Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Poncho ziek na eten vis

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Anna*

Poncho ziek na eten vis

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik geef sinds een aantal weken éénmaal per week een hele vis aan de hondjes: makreel. Gister weer vissen gekocht op de markt, ditmaal bij een andere kraam.

Ik heb er drie in de koelkast bewaard en de rest meteen ingevroren. Vanochtend de drie niet-bevroren vissen gegeven maar het vreemde was, ze moesten alle drie hun vis niet echt. Ze likten er een beetje aan, terwijl ze normaal meteen bij de kop beginnen en de vis helemaal opeten.

Ik heb een beetje aangedrongen en toen aten ze min of meer de ingewanden eruit. Het vreemde was ook dat de vis al was ingesneden, terwijl de marktmevrouw zei dat de vis 'heel' was.

Om een lang verhaal kort te maken: de vissen zijn voor eenderde of minder opgegeten. En heel snel daarna ging Poncho spugen. Niet een beetje, nee alles en alles kwam eruit, zelfs twee uur later spuugde ze nog water. En de hele ochtend misselijk, kwijlen en lekken. Kit en Bambi gelukkig niet, maar die hadden beide diarree.

Ik vraag me dus af hoe dit kwam. Het lag duidelijk aan de vis want ze wilden hem niet echt. Maar je kunt er toch vanuit gaan dat de vis niet bedorven was of zo (zo rook ie ook niet). Zou het kunnen komen omdat de vis was ingesneden, dus dat er misschien vuile messen zijn gebruikt of zo?

Ik denk dat ik nu de hele partij maar weggooi, maar wil wel weten waar volgende keer op te letten. Sowieso zal ik alleen nog maar complete vissen kopen. Is er iemand die dit ook weleens heeft gehad?
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Ja!!!! regelmatig en ook de honden van mijn vriendin 3 Saarloosen..
als je honden duidelijk aangeven dat ze iets niet moeten wat ze anders wel eten ga er dan maar van uit dat er iets niet goed is!!!!
misschien zat er dan toch spul in om de vissen wat langer houdbaarder te houden of zo!!
Ik dring niet aan want ze eten het toch niet!
Luister maar naar je honden :wink:
o ja..nog even toevoegen..het is vaak bij vis..laatst bij haring!! daar aten ze alleen de koppen van op maar niet de rest..terwijl ze altijd wel een harinkje eten.
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Okay, goed om te weten. Ga ik ze daar ook maar op vertrouwen. Vanochtend gaf ik ze kalfsstrotten die ze niet wilden eten, het bleef bij een beetje likken... ik baalde er van maar heb ze weggegooid.

Beterschap voor Poncho...
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Hier hetzelfde verhaal met Makreel.
Sandro en Yildah zijn er beide een keer strontziek van geweest...sindsdien willen ze helemaal geen vis meer :roll: (alleen tonijn uit blik dan :mrgreen: )
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Bas Rouge schreef:Okay, goed om te weten. Ga ik ze daar ook maar op vertrouwen. Vanochtend gaf ik ze kalfsstrotten die ze niet wilden eten, het bleef bij een beetje likken... ik baalde er van maar heb ze weggegooid.

als dit nieuw materiaal is moeten ze het wel leren eten en als ze dit weigeren is het omdat het onbekend is.

Maar als ze altijd strotten eten en dan juist die ene niet willen, dan is er wat mis mee.
Wat weet ik ook niet.. :19:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Als alledrie mijn honden aarzelen om iets te eten dan dring ik het zowiezo niet op, dan is er gewoon iets mis met het eten.
Anna*

ien schreef:Ja!!!! regelmatig en ook de honden van mijn vriendin 3 Saarloosen..
als je honden duidelijk aangeven dat ze iets niet moeten wat ze anders wel eten ga er dan maar van uit dat er iets niet goed is!!!!
misschien zat er dan toch spul in om de vissen wat langer houdbaarder te houden of zo!!
o ja..nog even toevoegen..het is vaak bij vis..laatst bij haring!! daar aten ze alleen de koppen van op maar niet de rest..terwijl ze altijd wel een harinkje eten.
Ja Ien, ik kon mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik heb aangedrongen. Het was zó duidelijk dat ze de vis niet moesten! Dit doe ik dus ook nooit meer. Als ze het uit zichzelf niet eten, dan weg ermee. Maar ik koop geen 12 vissen van dezelfde partij tegelijk meer, nu kan alles weg :evil:
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

ien schreef:
Bas Rouge schreef:Okay, goed om te weten. Ga ik ze daar ook maar op vertrouwen. Vanochtend gaf ik ze kalfsstrotten die ze niet wilden eten, het bleef bij een beetje likken... ik baalde er van maar heb ze weggegooid.

