Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kun je de hond van 'n ander trainen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

Kun je de hond van 'n ander trainen?

Ongelezen bericht door Assie »

Beetje een vage titel. Wat ik bedoel; kun je de hond van iemand anders trainen in komen, zitten, liggen enz, terwijl de eigenaar zelf zo inconsequent is als de pest en de hond bij hem dus al die dingen niet hoeft.

Kan een hond dan het verschil weten tussen zijn eigenaar, waar hij dat (nette) gedrag niet hoeft te laten zien en mij, waar hij dus wel moet luisteren. Of is dit erg verwarrend voor een hond?
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Dat kan zeker. Maar de eigenaar zal niet moeten verwachten dat de hond beter naar hem gaat luisteren omdat jij er mee traint.

Trainen is overigens iets anders dan opvoeden. Ik heb mensen op heel hoog niveau Obedience zien lopen. De hond luisterde perfect, maar op het moment dat de combinatie buiten de ring was tilde de hond zijn poot op en piste zo tegen het been van zijn eigenaar. Dus als je een goed getrainde hond hebt wil dat zeker niet zeggen dat je ook een goed opgevoede hond hebt.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Ik denk dat een hond dat dondersgoed in de gaten heeft hoor.
Als jij een hond zo 'traint' in het liggen, zitten, volgen enz, en zijn eigenaar kijkt er verder niet naar om, dan zal de hond waarschijnlijk alleen bij jou luisteren en niet naar de lakse eigenaar.
Maarre, waarom zou je dat willen (als je dat met de vraag bedoelde)? :wink:
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Kan heel goed en leidt niet altijd tot een betere relatie met de eigenaar van de hond (tussen jou en de eigenaar :mrgreen: )
weg gehaald zit een virus in
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Ik denk ook dat dat goed kan, maar vraag je dit zomaar of wilde je misschien ook met een hond van iemand anders gaan trainen?
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ja, waarom niet? Ik denk alleen dat de eigenaar zelf er weinig mee opschiet, maar dat terzijde.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Het hele verhaal is een beetje ingewikkeld maar het komt er op neer dat ik bijna iedere avond de hond van de achterburen meeneem als ik met Tip het bos in duik. En dat ik dan toch wel graag wat controle wil hebben, zoals hierkomen, blijven zitten enzovoorts. Toch handig als je af en toe een fiets, een auto of andere honden tegenkomt. Ik vroeg me af of ik dat die hond kan bijbrengen als de eigenaar verder heel laks is.

Het hele verhaal voor degenen die het willen lezen:
Die hond ken ik al vanaf dat zij hem hebben, 7 jaar geleden, toen was ik 12. Toen had ik zelf nog geen hond, maar was wel een ontzettende beestjesfan. Dus als 12-jarig meisje liep ik ook al vaak met die hond, Spike (een teefje, wie noemt een teefje nou Spike :19: )
Spike is hun 3e hond. De eerste heeft cursus gelopen, was 5 toen de 2e hond kwam en ging op zijn 10e dood. De tweede hond heeft alles geleerd van de eerste, was 7 toen Spike kwam en ging op z'n 13e dood. Spike heeft dus weer alles geleerd van de tweede hond. Eigenlijk niet zoveel dus, want de tweede hond kende al niet zoveel. De basis-gehoorzaamheidsdingen heb ik vooral met haar geoefend, want ik wilde haar natuurlijk alles leren, als echte hondjesfan en dierenarts in spé :wink: (Ik was pas 12 jaar, dus zo perfect was het natuurlijk ook niet)

Tot mijn 14/15e kwam ik daar regelmatig nog met de 2 honden lopen. Echt hele grote wandelingen maakte ik dan. De eigenaars liepen steeds maar kleine stukjes, dus de honden vonden het geweldig als ik kwam. Rond mijn 15e zwakte het wat af en kwam ik af en toe nog. Maar iedere keer als de honden mij zagen werden ze helemaal wild. "Jaaa! Meisje van de wandelingen!"
De tweede hond ging vorig jaar dood, de eigenaren wandelen nog wat minder met Spike (deels wegens gezondheidsredenen). Ik kreeg Tip en zocht toen ik weer in Venlo ging wonen een speelmaatje voor Tip. Met Spike klikte het wel een beetje en ik kende de hond natuurlijk, dus zo is het gegroeid dat ik bijna iedere avond Spike meeneem.
Die hond is echt helemaal fan van mij. Het is tegenwoordig zelfs zo erg dat wanneer ik Spike tegenkom als de eigenaar ermee wandelt, Spike de rest van de wandeling achteruitloopt omdat ze naar mij toe wil :N: .
Daarom leek het me ook niet zo moeilijk om haar iets te leren. Ze is toch al zo idolaat van mij. Maar ik wilde het even weten voor de zekerheid. Niet dat ik haar in verwarring breng ofzo.
De eigenaren hebben er niks op tegen dat de hond beter naar mij zou luisteren. Zij verwachten dat namelijk niet van de hond. Die hoeft niet persee te luisteren. Het is meer hun knuffelhondje dan hun doe-hondje.

Dit is overigens ook dezelfde hond die ik een tijdje terug op vers vlees heb laten overstappen en die 9 kilo, ipv 5,5 woog. Het afvallen ging een tijdje erg goed, maar inmiddels niet meer zo. Volgens mij zijn ze weer wat guller geworden met de koekjes en het eten. Ik durf er alleen niet meer zoveel van te zeggen, dan kom ik ook zo over als 'n zeur
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Als zij er niks mee doen verder, gewoon gaan oefenen hoor en met wat makkelijke dingetjes beginnen.
Ik zou er trouwens gewoon nog een keer iets van zeggen over dat ze haar zo volproppen want volgens mij zullen zij er niet echt mee zitten, maar voor het hondje is het wel beter denk ik zo :ok:
Als jij het hondje elke avond meeneemt voor een lekkere wandeling mogen zij er wel wat voor terugdoen door simpelweg niet teveel koekjes te geven :mrgreen:
Straks weegt ze weer het dubbele :N: .
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Het is overigens niet zo dat ze niet om de hond geven hoor. Ze zijn echt helemaal fan ervan, maar meer dus als troetelkindje dan echt als hond denk ik.
Beest is ook superverwend. Krijgt als ontbijt tegenwoordig twee frolickoekjes ('gewone' brok lust ze niet) en als middag en avondeten krijgt ze wat rijst, kip en bonen, allemaal speciaal voor haar gekookt.

Maar goed... Ik ga gewoon lekker wat oefenen met hierkomen e.d. En ook conditie op bouwen, want die heeft mevrouw dus nog steeds niet.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Re: Kun je de hond van 'n ander trainen?

Ongelezen bericht door johan1969 »

Assie schreef:Beetje een vage titel. Wat ik bedoel; kun je de hond van iemand anders trainen in komen, zitten, liggen enz, terwijl de eigenaar zelf zo inconsequent is als de pest en de hond bij hem dus al die dingen niet hoeft.

Kan een hond dan het verschil weten tussen zijn eigenaar, waar hij dat (nette) gedrag niet hoeft te laten zien en mij, waar hij dus wel moet luisteren. Of is dit erg verwarrend voor een hond?
Zeker weten !

De hond van wijlen mijn tante luisterde heel goed naar mij, terwijl het voor haar een verschrikking was om er mee te wandelen.

Het was een heel hevige poedel/yorkshirekruising, maar wel heel snel van begrip en hoge will to please.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”