Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
onderdanig
Moderator: moderatorteam
- Brigitte30
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Aantal honden: 1
onderdanig
Roxy (bullmastiff, nu 13 maanden) is erg onderdanig naar andere honden. Wanneer er een vreemde of dominante hond aankomt gaat ze liggen (niet op haar rug) en laat zich uitgebreid besnuffelen / aflebberen. Oren zijn dan naar achteren.
Heeft ze het dan wel naar haar zin vraag ik me af? En hoe kan ik haar wat zelfverzekerder maken. Juist de dominante honden vermijden? Of juist niet.
Komt dat zelfverzekerde nog als ze wat ouder wordt?
Ik hoop dat jullie raad hebben. En misschien maak ik me wel zorgen om niks.
Groetjes
Brigitte
Heeft ze het dan wel naar haar zin vraag ik me af? En hoe kan ik haar wat zelfverzekerder maken. Juist de dominante honden vermijden? Of juist niet.
Komt dat zelfverzekerde nog als ze wat ouder wordt?
Ik hoop dat jullie raad hebben. En misschien maak ik me wel zorgen om niks.
Groetjes
Brigitte
- Mauwie
- Vaste gebruiker
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar Billy was doodsbang voor alle honden in het begin.
We hebben m zo veel mogelijk met andere honden in contact gebracht en zijn een puppy cursus met m gaan doen.
Hij weet nu dat honden ook leuk kunnen zijn
Met wandelen vindt hij het nog steeds niet zo leuk, maar t is iig al stukken beter geworden gelukkig.
We hebben m zo veel mogelijk met andere honden in contact gebracht en zijn een puppy cursus met m gaan doen.
Hij weet nu dat honden ook leuk kunnen zijn
Met wandelen vindt hij het nog steeds niet zo leuk, maar t is iig al stukken beter geworden gelukkig.

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Onderdanig gedrag hoort ook bij je hond, dat wil niet zeggen dat ze het niet naar haar zin heeft.Als ze echt angstig zou zijn zou ik me eerder zorgen gaan maken
Ik zie vaak genoeg hele onderdanige hondjes, die even later heel vrolijk en enthousiast meedoen met de anderen.Dat laatste is iets waar je op moet letten.Af en toe eens met een grotere groep gaan wandelen sterkt haar zelfvertrouwen waarschijnlijk ook.
Ik zie vaak genoeg hele onderdanige hondjes, die even later heel vrolijk en enthousiast meedoen met de anderen.Dat laatste is iets waar je op moet letten.Af en toe eens met een grotere groep gaan wandelen sterkt haar zelfvertrouwen waarschijnlijk ook.
- zepenko
- Zeer actief
Lijkt me niet zo'n probleem. Ze is niet superonderdanig of angstig. En een erg zelfverzekerde hond geeft vaak meer problemen dan een onderdanige. Daarnaast is ze 13 maanden en dus nog niet helemaal uitgegroeid (zowel fysiek als geestelijk). Eigenlijk is het dan keurig dat ze aan volwassen honden laat zien dat ze die respecteert. En als ze wat ouder wordt, wordt ze misschien nog wat zelfverzekerder.
Vraagje nog: hoe is ze na ze besnuffeld is? Staat ze dan op en wordt er misschien nog wat gespeeld? Of blijft ze liggen tot de andere hond weg is?
Vraagje nog: hoe is ze na ze besnuffeld is? Staat ze dan op en wordt er misschien nog wat gespeeld? Of blijft ze liggen tot de andere hond weg is?
- starfleet
- Erelid
Re: onderdanig
Ik zou daar alleen maar blij mee zijn dat ze de confrontatie niet aangaat, maar kalmerende signalen afgeeft, zeker omdat het een Bull Mastiff is.Brigitte30 schreef:Roxy (bullmastiff, nu 13 maanden) is erg onderdanig naar andere honden. Wanneer er een vreemde of dominante hond aankomt gaat ze liggen (niet op haar rug) en laat zich uitgebreid besnuffelen / aflebberen. Oren zijn dan naar achteren.
Brigitte
Het is wat anders als ze heel angstig zou zijn voor andere honden of als voetveeg diende, maar dat lees ik niet in jouw beschrijving.