als dit nieuw materiaal is moeten ze het wel leren eten en als ze dit weigeren is het omdat het onbekend is.

Maar als ze altijd strotten eten en dan juist die ene niet willen, dan is er wat mis mee.
Wat weet ik ook niet.. :19:
Ja, nee, dat snap ik, dat ze het moeten leren eten maar het was niet de eerste keer dat ze strotten kregen. Verder heb ik tot nog toe niet meegemaakt dat ze iets niet bliefden. Barousse is vorige week van een bot flink aan de dunne geweest, geen idee waardoor. De andere twee niet. Dus toen ze aangaven dat ze het niet wilden hebben heb ik me ook niet bedacht.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Anna Penta schreef:
Ja Ien, ik kon mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik heb aangedrongen. Het was zó duidelijk dat ze de vis niet moesten! Dit doe ik dus ook nooit meer. Als ze het uit zichzelf niet eten, dan weg ermee. Maar ik koop geen 12 vissen van dezelfde partij tegelijk meer, nu kan alles weg :evil:
Kan je ze niet terugbrengen??
weg gehaald zit een virus in
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ontdooid voedsel mag je nooit (terug) invriezen.

Dat geldt voor mensen, maar ook voor hondjes blijkbaar.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Anna*

Sjiel schreef:
Anna Penta schreef:
Kan je ze niet terugbrengen??
Tja, heb ik aan zitten denken. Maar ik heb ze op de markt gekocht, en zie ertegen op om met 9 vissen volgende week naar die kraam terug te gaan... om wie weet een discussie te moeten beginnen over het feit dat haar vis mijn hondje ziek heeft gemaakt vs haar mening dat de vissen vers waren of wat dan ook.
Anna*

johan1969 schreef:Ontdooid voedsel mag je nooit (terug) invriezen.

De vis die Poncho ziek heeft gemaakt, was juist de vis die ik niet had ingevroren maar 24 uur in de koelkast bewaard.

En de reden dat je eenmaal ontdooid voedsel niet meer mag invriezen, is dat de kwaliteit heel erg achteruitgaat. Niet dat het voedsel dan zou bederven.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Anna Penta schreef:
johan1969 schreef:Ontdooid voedsel mag je nooit (terug) invriezen.

De vis die Poncho ziek heeft gemaakt, was juist de vis die ik niet had ingevroren maar 24 uur in de koelkast bewaard.

En de reden dat je eenmaal ontdooid voedsel niet meer mag invriezen, is dat de kwaliteit heel erg achteruitgaat. Niet dat het voedsel dan zou bederven.
Precies ja, daar kan het gewoon niet aan gelegen hebben.
Akelig idee eigenlijk, waren dat vissen voor menselijke consumptie?Ik zou er toch iets over zeggen volgende keer, al was het maar om ze te waarschuwen, als je dat dan niet doet waar een hoop mensen bij staan heb je kans dat ze het alsnog goedmaken met je.
Maar ik zou geen vis meer hoeven voor mijn honden.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ik heb eens ergens gelezen dat alles wat uit het wild komt eerst 2weken in de vriezer moet liggen zodat alle parasieten en bacterieen dood zijn....weet niet of het waar is wat ik nu schrijf maar dacht het ergens gelezen te hebben.

sterkte met je hondje

groetjes eefje
Anna*

Ik heb de tip gekregen de resterende vis te koken. Dat heb ik gedaan en de hondjes hebben gesmuld :cheer:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Anna Penta schreef:Ik heb de tip gekregen de resterende vis te koken. Dat heb ik gedaan en de hondjes hebben gesmuld :cheer:
:ok: :ok: :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”