en ook lang, maar áls hij dan iets buiten doet negeert hij mij compleet.
Ik sta dus helemaal blij te doen en hem de hemel in te prijzen en hem vol te proppen met worst en kaas enz.
En hij kijkt de andere kant op en vreet heel rustig de beloningen weg.
:19:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Gewoon stug doorgaan, eens zal die klik toch komen. Ziet hij het niet als een straf dat hij naar de keuken wordt gestuurd wanneer je het gaat opruimen? Of zet je hem wel vaker in de keuken?
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Saartje schreef:
Ja, hij is al 3 jaar dus dit gaat nog heel veel geduld kosten waarschijnlijk, niet erg hoor, maar het viel te proberen :mrgreen:
Ik doe hem altijd even naar de keuken als ik het opruim en verder besteed ik er geen aandacht aan.
Ook ga ik heel vaak met hem naar buiten en ook lang, maar áls hij dan iets buiten doet negeert hij mij compleet.
Ik sta dus helemaal blij te doen en hem de hemel in te prijzen en hem vol te proppen met worst en kaas enz.
En hij kijkt de andere kant op en vreet heel rustig de beloningen weg.
:19:
In principe hoef je niet elke keer heel erg lang met hem naar buiten. Het gaat om een patroon: buiten, niks, binnen, plassen.
Dat moet je zien te doorbreken. Dus elke keer korte stukjes naar buiten, binnen goed in de gaten houden en weer naar buiten. na 3 jaar is dit een patroon voor hem...
Veel succes.
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Ben het met Danny eens. Ik zou in ieder geval niet tot sint juttemis gaan lopen. Korte stukjes naar buiten. Niks doen? Gaan we weer naar binnen. Hij vind thet buiten voorderest toch gewldig begrijp ik? Hij krijgt vanzelf in de gaten dat buiten niks doen, betekent: weer terug naar binnen. Van belang is natuurlijk wel dat je hem goed in de gaten houdt, zodat je toch weer op tijd buiten bent, als hij wel moet. :mrgreen:
En natuurlijk belonen als hij het goed doet. Succes! :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Joy C schreef:Ben het met Danny eens. Ik zou in ieder geval niet tot sint juttemis gaan lopen. Korte stukjes naar buiten. Niks doen? Gaan we weer naar binnen. Hij vind het buiten voorderest toch gewldig begrijp ik? Hij krijgt vanzelf in de gaten dat buiten niks doen, betekent: weer terug naar binnen of beter gezegd ff niet meer buiten! Van belang is natuurlijk wel dat je hem goed in de gaten houdt, zodat je toch weer op tijd buiten bent, als hij wel moet. :mrgreen:
En natuurlijk belonen als hij het goed doet. Succes! :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Nu met Banjer (andere hond) erbij heeft hij opeens buiten gepoept!
Hoe kan dit nou?
Hij ging gewoon een beetje graven en snuffen en ja hoor :19:
Ik heb hem natuurlijk uitgebreid beloond en gezegd hoe knap hij was enzo, maar hoe kan het nou dat hij met een andere hond erbij gewoon zo op z'n gemak gaat zitten?
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Inge O schreef:waarschijnlijk omdat hij met banjer erbij toch meer opgewonden is, wandelen met een andere hond samen is toch nieuw voor hem. dat werkt dan weer op zijn darmen, en als hij bijna op knappen staat moét hij wel buiten! kan je wel positief gebruik van maken natuurlijk :ok:!
Lekkere omschrijving zeg :mrgreen:
Volgende week zondag gaan we weer en in de tussentijd blijf ik gewoon proberen!
Een hond mee werkt wel heel positief op hem nu ik het allemaal zo bekijk.
Hij was leuk vrolijk buiten, hij had aandacht voor mij (wat hij normaal echt niet heeft al zou ik op m'n kop de samba dansen) en hij is opeens even 'zindelijk' :19:
Misschien heeft z'n eerste eigenaar wel twee honden gehad?
Ik vind het zelf in ieder geval heel leuk om hem zo te zien, het ging hartstikke goed :ok:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Hij heeft het net wéér buiten gedaan, het gaat opeens sinds vanochtend de goede kant op (beetje te optimistisch misschien, maargoed) :mrgreen: :cheer: :cheer:
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Saartje schreef:Hij heeft het net wéér buiten gedaan, het gaat opeens sinds vanochtend de goede kant op (beetje te optimistisch misschien, maargoed) :mrgreen: :cheer: :cheer:
:ok: Wie weet heeft ie nu de goede weg gevonden. Succes!
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Misschien heeft hij nu inderdaad door waar het om gaat.
Het is in ieder geval een goed teken, gewoon volhouden :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”