Anne
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Marie-Josée
- Erelid
- Joy C
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Snuf is bij me teruggekomen met 9 maanden. Hij kwam in de roedel terecht met een oudere reu en teef, waarvan de oudere reu baas is.
Nu is hij ruim 2 jaar en probeert steeds meer, maar kan zich nog steeds zeer onderdanig opstellen t.a.v. de oudere reu. Hij staat inmiddels met de teef gelijk, maar dat gaat goed en accepteren een hoop van elkaar. Een grom van de 1 betekent nokken voor de ander.
Maar t.a.v. de reu heerst er toch competitiedrang, maar ze kunnen ook goed rennen en tikkertje spelen samen. Snuf likt erg vaak de bek van Nick en onderwerpt zich ook regelmatig aan hem. Heel af en toe als Nick hem afsnauwt laat hij wat druppeltjes vallen, maar 30 seconden later staat hij toch weer te klieren en heeft hij lol.
Nu is hij ruim 2 jaar en probeert steeds meer, maar kan zich nog steeds zeer onderdanig opstellen t.a.v. de oudere reu. Hij staat inmiddels met de teef gelijk, maar dat gaat goed en accepteren een hoop van elkaar. Een grom van de 1 betekent nokken voor de ander.
Maar t.a.v. de reu heerst er toch competitiedrang, maar ze kunnen ook goed rennen en tikkertje spelen samen. Snuf likt erg vaak de bek van Nick en onderwerpt zich ook regelmatig aan hem. Heel af en toe als Nick hem afsnauwt laat hij wat druppeltjes vallen, maar 30 seconden later staat hij toch weer te klieren en heeft hij lol.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

- Brigitte30
- Zeer actief
Ze staat wel op en als de andere hond uitdaagt tot spelen wordt er ook gespeeld. Maar als de andere hond nog bij d'r rond blijft lopen met de staart hoog, gaat ze al snel weer zitten / liggen om zich te laten besnuffelen en aflebberen.zepenko schreef: Vraagje nog: hoe is ze na ze besnuffeld is? Staat ze dan op en wordt er misschien nog wat gespeeld? Of blijft ze liggen tot de andere hond weg is?
Als een andere hond op haar rijdt, bijt ze ook niet van zich af, maar probeert ze de hond te ontwijken, of blijft stilstaan en laat het gebeuren.
Vanavond kwamen we een kleinere hond van zo'n 3 jaar tegen, waar ze zich ook weer onderdanig opstelde, maar daarna begon ze uit te dagen om te spelen.
Jammergenoeg komen we heel veel zelfverzekerde honden tegen. zodat er voor Roxy geen lol aan is, en er ook niet gespeeld wordt.
Bedankt voor het meedenken.
- Brigitte30
- Zeer actief
Maar kan het onderdanige dan niet omslaan naar angst? Als we bijvoorbeeld langs een tuin van iemand lopen en de hond achter de schutting blaft, gaat Roxy er wel naartoe om te kijken wie die herrie veroorzaakt, maar wel met staart hoog en haren overeind. Wat betekent dat dan?binno schreef:Ik zie ze op die leeftijd liever onderdanig dan te zelfverzekerd.
Tegen de tijd dat ze dan geestelijk volwassen zijn kan je met die laatste weleens aardig in de problemen komen...
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Belle benadert onbekende honden ook altijd heel onderdanig. Maar als eenmaal blijkt dat ze geen kwaad in de zin hebben is het of spelen, of, als die andere hond niet wil spelen, ieder weer hun eigen weg vervolgen. Ik zie er verder geen angst in, alleen maar een 'beleefde' benadering, zonder opdringerig te zijn. Ik vind het eigenlijk ook wel prima, het lijkt me makkelijker dan een hond die altijd op z'n strepen staat bij andere honden. Belle heeft dan ook nooit problemen met andere honden.
Kunnen die omhoogstaande haren en hoge staart bij een blaffende hond niet een teken van opwinding zijn?
Kunnen die omhoogstaande haren en hoge staart bij een blaffende hond niet een teken van opwinding zijn?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Brigitte30
- Zeer actief
Ik heb geen idee of dit ook opwinding kan betekenen.
Vind het trouwens wel een prettig idee dat meer honden zoals Roxy reageren, en jullie er geen nadelen voor de hond in zien. Want het lijkt dat hier elke hond zelfverzekerd is, en Roxy een buitenbeentje is.
Bedankt allemaal, stelt me gerust.
Groetjes
Brigitte
Vind het trouwens wel een prettig idee dat meer honden zoals Roxy reageren, en jullie er geen nadelen voor de hond in zien. Want het lijkt dat hier elke hond zelfverzekerd is, en Roxy een buitenbeentje is.
Groetjes
Brigitte
- starfleet
- Erelid
Er zullen genoeg honden zijn die helemaal niet zo zelfverzekerd zijnj, maar die komen niet zo op haar afstappen. Bovendien is het een Bull Mastiff en zal lang niet iedereen zijn hond zomaar op de jouwe laten afstappenBrigitte30 schreef:Ik heb geen idee of dit ook opwinding kan betekenen.
Groetjes
Brigitte
Anne
- zepenko
- Zeer actief
Is prima gedrag voor een hond van 13 maanden. Dat er gespeelt wordt, betekent dat ze wel sociaal contact zoekt. Niks mis mee dus.Brigitte30 schreef:Ze staat wel op en als de andere hond uitdaagt tot spelen wordt er ook gespeeld. Maar als de andere hond nog bij d'r rond blijft lopen met de staart hoog, gaat ze al snel weer zitten / liggen om zich te laten besnuffelen en aflebberen.zepenko schreef: Vraagje nog: hoe is ze na ze besnuffeld is? Staat ze dan op en wordt er misschien nog wat gespeeld? Of blijft ze liggen tot de andere hond weg is?
Rijden op een andere hond is dominant gedrag (tenzij ze loops isBrigitte30 schreef:Als een andere hond op haar rijdt, bijt ze ook niet van zich af, maar probeert ze de hond te ontwijken, of blijft stilstaan en laat het gebeuren.
Er zijn genoeg honden die geen interesse hebben in spelen met `vreemde' honden. Maar misschien kan je 2 of 3 vaste maatjes vinden, die wel met Roxy spelen.Brigitte30 schreef:Vanavond kwamen we een kleinere hond van zo'n 3 jaar tegen, waar ze zich ook weer onderdanig opstelde, maar daarna begon ze uit te dagen om te spelen.
Jammergenoeg komen we heel veel zelfverzekerde honden tegen. zodat er voor Roxy geen lol aan is, en er ook niet gespeeld wordt.
Brigitte30 schreef:Bedankt voor het meedenken.
Graag gedaan
- Marie-Josée
- Erelid
Je moet voor ogen houden dat hondentaal enorm complex is, je kunt bijna nooit zeggen; oh dat is dan angst, dat is dominantie etc. Je moet het leren lezen en op dat moment en in die situatie goed interpreteren en dat is vaak heel moeilijk. Ik ga voor een groot deel op mijn gevoel af en daarmee kom ik al heel ver
het risico van elke beweging in een hokje onderbrengen is dat je in figuurlijke zin met het leerboek voor je ogen je hond uit gaat laten
En het belang van spelen met andere honden wordt vaak ook overschat, sommige honden zijn daar, vanwege aard/aanleg misschien helemaal niet zo blij mee.Als ze maar sociaal zijn ben je al ver genoeg. De rest mag je hond zelf aangeven (vind ik dan)
Bruno is een ontzettend evenwichtige, sociale en betrouwbare hond maar hij houdt niet van spelen. Tomas, de puber, speelt alleen heel graag met teefjes maar dan weet hij ook niet meer van ophouden. Hij is echter ook een beetje onderdanig naar de ene, maar dominant naar andere honden toe.Hij leert zo stilaan waar zijn plaats is.
En het belang van spelen met andere honden wordt vaak ook overschat, sommige honden zijn daar, vanwege aard/aanleg misschien helemaal niet zo blij mee.Als ze maar sociaal zijn ben je al ver genoeg. De rest mag je hond zelf aangeven (vind ik dan)
Bruno is een ontzettend evenwichtige, sociale en betrouwbare hond maar hij houdt niet van spelen. Tomas, de puber, speelt alleen heel graag met teefjes maar dan weet hij ook niet meer van ophouden. Hij is echter ook een beetje onderdanig naar de ene, maar dominant naar andere honden toe.Hij leert zo stilaan waar zijn plaats is.
- Brigitte30
- Zeer actief